• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

DIY Slijp- en stropset.

Commonzense

Elementary prepper
Aloha, recentelijk een all-in-one slijpsetje in elkaar gezet. Compact, stevig en compleet. Korte slideshow over de maak kan je hier vinden.
Gisteren heb ik er ook nog een videootje van elkaar gezet. De 'muziek' is eronder gezet om vast in de lentesfeer te komen... as spring is coming! :)



Ideaal voor in de rugzak, auto, keukenla, etc. Goedkoop en van makkelijk verkrijgbare producten in elkaar te zetten.
Eventueel nog een oliereservoirtje toevoegen als je met carbonstaal op pad ben of een strip muismat er bij stoppen als je met convex-snedes werkt.

Gr.​
 

Ray

SHTF Expert
Mooi filmpje en setje. :)
Al werd ik angstig toen je over een muziekje begon, zo van, daar komt weer e.o.a. dreun die niet mijn smaak is, maar hoera! :thumbsup:

Leer, waterdicht (?) aluminium profiel, waterproof schuurpapier en stroppasta, als ik het goed zag.

Het formaat staat me aan, zelf gebruik ik een Fjallniven DC4 en inmiddels krijg ik kleine mesjes daarmee scheermes scherp, maar voor grotere messen blijf ik zo'n klein slijpoppervlak lastig vinden. Het hoesje van de DC4 heb ik los getarnd en binnenste buiten in elkaar genaaid, dat is nu strop leertje. Ene kant vol gesmeerd met grove polijst pasta, andere kant met fijn.

Hoewel compacter dan jouw set, vind ik mijn kleine setje lastig bij flinke bushcraft messen. Aangezien ik thuis ook graag mag werken met waterproof schuurpapier, moet ik toch ook eens zoiets samenstellen. :)
 

Ray

SHTF Expert
Welke pasta gebruik jij Ray?
Heb je een linkje?

Heel lang naar gezocht, maar het bleek hier bij de lokale bouwmarkten niet meer te koop. Toen zag ik een polijst setje bij de Lidl liggen van Parkside (vijf euro) en daar zaten naast zo'n boormachine opzetstuk ook twee flinke staven polijst pasta in.

Ben bang dat je moet gaan zoeken bij de betere gereedschap zaken of het internet
 

Commonzense

Elementary prepper
Klopt. Inderdaad de stroppasta van Herold Solingen. Maar ik heb ook een polish compound uit de bouwmarkt, wss zoiets als waar Ray naar verwijst, van Wolfcraft. Ben ik voldoende maar niet bijzonder tevreden over, gebruik dan liever deze compound. Die heb ik met de kerst 'gekregen' ;) Werkt als een trein maar past niet in de kit, toch niet in zijn geheel.
 

phtvs

Sysop
Admin
Ik meen dat de Dremel ook potjes polijstpasta heeft. Dus misschien de gemiddelde DIY zaak ook wel
Die potjes polijstpasta van Dremel zijn niet echt geschikt om mee te stroppen. Veel te grof.

Heb inmiddels 'Smurf poo' besteld. Dit is speciaal om messen te stroppen.
http://www.amazon.com/dp/B001Q92WGE...e=df0&creative=395129&creativeASIN=B001Q92WGE

Er schijnt overigens een groot verschil te zijn tussen Buffing Compound (polijstpasta) en Stropping Compound. Heeft te maken met de grofheid van de pasta en de daarmee samenhangende krasjes die je maakt. Buffing Compound maakt diepere en grovere krasjes dan de Stropping Compound. (heb ik me laten vertellen)
 

JamHard

Prepper goeroe
@Ray @phtvs
Wij halen die blokken buffing compound altijd bij de Multi Mate, tot op heden nog niet mis gegrepen.
(kan ze alleen op de site zo snel ff niet vinden)
 

Carismo

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
ik heb vorig jaar op een messenbeurs case xx paste metal polisch gekocht en gebruik dit zowel op mijn machinale stropbanden als op mijn manuele planken( leder & denim)

heel weinig van nodig en werkt best goed. zelfs kleine krasjes op bv de shiny lemmetten van victorinox grotendeels mee weggewerkt.

https://www.knifecenter.com/item/CAP01/case-paste-metal-polish

Momenteel bezig met een compact (in the field) sharpener en stropping setje te ontwikkelen (gesprekken met verschillende partijen) om makkelijk convex snedes te onderhouden.
 
Bovenaan