• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

[DIY] mes en schede

DeltaFox

Survivor
Een tijd geleden heeft een mede prepper mij een uit gefreesd mes gestuurd om verder af te maken.
Het is mijn eerste DIY mes en ik heb totaal gern etvaring met metaalbewerking.
model heb ik wat veranderd, geschuurd, paracord handvat gemaakt, schede gemaakt van een oude riem.

Leuk project en EINDELIJK..... Af. Al hoe wel ik hem nog een beetje bij moet vijlen
a84502939fb458e024796672f581f7f1.jpg
ba151a9245ba412877194a301ec83373.jpg
82e29b08c01a9e0d38b9fe5c23a9f979.jpg
7a654dcc79c84348d6843cb1495bb852.jpg
 

DeltaFox

Survivor
Laatst bewerkt door een moderator:
Hahaha idd. Heb al wat in gedachte. Maar ik heb eerst nog wat gereedschap nodig.
Oh! ik wil nog zo veel! !

Maar ik wil nog de prepper bedanken die het voorwerk heeft gedaan.
Hij zat op het oude forum en werkt in de metaalbewerking. Ik kan alleen niet meer op zijn naam komen *schaam*
Help mij

Edit:
Ja! Gevonden!

Bedankt @Nickx!

[Mod] posten samen gevoegd [mod]
 
F

frans81

Gast
Al doende leert men en het ziet er van hieruit niet zo uit als of je geen ervaring hebt gehad voordat je er aan begon .
Man o man je hebt een GAVE :D
Als dit jou eerste is dan wordt ik bang van jou 25 tigste project .
Perfectie van puntje Lemmet tot Heft :fluit:
 

Ray

SHTF Expert
Nu nog even de lanyard op lengte afstellen/knopen. :)

Zelf vind ik het handig om de lanyard lus te gebruiken om niet uit te kunnen schieten. BV. bij het boren van een holletje voor de vuurboog. Ik zit me nu dus rot te zoeken op YouTube, maar kan de methode die ik gebruik niet vinden. Dus dan maar een krakkemikkige beschrijving. @Carismo kan er meer over vertellen.

Pak je mes met de linkerhand (rugzijde naar je toe) en steek je rechterhand geheel door de lus. Beweeg je rechterhand naar boven, zodat beide koordjes tussen je duim en je wijsvinger komen en pak het handvat vast. De lanyard moet hiervoor afgesteld worden op de juiste lengte, maar je hand kan nu niet meer vooruit over het handvat glijden.

Pic-20170110-001.jpg
(excuus voor de beroerde webcam)

De lengte van de lanyard voor deze greep is compatibel met onderstaande greep die ook wordt uitgelegd in het filmpje bij 2:40
Normaal moet je namelijk vaak de lengte aanpassen voor diverse grepen.
Pic-20170110-002.jpg

 

DeltaFox

Survivor
Bedankt @frans81, maar zo perfect is hij echt nog niet. Dat zie je alleen van dicht bij. Maar voor een eerste...

@Carismo
Aha, ik wist wel dat de lus hier voor werkte en ik heb deze zo gemaakt dat ik mijn hand er doorheen steek behalve mijn duim en zo het handvat vastpak.
Ik ga me er in verdiepen.
Bedankt voor alle energie ie je in jouw uitleg hebt gestoken ik snappum
 

Ray

SHTF Expert
Bedankt @frans81, maar zo perfect is hij echt nog niet. Dat zie je alleen van dicht bij. Maar voor een eerste...

@Carismo
Aha, ik wist wel dat de lus hier voor werkte en ik heb deze zo gemaakt dat ik mijn hand er doorheen steek behalve mijn duim en zo het handvat vastpak.
Ik ga me er in verdiepen.
Bedankt voor alle energie ie je in jouw uitleg hebt gestoken ik snappum

LOL, zit ik een heel verhaal te tikken, foto's te maken, YouTube filmpjes te gluren en dan bedank je Carismo? :mad: :confused: Uitleg over het slijpen en polijsten kun je nu wel vergeten he! :rolleyes: :lol:

Maar die kan het je wel perfect voordoen en zo'n ding op maat knopen als je hem ooit eens op een SC treft. :)
 

DeltaFox

Survivor
LOL, zit ik een heel verhaal te tikken, foto's te maken, YouTube filmpjes te gluren en dan bedank je Carismo? :mad: :confused: Uitleg over het slijpen en polijsten kun je nu wel vergeten he! :rolleyes:

Maar die kan het je wel perfect voordoen en zo'n ding op maat knopen als je hem ooit eens op een SC treft. :)
WTF Neeeee *blunder* waarom?!

Thanx @Ray!
dikke knuf om het goed te maken
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Carismo

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Nu nog even de lanyard op lengte afstellen/knopen. :)

Zelf vind ik het handig om de lanyard lus te gebruiken om niet uit te kunnen schieten. BV. bij het boren van een holletje voor de vuurboog. Ik zit me nu dus rot te zoeken op YouTube, maar kan de methode die ik gebruik niet vinden. Dus dan maar een krakkemikkige beschrijving. @Carismo kan er meer over vertellen.

Pak je mes met de linkerhand (rugzijde naar je toe) en steek je rechterhand geheel door de lus. Beweeg je rechterhand naar boven, zodat beide koordjes tussen je duim en je wijsvinger komen en pak het handvat vast. De lanyard moet hiervoor afgesteld worden op de juiste lengte, maar je hand kan nu niet meer vooruit over het handvat glijden.

Bekijk bijlage 5323
(excuus voor de beroerde webcam)

De lengte van de lanyard voor deze greep is compatibel met onderstaande greep

Bekijk bijlage 5324


de eerste techniek is gebaseerd van hoe je skistokken vastneemt als je het mes loslaat zit het alsnog rond je pols

door de techniek met de duim toe te passen kan je het mes meer naar achter toe vastnemen bv om te hakken en zal het ook niet uit je hand vallen.



je kan ook je lus dubbel maken zodat je dubbel zoveel touw meeneemt op je mes ca 80-90 cm

lanyard t.JPG

Voor de lus makkelijk op lengte te krijgen werkt dit het makkelijkste voor mij met een quick release knoop waarvan de lus gevoed wordt het dichtste bij het handvat, zodat de lus tevens de lanyard is en vastknoop op de gewenste lengte over de lus. Dat kan met een halve of normale cobra weave (google material) op bovenstaande foto is het een dubbele lus dus ook een normale cobra weave.
 

Wafels

Diehard Prepper
@DeltaFox u schrijft dat u eraan '' gevijld '' hebt dan vraag ik me af wat u eraan gevijld hebt , want het lemmet moet in ieder geval hard zijn (de vijl zal over het staal glijden of heel lichtjes werken , HRC plm 58 ) Het heft kan wat zachter zijn ,dus mijn vraag hoe hard is uw mes .
Het ziet er wel gaaf uit en is zeker door een goede metaalbewerker gemaakt maar ik vraag me af of hij het al gehard had ??
gr will
 

DeltaFox

Survivor
Ik heb echt geen idee hoe hard dit metaal is. Ik heb hem bewerkt met een bandschuurmachine en ook met een vijl.
Ik heb er wel aan zitten denken om hem een keer te harden en dan temperen. Maar dat weet ik nog niet.
 

Wafels

Diehard Prepper
"DelaFox gehard staal kun je gewoon bewerken met een bandschuurmachine (mits niet te warm
laten worden anders ontlaat het staal ) maar als je het kunt vijlen is het staal niet gehard
Om het te harden zul je toch eerst moeten weten wat voor soort staal het is ,
want elk staal heeft zijn eigen hardingstemperaturen , er zijn lucht hardende stalen en er zijn staal
soorten die je in olie moet harden (dit laatste het meeste ) vraag eerst eens aan de maker van je mes
welk staal hij er voor gebruikt heeft voordat je er wat mee gaat doen .
gr will
 

DeltaFox

Survivor
Laatst bewerkt:
@Nickx, heb jij er zelf ook nog één afgemaakt?

Ik heb hem net getest en het is 1095 staal.
Ofwel 0,95% koolstof, makkelijk en scherp te slijpen maar roest wel sneller.
 

Wafels

Diehard Prepper
@Nickx u shrijft dat zo , wellicht dat u de maker bent van die messen en het staal ervoor gekocht hebben
dat weet ik natuurlijk niet , maar er zijn een aantal andere staalsoorten die voor messen worden
gebruikt als een D2 of een A2 en deze zijn lucht hardend en gewoon net als uw 1095 magnetisch

@DeltaFox als uw mes niet gehard is (en dat neem ik aan omdat u het met een vijl kan bewerken)
en het staal is inderdaad 1095 dan kunt u dat gewoon harden door het kersenrood warm te maken
zodat het niet meer magnetisch (met een magneet testen )en dan in olie af te koelen
(rechtstaand onder te dompelen ,anders kan het krom trekken )
in voldoende olie .hierna moet u het mes ''ontlaten'' (door het mes een tweede keer te verwarmen haalt u de brosheid weg
en maakt u het mes iets zachter want als u het mes niet ontlaat is het zo hard dat het gegarandeerd breekt )
in een oven plm 300 voor HR 58 , vroeger deed men vaak het mes onderdompelen in gesmolten lood zodat
de temperatuur overal hetzelfde bleef ( 327 C ) maar tegenwoordig hoeft dat niet meer met ovens met thermostaten )
maar wil je op safe spelen en goed gedaan hebben er zijn ook bedrijven waar je een mes kan laten
harden . Voordat je eraan begint zou ik eerst eens op het internet kijken voor goede informatie .
gr will
 
Bovenaan