• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

DIY: Viking Strijders Bijl

Flos

SHTF Expert
Ik zoek op rommelmarkten naar onderandere vijlen boren ( oud gereedschap ) zal nu ook beginnen uitkijken naar oude bijlkoppen.
Lijkt mij leuk dit ook eens te maken. Al heb ik niet zo een schuurmachine.
 
D

Deleted member 101

Gast
Bij de kringloop in onze stad komen de bijlen niet in de winkel, gaan naar de opkopers. Alleen als de steel kapot is maar dan zijn ze ook zo weg.
 

Wafels

Diehard Prepper
@Tom @Flos mocht je naar oude bijlen kijken dan liefst zo oud mogelijk want dat zijn gesmede bijlen en de
kwaliteit daarvan is aanzienlijk groter als van nieuwe bijlen . Soms zie je ook in legerdump zaken oude bijlen/bijltjes
liggen en die zijn ook niet verkeerd . ik heb jaren geleden nog eens een kleine tomahawk gemaakt van een oude bijlkop
en dat is best aardig wat slijpwerk ,maar je kan er een aardig resultaat mee behalen .
gr will
 

markske

Diehard Prepper
Ik zoek op rommelmarkten naar onderandere vijlen boren ( oud gereedschap ) zal nu ook beginnen uitkijken naar oude bijlkoppen.
Lijkt mij leuk dit ook eens te maken. Al heb ik niet zo een schuurmachine.
Dat is nu eens verwonderlijk! Daar komt toch verandering in? :D :D
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Flos

SHTF Expert
Deze morgen een rommelmarkt bezocht ( ja op dinsdag ) en geen enkele bijl kop gevonden in de meer dan 700 standen
 

Wafels

Diehard Prepper
@Flos ik weet niet hoe het bij jullie rommelmarkten is ,maar hier zie je dan vaak dozen staan onder
kraampjes met oud gereedschap ed er in . Het is me wel opgevallen dat per jaar het aanbod
verschillend is , waarbij de laatste jaren inderdaad minder oud gereedschap ed te vinden is maar dat er
meer oude kleding ed staat . een bandschuurmachine heb je niet echt nodig ervoor , ik heb destijds
mijn bijltje gemaakt met een haakse slijper (kleine steen) met 1 mm doorslijpschijfjes en lamellenschijf
Hiermee kun je ook goed uit de voeten en zo hard is het staal van een bijl niet .
gr will
 

Flos

SHTF Expert
@Wafels de rommelmarkten in zeeland zullen wel niet veel verschillen van die in vlaanderen. De grabbeldozen staan er bij ons ook. Maar steeds minder. En tweedehands kleding loopt goed op rommelmarkten. Zondag is er hier terug rommelmarkt veel kleiner maar je weet maar nooit.
 

Marcov

Prepper goeroe
@Flos , als het goed is heb ik nog ergens een bijlkop met een losse steel liggen. Ik zal eens kijken. Mocht ik het redden om naar de PSM V te komen, zal ik hem voor je meenemen.
Ik wil dat ding al een jaar of 10 opknappen, maar op 1 of andere manier kom ik er niet aan toe.
 

Ray

SHTF Expert
@Marcov dat is goed, ik hoop dat je er bij kunt zijn. Niet alleen voor de bijlkop natuurlijk.
@Ray wat heb je in voorraad?

Geen voorraad die ik kwijt wil (wat kleine koppen), maar ik zie ze wel af en toe. Zelf geen belang bij verder, de laatste was al weer een tijdje geleden en heb ik geruild voor een heuptasje en een geweldig geel moraatje, het visser/duiker modelletje, klein, slank, makkelijk te slijpen en rvs, m'n eet/voedsel mesje nu. 'k Weet niet of Jan001 nog ergens rondspookt (de man waarmee jij op een SC Gilze een broodbakken in Dutch Oven demo/workshop gaf), die heeft een fullsize hakbijlkop van mij, zeer geschikt voor zo'n viking fantasie bijl/ding. 'k Zal de ogen open houden voor jou.

Waarom je in hemelnaams een perfecte bijlkop zou willen bewerken met een slijptol om hem mooier maar zwakker te maken, 't is mij onduidelijk. 't Is mooi, 't is kunstig maar toe, je draagt toch ook geen maatpakje?
 

Flos

SHTF Expert
Geen voorraad die ik kwijt wil (wat kleine koppen), maar ik zie ze wel af en toe. Zelf geen belang bij verder, de laatste was al weer een tijdje geleden en heb ik geruild voor een heuptasje en een geweldig geel moraatje, het visser/duiker modelletje, klein, slank, makkelijk te slijpen en rvs, m'n eet/voedsel mesje nu. 'k Weet niet of Jan001 nog ergens rondspookt (de man waarmee jij op een SC Gilze een broodbakken in Dutch Oven demo/workshop gaf), die heeft een fullsize hakbijlkop van mij, zeer geschikt voor zo'n viking fantasie bijl/ding. 'k Zal de ogen open houden voor jou.

Waarom je in hemelnaams een perfecte bijlkop zou willen bewerken met een slijptol om hem mooier maar zwakker te maken, 't is mij onduidelijk. 't Is mooi, 't is kunstig maar toe, je draagt toch ook geen maatpakje?
Het filmpje in het opening postje vond ik gelijk leuk dat ik het ook wil proberen. Misschien is er wel een markt in . Heb hier nog een boomstam liggen waar ik veel bijlstelen kan uit zagen.
En zo een moraatje heb ik ook. Toevallig van Jan001 gekregen.
 

Ray

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Het filmpje in het opening postje vond ik gelijk leuk dat ik het ook wil proberen. Misschien is er wel een markt in . Heb hier nog een boomstam liggen waar ik veel bijlstelen kan uit zagen.
En zo een moraatje heb ik ook. Toevallig van Jan001 gekregen.

Heb je je ruilmateriaal voor zo´n bijlkop al liggen. :p

Ik ben gestopt met het zoeken naar oude bijlen, niets te vinden in de regio Zwolle.
Ga nu mezelf trakteren op een splinternieuwe, een Fiskars X15 voor 4 tientjes.:thumbsup:

http://www.rotopino.nl/bijl-fiskars-x15,44364?gclid=CKT1v5f9kc4CFYkp0wodVdIJ6w

Een fiberglas steel heeft een voordeel (duurzaamheid), maar de slagen met je bijl worden vrij sterk overgedragen op gewrichten, het trilt behoorlijk na. Qua duurzaamheid niet top, maar ik prefereer echt hout. Vervangbaar en meer demping.
 
Bovenaan