• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Eerste portofoon: frequentieplan vraag

Morex

Prepper
Ik heb recent 2x een Baofeng UV-5RH gekocht (lijkt/is een UV-5RM?). Deze werkt op meerdere banden, waaronder (voor mij belangrijk) 2m en 70cm: FM 68–108 MHz (RX), AM 108–136 MHz (RX), 136–174 MHz (TX/RX), 220–260 MHz (TX/RX), 400–480 MHz (TX/RX) en 350–390 MHz (RX).

Wat betreft de Baofeng. Ik ben me er van bewust dat het geen high-end apparatuur is. Voor mijn specifieke usecase lijkt het me echter een prima instapoptie voor relatief weinig geld. Mocht ik in de toekomst willen uitbreiden of upgraden dan zal ik hier om advies vragen.

Ik wil deze portofoons primair gebruiken voor langdurige noodsituaties waarin telefonie en internet uitvallen. Niet zozeer om contact te leggen met anderen, maar om contact te houden met mijn eigen groep als één of meerdere mensen het huis verlaten. Dus altijd 1 portofoon thuis en 1 bij degene(n) op pad (water halen, de wijk in, etc).

Ik heb er ook antennes bij genomen: 1x 38cm 771, 1x “tactical” Abbree 72 cm en 1x 108 cm. Die laatste wil ik met een antenne-verlengkabel gebruiken op zolder (ook om de connector van de portofoon te ontlasten) voor maximaal bereik. Daarnaast heb ik een programmeerkabel zodat ik alles netjes kan voorbereiden en daarna kan opbergen.

Het primaire doel is dus om onderling contact te houden bij bijzonderheden. Daarvoor programmeer ik kanaal 1–4 als vaste afspraken: een 70 cm kanaal, een 2m kanaal en 2 back-up kanalen.

Secundair wil ik de portofoons gebruiken om activiteit in de omgeving te monitoren. Ik heb de repeaters in mijn omgeving al opgezocht inclusief instellingen, en ook de DARES-frequenties in mijn regio.

Welke andere frequenties zijn in Nederland handig om uit te luisteren? Er moet vast wel een prepper zijn die dit al eens overzichtelijk op een rij heeft gezet zodat ik het in mijn portofoon kan inprogrammeren.

Tips zijn welkom, daar ik hier nog een leek in ben.

Ik heb recent 2x een Baofeng UV-5RH gekocht (lijkt/is een UV-5RM?). Deze werkt op meerdere banden, waaronder (voor mij belangrijk) 2m en 70cm: FM 68–108 MHz (RX), AM 108–136 MHz (RX), 136–174 MHz (TX/RX), 220–260 MHz (TX/RX), 400–480 MHz (TX/RX) en 350–390 MHz (RX).

Wat betreft de Baofeng. Ik ben me er van bewust dat het geen high-end apparatuur is. Voor mijn specifieke usecase lijkt het me echter een prima instapoptie voor relatief weinig geld. Mocht ik in de toekomst willen uitbreiden of upgraden dan zal ik hier om advies vragen.

Ik wil deze portofoons primair gebruiken voor langdurige noodsituaties waarin telefonie en internet uitvallen. Niet zozeer om contact te leggen met anderen, maar om contact te houden met mijn eigen groep als één of meerdere mensen het huis verlaten. Dus altijd 1 portofoon thuis en 1 bij degene(n) op pad (water halen, de wijk in, etc).

Ik heb er ook antennes bij genomen: 1x 38cm 771, 1x “tactical” Abbree 72 cm en 1x 108 cm. Die laatste wil ik met een antenne-verlengkabel gebruiken op zolder (ook om de connector van de portofoon te ontlasten) voor maximaal bereik. Daarnaast heb ik een programmeerkabel zodat ik alles netjes kan voorbereiden en daarna kan opbergen.

Het primaire doel is dus om onderling contact te houden bij bijzonderheden. Daarvoor programmeer ik kanaal 1–4 als vaste afspraken: een 70 cm kanaal, een 2m kanaal en 2 back-up kanalen.

Secundair wil ik de portofoons gebruiken om activiteit in de omgeving te monitoren. Ik heb de repeaters in mijn omgeving al opgezocht inclusief instellingen, en ook de DARES-frequenties in mijn regio.

Welke andere frequenties zijn in Nederland handig om uit te luisteren? Er moet vast wel een prepper zijn die dit al eens overzichtelijk op een rij heeft gezet zodat ik het in mijn portofoon kan inprogrammeren.

Tips zijn welkom, daar ik hier nog een leek in ben.

@Morex , ik heb meen ik al eens een excel lijst gedeeld waarin de meeste frequenties staan. Die dateren nog wel van het tijdperk voordat er veel over ging naar digitaal, maar grotendeels zal het nog wel kloppen denk ik.

In een Excel spreadsheet is het prima te verwerken en via copy-paste in Chirp te gebruiken. En dan een tabblad per portofoon-type.

Mijn advies zou zijn om ook rekening te houden met ook eenvoudiger UHF portofoontjes zoals de WLN C1 en de Baofeng tegenhanger. Die zijn werkelijk goed en daarvan is gemakkelijker (qua €€) een handje weg te leggen of weg te geven zo hier en daar. Een voordeel is ook, dat ze eenvoudig werken. 16 kanalen, daar kan ook Ome Krelis van vijf huizen verder mee overweg, en opoe ook. Het is dan het mooist om zowel op jouw UHF/VHF portofoon als voor dergelijke 16 kanaals UHF Porto's, de kanalen 1 t/m 16 gelijk te houden (alle UHF). 17 en verder, daar kunnen die simpeler dingetjes toch niet mee overweg, dus daar is the sky the limit.

Mijn inziens dek je met je eerste post en wat Rocky aangeeft al 99% van wat zinvol is.
Frequenties uitluisteren doe je het best met een scanner, jouw porto’s ontvangen en zenden enkel in het uhf/VHF bereik.
Temper de verwachtingen wat je met een porto kan doen, prima voor communicatie tot hooguit enkele kilometers onder optimale omstandigheden.

Mijn inziens dek je met je eerste post en wat Rocky aangeeft al 99% van wat zinvol is.
Frequenties uitluisteren doe je het best met een scanner, jouw porto’s ontvangen en zenden enkel in het uhf/VHF bereik.
Temper de verwachtingen wat je met een porto kan doen, prima voor communicatie tot hooguit enkele kilometers onder optimale omstandigheden.

@Pjotr Prep , met de antennes in het zicht als het ware, die afstanden redden ze toch wel denk ik. De kromming van de aarde gooit dan toch al snel roet in het eten, voor zover bebouwing dat niet al doet. En of in crisistijden de repeaters nog werken?
Ik vind het moeilijk om in te schatten wat het bereik zou zijn in een SHTF situatie. Is het dan stiller in de ether, dan zou dat een voordeel kunnen zijn. Maar zodra iedere oliebol z'n bamiporto aan slingert, Tja...

Zelf heb ik ook twee 27 MC Porto's die ook een paar HAM banden aan kunnen. Hier is het tamelijk stil op 27 MC maar dat zou dan kunnen veranderen. En er is de mogelijkheid om bij gunstige atmosferische omstandigheden heel ver te komen door propagatie/weerkaatsing in de ionosfeer op die HF frequenties. Ik heb geen idee of ik er verstandig aan deed om ze te kopen, en "the proof of the pudding is in the eating" dus een onverhoopte SHTF zal dan het antwoord wel geven.

Het bereik van 27MC kan idd enorm toenemen bij gunstige omstandigheden. Het is dus niet iets gegarandeerds.
Bij de porto’s wordt het bereik veel minder beïnvloed door de atmosferische omstandigheden.
In een shtf is heel de ether verkl**t door iedereen die maar loopt te schreeuwen in zijn bamiporto en geen idee heeft wat hij en zij aan het doen zijn.😂

Met de 27MC ben je dan mss beter af?

In een shtf heb ik al het voornemen om me niet te veel bezig te houden met radio e.d. Eerst de boel rond thuis op orde hebben. En moet ik van huis, dan is de afstand al gelijk te groot voor een porto oid.

Voor contact net buiten zicht bereik kunnen ze (porto) overbelaste stembanden voorkomen.

Terug
Bovenaan