• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Epoxy- en Siliconenhars: Repareer en Creëer zelf!

Hoe zijn jouw ideëen over het toepassen van kunstharsen?

• Ik heb er al (enige) ervaring mee

Stemmen: 1 25.0%
  • ik heb daarmee nog geen ervaring

Stemmen: 3 75.0%
  • ik denk erover na om het te gaan toepassen

• ik weet nog niet of ik het zinvol genoeg vind

Stemmen: 0 0.0%
  • ik ga dat zeer waarschijnlijk uitproberen

• Aan mij is dat helaas niet besteed

• Ik pas het al toe

• Totaal aantal stemmers
    4

RockyFlats

Enfant terrible
Laatst bewerkt:
Prepvrienden, in het "Knijpkat draadje" kwam het zelf maken van een lensje aan de orde, en beknopt herhaal ik hier straks nog even de highlights.
https://www.preppers-shelter.nl/threads/knijpkat-modificaties.6414/post-154553
Dit draadje is een "spin-off" en tegelijk veelomvattender.

Met kunststof harsen zijn veel nuttige reparaties te verrichten en zelf ontwikkelde producten te maken of na te maken. In dit draadje passen allerhande toepassingen die prep-nut hebben en waarin kunstharsen (zouden kunnen) worden toegepast. Ook serieuze ideëen of vraagstukken zijn zeker welkom, waarbij de gebundelde kennis van forumleden een idee weer vooruit kunnen helpen.

Laat ik dan in een volgende post aftrappen met de kunstharsen die ik nu zelf heb gebruikt bij het maken van een siliconen vorm en het daarin gieten van een epoxy lensje voor de knijpkat.

De epoxyhars had ik al een paar maanden op voorraad, met het idee om lagen aramideweefsel daarin te binden om iets van een "pantser plaat" te maken. Wellicht roer ik dat hier nog eens aan. Hoe nuttig zou het zijn, om een licht maar ijzersterk schildje te hebben, naast je in de auto wellicht, op een moment dat iemand een mes door het raam wil steken? Epoxyhars is bij uitstek geschikt om lagen weefsel met elkaar te verbinden. Het was maar een gedachte...

Wordt vervolgd...

Laatst bewerkt:
Deze tweecomponent silconenhars heb ik gebruikt (siliconenrubber) om van een bestaande lens een gietvorm te maken. Het blijft enigszins doorschijnend/melkwit, is dunvloeibaar en is van prima kwaliteit. Zodra het is "uitgehard" blijft het elastisch en enorm rekbaar maar komt weer prima in de oorspronkelijke vorm terug. Het doseren is eenvoudig: gelijke volumes of gelijke gewichtsdelen samenvoegen en goed mengen.
https://a.aliexpress.com/_EGMJzxa
1000154585.png

Deze epoxyhars heb ik gebruikt, en die is ook prima. Glashelder, dunvloeibaar en wordt mooi hard. Het doseren is eenvoudig: gelijke volumes of gelijke gewichtsdelen samenvoegen en goed mengen.
Oei...Ik heb nog flink gezocht maar vind dezelfde hars niet meer bij Ali en Temu, en ook in de aankoopgeschiedenis zie ik het niet terug...
1000154586.jpg

Vergelijkbare epoxyhars is echter volop te koop, en om toch een voorbeeld te geven:
https://a.aliexpress.com/_EjuwOGY
1000154587.png

In het Knijpkat draadje heb ik al uitgebreid verslag gedaan van het (met vallen en opstaan) gieten van een nieuw lensje voor mijn knijpkat, en daarnaar verwijst ik graag nog even: https://www.preppers-shelter.nl/threads/knijpkat-modificaties.6414/post-154553

Hieronder het bereikte resultaat.
1000154534.jpg

Hoe zit het met de houdbaarheid van de kunstharsen en de verkrijgbaarheid als de internationale logistiek het bij SHTF het laat afweten?

Hoe zit het met de houdbaarheid van de kunstharsen en de verkrijgbaarheid als de internationale logistiek het bij SHTF het laat afweten?
@PBear , dat is resp. wel redelijk probleemloos en tamelijk catastrofaal denk ik.

Het eerste hangt ook een beetje van de katalysator-chemie af. Vaak zijn dat peroxiden en die zijn niet onbeperkt houdbaar. Ali is niet scheutig wat houdbaarheid-informatie aangaat, maar online lees ik dat een epoxy ten minste twee jaren bruikbaar blijft, en ik vermoed dat het redelijk koel bewaard best eens vier jaren kunnen zijn.

Tja, en de verkrijgbaarheid na een SHTF? Zodra de transportlijnen stokken dan zijn dergelijke specials wel het eerste die uit de handel verdwijnen denk ik. Ik heb nu zelf 1 liter siliconenhars en 1 liter epoxyhars via de zijderoute onderweg voor wat experimenteren, en veel meer heb ik dan ook niet. Ach, met 100 of 200 ml van elk op voorraad kan ieder al leuke dingen doen, en dat komt wel op voordat het slecht wordt.

Misschien is het volgende ook wel leerzaam, voor wie met vacuüm aan de slag wil.

Gisteren probeerde ik met brede transparante tape rondom de boven-vorm weer een hars-houder te maken. Dat lukte, maar die bleek toch iets te kort zodat een deel van de epoxyhars (opschuimend tijdens vacuüm) er bovenaan uit liep.

Tja, op zich lijkt dat geen ramp, maar ook dat hardt natuurlijk uit. Na het openen van het einddeksel was de vorm er niet meer zo een-twee-drie uit te halen, zodat ik moest gaan sleutelen.
Hier zit uitgeharde harsvoorraad- deel nog vast in het kijkglas-glas.
1000154607.jpg
Maar, er zag wel weer een nieuw lensje het levenslicht. Het bolle neusje was iets minder glanzend dan de eerste, wellicht was de holte iets vettig. Enfin, spoelen van de vorm met een beetje isopropanol lost dat voor het vervolg wel op.
1000154610.jpg
Uiteindelijk moest ik grof geweld toepassen om de harsrest uit het kijkglas-glas te krijgen, en op de tafel sneeuwde het. Zie je de dikte van het glas? Size matters, en drukvast is zo'n kijkglas zeker.
1000154615.jpg
Ga je dus met vacuüm aan de slag om gemengde epoxy- of siliconenhars te ontluchten, houd er dan rekening mee dat de hars wel zo'n 5-6 cm kan opschuimen zodra de vacuümpomp aan wordt gezet.

Een vacuümkamer, ook als het maar een simpele jampot is, moet dus wel hoog genoeg zijn, en ... houd de hars uit de vacuümpomp! Zodra de vacuümpomp wordt uitgezet zakt de hars meteen weer terug. En na een minuutje vacuüm, of een paar minuten, zijn de bellen van het mengen prima verdwenen.

Terug
Bovenaan