• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Een basic energievoorziening thuis, voor alleen het meest essentiële?

joepmeloen

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Dus dan is het toch genoeg? Als UPS als de stroom uitvalt. Want dat is de hoofd reden er 1 te hebben.
Ik denk dat je voornamelijk naar de winterperiode moet kijken, vroeg donker dus lampje aan en voor de buis gtst kijken.
Weinig zon uren dus die accu van 10kw krijg je waarschijnlik niet vol!?


ik in iedergeval niet: zomerse hele goede dag wek ik max 25kwh op met (6oost 6west met <45°)12 panelen 3
4700wp.
In de winter als ik de energie goed kan gebruiken vanwege de airco's... pak ik op een hele goede dag 3kwh, screenshothe van januari 2022 en daaronder de maand opbrengsten van 2021 en stukje 2020.

In december 2021 hadden mijn airco's 500kwh gwpakt / 30 = 16kwh per dag, dsn nog de koelkast, vrieskist, tv, surroundsetje, raspberrie pi (voorheem pc a 200watt per uur), ps4, switch, vaatwasser, wasmachine, droger, verlichting, boiler (keuken) wellicht nog een oplader her en der, voor tablets, telefoons, laptops, her en der nog een lampie aan, wekker radio, router, kabel modem... tikt aardig aan, maar het valt wel mee.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20220826-195739_mySolarEdge.jpg
    Screenshot_20220826-195739_mySolarEdge.jpg
    17.9 KB · Weergaven: 3

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
10 kwh is gewoon te weinig om serieus als opslag te gebruiken.
wij gebruiken max 3 Kwh per dag.
hooguit om een dagje of 2 uit te zingen en zo lang ligt de stroom er hier nooit af.

En als het langer duurt? Wat schakel je uit, welke luxe kan eraf, hoeveel heb je echt nodig als basics?
Heb je er over nagedacht, ermee geoefend?

 

martin

Mankinds only hope
Ik denk dat je voornamelijk naar de winterperiode moet kijken, vroeg donker dus lampje aan en voor de buis gtst kijken.
Dat is spijker/kop

De regel is dat je bij een maximale energiebehoefte (winter) een minimale opbrengst zult hebben.
En bij een minimale energiebehoefte (zonnige dag) een maximale opbrengt.
Nu is dat laatste geen probleem want met 1 a 2 airco's is dat wel opgelost.

Het gaat om de maanden nov-dec-jan-feb (en dat zijn er dus alsnog 4) waar je het complete systeem op zal moeten gaan baseren.
De verleiding is om een factor 10 te gaan over produceren. Dus ipv 4000 WP ga je naar 40.000 WP en gaat het rekenkundig goed komen. Het probleem is dat je in de zomer de stroom niet kwijt kan, dat je omvormer een factor 5 meer zal kosten, en dat je dus figuurlijk voor jan met de korte achternaam je zonnepanelen hebt liggen in de zomermaanden.
Ik zal volgende week (als ik tijd heb) ongeveer voor 4000 Wp aan panelen kopen en die kosten mij (inkoop) rond de 2100 euro.
Als ik uit zou gaan van een factor 10 overproductie heb ik de oppervlakte niet op mijn dak, want denk even mee met volgende schets:

1661542759009.png

Dus dit en dan nog 9 keer? (nee ik wil ze niet op mijn dak, en het gaat ook nooit passen)
In de tuin?
Hoe dan?

Kosten van 2100 naar 21.000 voor de panelen. Dan wil ik niet nadenken over de batterijpack die ik nodig zal hebben (ik gok nogmaals 20.000 euro)
En dan zit ik in de zomer mijn accu's die binnen 5 minuten vol zitten nog meer vol te pompen en in de winter krijg ik het net voor elkaar om de koelkast/vrieskist van stroom te voorzien?

Voor die kostentoename van 40.000 euro kan ik 100 maanden een luxe apartement huren in zuiden van Spanje inclusief gas/water.

Als we strak moeten kiezen om 1000 euro per maand te betalen voor de maanden nov-dec-jan-feb dan zie ik een gouden toekomst voor de appartementenverhuur in Spanje/Portugal/Italië.
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Wij kunnen niet zoveel meer besparen.
de wasmachine misschien maar voor de rest valt er weinig te besparen met een energie verbruik van 2 tot 3 kwh per dag.
 

RockyFlats

Ruttaan
Kosten van 2100 naar 21.000 voor de panelen. Dan wil ik niet nadenken over de batterijpack die ik nodig zal hebben (ik gok nogmaals 20.000 euro)
En dan zit ik in de zomer mijn accu's die binnen 5 minuten vol zitten nog meer vol te pompen en in de winter krijg ik het net voor elkaar om de koelkast/vrieskist van stroom te voorzien?

Voor die kostentoename van 40.000 euro kan ik 100 maanden een luxe apartement huren in zuiden van Spanje inclusief gas/water.

Als we strak moeten kiezen om 1000 euro per maand te betalen voor de maanden nov-dec-jan-feb dan zie ik een gouden toekomst voor de appartementenverhuur in Spanje/Portugal/Italië.
@martin , hmmmm, een batterypack van 20.000 Euro heb je dan alleen nodig voor appartementenverhuur in Spanje; ik zie daar wel een achterliggend plan.... Zet mij maar op de lijst!;)
Je kunt immers het surplus in de zomer terugleveren, of "er een enorme dompelaar voor in de sloot hangen".

Trouwens, nu je terecht de benodigde accu aanspreekt... Het is dan ook mogelijk dat een deel ervan het eens begeeft, of onverhoopt eens alle accucapaciteit, door welke oorzaak ook. Het zou dan wel mooi zijn, als de door de panelen geleverde stroom ook direct kan worden benut (zonder accu en omvormer naar het net). Ik vermoed dat de omvormer (naar netspanning) van een systeem, meestal netspanning nodig heeft om te kunnen functioneren. Bij jou is dat misschien ook aanvankelijk het geval? Dan zou je de panelen van die omvormer kunnen afkoppelen en de spanning van de panelen via een aparte omvormer/inverter (die geen netspanning nodig heeft) kunnen gebruiken?

Zou het dan niet mogelijk zijn, om in geval van nood (of als voorbedachte oplossing) een enkele inverter 230V 50 Hz te laten opwekken van een enkel paneel, en die aan de net-zijde te koppelen aan de "omvormer die netspanning nodig heeft"? Wel met een schakelaar die het geheel eerst van het normale stroomnet scheidt natuurlijk.
Zou de "niet-eilandstroom"-omvormer dan de zelf opgewekte 230V 50 Hz niet zien als "aanwezige netspanning", waardoor het geheel toch zou functioneren?
Ik vraag mij wel af, of wel opgewekt maar niet afgenomen vermogen ergens een probleem zou kunnen worden, maar de een of andere "shunt" inbouwen om het overtollige te verbruiken lijkt me in dat geval eenvoudig. En, even uitgaand van zon vangende niet-aangesloten panelen: die leveren ook zonder problemen geen spanning, en in de omvormer-elektronica zal daarmee toch wel rekening gehouden zijn?
 

joepmeloen

Prepper goeroe
@martin , hmmmm, een batterypack van 20.000 Euro heb je dan alleen nodig voor appartementenverhuur in Spanje; ik zie daar wel een achterliggend plan.... Zet mij maar op de lijst!;)
Je kunt immers het surplus in de zomer terugleveren, of "er een enorme dompelaar voor in de sloot hangen".

Trouwens, nu je terecht de benodigde accu aanspreekt... Het is dan ook mogelijk dat een deel ervan het eens begeeft, of onverhoopt eens alle accucapaciteit, door welke oorzaak ook. Het zou dan wel mooi zijn, als de door de panelen geleverde stroom ook direct kan worden benut (zonder accu en omvormer naar het net). Ik vermoed dat de omvormer (naar netspanning) van een systeem, meestal netspanning nodig heeft om te kunnen functioneren. Bij jou is dat misschien ook aanvankelijk het geval? Dan zou je de panelen van die omvormer kunnen afkoppelen en de spanning van de panelen via een aparte omvormer/inverter (die geen netspanning nodig heeft) kunnen gebruiken?

Zou het dan niet mogelijk zijn, om in geval van nood (of als voorbedachte oplossing) een enkele inverter 230V 50 Hz te laten opwekken van een enkel paneel, en die aan de net-zijde te koppelen aan de "omvormer die netspanning nodig heeft"? Wel met een schakelaar die het geheel eerst van het normale stroomnet scheidt natuurlijk.
Zou de "niet-eilandstroom"-omvormer dan de zelf opgewekte 230V 50 Hz niet zien als "aanwezige netspanning", waardoor het geheel toch zou functioneren?
Ik vraag mij wel af, of wel opgewekt maar niet afgenomen vermogen ergens een probleem zou kunnen worden, maar de een of andere "shunt" inbouwen om het overtollige te verbruiken lijkt me in dat geval eenvoudig. En, even uitgaand van zon vangende niet-aangesloten panelen: die leveren ook zonder problemen geen spanning, en in de omvormer-elektronica zal daarmee toch wel rekening gehouden zijn?

Je kan ook je accu achter je omvormee hangen? Dan denkt de omvormer dat er spanning is zolang de accu of het lichtnet stroom geeft. Als de stroom goedkoop is vanuit het lichtnet kun je de accu daarmee opladen (als er geen zon is maar wel veel wind bijvoorbeeld).
Als het lichtnet wegvalt geeft de accu aan de omvormer aan dat er nog spanning is en dus kunnennde paneeltjes zonder lichtnet op de accu doorwerken. De accu word dan wel weer geladen door de panelen. Je moet er alleen voor zorgen dat de accu nooit helemaal droog komt te staan en dat er geen spanning naar het lichtnet lekt als die uitvalt.
 

martin

Mankinds only hope
Zou het dan niet mogelijk zijn, om in geval van nood (of als voorbedachte oplossing) een enkele inverter 230V 50 Hz te laten opwekken van een enkel paneel, en die aan de net-zijde te koppelen aan de "omvormer die netspanning nodig heeft"? Wel met een schakelaar die het geheel eerst van het normale stroomnet scheidt natuurlijk.

het is technisch gezien allemaal mogelijk. Maar het blijft een afweging kosten/baten. Zodra er een shtf situatie zou komen dan zal je heel anders moeten gaan redeneren. Om je inverter voor een UPS te gaan zetten lijkt me niet verstandig. Want dan gaat je de stroom in je UPS stoppen die het niet kwijt kan en zal er gegarandeerd er uit klappen.

Of je gebruikt een werkende gridaansluiting als "buffer" of je gebruikt een systeem zonder grid met een accu als buffer.
Om dit met 1 systeem te doen (automatisch of geschakeld) dan ben je in mijn ogen onverstandig bezig. De kosten zullen een veelvoud zijn van een klein autonoom systeempje "naast" je hoofd systeem.

Ik zal het ooit proberen uit te werken waarom dit vele malen goedkoper en verstandiger zal zijn.
 

RockyFlats

Ruttaan
het is technisch gezien allemaal mogelijk. Maar het blijft een afweging kosten/baten. Zodra er een shtf situatie zou komen dan zal je heel anders moeten gaan redeneren. Om je inverter voor een UPS te gaan zetten lijkt me niet verstandig. Want dan gaat je de stroom in je UPS stoppen die het niet kwijt kan en zal er gegarandeerd er uit klappen.

Of je gebruikt een werkende gridaansluiting als "buffer" of je gebruikt een systeem zonder grid met een accu als buffer.
Om dit met 1 systeem te doen (automatisch of geschakeld) dan ben je in mijn ogen onverstandig bezig. De kosten zullen een veelvoud zijn van een klein autonoom systeempje "naast" je hoofd systeem.

Ik zal het ooit proberen uit te werken waarom dit vele malen goedkoper en verstandiger zal zijn.
@martin, je begrijpt mij waarschijnlijk weer eens verkeerd;)
Het is zeker niet dat dat jou dat vaak overkomt, maar je verkeert wel even in goed gezelschap want Admins en Mods hebben daar ook weleens last van; ik zou bijna gaan denken dat het aan mij ligt. En zeg nu zelf: dat kan niet natuurlijk. Als absolute noob (waarvoor dank) beschik ik immers over een oneindig excuus...😇

Ik bedoelde niet om een UPS vol te pompen, maar alleen om 220V (is het nu 220, 230 of 240V?) 50Hz aan de net-zijde te zetten zodat de (niet-eiland) omvormer het als netspanning herkent en toch gaat functioneren en spanning in die fase gaat leveren aan jouw huisnet. Wel vanuit de veronderstelling dat je "op het eigen eiland" het opgewekte vermogen kunt opnemen met de eigen vraag (koelkast, wasmachine, fontein op het buitenterrein, massagestoel e.d.) en het eventuele surplus naar de dompelaar in de eendenvijver kunt afvoeren (gekookt zullen die ook wel smaken).
Met een eenvoudige kleine inverter (en, toegegeven, met heel wat extra handelingen) zou dat wellicht kunnen in een noodsituatie? De kosten hoeven dan toch niet hoog te zijn? Voor diegenen die het wellicht eens overkomt, met netspanning-uitval en alleen netspanningsafhankelijke zonnestroom (zonder accu-buffer), zou het een goed weetje zijn...

Tenzij ik jou verkeerd begreep natuurlijk, maar echt, dat kan eigenlijk niet...
 

RockyFlats

Ruttaan
Je kan ook je accu achter je omvormee hangen? Dan denkt de omvormer dat er spanning is zolang de accu of het lichtnet stroom geeft. Als de stroom goedkoop is vanuit het lichtnet kun je de accu daarmee opladen (als er geen zon is maar wel veel wind bijvoorbeeld).
Als het lichtnet wegvalt geeft de accu aan de omvormer aan dat er nog spanning is en dus kunnennde paneeltjes zonder lichtnet op de accu doorwerken. De accu word dan wel weer geladen door de panelen. Je moet er alleen voor zorgen dat de accu nooit helemaal droog komt te staan en dat er geen spanning naar het lichtnet lekt als die uitvalt.
@joepmeloen , jij begrijpt wat ik bedoel! Tenminste, je hebt het dan over een accu met omvormer/inverter naar 220V neem ik aan, 220V 50Hz leverend?
Ik ging in mijn veronderstelling nog iets verder, en hield rekening met mensen die nog geen accu hebben. Evengoed zou een omvormer/inverter dan direct door een zonnepaneel kunnen worden gevoed lijkt mij, en 220V 50Hz kunnen leveren (zonder accu), waardoor een solar-installatie tot werken kan worden bewogen. Die "ziet" immers weer netspanning.
Een eenvoudige 12V DC naar 220V AC inverter die ik hier kan aansluiten is voor de spanning van het zonnepaneel niet geschikt, maar er bestaan natuurlijk "plug-in-inverters", of hoe heten die dingen, die direct 220V leveren vanuit een zonnepaneel en die je in een stopcontact kunt steken. Ik veronderstel dat die prima als trigger zouden kunnen functioneren? Dan wel oppassen met het totale vermogen want de zekering van de huisinstallatie zit er dan buiten en ziet dat alles niet.
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Er is over dit onderwerp toch al vaker uitgebreid gepost?
Tot en met mooie duidelijke schema's aan toe of was dat het oude forum?

Technisch kan alles.
Maar, daar is ie weer, kan JIJ dat allemaal in elkaar zetten en vooral houd je systeem dan rekening met allerlei situaties waar je niet 123 aan gedacht hebt?
Voor een eiland zal je dus VOLLEDIG los van het net moeten staan. Hoe ga je dat doen of hoe gaat je systeem dat oplossen? Dus ook terugschakelen als het net er weer is?
En zoals al aangegeven hoe ga je je eiland vermogen gebruiken, afgezien van de "onzinnige" opties van @Rocky? Affakkelen zoals dat bij gas gebeurt?
 

RockyFlats

Ruttaan
Maar, daar is ie weer, kan JIJ dat allemaal in elkaar zetten en vooral houd je systeem dan rekening met allerlei situaties waar je niet 123 aan gedacht hebt?
@petroman , ik kan veel en veel anderen kunnen dat ook, maar niet zonder informatie. Het lijkt me zinvol om in deze draadjes een vraag-en-antwoord te hebben waar ik en anderen iets aan hebben "bij het decoreren met kurk". En als het zin zou hebben in geval van nood, dan zou het helemaal mooi zijn. Willen we overal altijd rekening mee houden dan hoeven we nergens aan te beginnen, want lukken gaat dat meestal niet. Informatie van anderen kan er wel voor zorgen dat het toch lukt, of dat we zover mogelijk komen. Preppen is ook, het beste ervan maken, toch?
Voor een eiland zal je dus VOLLEDIG los van het net moeten staan. Hoe ga je dat doen of hoe gaat je systeem dat oplossen? Dus ook terugschakelen als het net er weer is?
Allereerst, en hier komt het: door de hoofdschakelaar om te draaien, klaar!
Terugschakelen zodra het net er weer is: volg de bovenstaande instructie in omgekeerde volgorde.
En zoals al aangegeven hoe ga je je eiland vermogen gebruiken, afgezien van de "onzinnige" opties van @Rocky? Affakkelen zoals dat bij gas gebeurt?
Onzinnig? Affakkelen van stroom is een fantastisch idee, maar kan alleen jij, kennelijk? Ik vraag mij wel af hoe.

Je hebt het over een surplus aan vermogen lijkt me, want de normale stroomverbruikers hebben we natuurlijk?
Zet eens een elektrische kookplaat op de 2kW stand, en een paar elektrische radiatoren op vol, en je krijgt toch wel een idee...? Het lijkt me een klein kunstje om zo veel surplus vermogen weg te vreten, met alleen fluctuaties als hoofdpijnpuntje. Maar, stopt een net-voedende solar omvormer alleen als de netspanning weg is, of ook zodra de spanning te hoog wordt? In dat laatste geval is er in ieder geval een ingebouwde beveiliging, en wellicht zelfs een zichzelf-regelende stroomlevering, lijkt me. Maar, ik ben geen elektro-wizzard, geef ik toe. Just asking....
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Kun je die accus niet rechtstreeks opladen via de zonnepanelen het is dc en vanuit de accu naar de omvormer die je eerst gebruikte voor de zonnepanelen als omvormer, zou je die accu dan als serie (afhankelijk van capiciteit?)of paralel moeten neerzetten?

Hier nog wat info over hoe je goede accu's via ali kqn bestellen.
 

martin

Mankinds only hope
Ik bedoelde niet om een UPS vol te pompen, maar alleen om 220V (is het nu 220, 230 of 240V?) 50Hz aan de net-zijde te zetten zodat de (niet-eiland) omvormer het als netspanning herkent en toch gaat functioneren en spanning in die fase gaat leveren aan jouw huisnet. Wel vanuit de veronderstelling dat je "op het eigen eiland" het opgewekte vermogen kunt opnemen met de eigen vraag (koelkast, wasmachine, fontein op het buitenterrein, massagestoel e.d.) en het eventuele surplus naar de dompelaar in de eendenvijver kunt afvoeren (gekookt zullen die ook wel smaken).
Je moet die stroom zien als een stroom van water.
De kans dat je de aanvoer gelijk kunt krijgen met de afvoer is 0,0. Probeer maar eens een fles water leeg te drinken terwijl iemand anders hem voor je leeggiet in je mond.

m.b.t. je idee lijkt het prima uitvoerbaar maar het gaat op enkele punten mank.
Stel dat je de inverter aan een eigen stroomvoorziening zou leggen (dat kan, en dat werkt, vandaar mijn UPS)
Vervolgens gaat die inverter werken maar die hangt aan het grid, dus die moet je gaan afkoppelen.
Echter zodra je hem afkoppelt kun je niet meer terugleveren en moet je de boel ergens gaan bufferen, dus kom je uit op een accu.
Vanaf de accu heb je nu een omvormer nodig (24 naar 230 en dan liefst 3600 W) Maar die kan je weer niet aansluiten op je inkomende stroom want dan klapt heel de boel dus moet je deze stroom weer met een apart stopcontact gaan toepassen waardoor je alle apparatuur die je aan wil houden (diepvries, koelkast) zal moeten ompluggen.
En is heel het oorspronkelijke idee om zeep.
Dus zou je eventueel een flinke schakelaar kunnen zetten op het punt van je inkomende meterkast waar je of grid, of de omvormer zou kunnen aansluiten.
Maar als je dan gaat nadenken hoe zinvol dit gaat zijn loop je vast. Als je dit ooit nodig zou hebben dan ga je jezelf niet druk maken over een diepvries die gaat ontdooien.

Ander scenario is dat je gaat denken "ik maak een 2e systeem op mijn tuinhuisje compleet gesplitst van alles en ik gooi er 1000 Wp aan panelen op met omvormer en accupack en ben voor 2000 euro klaar"
En ja, dat gaat prima werken. Maar wat ga je er dan op aansluiten? en hoe vervelend ga je het vinden als je om 11:00 ziet dat de accu 100% vol is en je voor jan met de korte achternaam stroom zit te produceren wat je niet verbruikt?
Dan denk je "kom ik het maar terugleveren op mijn eigen net/grid"
En zo loop je steeds weer in een cirkel.

De korte versie (voor mij) is dat ik veel beter alle zonnepanelen kan aansluiten op een inverter en op "het grid"
En dat ik in geval van een SHTF alles laat zoals het is op de panelen van mijn tuinhuis na.
 

joepmeloen

Prepper goeroe


Dit word wel interresant en wellicht ook goedkoper dan de huidige accu's. Voor een auto is het minder geschikt vanwege het gewicht, maar voor in huis lijkt het mij een goed alternatief, tenzij het maar de zee gaat ruiken :)
 

robert01

Prepper
@Postbezorger, ik heb helaas nog geen Nederlandstalige boekjes, maar weet wel hoe je snel een kast vol digitale boeken hebt die hierover gaan, in het Engels dan wel.
Zoek via Google maar eens op "Z lib".
https://z-lib.org/ zal ook wel direct werken.
Klik vervolgens op books... en zoek in het zoekvenster eenvoudigweg op "solar power".
Klik vervolgens op het eerste boek dat je wel iets lijkt, en op de download-knop...;)
Helemaal onderaan op die pagina vind je nog meer boeken over het onderwerp.
En over heel veel andere onderwerpen ook...👍
Ik heb geen flauw idee hoe ze dit zo voor elkaar krijgen, maar het werkt wel...

Benader je https://z-lib.org/ via een VPN of TOR dan vind je ook Nederlandstalige boeken; je moet dan waarschijnlijk wel een paar maal van "endnode-land" veranderen en zien via welke de blokkade te omzeilen is, maar het werkt...

Zijn dit er genoeg zo?:D
Bekijk bijlage 21811
Ben je eenmaal klaar met de fotonenstofzuiger op het plaggenhut-dak, dan is er daar voor iedere hobby wel ander zinvols te vinden.
Succes!

Helaas is de website uit de lucht gehaald :(
 

phtvs

Sysop
Admin
[mod]Posts verwijderd,zie forumregels[/mod]

Strafbare feiten:
Elk lid dat zich niet aan het wetboek van strafrecht houdt en uitspraken doet die bijvoorbeeld discriminerend zijn of mensen opzet tegen elkaar of uitspraken doet die strafbaar zijn (art 46 wetboek van strafrecht) zullen worden verwijderd van het forum.
Het aanbieden van, vragen om, gestolen en/of anderszins wettelijk beschermd of illegaal verkregen of verkrijgbaar materiaal is hier niet toegestaan.
Het is tevens niet toegestaan om naar websites te verwijzen waar illegale zaken worden aangeboden of linken naar illegale inhoud zoals torrents, films, muziek, etc.

Copyright:

Leden mogen geen gegevens op het forum zetten met copyrights. Wil je zoiets plaatsen zorg er dan voor dat je hiervoor toestemming hebt van de recht hebbende of plaats inhoud waar geen rechten op berusten. Bij twijfel dus niet posten. Het plaatsen van links/verwijzingen naar illegale downloads is tevens niet toegestaan.

https://www.preppers-shelter.nl/threads/forum-regels.143/
 
Bovenaan