• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

[DIY] Drijfkaarsjes op plantaardige olie

Vempain

Prepper goeroe
Een voordelige manier is om drijfkaarsjes te maken die op plantaardige olie kunnen branden. Hiervoor kun je ook de plantaardige olie pakken die voor consumptie niet meer gebruikt kan worden (bijvoorbeeld door ranzig worden of oude frituurolie die ververst moest worden.)
Je hebt kant en klare houdertjes die je kunt kopen bij bijvoorbeeld deze website http://www.armosa.nl/Webwinkel-Product-7053051/Drijfkaarsen-(plantaardige-olie).html maar je kunt ze natuurlijk ook zelf maken met dingen die je als prepper zeer waarschijnlijk gewoon in veelvoud in huis hebt.

materialen:
-Glas om de kaars in te laten branden
-plantaardige olie en water (eventueel met kleurstof of siersteentjes mocht je het "leuk" aan willen kleden)
-stukje kurk
-stukje zilverfolie
-stukje toiletpapier dat gedraaid is om als lont te fungeren.

werkwijze:
snij een plakje kurk af en boor met behulp van een pincet of priem een gat in het midden en bekleed deze met een stukje zilverfolie die je ook in het midden doorprikt.
Stop hier het gedraaide lontje in van een stukje toiletpapier van ongeveer 4 bij 1 cm en zorg dat deze aan beide kanten uitsteekt.

Vul een glas met water en voeg hier eventueel wat siersteentjes of kleurstof aan toe om het een beetje "leuk" aan te kleden.
Zelf heb ik alleen een blauwe kleurstof gebruikt om de 2 lagen wat duidelijker te laten zien op de foto met wat de olielaag en waterlaag is.
De waterlaag heeft de functie dat het glas niet te heet wordt en wanneer de olie opgebrand is komt het lontje met water in aanraking waardoor deze veilig uit gaat.

Voeg vervolgens aan het water ongeveer een cm plantaardige olie toe (zelf sesamolie gebruikt en is daardoor wat donkerder van kleur) en zal deze in de grote van een longdrinkglas ongeveer 24 uur branden.
Leg op de vloeistoflaag je drijfkaarsje en zal het lontje de olie opnemen en kun je deze na een paar seconden al aansteken.

wanneer de olie opgebrand is kun je een nieuwe laag in het glas toevoegen en weer een klein zelfgemaakt lontje van een stukje toiletpapier door je stukje kurk duwen en kun je deze meerdere malen gebruiken
 

Layla

Survivor
Wat goed bedacht en het ziet er nog leuk uit ook .
Ik weet nu waar ik mijn gebruikte frituur olie voor ga gebruiken :)
Bedankt Vempain :thumbsup:
 

Lise

Prepper
Ik heb er een gemaakt :)!

ZnYjx78.jpg
 
Bovenaan