• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

'Elektronische multitool' met radio/zaklamp/powerbank

Henk88

Diehard Prepper
Beste Forumleden,

Recent heb ik een goedkope noodradio in China besteld waarmee je ook je telefoon kan opladen. Officieel heet het ding 'Emergency Weather Radio model HY-088WB'. Hij is via diverse websites te vinden vanaf ongeveer 20 USD. Het leek me een nuttig preppers item om een review van te maken.
IMG20190830142842.jpg

Wat is het?
Het is een eigenlijk een soort elektronische versie van een zakmes, veel basisfuncties en uitermate handig om bij te hebben. Met lengte 12 x breedte 6 cm is hij kleiner dan veel smartphones maar met 4 cm diep wel een stuk dikker. Daardoor zit hij niet comfortabel in strakkere broekzakken maar wel prima in bijvoorbeeld een jaszak.

Hij heeft de volgende functies;
- Radio via FM/AM of WB (Weather Band)
- Een zaklamp met 3 LEDS
- Mini powerbank (600 mAh) met de mogelijkheid om USB apparaten op te laden
- Zonnepaneel om de radio of USB apparten op te laden
- Handcrank / knijpkat om de radio of USB apparaten op te laden
- Uiteraard kun je de radio zelf ook rechstreeks via elke micro USB lader opladen

Bovengemiddelde kwaliteit
Toen ik het ding bestelde in China was ik een beetje sceptisch, ik heb namelijk de ervaring dat goedkope, merkloze spullen van Chinese webshops doorgaans niet geweldig zijn. Toch ben ik positief verrast, het ding blinkt nergens echt in uit maar de kwaliteit is ook zeker nergens echt slecht.

Behuizing
De behuizing is gemaakt van een stevig plastic wat een beetje rubberachtig aanvoelt. Daardoor ligt het ding goed in de hand en glijd hij niet zomaar weg. Het ding is echter absoluut niet water- en stofdicht, dus je moet er toch enigszins voorzichtig mee omgaan.

Zaklamp
Voor heeft de radio een zaklamp met 3 LEDS die je aan- en uitzet met de knop bovenop. Er zijn geen verschillende standen. De lichtopbrengst redelijk, de lichtbundel is erg verspreid waardoor niks fel wordt verlicht maar je een groot gebied ziet oplichten. Tot een meter of 5-6 kun je wat zien, daarbuiten wordt het snel minder. Vooral voor gebruik binnenshuis of in een tent dus.
IMG20190830142848.jpg

Radio
Van het ingebouwde 2 watt speakertje moet je qua geluidskwaliteit niet te veel verwachten. Zeker lagere tonen klinken erg blikkerig. Toch zijn gesprekken duidelijk verstaanbaar en is muziek herkenbaar, het volume kan ook vrij hard, hoewel dat de geluidskwaliteit niet verbeterd maar het ding is ook zeker bruikbaar tijdens een storm of met ander achtergrondgeluid.

De draaiknop van de tuner is wat gevoelig en het kost soms wat moeite om af te stemmen op de juiste zender. Maar voor mijn gevoel was de ontvangst behoorlijk goed en kon ik veel radiokanalen wel vinden.

Powerbank
Dan wellicht het meeste interessante, je kunt hiermee ook andere USB apparaten opladen. Dit kan met de ingebouwde batterij, met behulp van het zonnepaneel of de handcrank/knijpkat. Hierdoor heb je eigenlijk altijd stroom voor handen.

Wederom moet je hier echter niet teveel van verwachten. De ingebouwde batterij van 300 - 600 mAh (afhankelijk van de versie) heeft genoeg energie om je smartphone 10-20% op te laden in het gunstigste geval. De output van het erg kleine zonnepaneeltje en de kleine handcrank liggen ook laag; 5V 0.3A. Als je je telefoon uitzet kun je wel een paar % sprokkelen. Daarmee is het ding heel nuttig voor een noodgeval of een kort gesprek, maar je telefoon van 0 tot 100% opladen is eigenlijk niet haalbaar.

Overigens werken deze methoden wel heel goed voor de zuinige ingebouwde radio en zaklamp. Ik heb met hooguit 10 minuten cranken en wat zonlicht toch zeker 2 uur radio kunnen luisteren.
IMG20190830142913.jpg
IMG20190830142923.jpg

Eenvoudig upgraden
Natuurlijk heb ik de unit ook even opengeschroefd voor wie dat interessant vind. Nogmaals bevestigd dit dat de bouwkwaliteit verrassend goed is. Je ziet een strakke printplaat zonder teveel lijmresten of houwtje touwtje oplossingen. Ook positief is dat zowel het zonnepaneel, de radiospeaker als de batterij vastzitten met standaard klikstekkertjes. Hierdoor is het eenvoudig mogelijk deze te vervangen door een andere of betere exemplaren.
IMG20190830143817.jpg

Conclusie

Ik denk dat dit een hele nuttige gadget is voor iedereen die een beetje bezig is met preppen of survival. De combinatie van de knijpkat, zonnepaneel, radio, LED en powerbank is alles wat je nodig hebt op het gebied van elektronica in een noodgeval.

Een waterdichte, schokvaste behuizing zou een mooie toevoeging zijn maar ik ben allang blij dat de bouwkwaliteit redelijk is en dat onderdelen eenvoudig te vervangen zijn.
 
F

frans81

Gast
Als je wil oa zonnepaneel upgraden dan moeten er vaak ook componenten op de print worden aangepast .
Alle electronica componenten hebben bepaalde waardes . Toleranties daarin zijn vaak redelijk strak .

Het lijkt vaak simpel dat effe austauschen , maar is het niet .

Mooie uitgebreide review
 
F

frans81

Gast
Vandaag ging ik toch naar kringloop ! Daarna wel 10 min te laat op afspraak .

Maar ! Daar bij kringloop trof ik deze zeer mooie en ergens nog compacte Crisislamp . Zie link met info omtrent de specs .
De prijs in de link niet serieus nemen , ruim 37 euro hebben ze nooit gekost . Ze zijn zelfs gratis verstrekt in sommige plaatsen .

20.00 € en lager is aannemelijker ;)

Geen zonnepaneeltje in deze .

Ook is dit type zeer robuust gebouwd . De volumeknop van radio werkt wat stroefjes . Maar het doet wat het moet doen als het nodig is wat het kan doen .

Het ding werkt perfect .
Mijn oude lompe uitvoering gaat naar de hoogste etage ;)


https://www.dagelijksekoopjes.nl/product/26817/led-crisis-tool.html

20190902_172337.jpg 20190902_172400.jpg 20190902_172510.jpg 20190902_172428.jpg
 

phtvs

Sysop
Admin
Die dingen zijn erg handig, maar zorg wel voor backups voor alles functies. Want als het apparaat stuk gaat, ben je alle functies kwijt.
Dus vertrouw er niet te veel op, zie het meer als een extra handig apparaat. (wat ook weer extra gewicht betekend wat je mee moet sjouwen :fluit:)
 

Henk88

Diehard Prepper
Fijne review. Toch nog één vraag. Kan je de batterijen ook vervangen voor nieuwe?
In de radio zit een standaard 3.7 volt Li-Po accu met klikstekkertje (zie plaatje hieronder). Deze kun je relatief eenvoudig vervangen door een andere accu van hetzelfde type en (ongeveer) dezelfde afmetingen. Deze accu's zijn goed te krijgen via electronica en modelbouw websites.
IMG20190830143852.jpg

Als je wil oa zonnepaneel upgraden dan moeten er vaak ook componenten op de print worden aangepast .
Alle electronica componenten hebben bepaalde waardes . Toleranties daarin zijn vaak redelijk strak .

Het lijkt vaak simpel dat effe austauschen , maar is het niet .

Mooie uitgebreide review
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk dat je niet zomaar willekeurig iets kan vervangen (past ook niet meer in de behuizing dan wellicht). Maar de accu is in ieder geval redelijk standaard (3.7V lipo) en ik ga in ieder geval proberen het speakertje te vervangen door een 3 of 4 watts versie van betere kwaliteit (benieuwd of dat dus lukt). Vervanging is dus mogelijk maar inderdaad wel een onderdeel binnen de toleranties.

Die dingen zijn erg handig, maar zorg wel voor backups voor alles functies. Want als het apparaat stuk gaat, ben je alle functies kwijt.
Dus vertrouw er niet te veel op, zie het meer als een extra handig apparaat. (wat ook weer extra gewicht betekend wat je mee moet sjouwen :fluit:)
Ik heb zelf al een zonnepaneel en een mini wind turbine voor de stroom en een smartphone die FM radio kan ontvangen (headset werkt als antenne). Dit ding is daarop een ideale aanvulling omdat ik dan 3 mobiele apparaten heb die stroom kunnen opwekken en 2 apparaten die radio kunnen ontvangen. Inderdaad vertrouwen op dit ding als enige reserve is misschien een risico.
 
F

frans81

Gast
Die dingen zijn erg handig, maar zorg wel voor backups voor alles functies. Want als het apparaat stuk gaat, ben je alle functies kwijt.
Dus vertrouw er niet te veel op, zie het meer als een extra handig apparaat. (wat ook weer extra gewicht betekend wat je mee moet sjouwen :fluit:)

Ik gebruik het slechts wanneer nodig in een Thuis situatie .

Voor in de BOB heb ik

Noodfluitje/ zaklamp( je ) en knijpkat , Radiootje en Goal Zero zonnepaneeltje met alle laad/ lever opties .
Alles in 1 is leuk totdat stuk voor stuk alles in 1 opties het begeven . Of stel die handgenerator heeft geen zin meer haha .
 
Bovenaan