In mijn ervaring zijn Peltier koelboxen een waardeloze uitvinding.
Bij temperaturen dat je ze echt nodig hebt (als het buiten boven de 25 graden is en je wilt
je biertje koud houden) presteren ze niet en krijg je een temperatuurverschil van hooguit
een graad of 10; zit je nog lauw pils te drinken...
Dit ben ik niet helemaal met je eens, veel hebben inderdaad dit probleem. Maar dit ligt ook vaak aan de isolatie van de box.
Gemiddeld koel je met een peltier element tot ongeveer 15 graden onder de omgevingstemperatuur.
Maar er zijn er ook die net iets verder koelen. Maar dat is een keuze die je maakt. Het beste is een compressor, daarna absorptie en uiteindelijk kom je bij een peltier uit.
Ik heb hier een Hertog Jan kratkoeler staan, met een dubbel peltier element. Daar past in 1 keer een krat bier in. Die koelt tot 3 graden boven 0. (afstelling thermostaat)
Daar zit wel een thermostaat tussen, anders word hij te koud.
(slechte foto van internet)
En het trekt inderdaad zo de accu van je auto leeg want echt zuinig zijn ze niet.
Een paar jaar geleden ging ik in een hete zomer op vakantie en werd de 12V plug zo heet,
dat het contactpuntje (de plus-pool van de stekker) helemaal in de stekker gesmolten was.
Ik kwam daar pas aan het einde van de dag achter, toen ik bemerkte dat mijn eten wel erg
warm was (bleek dat hij het grootste deel van de dag niet aangestaan had omdat hij geen
spanning meer kreeg door de gesmolten stekker).
Veel van die peltier koelboxen worden geleverd met slechte stekkers, in de meeste gevallen vervang ik die stekkers door goede stekkers.
Deze boxen (en andere extra gebruikers) moet je eigenlijk alleen bij een draaiende motor gebruiken, en anders moet je er een beveiliging tussen zetten.
Ik heb er in de loop van de jaren heel wat van versleten.
Op dit moment heb ik oa. 2 van deze standaard boxen, en die gebruiken ongeveer 4A. Op zich niet heel veel, maar voldoende om een accu leeg te krijgen.