• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

drinkwater

Kanina

Diehard Prepper
Ik ben van mening, dat als je in een SHTF situatie zit waarbij je moet rantsoeneren, je wel degelijk dat sap/water uit het potje/blikje net zo goed nuttigd! Waarom niet? Waarom die extra vocht en kcal. weggooien? Ik denk dat je hersens daar niet zo moeilijk over zullen doen. En de olie uit het tonijnblikje kun je weer gebruiken om in te verwarmen cq. bakken. Win-win!
 

Dirkje

Elementary prepper
Ik ben van mening, dat als je in een SHTF situatie zit waarbij je moet rantsoeneren, je wel degelijk dat sap/water uit het potje/blikje net zo goed nuttigd! Waarom niet? Waarom die extra vocht en kcal. weggooien? Ik denk dat je hersens daar niet zo moeilijk over zullen doen. En de olie uit het tonijnblikje kun je weer gebruiken om in te verwarmen cq. bakken. Win-win!

Zelf let ik er wel op bij de aanschaf van mijn voedselvoorraad. Niet alleen het eten zelf maar ook het vocht. Win-win inderdaad.
Heb om deze reden ook tonijn in olie i.p.v. op waterbasis.
 

AWOL

Prepper goeroe
In hoeverre heb je dan nog iets aan het vocht vanuit blikjes groenten (erwtjes, linzen), tonijn etc?

Dat is een goede vraag en weet ik niet precies. Ik kan mij inderdaad voorstellen dat dat nog wel te doen valt, net als fruit. Mijn statement ging meer over droog voedsel, zoals vlees.
 

petroman

SHTF Expert
Heb je een tuin(tje) neem een IBC container.
1x1meter oppervlakte en 1m hoog, daz 1000ltr. Is dat te groot kijk of je hem in kan graven.
Waterdruk van binnen houd de gronddruk op peil. Eventueel via regenpijp vullen na grove filtering. Kan je de tuin sproeien en daardoor water vers houden.

Heeft iemand zelf al eens een bron geslagen ?
En dan niet door de lokale aannemer. Maar gewoon zelf, low budget.
 

Kanina

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:

petroman

SHTF Expert
hhhm de folder die ik te zien kreeg had het alleen maar over filtratie, wadi's, korven etc.
Maar verder goed idee hoor.
 

Ray

SHTF Expert
Ok, weer wat geleerd.

In hoeverre heb je dan nog iets aan het vocht vanuit blikjes groenten (erwtjes, linzen), tonijn etc?
Is dit voldoende om nog een tijdje iets te kunnen verteren?
De groenten (fruit) zelf bestaan ook voor een groot gedeelte uit water. Ik kan me voorstellen dat de inhoud van een pot erwten of perziken voor 90% of meer uit water bestaat.

Natvoer, niet te warm klimaat, minimaal twee liter vocht per dag. Al snel meer als je wat gaat doen of het zomers is.
 
Bovenaan