• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Eerste stap naar volledig tabaksvrije generatie in 2030

phtvs

Sysop
Admin
Over acht jaar moet in Europa de eerste volledig tabaksvrije generatie aantreden. Concreet hebben ze daarbij Europese wetgeving voor ogen die tabaksverkoop verbiedt aan iedereen die sinds 2010 is geboren. Ze willen verder een totaalverbod op tabaksreclame, geen tabak meer in audiovisuele producties en sociale media en rookvrije stranden, parken en andere rookvrije buitenruimten.
https://www.ad.nl/politiek/brussel-eerste-stap-naar-volledig-tabaksvrije-generatie-in-2030~a0999102/

Minimaal 30 jaar te laat, maar goed. Eindelijk gaan ze echte maatregelen nemen. Ik heb zelf 40+ jaar gerookt en ondervind daar nog dagelijks de gevolgen van. Als ik toen goed was geïnformeerd, was ik nooit aan roken begonnen. Er vanaf komen was niet eenvoudig.
Nu maar hopen dat ze doorpakken want de tabaksindustrie is een machtige club en maken gebruik van enorm veel lobbyisten. Politici staan erom bekend dat ze erg gevoelig zijn voor druk vanuit de tabaksindustrie.
 

Roel

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Ik ben 36 jaar geleden gestopt met shag toen mijn vrouw in verwachting was van onze eerste. In twee weken was ik vergeten ooit gerookt te hebben, mazzelaar ben ik dus. Ik heb mezelf toen tien sigaartjes per jaar belooft, niet inhaleren en zo, je kent het wel, lekker voor de geur. Ik ben gestrand op vijf. Maar heb inmiddels een voorraadje sigaren aangeschaft voor de rest van mijn leven en ik doe een gooi naar de honderd. Ik vind het goed dat mensen niet roken, iedereen zou op moeten houden. Zolang het mij maar gegund is dat ik een paar keer per jaar een sigaartje opsteek... Eens in de zoveel tijd een glaasje goede cognac plus een fijne sigaar, das gewoon genieten...
 

phtvs

Sysop
Admin
Zijn sigaren even slecht voor u als sigaretten?
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Ja, het roken van sigaren is net zo slecht als het roken van sigaretten. Toch bestaat hier verwarring over. Veel mensen denken namelijk dat sigaren minder slecht zijn, omdat deze normaal gesproken niet over de longen worden gerookt. In deze blog leggen wij u uit waarom dit niet klopt.
https://www.medipro.nl/zijn-sigaren-even-slecht-voor-u-als-sigaretten/
 

PBear

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Ik denk dat ook ik geluk heb gehad nooit verslaafd te zijn geraakt aan wat dan ook te roken. Een halve eeuw geleden gaf mijn opa, die tot zijn 95ste jaar sigaren heeft gerookt, mij ook enkele sigaartjes om te proberen. Ook een tijdje pijp en sigaretten gerookt. Sigaretten konden me niet bekoren, sigaartjes smaakten beter. Maar toch niet lang volgehouden, omdat ik van mijn beperkte zakgeld liever boeken kocht. Ook verslavend, trouwens...

Het zal mij benieuwen of het komende rookverbod voor hen die na 2010 geboren zijn, gaat werken. Op puberleeftijd gaat geen grotere aantrekkingskracht uit om juist uit te proberen wat verboden is. Dan vind je wellicht dat die ouwetjes van de overheid niet zo moeten betuttelen.
Helaas komt de gezondheidsschade veel later aan het licht.

Als hij niet gerookt zou hebben, eas mijn opa mogelijk wel 110 geworden, al waren zijn heupen aardig sleets. De kunstheup die hij op z'n 85ste kreeg, kon met de techniek vsn die tijd, niet meer vervangen worden.
 

Flos

SHTF Expert
Vroeger als men niet rookte hoorde je er niet of amper bij
Nu worden rokers geweerd.
Ja @PBear ook ik ben aan de sigaret begonnen net iets minder dan een halve eeuw geleden.
Een van de verstandigste dingen wat ik gedaan heb is stoppen met roken.
Nu wijs ik er ieder op aan die in mijn buurt een sigaret opsteekt dat het niet goed is. Roken.
En ik kan het weten na 41j roker geweest te zijn. Tot 50 sigaretten ( en soms meer ) per dag.
En dat samen met de nodige pilsjes maar dat is een ander verhaal.
 

RockyFlats

Ruttaan
Hmmmm, ik heb toch mijn bedenkingen bij dat "net zo slecht". Rook zal in de longen toch zeker sneller en beter worden opgenomen want het longoppervlak is enorm groot, zeker in vergelijk met de mond en keel. "Ook slecht" is dan eerder waar vermoed ik. Maar om nu van een paar sigaartjes mond- of keelkanker op te lopen... Ik denk dat die 5 of 10 per jaar van @Roel minder kwaad doen dan goed. Ik heb jaren lang sigaren gerookt, tot zo'n 5 jaar geleden, en ben op "vapen" overgestapt. Zo goed als een sigaartje smaakt dat niet, en om af en toe sigarenlucht te ruiken is gewoon lekker. Sigaren op afstand mee roken, is ook zo slecht nog niet, denk ik ;)
 
Bovenaan