• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Hoe bak je nou brood zonder oven....nou bijvoorbeeld in een Wonderpan op een petroleumstel of op de camping op je campinggasstelletje, of op de houtkachel. Of gewoon thuis op het fornuis als je geen oven hebt.

IMG_3155.JPG


De Wonderpan heeft een onderpan met vlamverdeler, een binnenpan (bakblik) en een stevige (soms glazen) deksel. Er zijn genoeg recepten te vinden voor de Wonderpan, er is nog ergens een oud kookboekje met oude recepten verkrijgbaar, maar je kan gewoon elk recept wel maken. Brood, cake, maar ook quiche. Ook het afbakken van broodjes kan in de Wonderpan. Voor mensen die coeliakie hebben is de Wonderpan een uitkomst, zo kan je op vakantie toch je glutenvrije brood maken.

Hoe werkt het?
Je vult het bakblik en zet deze in de onderpan met vlamverdeler, deksel erop, fornuis aan en bakken maar. De warmte stijgt op door het gat, circuleert door de pan en verlaat daarna, via de ventilatiegaatjes de pan. De gehele pan is in een mum van tijd gloeiend heet en daarmee is ie ‘sneller op stoom’ dan je oven.

Ze zijn tweedehands nog wel te vinden, maar ook nieuw is de Wonderpan weer te koop.
Deze Wonderpan heeft een glazen deksel, daarmee kan je gewoon je gerecht bekijken terwijl het bakt!
http://www.moosecampwebshop.nl/c-2381244/de-wonderpan/
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
De Wonderpan heeft een tulbandvorm.Dat betekent dat je soms wat moet omdenken. Een gewone appeltaart kan dus niet, maar een appeltulband wel. Ik vond een leuke site met een voorbeeld met foto's van het maken van een appeltaart. in de Wonderpan, en het recept natuurlijk.
De dame heeft haar best gedaan om het allemaal mooi in beeld te krijgen, dus ik hoop dat jullie even op de link klikken.
http://www.smulweb.nl/blog/Smulweb/20693/nostalgie-bakken-met-de-wonderpan

Smulweb-21-08-2015-37-1024x682.jpg



Smulweb-21-08-2015-42-1024x682.jpg
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Quiche

Ingrediënten

Deeg
150 g boter
300 g bloem
2 eieren
zout

Vulling
1 prei
250 g spekblokjes

Eimengsel
4 eieren
200 ml crème fraîche of een klein pakje houdbare slagroom
zout
versgemalen peper
nootmuskaat
100 g geraspte kaas

2 lente-uitjes

Snijd voor het deeg de boter in blokjes en kneed samen met de bloem, eieren en het zout tot een deeg, laat dit opstijven in de koelkast en rol het met de deegroller uit.
Vet de wonderpan in met olie of boter.
Bekleed de wonderpan aan de binnen- en buitenrand en op de bodem met het deeg en prik de bodem in met een vork.

Maak de prei schoon en snijd in ringetjes.
Bak de spekblokjes in een koekenpan aan en voeg hier daarna de prei aan toe.
Als de prei geslonken is kan het van het vuur af.

Klop in een kom de eieren met slagroom.
Breng op smaak met zout, peper en nootmuskaat.
Roer de kaas erdoor.

Verdeel het spek en de prei over het deeg in de wonderpan en schenk het eimengsel erover.
Bestrooi eventueel de bovenkant met de lente-uitjes.
Bak de quiche in circa 45 minuten gaar op een middelmatige stand.


Dit is een heel makkelijk aan te passen recept. De eivulling blijft altijd hetzelfde, maar de vulling van de quiche kan je aanpassen.
Broccoli spekjes, of boerenkool spekjes en rookworst(ja is heerlijk) , spinazie met ham, boontjes met je favoriete vlees....alles kan wel, gewoon deeg maken, groente en vlees bakken en dan eimengsel eroverheen.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
In Groningen heet dat een Poffertpan/Pofferttrommel... om Poffert in te maken dus. ;)

http://keukenprince.com/2011/12/24/poffert/

Pan is voor onder de 20 euro te koop. Bijvoorbeeld hier:
http://members.home.nl/de-klomp/

Het spijt me om te moeten zeggen maar een poffertpan is iets anders.
Een poffertpan sluit helemaal af, soms zelfs met klemmetjes op de deksel, en je doet de pan in een pan kokend water, een soort au-bain-marie of wecken dus.
Kortom, een poffertpan is geen oventje.

Boffert1.jpg



De Klomp(wereldberoemde zaak!!) verkoopt ook wonderpannen. :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Ray

SHTF Expert
Handige pan :thumbsup:
Kost wel wat knaakjes..

Paar jaar terug zag ik die dingen nogal vaak bij de kringloop, maar je ziet dat er een soort opleving is. Ze werden tweedehands steeds duurder en zeldzamer.
Zie je er eentje bij de kringloop voor wat knaken, denk ik dat je er altijd wel iemand gelukkig mee kunt maken hier. :)
 

Vempain

Prepper goeroe
Hier hebben we er ook nog eentje liggen van oma :)
Momenteel wordt deze gebruikt als de "schaal" waar de voorraad uien in liggen:fluit:
Eigenlijk hebben we deze nog nooit gebruikt dus wordt misschien wel een keer de tijd voor om te proberen :rolleyes:
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ik heb een oude wonderpan, maar zag dat er ook nieuwere zijn met een glazen deksel. Ik dacht, laat ik die eens uitproberen.

IMG_5888.JPG

Cakebeslag gemaakt, heel luchtig geklopt en in de nieuwe wonderpan gedaan. Die met de glazen deksel, waar je je gerecht kan bekijken tijdens het bakproces.
Even uitvogelen op welke pit en hoe hoog het vuur moet staan.


IMG_5893.JPG

Nadat ik een keer het gas hoger had gezet op de kleine pit...begon de cake ook aan de bovenkant mooi te kleuren.In de glazen deksel zit een ontluchtingsgaatje, wat heel handig is om een breinaald/satestokje door te steken om te kijken of de cake gaar is.



IMG_5895.JPG

De breinaald komt er schoon uit, wat betekent dat hij nu wel gaar is. Ow wat spannen, hoe zou het eruit zien? Ik keer de cake met vorm en al op het rooster en daarna haal ik de vorm eraf.
O grappig wel, ik heb niet eens een mooi bord of presenteerschaal waar deze grote cake op past.




Nou, dat is helemaal niet verkeerd. Wat, dat is een prima cake geworden!
 

Bijlagen

  • IMG_5896.JPG
    IMG_5896.JPG
    75.7 KB · Weergaven: 33
Bovenaan