• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

En ze heet Meghan.

Myronprps

Prepper goeroe
Laatst bewerkt door een moderator:
Weer een opknappertje.

Tijdens SC veluwezoom een oude eenmans boomzaag mogen ontvangen van @Ray. Veel roest en een verrot handvat, daar kwam het eigenlijk op neer.

Enorm veel azijn, staalborsteltijd,schuren,schaven,boren en frustratie later en meghan was herboren.

Helaas heb ik niet alle roest geheel kunnen verwijderen en ging de snede voor de zaag zelf niet gelijk helemaal goed ben ik uiteindelijk toch wel blij met het resultaat en kijk ik nog veel meer uit naar de volgende zaag.

IMG-20160110-212509.jpg
Het enige waar elektriciteit bij heeft komen kijken is de boormachine staalborstel. Dit kun je dus ook met de hand doen met schuurpapier of een normale staalborstel.

Met wat voorraden dus ook erg goed te doen tijdens een SHTF om zo met wat meer gemak je gezin kunnen voorzien van brandhout. Een klein stukje van zelfvoorzienend leven en veel trots over het herstellen in een wegwerpmaatschappij.

En dat voor €5.

M.
 

Ray

SHTF Expert
Mooi werk, ook het handvat weer helemaal nieuw. :)

Ik hou m'n ogen open voor een zettang voor je, heb je al driehoekige slijpvijlen?
 

Myronprps

Prepper goeroe
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Ray

SHTF Expert
@Flos, zo'n tang bedoelde ik. Een zettang om de tanden van de zaag om en om te 'zetten' zodat die niet op één lijn staan en je zaag niet vastloopt in het hout. Mijn vader had er eentje, maar geen idee of die nog terug te vinden is of ooit gesneuveld bij een opruiming.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Flos

SHTF Expert
De linkse stelschoef is voor de grote van de zaagtand in te stellen . De rechtse stelschoef voor in te stellen hoeveel je de tand wilt ombuigen. Pas op bij zaagbladen die van een ( te ) harde staalsoort zijn kunnen de tanden af breken.
De bewerking heet ,, de zaag trekken,, een zaag vijlen heet ,, de zaag zetten,, allee in mijn taal toch.
Je trekt voor je zet anders is de zaag terug bot.
Je hebt ook nog en dubble lat nodig om de zaag op te spannen in een bankschoef . Toeval mijn vijl lat is net voor nieuwjaar gebroken. Was op zijn minst 40 jaar oud .
 

Sick-prep

Prepper
Mooi werk man die het zelf met bijlen en azijn werkt super maar vergeet niet te ontzuren na de azijn behandeling anders roest hij vlotjes weer en veel olie en liefde aan megan geven mijn bijl heet lizzy tenminste zo noem ik haar liefkozend als ik haar handvat in smeer met lijnolie nadat ik haar weer scheer scherp heb gemaakt
Laatst heeft ze wel het baasje in zijn knie gebeten was me eigen schuld
Hoor maar na 15 jaar hakken om me houtkachel swinters te kunnen vullen maar een keer een foutje maken vind ik een goeie score
Aanrader als je dan toch in je knie hakt doe het dan met een scheer scherpe bijl
Waarom ?
1 super mooi te hechten
2 je verbreizeld niet je bot maar legt er een mooie v snede in geneest super makkelijk 6 weekjes later en wandel en fiets al weer wat af
3 de reacties van de dokters op je scheerscherpe bijl en je strakke wond ik sta voor eeuwig bekend als de houthakker daar ! Hahahha ik verteld vol liefde over me bijl terwijl hun met zijn drieen vol liefde de nieuwe te testen hechtsetjes aan het beoordelen waren onbetaalbaar moment en grappen en grollen allom
 

Myronprps

Prepper goeroe
@Sick-prep pffff mietje, je bent pas een echte houthakker met meerdere littekens waarbij je een keer ook je zenuwen hebt doorgehakt;) Die hoef ik niet uit te leggen gok ik zo.... Ik ben nog opzoek naar een echte crosscut zaag met tanden voor levend hout. Want hoewel ik het met je eens ben dat een bijl de enige manier is om een boom om te krijgen de crosscut zagen toch ook wel erg knus tegen die #1 plek aanzitten hoor.

Scherpe bijlen zijn inderdaad aan te raden, zelf ook twee mooie strakke littekens aan over gehouden. Oliën doe ik regelmatig soms hoeft het niet eens maar de liefde die jij in jouw gereedschap steekt komt er weer uit op het moment dat je het het meeste nodig hebt.
 
Bovenaan