• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Eind dit jaar enorme zonnestormen verwacht: kans op wekenlang geen internet

phtvs

Sysop
Admin
Laatst bewerkt:
:premium:

Eind dit jaar enorme zonnestormen verwacht: kans op wekenlang geen internet​

Vanaf eind dit jaar is er een verhoogde kans op bijzonder heftige zonnestormen op aarde, en die kunnen volgens experts voor problemen zorgen. Al heel lang circuleren verhalen over de verwoestende effecten van een zonnestorm. De Solar maximum wordt deze cyclus eerder verwacht en zal ook heftiger zijn dan anders. Een van de dingen waaraan we dit merken, was het onlangs in Nederland zichtbare noorderlicht.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/686...t.co&utm_medium=referral&utm_campaign=twitter
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Hij begon zijn werk voor De Telegraaf toen hij reportages schreef over de griepuitbraak in het Duitse Sennelager. Op 1 april 1958 trad hij officieel in dienst bij de krant, als politieverslaggever op de Haagse redactie.
Screenshot_20231130-170149.png
Hmmm, haha, tja, aan hem moest ik denken toen ik het bericht las.
Veel herrie en hete lucht...?

Tenminste, in de SpaceWeatherLive app wordt er geen melding van gemaakt...

Screenshot_20231130-164005.png

Maar, ik zie wel melding van piek-activiteit tussen januari en oktober 2024

"The revised prediction now places Solar Cycle 25's peak of activity known as "solar maximum" between January and October 2024 according to a NOAA statement. The peak will be earlier, stronger and last longer than estimates made in 2019."
https://www.space.com/solar-maximum-expected-2024-new-predictions-suggest
 

martin

Mankinds only hope
Veel herrie en hete lucht...?

Maar het is zelfs voorspeld door Baba Vanga !!!!!1!

En als je deze link bekijkt:

https://www.weer.nl/nieuws/2022/zonnestorm-1921-angstige-gebeurtenis

Dan zie je best wel wat info over enkele zonnestormen uit het verleden.
En als je bijgelovig bent dan is die Baba Vanga ook wel een vaag figuur geweest.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Baba_Vanga

Er is overigens best wel wat aandacht geweest m.b.t. die zonnestorm die vanavond en morgenavond de aarde zal bereiken.
Hier een link die wel gewoon te benaderen is zonder abonnement.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/1...-komst-vannacht-kans-op-noorderlicht-boven-b/

Een glasvezelverbinding gaat er in ieder geval geen last van hebben. Een "point2point" zender mogelijk wel.
Een een piloot zal mogelijk een paar meter op zijn GPS moeten gaan corrigeren. Voor de rest zal het denk ik ook wel meevallen.
Maar we gaan het zien en beleven en zaterdag kunnen we in dit draadje de mogelijke schade nog even benoemen.
 

petroman

SHTF Expert
Er is overigens best wel wat aandacht geweest m.b.t. die zonnestorm die vanavond en morgenavond de aarde zal bereiken.
Is dat niet uit dat bericht in de chat van petroman ?
Morgen is het toch 1dec?

Verschil is wel dit: deze uitbarsting is al geweest, dus niveau (sterkte) en richting kan men nu aardig volgen.
Van uitbarstingen die nog gaan komen weten we in principe niets.
Dat is net als de voorspelling dat het net zoals voorgaande tijden nu winter gaat worden, streng of niet dat weten we niet.

Edit: nog een informatieve link: https://www.poollicht.be/
 

petroman

SHTF Expert
Laatste bericht (hopelijk niet echt ;-)

woensdag 29 november 2023​

M9.8 solar flare with earth-directed CME​

A near X-class (M9.8) solar flare (R2-moderate) erupted yesterday at 19:50 UTC. It was sunspot region 3500 which was pretty much on the center of the earth-facing solar disk at the time that was the source of this eruption.

Iedereen naar zijn/haar bol !
RUN !
 

petroman

SHTF Expert
Maar als je naar de beelden kijkt is die van gister wel een CME klasse 9.8 waard.
A near X-class (M9.8) solar flare (R2-moderate) erupted yesterday at 19:50 UTC. It was sunspot region 3500 which was pretty much on the center of the earth-facing solar disk at the time that was the source of this eruption.
The eruption launched an asymmetrical full halo coronal mass ejection which means the coronal mass ejection is pretty much guarantied to hit Earth. A launch speed of about 1.100km/sec puts the arrival time at Earth for this eruption during the UTC afternoon or evening on Friday, 1 December.


Link naar artikel.

Verder zou ik mij weinig zorgen maken: pas als je in NL een stevig dus duidelijk noorderlicht kan waarnemen is het raak.
Europees gezien dan.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Laatste bericht (hopelijk niet echt ;-)

woensdag 29 november 2023​

M9.8 solar flare with earth-directed CME​

A near X-class (M9.8) solar flare (R2-moderate) erupted yesterday at 19:50 UTC. It was sunspot region 3500 which was pretty much on the center of the earth-facing solar disk at the time that was the source of this eruption.

Iedereen naar zijn/haar bol !
RUN !

Dat was gisteren @petroman , en zo te zien was de piek gisteren omstreeks 22:00 hier (With the current speed, it will take the solar wind 72 minutes to propagate from DSCOVR to Earth).

*Naschrift: ik zie in @petroman 's tekst dat vrijdag 1/12 als aankomstmoment is aangegeven, dus ik zat er met mijn 72 minuten wel een beetje naast... Haha, inderdaad alsnog "rennen"😉*

Evengoed, geloof ik wel dat de zon nu extra actief is, en er zich tussen januari en oktober 2024 best een verrassing zou kunnen voordoen. Ik ga twee grotere munitiekistjes (Faraday-cage) klaar maken en daar toch wat electronica in bewaren...
 

petroman

SHTF Expert
Angst is een slechte raadgever, bij alle angst.
Als je wat bladert door de opgegeven sites kom je wellicht ook dit artikel tegen,de uitbarsting van 11 nov 2023. Hé dat was niet echt lang geleden.
En zonder artikel in de televaag, sliepen alle preppers volledig onbewust door.
 

Roel

Mankinds only hope
Angst is de allerbeste raadgever die er bestaat.
De generaal die ooit heeft beweerd dat het niet zo was verneukte zijn manschappen waar ze bij stonden.
Angst maakt alert, angst maakt voorzichtig, beiden heel belangrijke overlevingsmechanismen.
Maar goed, dáár was het die generaal niet om te doen, die zocht roem.... :)
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Ach.

een maandje of 2 zonder internet en tv kon wel eens heilzaam werken voor veel mensen.
als ik zie wat voor onzin er op social media verspreid wordt.
ongelofelijk.

alle rust en tijd om een kabinet te formeren zonder talkshows/ facebook of X

ikzou ervoor tekenen.

de oliebollen bak ik over 30 dagen zelf wel.
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Angst is de allerbeste raadgever die er bestaat.
De generaal die ooit heeft beweerd dat het niet zo was verneukte zijn manschappen waar ze bij stonden.
Angst maakt alert, angst maakt voorzichtig, beiden heel belangrijke overlevingsmechanismen.
Maar goed, dáár was het die generaal niet om te doen, die zocht roem.... :)
En bovendien:
"Angst is mar veur eben, spiet is veur altied"
 

phtvs

Sysop
Admin

RockyFlats

Ruttaan
Oei, haha, dat wordt haastwerk!
Ik ga dan nu maar aan de slag met mijn munitiekistjes😁

P.S. (geinend) Ik heb het rvs-kous voor de afdichting nu dan maar in de aanbieding voor €200 (of 250 eieren en drie kippen) de meter😁 Even anticiperen op de komende ontwikkelingen, immers🤪

IMG_20231216_141120.jpg
 
Bovenaan