• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Elektrisch verwarmen of niet

Hermanusb

Diehard Prepper
Wij houden elk jaar ongeveer 1600 KWH over aan energie,
vanaf dit jaar krijgen we daarvoor nog maar 8 cent per kwh.

ik overweeg om het maar gewoon op te gaan maken door elektrisch te gaan verwarmen.

alleen is dat effectief genoeg?

we zagen deze radiateur en ik kan ca 80 dgn verwarmen met het overschot aan stroom.
misschien nog wel meer want in de ochtend hebben we zon, vanaf 16 uur moet de kachel aan.


https://www.verwarmingaktie.nl/elektrische-radiatoren/aeroflow-radiatoren/aeroflow-maxi-2450w

is dit wat?
 

martin

Mankinds only hope
alleen is dat effectief genoeg?

Het is 100% efficient want er gaat 100% van de energie omgezet worden in warmte.
Maar.....

Met een airco kun je een factor 4 a 5 meer warmte produceren dan hetgeen je er in stopt aan energie.
(ik ben even te lui om het helemaal uit te leggen, dan moet je die stukjes van @RockyFlats er maar eens op nalezen)

Nu heb ik dezelfde situatie en heb ik achteraf een negatieve jaarrekening qua stroomverbruik. Achteraf had ik beter wat meer elektrisch kunnen bijverwarmen.
Dus ja, het is vermoedelijk lucratief om die 1600Kw op te stoken een elektrisch bijverwarmen. Maar het zou nog een stuk comfortabeler in je huis kunnen worden als je dit met een airco zou verwezenlijken want dan kun je i.p.v. 1 uur per dag dat ding 4 a 5 uur per dag laten bijverwarmen.
 

Henk88

Diehard Prepper
Wij houden elk jaar ongeveer 1600 KWH over aan energie,
vanaf dit jaar krijgen we daarvoor nog maar 8 cent per kwh.

ik overweeg om het maar gewoon op te gaan maken door elektrisch te gaan verwarmen.

alleen is dat effectief genoeg?

we zagen deze radiateur en ik kan ca 80 dgn verwarmen met het overschot aan stroom.
misschien nog wel meer want in de ochtend hebben we zon, vanaf 16 uur moet de kachel aan.


https://www.verwarmingaktie.nl/elektrische-radiatoren/aeroflow-radiatoren/aeroflow-maxi-2450w

is dit wat?
Vermoedelijk is elektrische verwarmen wel interessant en daarvoor kun je een rekensom maken. 1 m3 gas is ongeveer 10 kWh aan warmte. Dus met 1600 kWh kun je ongeveer 160 m3 gas besparen. Als je uitgaat van een gasprijs van ongeveer 1,20 euro bespaar je dus ongeveer 192 euro per jaar aan gas. Dit is als je ervan uit gaat dat je eenvoudige kachel gebruikt die 1 kWh stroom omzet in 1 kWh warmte.

Zoals @martin al zegt is een airco (lucht/lucht warmtepomp) efficiënter en dan kan je rekensom interessanter worden. Een warmtepomp met een COP (Coefficient of Performance) van 3 kan dus 1 kWh stroom omzetten in 3 kWh warmte. Je kunt dan dus met 1600 kWh stroom potentieel 4800 kWh warmte genereren en dus 480 m3 gas besparen. Het precieze rendement is natuurlijk afhankelijk van welk model je koopt, hoe goed je huis is geïsoleerd en de buitentemperaturen, maar een warmtepomp is een stuk efficiënter dan een convectorkachel of stralingskachel.

Als je geen warmtepomp wilt vanwege de kosten of de gaten in de muur zou ik in ieder geval niet kiezen voor de radiator waar je naar linkt. Ik vind bijna 900 euro veel geld voor een convectorkachel met een ingebouwde steen. Het is wel zo dat je een klein beetje extra rendement kan halen met zo'n steen maar met een oliegevulde elektrische radiator bereik je hetzelfde effect maar die heb je al in een 2500 watt versie voor 70 euro. Een oliegevulde radiator koelt wel iets sneller af maar voor bijna 800 euro kun je veel gas en stroom kopen. Mijn advies: Ga voor een (monoblock)airco, als dat te duur is of lastig is te installeren neem dan eerst een goedkope oliegevulde radiator en kijk hoe dat bevalt.
 

marzman

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Het is 100% efficient want er gaat 100% van de energie omgezet worden in warmte.
Maar.....

Met een airco kun je een factor 4 a 5 meer warmte produceren dan hetgeen je er in stopt aan energie.
(ik ben even te lui om het helemaal uit te leggen, dan moet je die stukjes van @RockyFlats er maar eens op nalezen)

Nu heb ik dezelfde situatie en heb ik achteraf een negatieve jaarrekening qua stroomverbruik. Achteraf had ik beter wat meer elektrisch kunnen bijverwarmen.
Dus ja, het is vermoedelijk lucratief om die 1600Kw op te stoken een elektrisch bijverwarmen. Maar het zou nog een stuk comfortabeler in je huis kunnen worden als je dit met een airco zou verwezenlijken want dan kun je i.p.v. 1 uur per dag dat ding 4 a 5 uur per dag laten bijverwarmen.

Zolang je de stroom tegen elkaar weg mag strepen. In Vlaanderen is dat al niet meer en moeten je zonnepanelen leveren op het moment dat je wilt verwarmen (dat is meestal niet zo).

Maar een airco kan toch wel goed zijn, ik overweeg het ook (in Vlaanderen). De rekensom wordt gewoon anders.

Voor het geld van die radiator heb je ook een airco, dan zou ik inderdaad een airco nemen (of een goedkope radiator als je het als tussenoplossing ziet tot de spelregels weer veranderen).
 

joepmeloen

Prepper goeroe
het kon wel eens een airco worden.
mocht salderen niet meer mogen is het simpel om zoveel mogelijk stroom te verbruiken door te koelen als het warm is.

Als je stroom niet kan opslaan, en de airco is redelijk vluchtig. Misschien een warmtepomp boiler een leuk alternatief voor je warme water. Je kan op de dag dus je teveel opgebrachte stroom omzetten in warm water en savonds gebruiken, desnoods eentje die je aan de c.v. installatie hangt (hybride).
 

Hermanusb

Diehard Prepper
We zitten in een huurwoning dus investeringen zullen beperkt blijven.
een airco geeft ook comfort in de zomer Dus daar heb ik weinig moeite mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: JJ&A

Henk88

Diehard Prepper
We zitten in een huurwoning dus investeringen zullen beperkt blijven.
een airco geeft ook comfort in de zomer Dus daar heb ik weinig moeite mee.
Let er wel op dat er mogelijk toestemming nodig is van de verhuurder voor de gaten in de muur voor een airco. Ik woon ook in een huurhuis en de verhuurder wilde niet dat ik een buitenunit zou monteren, ik heb toen gekozen voor een Innova Monoblock airco, dit is een airco waarbij je geen buitenunit hebt. Dit bevalt goed maar het nadeel is wel dat je per vertrek een eigen unit nodig hebt.
Zolang je de stroom tegen elkaar weg mag strepen. In Vlaanderen is dat al niet meer en moeten je zonnepanelen leveren op het moment dat je wilt verwarmen (dat is meestal niet zo).
Dit inderdaad een nadeel maar alsnog zal het beleid waarschijnlijk zijn om het gebruik van gas te reduceren en het gebruik van groene stroom aan te moedigen, dus de komende jaren zal elektrisch verwarmen vermoedelijk wel voordeliger worden, zeker als je het efficiënt doet met een warmtepomp.
 

PBear

Mankinds only hope
Let er wel op dat er mogelijk toestemming nodig is van de verhuurder voor de gaten in de muur voor een airco. Ik woon ook in een huurhuis en de verhuurder wilde niet dat ik een buitenunit zou monteren, ik heb toen gekozen voor een Innova Monoblock airco, dit is een airco waarbij je geen buitenunit hebt. Dit bevalt goed maar het nadeel is wel dat je per vertrek een eigen unit nodig hebt.

Dit inderdaad een nadeel maar alsnog zal het beleid waarschijnlijk zijn om het gebruik van gas te reduceren en het gebruik van groene stroom aan te moedigen, dus de komende jaren zal elektrisch verwarmen vermoedelijk wel voordeliger worden, zeker als je het efficiënt doet met een warmtepomp.

Ik weet niet waar en of ze te koop zijn, maar een elektrische kachel waarin de stroom in warmte omgezet kan worden tijdens de zonne-uren en opgeslagen in een thermische massa, waarbij die warmte pas later vrijgegeven kan worden wanneer er behoefte aan is, maakt het beter benutten van zonnestroom voor verwarming mogelijk, zonder dat er een kostbare thuisbatterij voor nodig is.

Het blijft natuurlijk wel een punt dat juist in de koude maanden de opbrengst van zonnestroom het geringst is.

Daarom zou een combinatie van elektrische verwarming en brandstof (hout, olie, steenkool) wel handig zijn om de thermische massa (steen, olie, water ook voor warmwatervoorziening) te verwarmen.
 

petroman

SHTF Expert
@PBear , ik denk niet dat het mogelijk is om een thermische massa aan/uit te zetten op basis van behoefte.
Tenzij je er een of ander medium doorheen laat gaan die de warmte dan gebruikt en die aan/uit zet.

Een oliegevulde elektrische radiator doet dat al maar dan andersom.
Olie is het medium, warmtebuffer. Maar als je die in de zon zet gaat de warme olie geen elektriek genereren.
 

PBear

Mankinds only hope
@PBear , ik denk niet dat het mogelijk is om een thermische massa aan/uit te zetten op basis van behoefte.
Tenzij je er een of ander medium doorheen laat gaan die de warmte dan gebruikt en die aan/uit zet.

Een oliegevulde elektrische radiator doet dat al maar dan andersom.
Olie is het medium, warmtebuffer. Maar als je die in de zon zet gaat de warme olie geen elektriek genereren.

Uiteraard denk ik dan aan een goed geisoleerde thermische massa, waar de warmte op het gewenste moment middels een vloeibaar of gasvormig medium aan onttrokken kan worden.
Ik denk dan niet aan het opwekken van elektriciteit uit de warmte opslag. Hoewel niet onmogelijk, denk ik dat de omzettingsverliezen het niet doelmatig maken als het kleinschalig moet werken.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Uiteraard denk ik dan aan een goed geisoleerde thermische massa, waar de warmte op het gewenste moment middels een vloeibaar of gasvormig medium aan onttrokken kan worden.
Ik denk dan niet aan het opwekken van elektriciteit uit de warmte opslag. Hoewel niet onmogelijk, denk ik dat de omzettingsverliezen het niet doelmatig maken als het kleinschalig moet werken.

Een electrische boiler (liefst warntepomp voor de zuinigheid voor als de zon niet schijnt) van 200 of 300 liter voor warm water en eventueel te gebruiken als ltv...
De isolatie van de boiler is voldoende voor twee a drie dagen opslag warm water...
 

petroman

SHTF Expert
Die gedachtegang snap ik maar voor ons simpele stervelingen is een onafhankelijk systeem een utopie of idee fix, net hoe je het bekijkt.

Maar je kan wel je warmte opslaan in je stevige granieten vloer in de zomer. Helaas zal de warmte dan weer er uit zijn in de winter als je het nodig hebt.
Basis was/is je overschot aan elektriciteit op een moment dat je het niet gebruikt/kan gebruiken om te koelen cq verwarmen.
Een airco is denk ik de enige zinnige oplossing want die werkt ook tweeledig: als kachel en als koeling.

Maar het blijft een feit dat je in NL of op onze breedtegraad in de winter qua energie een uitdaging hebt als je denkt aan off grid.
Of minimaal bufferen.
Want ook al kan je airco dan in de winter (bij)verwarmen, je zonnepanelen doen het een stuk minder. Warm water, boiler, gebruik je in de zomer ook weer minder (vaak).
 

Hermanusb

Diehard Prepper
maar een airco verbruikt veel minder stroom dan een radiotor Op elektriciteit.

moet je kiezen uit twee kwaden is een airco gunstiger.
Daarnaast wekken we in de winter ook wel stroom op maar onvoldoende.

eerst het overtollige verwerken en als dat onvoldoende is overdag als de zon schijn de toko goed opwarmen en in de avond iets bij verwarmen met de cv
 

Henk88

Diehard Prepper
Ik weet niet waar en of ze te koop zijn, maar een elektrische kachel waarin de stroom in warmte omgezet kan worden tijdens de zonne-uren en opgeslagen in een thermische massa, waarbij die warmte pas later vrijgegeven kan worden wanneer er behoefte aan is, maakt het beter benutten van zonnestroom voor verwarming mogelijk, zonder dat er een kostbare thuisbatterij voor nodig is.

Het blijft natuurlijk wel een punt dat juist in de koude maanden de opbrengst van zonnestroom het geringst is.

Daarom zou een combinatie van elektrische verwarming en brandstof (hout, olie, steenkool) wel handig zijn om de thermische massa (steen, olie, water ook voor warmwatervoorziening) te verwarmen.
Er zijn kachels die warmte kunnen opslaan in bepaalde materialen zoals een olie gevulde radiator of bijvoorbeeld een speksteen kachel. Maar de energieopslag is vrij kort, enkele minuten of uren. Er zijn wel manieren om warmte langdurig op te slaan zodat je bijvoorbeeld stroom opgewekt in de zomer in de winter kunt gebruiken maar dit zijn relatief grote installaties, hieronder 2 linkjes met voorbeelden;

https://eenvandaag.avrotros.nl/item...-maar-niemand-wil-over-zijn-uitvinding-horen/
https://hocosto.com/

Ik zie zelf meer potentie in efficiënter omgaan met energie. Ik heb 6 zonnepanelen en die wekken in januari toch 60 kWh op. Als je nog een setje bij zou plaatsen of bijvoorbeeld een kleine windturbine kun je in januari misschien wel 150 kWh opwekken. Dat lijkt niet veel maar is toch best wat. Zo heeft Ecoflow nu bijvoorbeeld een kleine Airco/verwarming met ingebouwde accu en een COP van 3. Die verwarming heeft stroomverbruik van 600 watt en genereert 1800 watt aan warmte. Daarmee kun je dus die 150 kWh omzetten in 450 kWh aan warmte, dat komt overeen met ongeveer 45m3 gas en dankzij de ingebouwde accu kun je ook elektriciteit die overdag is opgewekt s'avonds gebruiken.

45m3 is vermoedelijk niet voldoende om een matig geïsoleerde gezinswoning op te warmen tot 18 graden maar het is vermoedelijk wel voldoende om het huis vorstvrij te houden. Als je dit aanvult met een elektrische deken of een kleine houtkachel dan is het goed leefbaar, het is ook vooral in december en januari een probleem. In november en februari wek je al een stuk meer stroom op waardoor je een kleine rijwoning al bijna volledig elektrisch zou kunnen opwarmen tot 16/17 graden (afhankelijk van de weersomstandigheden).

Het vraagt natuurlijk wel wat aanpassingen. Je zult moeten accepteren dat het in de winter oncomfortabel koud is in huis, dat je wellicht een handwas moet doen om stroom te besparen, koud moet douchen en moet dineren bij kaarslicht. Echter als je daartoe bereid bent dan kun je met een accu airco van 1000 euro, een tentkachel van 200 euro, een warmtedeken van 60 euro en een set zonnepanelen van 3000 euro je huis voldoende opwarmen dat je de winter doorkomt met misschien 1 of 2 kuub hout zonder dat je afhankelijk bent van gas of stroom van een externe leverancier.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Er zijn kachels die warmte kunnen opslaan in bepaalde materialen zoals een olie gevulde radiator of bijvoorbeeld een speksteen kachel. Maar de energieopslag is vrij kort, enkele minuten of uren. Er zijn wel manieren om warmte langdurig op te slaan zodat je bijvoorbeeld stroom opgewekt in de zomer in de winter kunt gebruiken maar dit zijn relatief grote installaties, hieronder 2 linkjes met voorbeelden;

https://eenvandaag.avrotros.nl/item...-maar-niemand-wil-over-zijn-uitvinding-horen/
https://hocosto.com/

Ik zie zelf meer potentie in efficiënter omgaan met energie. Ik heb 6 zonnepanelen en die wekken in januari toch 60 kWh op. Als je nog een setje bij zou plaatsen of bijvoorbeeld een kleine windturbine kun je in januari misschien wel 150 kWh opwekken. Dat lijkt niet veel maar is toch best wat. Zo heeft Ecoflow nu bijvoorbeeld een kleine Airco/verwarming met ingebouwde accu en een COP van 3. Die verwarming heeft stroomverbruik van 600 watt en genereert 1800 watt aan warmte. Daarmee kun je dus die 150 kWh omzetten in 450 kWh aan warmte, dat komt overeen met ongeveer 45m3 gas en dankzij de ingebouwde accu kun je ook elektriciteit die overdag is opgewekt s'avonds gebruiken.

45m3 is vermoedelijk niet voldoende om een matig geïsoleerde gezinswoning op te warmen tot 18 graden maar het is vermoedelijk wel voldoende om het huis vorstvrij te houden. Als je dit aanvult met een elektrische deken of een kleine houtkachel dan is het goed leefbaar, het is ook vooral in december en januari een probleem. In november en februari wek je al een stuk meer stroom op waardoor je een kleine rijwoning al bijna volledig elektrisch zou kunnen opwarmen tot 16/17 graden (afhankelijk van de weersomstandigheden).

Het vraagt natuurlijk wel wat aanpassingen. Je zult moeten accepteren dat het in de winter oncomfortabel koud is in huis, dat je wellicht een handwas moet doen om stroom te besparen, koud moet douchen en moet dineren bij kaarslicht. Echter als je daartoe bereid bent dan kun je met een accu airco van 1000 euro, een tentkachel van 200 euro, een warmtedeken van 60 euro en een set zonnepanelen van 3000 euro je huis voldoende opwarmen dat je de winter doorkomt met misschien 1 of 2 kuub hout zonder dat je afhankelijk bent van gas of stroom van een externe leverancier.

Die is leuk Henk, ik zoek nog zoiets voor in de badkamer, alleen deze vind ik niet zo mooi...
Accubdoet heeft max 8 uur, dat is prima om de nacht door te komen, zodra de zon niet schijnt.

Het luxe probleem zit hem overigens in het overschot van 1600kwh aan energie, deze moet gebruikt gaan worden om niets terug te willen leveren... ik vraag me af of je je daarmee niet nezelf in de maling neemt door een extra apparaat aan te schaffen en zo je overtollige energie verbruikt, tegenover je overtolllige energie verkopen voor een minimum maar geen aanschaf van een apparaat.
Je moet dus kijken of je een electrisch apparaat kan krijgen die het gas / brandsrof verbruik overneemt: koken, verwarming, heet water, auto... dan houd het wel een beetje op.
1600kwh opslaan in batterijen gaat hem nog niet worden... en stel dat 't wel kan, dan heb je volgend jaar alsnog weer een overschot van 1600kwh inclusief een volle batterij...
 

Ray

SHTF Expert
Iedereen zit zo in zijn maag met het terugleveren.

Terugleveren gaat ook in de toekomst nog gewoon door. De 100% regeling zal worden afgeschaft, daar voor in de plaats komt een regeling waarbij je bv 80% kan salderen, of wellicht maar 60% als het heel slecht gaat uitpakken. En dan hoeft zo'n kleintje als VandeBron ook geen gekke constructies meer te verzinnen. Overigens volgt niemand de lijn van VandeBron omdat blijkt dat je dan een stuk minder klanten trekt.

Het is dus maar hoe je het aanpakt. Het mantra dat je alleen je eigen verbruik moet afdekken geldt al tien jaar niet meer. Panelen zijn relatief goedkoop geworden.

Als de salderingsregeling 80% wordt, leg je 125% van je jaarverbruik op het dak en is de rekening 0.
Als de salderingsregeling 66% wordt, leg je 150% van je jaarverbruik op het dak, enz.

Plus nog een beetje om die netwerkkosten te neutraliseren zodat je jaarrekening echt 0 wordt.

Tenzij je een eilandconstructie ambieert (als echte prepper voor als het stroomnet niet zou werken), ben je natuurlijk kierewiet om die verplichte elektra aansluiting niet te gebruiken als virtuele accu en met windmolens te gaan klooien. Het enige wat in de toekomst veranderd is dat die virtuele accu geen 100% rendement geeft maar slechts 80% of 60%, daar is de politiek nog niet over uit.
 

JJ&A

Diehard Prepper

Verwarmen of niet.​


Wij verwarmen (GAS) al heel wat jaren niet meer, en gebruiken ook weinig stroom.
Besparen reken maar, haha en we krijgen geld toe, velen met ons inkomen er gebukt onder gaan,
en amper geld hebben om een redelijk leven te leiden.

Wij zijn net even wat slimmer dan ons geld te verbranden.
Ha met "oud en nieuw", daar gaat ons geld ook niet aan op.
 

Henk88

Diehard Prepper
Die is leuk Henk, ik zoek nog zoiets voor in de badkamer, alleen deze vind ik niet zo mooi...
Accubdoet heeft max 8 uur, dat is prima om de nacht door te komen, zodra de zon niet schijnt.
Ecoflow is wel goede kwaliteit, ik heb er zelf een powerstation van. Het is niet zo'n mooi ding, zeker niet met de buizen eraan voor luchtaanvoer en luchtafvoer maar het is een gebruiksapparaat dus ik vind dat niet zo erg.
Het luxe probleem zit hem overigens in het overschot van 1600kwh aan energie, deze moet gebruikt gaan worden om niets terug te willen leveren... ik vraag me af of je je daarmee niet nezelf in de maling neemt door een extra apparaat aan te schaffen en zo je overtollige energie verbruikt, tegenover je overtolllige energie verkopen voor een minimum maar geen aanschaf van een apparaat.
Het probleem met zonnestroom blijft een tekort aan stroom in met name Januari/December en een overschot aan stroom in Mei t/m September. Toch kan het nuttig zijn om bijvoorbeeld elektrische bijverwarming te kopen voor met name het voorjaar en het najaar. Je werkt dan relatief veel stroom op terwijl je soms ook al behoefte hebt om bij te verwarmen. Powerstations worden steeds goedkoper dus 1 of 2 kWh stroom overdag opwekken en s'avonds gebruiken voor je bijverwarming hoeft ook niet heel duur te zijn. Je kunt dus veel gas besparen met bijverwarmen met een airco in oktober/november en in maart/april terwijl je extra comfort krijgt in de hete zomers. Daarbij is het wel verstandig om te kijken naar wat je praktisch nodig hebt. 1600 kWh opmaken puur om de energie niet terug te leveren zal waarschijnlijk niet zorgen voor efficiënte of effectieve verwarming. Ook blijft elektrisch verwarmen in de winter lastig en een klein houtkacheltje is een betere investering dan 20 extra zonnepanelen en een dure powerstation waarmee je vermoedelijk alsnog niet volledig elektrisch kunt verwarmen.
 

Hermanusb

Diehard Prepper
In dec en Januari kom ik 75Kwh tekort per maand.

zou ik in Feb en mrt electrisch bijverwarmen heb ik ongeveer 30 en 90 kwh over.
maart zou ik een eind komen maar dec/Jan en Feb kom je tekort.

een kacheltje die 2000 watt per uur verbruikt en die 10 uur lang is 20 kwh per dag.
1600:20 maakt 8” dgn verwarmen op stroom.

dat is bijna 3 maanden.
een airco die zuiniger is maakt dat het nog beter uit kan.
 
Bovenaan