• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Jasje

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Blijkbaar had een eerder gesprek over het belang van een watervoorraad thuis met een kennis een trigger veroorzaakt. Toen ik onlangs weer langs kwam was er een handig alternatief geregeld voor een watervoorraad.
20180621204348.jpg
Sommige gemeenten vervangen van tijd tot tijd hun kliko-bakken. En veelal mag je de oude kliko's voor eigen gebruik houden op voorwaarde dat deze niet ingezet wordt voor de gemeentelijk afvalstroom. Zo'n “overgenomen” kliko is een ideale waterton blijkt.
20180621204359.jpg
Bovenin de dakgoot onder een (bladerbol) is er een afgesneden omgekeerde fles in de afvoer geplaatst. Hieraan zit een flexibele afvoerbuis (zie je vaak in containers als afval liggen bij wegwerkzaamheden oid) die door de regenpijp naar beneden loopt en daar door een gemaakt gat weer uitkomt. Gaatje in de kliko en klaar.
20180621204321.jpg
Als de kliko vol raakt loopt de buis tot boven in de omgekeerde afgesneden fles over in de regenpijp naar de normale HemelWaterAfvoer.
20180621204337.jpg
 

Bijlagen

  • 20180621204337.jpg
    20180621204337.jpg
    43.8 KB · Weergaven: 4

Papillon

Diehard Prepper
Mooi gemaakt! En als de flex buis in de regenpijp tot aan de dakgoot gemonteerd is, hoe kan het dan tijdens overloop in de kliko teruglopen in de regenpijp?
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Harry Nack

Last (wo)man standing
Zo'n kliko is zo vol met een beetje regen, meestal 120 of 240 liter. Ik zou dus meerdere kliko's koppelen.

Ik zie dat er een bladscheider zit maar vaak komt er vuil/zand door mee je kliko in. Je zou dus nog iets kunnen verzinnen zodat het vuil niet in je kliko komt.

Bij mij is dat opgelost door het vuile water eerst door een voorfilter te halen. Gewoon een vierkante doos met een opstaande buis. Het vuile water komt in de doos en het bezinksel zakt. Pas als het water boven de buis komt, loopt het dan de kliko in. Je hebt dan nagenoeg direct zuiver drinkwater kwaliteit.
 

Jasje

Prepper goeroe
Mooi gemaakt! En als de flex buis in de regenpijp tot aan de dakgoot gemonteerd is, hoe kan het dan tijdens overloop in de kliko teruglopen in de regenpijp?
De flexbuis loopt niet helemaal tot boven en heeft aan het begin een omgekeerde afgesneden petfles. Deze sluit de pijp binnenin niet af. Dat heeft twee effecten;
- als buis vol is kies het de normale afvoer.
- verminderd zand/vuil want deze glijd veelal via de wand en minimaliseerd op zijn minst.
Een overloop in de kliko is ook een optie maar hier niet nodig.
 

Papillon

Diehard Prepper
Is de kliko als opslag wel geschikt voor voeding/ en drinkopslag? Geeft het schadelijke stoffen af? Was de vraag van mijn vriendin.
 

Jasje

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Da
Is de kliko als opslag wel geschikt voor voeding/ en drinkopslag? Geeft het schadelijke stoffen af? Was de vraag van mijn vriendin.
Goede vraag. Dat zal ongetwijfeld verschillen per kliko. De nieuwere soorten hebben een hele andere samenstelling dan de oudere. Er zit tegenwoordig een hele studie achter voor wat betreft "het labeltje; duurzaam". Je moet het ook echt als noodmaatregel zien. Het kan ook dienst doen als backup om je wc door te trekken als het waterleidingnet uitvalt. Drinkwater is weer een ander uiterste.
 

Lai

Prepper goeroe
Om nog meer vuil tegen te gaan kan je ook een wc borstel in de afvoer steken ipv het bladrooster. WC borstel houd meer vuil tegen en kost geen drol :fluit:

Hier ken ik het niet dat containers afgeschreven worden. Gebeurt pas als ze niet meer gebruikt kunnen worden door kapotte wieltjes, scheuren of brandgaten. Mijn container is oude en de deksel is aan stukken. Krijg geen nieuwe, moest de deksel maar plakken o_O
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Is de kliko als opslag wel geschikt voor voeding/ en drinkopslag? Geeft het schadelijke stoffen af? Was de vraag van mijn vriendin.

Hier in het Spaanse zijn de wateropslag tonnen voor "aqua potable" nog van ouderwets polyester, ongekleurd.

In Nederland zal het eerder HPDE zijn.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Let er wel op dat je geen lood of zink hebt in het traject van regendruppel naar kliko, anders zou ik het drinkwater gedeelte vergeten, zelfs je groenten tuin van water voorzien zou ik liever niet doen.
Wc doorspoelen kan natuurlijk prima.

Zorg er ook voor dat je regematig ververst, legionella en voor allerlei andere niet wenselijke zaken is stilstaand water een perfecte gastheer, zo’n kliko sluit nooit zo goed af als een ibc speciaal geschikt voor drinkwateropslag.
 

Ray

SHTF Expert
Is de kliko als opslag wel geschikt voor voeding/ en drinkopslag? Geeft het schadelijke stoffen af? Was de vraag van mijn vriendin.

Hier zie ik een fabrikant die ze van HDPE maakt, dat is een veilige kunststof voor voedsel en water: https://www.kliko.nl/wp-content/uploads/2014/05/NEO-brochure-2015.pdf

Kliko's moeten voldoen aan een NEN norm
Minicontainers zijn er in verschillende soorten en maten, maar zijn in de regel ongeveer 1 meter hoog en gemaakt van hogedichtheidpolyetheen (HDPE). Het uiterlijk van de minicontainers is gestandaardiseerd en vloeit voort uit een Europese Norm, EN 840. Het eerste deel van deze norm gaat over tweewielige minicontainers; de norm is in Nederland overgenomen als NEN-EN 840, in België als NBN-EN 840.
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Minicontainer
 
Bovenaan