• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Emmers voor opslag voedsel

marrid

Senior Prepper
Wij hebben altijd een ruime hoeveelheid meel omdat we wekelijks al ons brood en diverse broodjes bakken. Maar ik ga steeds sneller door de voorraad heen, met 25 kg tarwebloem doen we zo’n 4 maanden. Nu wil ik naar 50 kg tarwebloem en 50 kg volkorenmeel als voorraad hebben. Nu vacumeer ik alles in zakken. Maar ik wil dan een deel in emmers gaan bewaren. Zijn er mensen die ervaringen hebben hiermee en welke emmers met deksels werken goed? Als het kan een beetje betaalbaar. Alvast bedankt!!

Laatst bewerkt:
Wij hebben altijd een ruime hoeveelheid meel omdat we wekelijks al ons brood en diverse broodjes bakken. Maar ik ga steeds sneller door de voorraad heen, met 25 kg tarwebloem doen we zo’n 4 maanden. Nu wil ik naar 50 kg tarwebloem en 50 kg volkorenmeel als voorraad hebben. Nu vacumeer ik alles in zakken. Maar ik wil dan een deel in emmers gaan bewaren. Zijn er mensen die ervaringen hebben hiermee en welke emmers met deksels werken goed? Als het kan een beetje betaalbaar. Alvast bedankt!!
Hoi @marrid . Met het opslaan van grotere verpakkingen meel heb ik geen ervaring, maar grote zakken in een 60 liter tonnetje dat moet wel kunnen.

Het vacumeren is ook niet goedkoop en is best bewerkelijk. Een van de grootste nadelen is, dat je het zuurstof-diffunderend oppervlak dan flink vergroot. Stop je een grotere hoeveelheid in een tonnetje dan slinkt dat oppervlak, en dat is inderdaad beter.

De voertonnen van Marstall zijn best goed en kan ik aanbevelen. Stevig en met een tamelijk hermetisch sluitend deksel. Ze zijn een paar € duurder geworden zie ik, maar nog steeds een doenlijke prijs. In de 60 liter ervan kan je aardig wat meel kwijt.
https://www.hilkensdiervoeders.nl/webshop/marstall-voerton-60-liter/

Als je de zuurstof eruit haalt dan lijkt mij dat optimaal om veroudering te voorkomen en dan hebben meeltorren ook geen overlevingskans. Dus sowieso een flinke jampot met staalwol gedrenkt in calciumchloride erbij, met wat gaten in het deksel uiteraard.

Nu ik jouw relaas zo lees, krijg ik de indruk dat je het risico loopt om eens weinig op voorraad te hebben omdat je die voorraad zelf verbruikt en die pas aanvult zodra die bijna op is.

Vul om dat te voorkomen het beste een tonnetje met tarwemeel en eentje met volkorenmeel, bij ieder een flinke zuurstof absorber (een grote jampot vol) en zet die apart. Daarnaast vul je dan nog twee aparte tonnen van waaruit je verbruikt. Raken die laatsten leeg dan draai je de zaak om en verbruik je de volle tonnen terwijl je direct een nieuwe ijzeren voorraad aanlegt. Je hebt dan op ieder moment volle tonnen achter de hand en meestal meer.

Succes!

Vul om dat te voorkomen het beste een tonnetje met tarwemeel en eentje met volkorenmeel, bij ieder een flinke zuurstof absorber

Ik vraag me af of dit nuttig is. Bloem blijft sowieso ruim 1 jaar goed (koel/droog/afgesloten) volkorenmeel is na 3 to 6 maanden niet meer lekker. Dit komt niet zozeer door het zuurstof maar door de vetten die ranzig worden. Daar gaat een zuurstof absorber in mijn ogen geen verschil in kunnen maken. Mijn advies zou zijn om te kijken hoeveel volkorenmeel je verbruikt binnen 3 maanden. (dus 100% volkorenmeel) stel dit is 25 kilo, dan gewoon 25 kilo volkorenmeel, en 50 kilo bloem. Ik ga er nu gemakshalve van uit dat je een mix maakt van volkorenmeel en witte bloem.

Als je echt een prepvooraad wilt gaan aanleggen voor brood ontkom je er niet aan om graan op te slaan. Dat blijft ongeveer 5 a 7 jaar goed. Moet je het uiteraard nog gaan malen. En dat kan een flinke uitdaging zijn zonder de juiste graanmolen.

Laatst bewerkt:
Ik vraag me af of dit nuttig is. Bloem blijft sowieso ruim 1 jaar goed (koel/droog/afgesloten) volkorenmeel is na 3 to 6 maanden niet meer lekker. Dit komt niet zozeer door het zuurstof maar door de vetten die ranzig worden. Daar gaat een zuurstof absorber in mijn ogen geen verschil in kunnen maken.
@martin , hmmmm, naar mijn informatie is het juist de zuurstof die de vetten ranzig laat worden. AI ondersteunt die wijsheid...

"Hier zijn de belangrijkste punten over meel verouderen en zuurstof:

Natuurlijke veroudering (Rijpen): Vers gemalen meel heeft vaak een matige bakkwaliteit. Door het meel bloot te stellen aan lucht (zuurstof), oxideren de vetten en eiwitten, wat zorgt voor sterkere gluten en een betere broodstructuur. Dit proces duurt in de molen vaak enkele weken.

Zuurstof en houdbaarheid: Hoewel wat zuurstof in het begin goed is voor de bakkwaliteit, zorgt langdurige blootstelling aan zuurstof ervoor dat meel uiteindelijk ranzig wordt."

Zuurstof oxideert alles en houdt diertjes in leven. Dat is ook de reden waarom ik (zelfs in tonnetjes met bonen en rijst) structureel zuurstofabsorbers toevoeg. Naast donker, koel en droog bewaren is dat het maximale dat er m.i. te doen valt.

Een overtreffende trap is nog wel het van onderaf met een slang verdrijven van de zuurstof m.b.v. CO2 voordat een tonnetje wordt gesloten. Ik vermoed dat een zuurstofabsorber alleen ook al snel genoeg de aanwezige zuurstof weg haalt, en weg houdt, maar nu ik CO2 heb, is dat een eenvoudige en snelle "start bij 0".

Zelf heb ik de nodige kilo pakken meel in tonnetjes, met een flinke zuurstof absorber erbij. Het zit er al jaren in, en ik geef het een hele goede kans dat het nog prima bruikbaar is. Misschien trek ik er in het voorjaar eentje open...

In mijn reactie naar @marrid richtte ik mij bewust op het aanhouden van "een ijzeren voorraad" naast een deel van waaruit dagelijks wordt gebruikt. Dat laatste raakt immers eens verdergaand op voordat het wordt aangevuld, en ontstaat er op dat moment een Armaggedon-netje dan staat ze met de broek op de hielen naast dat bijna lege tonnetje, figuurlijk danwel.
Mijn advies zou zijn om te kijken hoeveel volkorenmeel je verbruikt binnen 3 maanden. (dus 100% volkorenmeel) stel dit is 25 kilo, dan gewoon 25 kilo volkorenmeel, en 50 kilo bloem. Ik ga er nu gemakshalve van uit dat je een mix maakt van volkorenmeel en witte bloem.
Met zo'n kleinere gebruiksvoorraad is natuurlijk niets mis, en dat kan dan m.i. het beste in een tonnetje dat zo min mogelijk lucht over laat (dus dat net groot genoeg is), met schroefdeksel. En met een zuurstofabsorber, waarom niet? Daarnaast dan natuurlijk wel een "ijzeren voorraad".
Als je echt een prepvooraad wilt gaan aanleggen voor brood ontkom je er niet aan om graan op te slaan. Dat blijft ongeveer 5 a 7 jaar goed. Moet je het uiteraard nog gaan malen. En dat kan een flinke uitdaging zijn zonder de juiste graanmolen.
Ik waag het, om die noodzaak te betwijfelen.

Het is m.i. echt de zuurstof die de grote spelbreker is.

Voor de doorsnee burger is een zuurstofabsorber als iets onbekends en griezeligs uit een ander sterrenstelsel... En dan is het natuurlijk vanzelfsprekend en wetmatig dat meel bederft, zonder zoiets. En kent men ze wel, dan zal er vaak een veel te kleine worden gebruikt, door leken. Een jampot vol, dat is de oplossing.

Plaatsen wij preppers zo'n kneiter van een zuurstofabsorber in een tonnetje met meel, dan ligt de zaak m.i. diametraal anders. Een voorwaarde is natuurlijk wel dat zo'n "ijzeren voorraad" dan lang hermetisch gesloten blijft.

Het is alleen bij uitgesproken "natte" levensmiddelen dat het verdrijven van zuurstof problemen zou kunnen geven (groei van anaërobe bacteriën), en verder is een zuurstofabsorber m.i. altijd winst bij bederfelijke waar. IJzeren blikken hebben het natuurlijk niet nodig, en dat is m.i. ook de enige andere uitzondering omdat contact met calciumchloride roest kan bevorderen.

Ik vond nog het volgende via AI dat een zeer lange opslagduur (tot 25 jaren😁) van meel noemt. Omdat het m.i. zeer informatief is, herhaal ik dat hier toch graag even...

"Long-term flour storage using
mylar bags and oxygen absorbers extends shelf life to 10–25 years by preventing oxidation and killing pests. For best results, freeze flour for 72 hours to kill eggs, pack in sealed Mylar bags with 500–1000cc of absorbers per 5-gallon bucket, and store in a cool, dark, dry area.

Key Guidelines for Long-Term Flour Storage:

Containers: Use food-grade Mylar bags (5-gallon size is common) paired with food-grade plastic buckets for, structural protection.
Oxygen Absorbers (OAs): Use 500–1000cc of oxygen absorbers per 5-gallon bucket or 300cc-500cc per 1-gallon bag. The iron powder in OAs creates an inert environment, preventing pests and oxidation.
Preparation: Freeze flour for 72 hours or at least 24 hours to kill any existing insect eggs before sealing.
Sealing: Heat-seal Mylar bags using a hair straightener or iron.
Shelf Life: Properly stored white flour can last 20–25 years; whole wheat, containing natural oils, should be used within 10–15 years due to potential rancidity, although proper sealing extends this.
Storage Conditions: Store in a cool, dark, and dry environment.

Common Mistakes & Tips:

Not Enough OAs: While flour is dense and needs fewer OAs than foods with more air gaps (like pasta), it is better to over-order than under-order.
Original Packaging: Do not rely on original paper bags; they allow oxygen and pests to enter.
Freezer Step: Do not skip freezing; oxygen absorbers will kill live insects but might not immediately destroy all larvae eggs."

Wat dat laatste aangaat, zie ik dat invriezen zelf niet als iets noodzakelijks. Eventuele larven mogen wat mij betreft best slapen (als ze zuurstofloos al zouden overleven) tot ze gebakken worden😉

Dank je wel voor de reacties. Ik heb volkorenmeel, weliswaar eerst ingevroren en toen gevacumeerd al eerder wel een jaar kunnen bewaren. Niks mis mee toen. Dus misschien toch met zuurstof meer te maken. Maar ik denk dat we het gewoon maar moeten proberen en dan merken we het vanzelf!

Terug
Bovenaan