• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

DenkTank

phtvs

Sysop
Admin
Waarom moeten de ouderen steeds langer werken?

Mee eens, maar de kosten liepen te hoog op door de vergrijzing. Steeds meer ouderen met pensioen en dat kost de nodige miljarden. Maar ja, als je wel tientallen miljarden over hebt voor klimaat en stikstof... keuzes maken is niet makkelijk en helemaal niet als er verkeerde keuzes gemaakt zijn
 

Hermanusb

Diehard Prepper
automatiseringen zullen een must zijn voor de industrie en veel andere takken van sport.
er zijn steeds minder mensen beschikbaar om te werken.
hierdoor zijn winkels al over gegaan naar zelfscan kassa’s

het idee dat mensen ouder worden en dus langer kunnen werken is allang achterhaald.
ja, misschien de mensen die op een kantoortje relaxt hun werk doen, misschien dat die langer kunnen werken,
maar in de industrie, de bouw de zorg en nog veel meer plekken kunnen mensen echt niet langer door werken.

langer doorwerken is daar vaak enkel mogelijk als het een combinatie is van langer werken maar minder dagen.
uiteraard moet minder werken volledig voor eigen rekening want werkgevers zitten niet te springen om regelingen hiervoor.

willen we het werk gedaan krijgen, zal er innovatief gedacht moeten worden door werkgevers want mensen haken toch wel vaak af.

zelfs als het ze dan maar geld moet kosten.

Ondergetekende gaat over 8 maanden beginnen met minder werken.
volledig voor eigen rekening, want op werkgevers of overheid hoeven we niet te rekenen.
ik werk 5 ploegen, en ga dan elke cyclus 2 dagen minder werken.
de ene cyclus geen ochtenden
de volgende geen middagen
en de derde cyclus geen nachten meer.

zo ga ik het nog wel een paar jaar volhouden.
kost geld, veel geld zelfs.

maar wij willen hier nog graag wat jaren van ons leven kunnen genieten, en dat doen we liever nu al vast
 

martin

Mankinds only hope
het is door industrialisering, de voorloper ervan, dat we geen slaven meer nodig hebben voor betaalbare goederen).

Het is maar hoe je het ziet. Als je gedwongen arbeid en kinderarbeid gelijk zou stellen aan slavenarbeid dan is er niet veel veranderd.

automatiseringen zullen een must zijn voor de industrie en veel andere takken van sport.
er zijn steeds minder mensen beschikbaar om te werken.

Is dat zo? Volgens mij zijn er steeds meer mensen beschikbaar om te werken.
het idee dat mensen ouder worden en dus langer kunnen werken is allang achterhaald.
ja, misschien de mensen die op een kantoortje relaxt hun werk doen, misschien dat die langer kunnen werken,
maar in de industrie, de bouw de zorg en nog veel meer plekken kunnen mensen echt niet langer door werken.

Daar ben ik het wel mee eens. Je kunt niet verwachten dat iemand die zwaar lichamelijk werk verricht dit fysiek kan blijven volhouden. Gelukkig dat men hier ook (een beetje) over nadenkt.
https://www.rijksoverheid.nl/onderw...oor-doorwerken-tot-pensioen-of-eerder-stoppen

En je hebt helemaal gelijk dat je nadenkt om nu nog wat te genieten i.p.v. wachten tot je opgebrand bent.
Het zou op dat punt echt anders moeten worden aangepakt want het systeem zoals het nu is deugd niet.

In de bloei van je leven ben je zowel aan het studeren als aan het werken. En als je dan rond je 70e eindelijk eens mag "gaan genieten" is je lichaam en geest opgebrand en mag je als je geluk hebt nog mee met "de zonnebloem" waar er een vrijwilliger je rolstoel mag duwen.

Het is wel een logisch gegeven dat op de lange termijn (over 30 a 50 jaar) er veel minder mensen nodig zullen zijn om fysieke arbeid te verrichten. Als de voedselproductie volledig zou zijn geautomatiseerd en er geen noodzaak zou zijn om te werken in ruil voor voedsel krijg je wel de vraag hoe je de bevolking dan bezig zal moeten houden. Daar zijn al heel wat boeken over geschreven maar ik beperk me in dit draadje graag tot de periode 2022 tot 2025.
 

petroman

SHTF Expert
Dat mensen ouder worden is natuurlijk fijn en ja dat kost ook geld. Maar vroeger was het zo dat als je 40j gewerkt had je je pensioen betaald had. Waarom zou dat nu achterhaalt zijn ?
Verder vind ik het onzin om te stellen dat kantoormensen "gezonder" oud worden. De hele dag zitten sloopt je lichaam wellicht nog sneller dan stenen sjouwen.
Probleem is dat je subsidie moet geven aan bedrijven die een gezond personeelsbestand in stand houden gebaseerd op leeftijd. Dan heb je ook kennis overdracht en ervaring delen.
Als je ouder wordt en minder flexibel, letterlijk dan wordt je als een probleemgeval gezien. Ook door het UWV.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Ik vind het wel een opsteker, dat een enkel (ogenschijnlijk!) warrig stukje van mijn hand, velen triggert om ook hun eigen steen opzij te schuiven, en zeer lezenswaardige overpeinzingen te delen.
Wat zouden we hier zijn met z'n allen, zonder mij...:thumbup:
En zonder jou natuurlijk, want de rest, hmmmm...
En toch, geloof het of niet, ben ik maar een gewone ziel, die ondanks een teruglopend gezichtsvermogen best enorm helder is blijven zien en nagenoeg altijd verstandige keuzes maakt. Ik wil natuurlijk ook wel eens overdrijven en een knuppel in het hoenderhok gooien, maar zit ik er ogenschijnlijk eens naast dan is dat vooropgezet😇.

[irritante snob modus off] Ik vind het al met al interessant om te zien hoe de samenleving is veranderd, en om ook te gaan zien hoe het zich nog zal gaan ontwikkelen. Dan wel graag terug naar "een normaal" wat mij betreft.
Kijk ik naar de tijd waarin ik ben opgevoed, dan was de werkdruk- en werkdrukverdeling rond de jaren '60-'70 van de vorige eeuw misschien zo slecht nog niet. Enfin, in die goede oude tijd was het minder normaal dat de vrouw betaald werk verrichte: die was thuis om voor het huishouden en de man en kinderen te zorgen. Bij mijn ouders was het niet anders, hoewel ook mijn moeder tot kort na de oorlogsjaren heeft gewerkt. Maar kort na hun trouwen veranderde dat en verdiende pa het geld, en beheerde ma het. Niks gescheiden rekeningen (en niks scheidingen denk ik weleens), zoals bij mijn vrouw en mij ook. Heb ik ooit eens contant geld in m'n portemonnee, dan weet ze het wel te vinden en laat dan wat muntgeld en een miserabel briefje van 5 achter voor het fatsoen. Toegegeven, met het plastic geld kan ik zelf prima vooruit en zij doet sowieso de meeste dagelijkse boodschappen.

Enfin, mijn punt is, dat "de emancipatie" (ik ben zeker voorstander van gelijkheid, tot aan de biologische grenzen...) de boel in de samenleving toch een beetje uit het lood heeft geslagen, tegelijk met (vooral) de drang naar meer, meer, meer. Terwijl wij er nadrukkelijk voor kozen om, ietwat ouderwets, met niet veel meer dan een enkel inkomen rond te komen en tijd te hebben voor de kinderen e.d., kozen velen anders.

Wij consumeren niet overmatig en gaan zeker niet driemaal op vakantie. Mijn auto hoeft niet nieuw te zijn. Mijn boodschappen niet van de duurste grootgrutter en voor gebruik van tweedehands zaken schamen wij ons niet, als het eens zo uit komt. Ons huis was een goedkope bouwval toen we het kochten, en met veel eigen werk is het een prachtig voorbeeld van achterstallig onderhoud geworden. Een nieuw huis of nieuwe keuken stond voor ons niet op de eerste plaats. Al met al, heb alleen ik alle werkstress, die hier dus gemiddeld maar de helft bedraagt van die van menigeen (grapje...). Ook hebben wij het geluk dat we redelijk verstandig met geld om kunnen gaan, en kennelijk verstandige keuzes kunnen maken, want met onze leefwijze lopen we eigenlijk niet of nauwelijks tegen grenzen aan. Verdeel het werk en ga (gemiddeld) ieder halve weken werken, leef relatief bescheiden maar gelukkig, en geniet van de vrije tijd en de natuur, wat mij betreft.

Ik vraag mij dan ook af, in hoeverre de toegenomen werkstress niet hoofdzakelijk wordt veroorzaakt door eigen keuzes. In die zin, dat een "meer, meer, meer" (over) consumeren ook dwingt tot een "meer, meer, meer" productiviteit en werken. En of dat nu zo gelukkig maakt? De keuze die men maakt is dan: meer geld en meer stress (zie hier ... de knuppel). Nu weet ik wel dat niet iedereen onder een redelijk gunstig gesternte geboren wordt, en dat dwang ook kan spelen, maar in een mensenleven kan er veel veranderen en tot op zekere hoogte is er een behoorlijke eigen inbreng, lijkt mij.

Ik vermoed dat velen gewoon meer zijn gaan consumeren omdat dat wel zo lekker is, en nu verbaasd zijn dat het ook een hogere werkdruk zich mee brengt. Dat heeft dan natuurlijk helemaal niets met verkeerde keuzes te maken, want "we hebben immers al die robots" die alleen even iets efficiënter moeten worden ingezet, door anderen natuurlijk😇. De hedendaagse mens leeft in meer dan een opzicht flink "op de pof", zo lijkt het wel.
Een "reset" is lang zo gek nog niet. De wal keert het schip; een terug naar normaal...

Even totaal off-topic (en toch ook weer niet, ter verluchtiging), denkend aan onze samenleving ziet menigeen terecht rode lampjes. Voor wie dat nog steeds niet zo ziet, heb ik een leuke tip. SHTF-indicatoren...! Ze kamen vandaag binnen van oom Huang: kleine rode LED-lampjes op zonne-energie. Kort opgeladen in het laatste zonlicht van vandaag, deden ze het al prima. Ze geven een rood blinkend signaal zodra het gaat schemeren, en het ziet er wel prima "spooky" uit nu in de nacht. Een achterliggende gedachte is ook dat, als "door economische nood gedrevenen" ooit eens rondzwerven in de buurt, ze zich wel tweemaal bedenken en een cirkeltje maken om mijn tuin waarin het immers "niet geheel pluis is". Een m.i. niet onderschatten effect...;)
Net naar gelang wat er bij de economische situatie past, zijn er ook oranje alarmlampjes te krijgen, dus voor ieder wat wils. Maar rood, vond ik er nu wel het best bij passen, en deze zonnepanelen zijn al kant-en-klaar aangelegd @martin 😉. https://nl.aliexpress.com/item/1005..._list.0.0.58f679d2ASKnOS&gatewayAdapt=glo2nld
1662161819944.png
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Dat mensen ouder worden is natuurlijk fijn en ja dat kost ook geld. Maar vroeger was het zo dat als je 40j gewerkt had je je pensioen betaald had. Waarom zou dat nu achterhaalt zijn ?
Verder vind ik het onzin om te stellen dat kantoormensen "gezonder" oud worden. De hele dag zitten sloopt je lichaam wellicht nog sneller dan stenen sjouwen.
Probleem is dat je subsidie moet geven aan bedrijven die een gezond personeelsbestand in stand houden gebaseerd op leeftijd. Dan heb je ook kennis overdracht en ervaring delen.
Als je ouder wordt en minder flexibel, letterlijk dan wordt je als een probleemgeval gezien. Ook door het UWV.

@petroman

ik schrijf nergens dat kantoormensen gezonder ouder worden.
onze directeuren vd afgelopen jaren gingen allemaal door tot bijna 70.
beide konden nog geen zakkie korrels tillen of onder onze machines kruipen.
beide hebben ook nooit fysiek moeten werken, maar de mensen op de vloer nagenoeg allemaal fysiek naar de kloten zijn.
schouders, rug, armen alles is versleten.

als je mij nu op kantoor neer zet ga ik fluitend de laatste 6 jaar naar mijn werk.
maar nu is het half 3 in de nacht, heb een zere rug van het tillen en ben blij dat ik zondag om 7 uur weer weekend heb,
 

phtvs

Sysop
Admin
als je mij nu op kantoor neer zet ga ik fluitend de laatste 6 jaar naar mijn werk.

Ik weet zeker dat je na een week op je smekend op je knieën vraag of je alsjeblieft weer gewoon werk mag doen. Mijn Opa heeft de laatste 5 jaar voor zijn pensioen verplicht op kantoor doorgebracht. Hij zei zelf dat die 5 jaar de zwaarste jaren van zijn leven zijn geweest. Altijd in de buitenlucht gewerkt en dan op kantoor je tijd volmaken, ik zou er niet aan beginnen.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Ik verlang ook wel eens naar de tijd dat ik buiten werkte. Maar als ik zie hoe iemand in 20 seconden tot het bot nat regent, dan weet ik weer waarom ik doorgeleerd heb om binnen te zitten. Alles heeft zijn voor en nadelen. En ik "mag" naar buiten maar moet niet meer. En dat maakt een heel verschil. ( en ze willen me niet buiten hebben, ze vinden dat ik dan in de weg loop.)
 

phtvs

Sysop
Admin
Ach gelukkig kon mijn Opa voor elkaar krijgen dat hij niet in salaris achteruit ging voor dat kantoor baantje en was hij tot zijn pensioen onder de pannen. Ik denk dat het voor mensen die bewust kiezen voor buitenwerk anders ligt. Mijn Opa was elektrotechnicus en was blij met het werk wat hij doen mocht. Werkte door heel het land voornamelijk aan elektriciteitcentrales. Mijn Pa was lasser en was na 40 jaar buffelen blij dat hij een baantje binnen kreeg als conciërge op een scholencomplex. Dus het ligt er maar net aan hoe je erin staat.
 

RockyFlats

Ruttaan
Werk kan fysiek zwaar zijn, maar kan natuurlijk ook psychisch-mentaal zwaar zijn. Niet-fysiek werk kent eerder lange dagen en stress dan relatief zwaar werk waarbij de hersencellen in de ruststand kunnen om 17:00, lijkt mij. Generaliseren is echter niet op z'n plaats denk ik, want er is ook nog zoiets als perceptie en de ene baan is natuurlijk de andere niet. Wat zou het fijn zijn als iedereen op latere leeftijd de mogelijkheid zou hebben om minder-belastend werk te gaan verrichten, of om eerder met pensioen te gaan. Zelf zou ik jaren eerder met pensioen tegen een lager pensioen wel zien zitten. Want wat hebben we nu helemaal nodig op hogere leeftijd? Jaren langer samen met de wederhelft in de tuin genieten van een simpel kopje thee en een stroopwafel, daar kan vast geen dik pensioen of derde vakantie tegenop! Iedereen met 60 jaar met pensioen, wat mij betreft... Stem op mij!

Onderstaand, de pensioensgerechtigde leeftijden. Het is zo hier en daar geen wonder, dat vrouwen gemiddeld gesproken een hogere leeftijd bereiken....😁 Hoezo emancipatie...?! En maar klagen...;)

Pensioengerechtigde leeftijden​


Duitsland51,9%65 jaar + 8 maanden
Oostenrijk89,9%Mannen: 65 jaar
Vrouwen: 60 jaar
België66,2%65 jaar
Bulgarije89,3%Mannen: 64 jaar + 3 maanden
Vrouwen: 61 jaar + 6 maanden
Cyprus82,8%65 jaar
Kroatië53,8%Mannen: 65 jaar
Vrouwen: 62 jaar + 6 maanden
Denemarken70,9%66 jaar
Spanje83,4%65 jaar
Estland53,1%63 jaar + 6 maanden
Finland64,2%63 jaar + 3 maanden
Frankrijk73,6%62 jaar
Griekenland51,1%62 jaar
Hongarije84,3%64 jaar + 6 maanden
Ireland35,9%66 jaar
Italië91,8%67 jaar
Letland54,3%63 jaar + 9 maanden
Litouwen31%Mannen: 64 jaar
Vrouwen: 63 jaar
Luxembourg90,1%65 jaar
Malte48,2%63 jaar
Nederland80,2%66 jaar + 4 maanden
Polen35,1%Mannen: 65 jaar
Vrouwen: 60 jaar
Portugal89,6%66 jaar + 5 maanden
Tsjechische Republiek60,3%Mannen: 63 jaar + 8 maanden
Vrouwen: Vrouwen: tussen 59 jaar + 8 mnd en 63 jaar + 8 mnd
Roemenië41,6%Mannen: 65 jaar
Vrouwen: 61 jaar
Slowakije65,1%62 jaar + 6 maanden
Slovenië57,5%65 jaar
Zweden53,4%61 jaar
 

PBear

Mankinds only hope
Want wat hebben we nu helemaal nodig op hogere leeftijd?
Dat zou nog wel eens kunnen tegenvallen @RockyFlats:
Vergeet niet de toenemende kans op ouderdomkwaaltjes na je pensioenleeftijd.

Het kabinet gaat al snijden in het basispakket van de zorgverzekering, huisartsvergoeding en thuiszorg. En dan moet de piek in de vergrijzingsgolf nog komen.

Het ziet er naar uit dat pensionado's steeds meer prive moeten gaan ophoesten om noodzakelijke zorg, ondersteuning en hulpmiddelen te betalen.

Noodgedwongen geraniums kweken omdat er niets overblijft voor een uitje of andere tijdspassering, lijkt me geen prettig vooruitzicht.

Dat was een van de redenen, dat ik mijn huis in NL verkocht heb om zelf nog wat van de opbrengst te kunnen genieten, in plaats dat de NL overheid ermee aan de haal gaat.

Sorry als ik hiermee wat afdwaal van het topic, maar we zullen in de komende paar jaar vast wel rekening moeten houden met hogere zorgkosten in ons prive-budget.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Ik vond opmerkelijke artikelen van ene Larry Johnson, die in het onderstaande een weinig rooskleurige toekomst voor Europa en de USA schetst. Zoals ik elders las, wordt die man zowel verguisd en als geroemd door links en rechts, dus is de kans groot dat hij overwegend zinvolle artikelen schrijft.
https://sonar21.com/will-europe-break-with-the-united-states/

En, haha, dit is ook wel een aardige...
https://sonar21.com/are-they-as-stupid-as-they-look-by-helmholtz-smith/
"Here we are in September 2022 looking down the barrel of the Russian gun, doubling down on support for a corrupt regime in a bankrupt failed state infested with Nazis, running out of weapons, facing economic decline (collapse even – name an industry that doesn’t need energy or a person that doesn’t need food), a cold winter, rising inflation. Does that sound like something designed by smart people? And it didn’t just suddenly happen – it’s been building for years.
A couple of days ago stupid became really stupid.
The Foreign Ministers of the European Union… agreed to prepare new sanctions against Russia… also agreed to send more weapons to Ukraine.
Or, following Einstein, should we start saying insane?"😇
 
Bovenaan