• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Duitse rechtsextremisten opgepakt voor plannen aanval parlement

Mayo

Last (wo)man standing

Duitse rechtsextremisten opgepakt voor plannen aanval parlement​


https://www.telegraaf.nl/nieuws/188...misten-opgepakt-voor-plannen-aanval-parlement

De Duitse politie heeft 25 leden en aanhangers van een extreemrechtse beweging opgepakt in een landelijke operatie.
Zij waren volgens aanklagers van plan om gewapend het Duitse parlement te bestormen.
De operatie richt zich op de zogeheten Reichsbürger. Zij erkennen de Bondsrepubliek Duitsland niet en vinden dan ook dat de huidige Duitse wetten niet op hen van toepassing zijn. Volgens de Reichsbürger-beweging zou het Duitse Rijk (1871-1945) van voor de Tweede Wereldoorlog nog van kracht zijn, aangezien zij de Bondsrepubliek (1949-heden) zien als een staat die hen is opgelegd door de Geallieerden. Veel van de leden weigeren bijvoorbeeld belasting te betalen, sommigen van hen hadden de afgelopen jaren ook banden met de Qanon-beweging.
 

marzman

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Oost Duits denk ik https://de.wikipedia.org/wiki/Reichsbürgerbewegung , had al een vermoeden.

Ik denk niet dat ze zo veel te klagen hebben eigenlijk. Duitsland heeft daar miljarden in gepompt om ze mee te krijgen met west duitsland na het vallen van de muur en dan gaan ze een klagen dat ze geen belasting willen betalen en dergelijke en dat ze bezet worden.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Op zich wel een interssant gegeven....

Stel dat het ze gelukt was: de gehele regering 'vervangen' (lees: vermoord en eigen mensen 'benoemd'), een eigen leger om de coup te ondersteunen, wellicht eigen mensen op belangrijke posten bij politie, 'echte' leger en energie
(even niet belangrijk hoe exact ze dat dachten te doen)

Mijn punt is: hoe zouden de andere landen in de EU/wereld reageren?
Wat zou Nederland doen? Vallen we Duitsalnd binnen om ze weer van de troon te stoten?
(létterlijk in dit geval: de een of andere ouwe Prins wilde zich tot koning laten kronen, geloof ik 🤭)
Accepteren we dit als een 'intern gebeuren' en knopen we relaties aan met deze mensen?

Zoals ik al zei: een interessant gebeuren!!

(maar ik ben blij dat t niet gelukt is, we hebben genoeg te stellen)
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Er is helemaal niks interessants aan.
helemaal niks.

in dit soort landen kiezen we netjes onze regering.
en na 4 jaar een andere als we dat nodig vinden.

er is niks interessant aan reltuig wat desnoods met wapens denkt een democratisch gekozen regering te vermoorden.

ik ben tegen de doodstraf maar heel soms denk ik dat er niks mis mee is.

wat een enorme randdebielen lopen er toch los op deze wereld.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Er is helemaal niks interessants aan.
helemaal niks.

in dit soort landen kiezen we netjes onze regering.
en na 4 jaar een andere als we dat nodig vinden.

er is niks interessant aan reltuig wat desnoods met wapens denkt een democratisch gekozen regering te vermoorden.

ik ben tegen de doodstraf maar heel soms denk ik dat er niks mis mee is.

wat een enorme randdebielen lopen er toch los op deze wereld.

ik ben het met je eens, zoals ik al aangaf in mijn post!
Wie had ooit kunnen verzinnen dat zoiets zelfs maar kon plaatsvinden in een land als Duitsland....
Het is mind boggling! o_O

Maar stél.. puur hypothetisch, dat zoiets zou gebeuren: wat doet de rest van de wereld/EU dan?
Hoe gaan we met zoiets om?
😬
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Ik hoop dat ze het tuig arresteren en levenslang geven.
maar ik zie dit nooit gebeuren want de groep is te klein om langdurig politie en leger te kunnen weerstaan.
 

petroman

SHTF Expert
Één voordeel: Duitsland was door de munitie heen dus heel veel schieten om weer in het zadel te geraken werd het niet.
Maar voor dit soort zaken heb je dus je 5e legerkorps, gladio of hoe het nu heet.
Dat is ook het probleem met rusland, er zijn legeronderdelen die het vaderland tot het laatst verdedigen, koste wat het kost. Ook al is de regering opgeblazen, weg, vervangen.
 

Mayo

Last (wo)man standing

Dit is de groeiende groep Rijksburgers die een gewapende coup in Duitsland wilde plegen​


https://eenvandaag.avrotros.nl/item...een-gewapende-coup-in-duitsland-wilde-plegen/

De Rijksburgerbeweging ontstond in 1975 en heeft nu zo'n 20.000 aanhangers. Volgens Janse is de beweging gegroeid en ook zichtbaarder geworden. "De groep die vanochtend is aangehouden laat zien dat de grenzen tussen verschillende stromingen steeds poreuzer worden. Het gaat om antivaxxers, Rijksburgers en een groep mensen die bij neo-nazi-organisatie Combat-18 vandaan komen. Ze weten elkaar beter te vinden en de ideeën die deze groepen uitdragen zijn meer mainstream geworden."
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Één voordeel: Duitsland was door de munitie heen dus heel veel schieten om weer in het zadel te geraken werd het niet.
Maar voor dit soort zaken heb je dus je 5e legerkorps, gladio of hoe het nu heet.
Dat is ook het probleem met rusland, er zijn legeronderdelen die het vaderland tot het laatst verdedigen, koste wat het kost. Ook al is de regering opgeblazen, weg, vervangen.

@petroman
ik begreep dat duitsland net als Nederland weliswaar veel munitie afgeven maar dat ze nog steeds hun minimale voorraad instand houden.
er schijnt versneld het nodige besteld te zijn.

daarnaast sturen diverse landen vooral veel zwaar vuurwerk naar de Oekraine, leger en politie hebben volgens mij genoeg wapens voorhanden om een opstand van een aantal duizend gekkies de grond in te slaan.

het zou een dieptepunt in de democratische geschiedenis zijn, nog erger dan wat Trump deed.
 

RockyFlats

Ruttaan
Hee mensen, waar is @Guenther eigenlijk gebleven, en @Adolfina123? Gisteren nog kraftvoll aan het posten hier, en nu ineens.... Trouwens, ik mis er wel meer die hier de afgelopen dagen nog waren... Ze zullen toch niet, ehhh....? ;)

Tragiek, dus, in menige "Reichsfamilie..." Nichts mit "zusammen unter den Weihnachtsbaum..."
Laat ons dan samen een minuutje in stilte, breeduit grijnzen!

Ik vind het hele gegeven lachwekkend, maar toch ook wel interessant. Tenminste, het meest opmerkelijk vind ik, dat er klaarblijkelijk van wordt uitgegaan dat een poging tot een staatsgreep, door zo'n relatief zeer gering aantal mensen, enige kans van slagen zou hebben. Met veel "tam-tam" zo'n 50 mensen van het bed lichten, doet je immers niet zomaar. Maar dit serieus nemen, als een werkelijke acute bedreiging voor de rechtsstaat, is m.i. gelukkig een paar bruggen te ver.

Ik vermoed echter dat het meer is geweest, om gewelddadigheden en slachtoffers te voorkomen (dan een staatsgreep) want bij een paar duizend wappies die de
ReichsBondsdag bestormen, vloeit er vast ook onschuldig bloed. Prima, dat ingrijpen, (als de info er omheen klopt).

Om een staatsgreep te doen slagen, zouden er toch zeker veel meer medestanders moeten zijn dan ik er nu vermoed. Zodra (stel) minimaal 30-45% van een bevolking zoiets zou steunen, tja, maar met de misschien 0,25% van nu?

Het meest verbaast het mij nog, dat die lieden kennelijk dachten dat het een kans van slagen zou hebben. En dan zit je daar, opgesloten in de Bondsdag, met de rest van Duitsland lachend er omheen.

Meer dan een lange gevangenisstraf of eerder een langdurig verblijf in een inrichting, hoeft van mij nu ook weer niet. Tegenover wat anderen uithalen en vele levens kost, kijk ook even naar de Oekraïne, is een beetje relativeren wel op z'n plaats.
Kwaadaardigen, gekkies en verdwaasden, die helaas niet door sociale controle zijn gecorrigeerd...

Ik vraag mij toch wel af, hoe bestendig een rechtsstaat wel is, in tijden van crisis. Kan de stemming onder het volk omslaan, en welke risico's bergt dat in zich?

Niet in graniet gebeiteld, in principe wel, en serieus te nemen, denk ik toch wel.
 

drent

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Die figuren snappen het niet. Geen belasting willen betalen, maar wel infrastructuur en al die andere heel practische dingen die er van gebouwd worden willen en gebruiken. Daar zit ergens een flinke steek los.

@RockyFlats zoveel mensen zijn niet nodig om boel om te gooien, 1-3% van de bevolking schijnt te volstaan en dan nog hoeft niet alles werkelijk op de been te komen. Het is ook belangrijk hoeveel mensen tegengas kunnen geven en hoe groot het percentage is dat ze steunt/hun gang laat gaan al dan niet wegens niks durven/verhaaltje we doen jullie niks geloven. Crises brengt extremen boven, religie groeit dan (terug vallen op basiswaarden vanuit jeugd bv) en veel mensen hebben teveel zorgen over dak boven hun hoofd houden en wat te eten om energie over te hebben om er een mening over te hebben laat staan er iets aan willen te doen (en of ze dat zouden kunnen laten we er dan even buiten).
 

RockyFlats

Ruttaan
@RockyFlats zoveel mensen zijn niet nodig om boel om te gooien, 1-3% van de bevolking schijnt te volstaan en dan nog hoeft niet alles werkelijk op de been te komen. Het is ook belangrijk hoeveel mensen tegengas kunnen geven en hoe groot het percentage is dat ze steunt/hun gang laat gaan al dan niet wegens niks durven/verhaaltje we doen jullie niks geloven.
@drent , ik waag dat toch zeer te betwijfelen. Bij 1-3%, is bij iedere politiemacht , ieder legerkorps en alle BOA's ;) toch 97% nog tegen een coup... Die, krijgt men dan niet snel mee. Samenzweerders zouden er dan nog wel een kernwapentje of twee bij moeten hebben, voor voldoende doorslaggevend argument...
Hmmm, dat laatste is dan wel een extra risico/complicatie, zie ik...
 

PBear

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Die Rijksburgerbeweging had zich de moeite van een staatsgreep kunnen besparen om een totalitaire staat van Duitsland te maken (en tegelijk van de hele EU) als men het geduld had te wachten tot de ECB haar CBDC heeft ingevoerd en de EU de eID er heeft doorgedrukt.
Al ben je daarmee natuurlijk niet vrijgesteld van belasting.... allesbehalve.
 

marzman

Diehard Prepper
Op zich wel een interssant gegeven....

Stel dat het ze gelukt was: de gehele regering 'vervangen' (lees: vermoord en eigen mensen 'benoemd'), een eigen leger om de coup te ondersteunen, wellicht eigen mensen op belangrijke posten bij politie, 'echte' leger en energie
(even niet belangrijk hoe exact ze dat dachten te doen)
Dan hadden we een groot probleem gehad. Er zat ook een Rus bij als financier en de ideeën komen ook een beetje overeen met die van Putin. En in Nederland heb je dan Thierry Baudet die waarschijnlijk ook aanhaakt bij die beweging en vast nog wel volgers heeft.
 
Bovenaan