• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

JJ&A

Diehard Prepper
PFAS, pesticiden, binnen krijgen via voedsel, water en in ademen.

Nog veel meer kanker gevallen zullen er plaats vinden, de weerstand nog meer woren aan getast, de zelf genezende werking van het lichaam zal nog meer naar de achter grond worden gedrukt.
Besmettingen door zoals de corrona gaan nog veel meer slachtoffers maken in de toekomst.

De mens is bezig al het vernietigt nog al het leven op de aarde.

De belangrijkste bevindingen van het onderzoek zijn:
  • Residuen van 31 verschillende PFAS-pesticiden werden in de EU in groenten en fruit aangetroffen tussen 2011 en 2021;
  • In de EU is in 10 jaar het aantal groenten en fruit met residuen van tenminste één PFAS-pesticide verdrievoudigd;
  • In Nederland is over een periode van 10 jaar het aantal groenten met PFAS-pesticiden met 257% toegenomen;
  • In 2021 waren in Europa geteelde vruchten zoals aardbeien (37%), perziken (35%) en abrikozen (31%) bijzonder besmet, vaak bevatten ze cocktails van drie tot vier verschillende PFAS in één vrucht;
  • In 2021 waren in Nederland geteelde andijvie (70%), komkommers (60%) en paprika’s (52%) het meest met PFAS-pesticiden besmet; 70% van in Nederland geteelde aardbeien bevatten tot 3 verschillende PFAS-pesticiden per monster;
  • Nederland en België zijn binnen de EU de belangrijkste producenten van met PFAS verontreinigd voedsel, terwijl landen als Costa Rica, India en Zuid-Afrika voor de EU de belangrijkste exporteurs zijn van voedsel met een hoog PFAS-gehalte;
  • In 2021 was in Nederland de omzet van PFAS-Pesticiden 221000 kilogram (0,221 kg per hectare landbouwareaal).
https://www.duurzaam-ondernemen.nl/pfas-in-europese-groenten-en-fruit-nederland-koploper/

Ik zou graag meer kennis willen hebben van wat je uit de natuur kan eten en kruiden waar mee je het lichaam kan ondersteunen, sterker te worden.

En de natur te beheren, waar mogelijk.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
PFAS, pesticiden, binnen krijgen via voedsel, water en in ademen.

Nog veel meer kanker gevallen zullen er plaats vinden, de weerstand nog meer woren aan getast, de zelf genezende werking van het lichaam zal nog meer naar de achter grond worden gedrukt.
Besmettingen door zoals de corrona gaan nog veel meer slachtoffers maken in de toekomst.

De mens is bezig al het vernietigt nog al het leven op de aarde.

De belangrijkste bevindingen van het onderzoek zijn:
  • Residuen van 31 verschillende PFAS-pesticiden werden in de EU in groenten en fruit aangetroffen tussen 2011 en 2021;
  • In de EU is in 10 jaar het aantal groenten en fruit met residuen van tenminste één PFAS-pesticide verdrievoudigd;
  • In Nederland is over een periode van 10 jaar het aantal groenten met PFAS-pesticiden met 257% toegenomen;
  • In 2021 waren in Europa geteelde vruchten zoals aardbeien (37%), perziken (35%) en abrikozen (31%) bijzonder besmet, vaak bevatten ze cocktails van drie tot vier verschillende PFAS in één vrucht;
  • In 2021 waren in Nederland geteelde andijvie (70%), komkommers (60%) en paprika’s (52%) het meest met PFAS-pesticiden besmet; 70% van in Nederland geteelde aardbeien bevatten tot 3 verschillende PFAS-pesticiden per monster;
  • Nederland en België zijn binnen de EU de belangrijkste producenten van met PFAS verontreinigd voedsel, terwijl landen als Costa Rica, India en Zuid-Afrika voor de EU de belangrijkste exporteurs zijn van voedsel met een hoog PFAS-gehalte;
  • In 2021 was in Nederland de omzet van PFAS-Pesticiden 221000 kilogram (0,221 kg per hectare landbouwareaal).
https://www.duurzaam-ondernemen.nl/pfas-in-europese-groenten-en-fruit-nederland-koploper/

Ik zou graag meer kennis willen hebben van wat je uit de natuur kan eten en kruiden waar mee je het lichaam kan ondersteunen, sterker te worden.

En de natur te beheren, waar mogelijk.
@JJ&A , ik snap ook niet waarom er zoveel pesticiden verspoten worden. Moeten oogsten dan altijd "200%" groot zijn, en zouden er niet ook andere oplossingen voor bestaan, maar kosten die net even een cent meer? Het heeft vast eerder met kostenreductie te maken dan met verantwoord gedrag.

Ik vermoed wel dat wij de doorsnee belasting van PFAS en consorten nog redelijk verdragen. Maar zodra de insecten er de kolder van krijgen en geen zin meer hebben in bestuiven, dan komen we daardoor wellicht eerder aan ons eind? De tijd dat de brommerhelm en autoruit vol lijken zat is nog niet zo gek lang terug. Nu blijft het toch opvallend schoner...😎
 

marzman

Diehard Prepper
Ik denk dat als je groenten eet dat het wel ok is, ok er kan pfas in zitten, maar er zitten ook antioxidanten in en hopellijk heft het elkaar op ;) In de lucht zitten ook heel veel plasticdeeltjes, maar wat is het alternatief? Stoppen met ademen is ook niet gezonder.

Pfas zijn ze nu pas op gaan testen, eerst in Belgie bij 3M en daarna is Nederland ook gaan kijken. En nu wordt er vanalles ontdekt. 3M bestaat al meer dan 120 jaar en waarschijnlijk dumpen ze dat spul al 120 jaar (en de helft van die tijd ongeveer in NL en BE), maar in 2024 zijn ze er mee gestopt.
 

JJ&A

Diehard Prepper

Nederlanders krijgen te veel PFAS binnen​

De meeste PFAS krijg je binnen via je eten en drinkwater.

Je krijgt dus vooral PFAS binnen via je eten en het drinkwater. Je kunt daarnaast ook PFAS binnenkrijgen:

  • Als je zwemt in zwemwater met PFAS. Vooral als je zwemwater inslikt.
  • Als je grond inslikt waar PFAS in zitten. Jonge kinderen kunnen bijvoorbeeld grond binnenkrijgen als ze tijdens het spelen hun vieze handen in hun mond steken. Je kunt ook ‘extra’ PFAS binnenkrijgen als je regelmatig groenten eet van met PFAS vervuilde bodem.
  • Als je stofdeeltjes met PFAS inademt. Bij het gebruiken van producten met PFAS kunnen stofdeeltjes vrijkomen in de lucht. Stof in huis kan daardoor PFAS stofdeeltjes bevatten. Bij bepaalde fabrieken komen stofdeeltjes met PFAS rechtstreeks uit de schoorsteen.
  • Als je smeermiddelen of impregneermiddelen met PFAS gebruikt. Je kunt dan stofdeeltjes inademen of via je handen binnenkrijgen.
https://ggdleefomgeving.nl/schadelijke-stoffen/pfas/

Jonge mensen met een kinderwens kunnen beter een land uitzoeken waar je de gezondheid zelf meer in de hand kan houden.
Beter nog is geen kinderen te overwegen, want de PFAS is maar één probleem in Nederland.

Nederland raakt te vol, en ook de drinkwater voorziening is al een groot probleem heel binnen kort word van rioolwater tot drinkwater gefilterd, wat een ontzetten smerige gedachte, dan krijgen we nog meer medicatie resten in ons lichaam, want dat kunnen ze er nog steeds niet uitkrijgen.

En hitte en droogte krijgt steeds meer de overhand, wat zijn de gevolgen van hitte en droogte, dus grote problemen voor drinkwater.
Landbouw heeft het al zwaar te verduren, veel misoogsten verzilting van de grond.
Door misoogsten word het steeds moeilijker om de overbevolking van voedsel te voorzien.

Hoe ver moet het komen voor dat we vertrekken uit NL, de weerstand van het lichaam tegen ziekten kan het niet meer bolwerken, de zelfgenezende werking van het lichaam werkt lang niet zo goed als het zou moeten.

Al hoe wel ik wel heel verrast was dat ik in het ziekenhuis met de hartinfact kreeg te horen en zien dat het lichaam bezig was om een omleiding te maken, heel heel bijzonder wat mogelijk is in het lichaam.
Het schijnt dat DNA manipulatie het lichaam een setje kan geven om van bepaalde kwalen af te komen of ter voorkoming van.

Mijn opa, vader zijn vroegtijdig overleden tengevolge van prostaat kanker, mijn prostaat en twee lympeklieren zijn er ook uitgehaald mijn zoons zouden in aanmerking kunnen komen voor de preventieve DNA manipulatie.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:

Nederlanders krijgen te veel PFAS binnen​

De meeste PFAS krijg je binnen via je eten en drinkwater.

Je krijgt dus vooral PFAS binnen via je eten en het drinkwater. Je kunt daarnaast ook PFAS binnenkrijgen:
Nu moet ik het toch een beetje voor het arme PFAS opnemen. Er zijn 1001 stoffen die wij beter niet binnen krijgen, en PFAS is wel een van de bekendste. Maar dat wil niet zeggen dat de hel op aarde is neergedaald nu we het overal vinden.
  • Als je zwemt in zwemwater met PFAS. Vooral als je zwemwater inslikt.
De huid is ons grootste orgaan, en wil ook wel spullen opnemen. Maar zwemmen we er een leven lang in en kost het een dag van ons leven, so what? Andere zaken zijn vast ook gevaarlijk, zoals het water zelf😉 Geen paniek, bedoel ik alleen te zeggen.
  • Als je grond inslikt waar PFAS in zitten. Jonge kinderen kunnen bijvoorbeeld grond binnenkrijgen als ze tijdens het spelen hun vieze handen in hun mond steken.
Denk ik aan grond en kinderhanden dan zijn er wel griezeliger zaken om beducht voor te zijn. Prionen, miltvuur sporen etc
  • Je kunt ook ‘extra’ PFAS binnenkrijgen als je regelmatig groenten eet van met PFAS vervuilde bodem.
  • Als je stofdeeltjes met PFAS inademt. Bij het gebruiken van producten met PFAS kunnen stofdeeltjes vrijkomen in de lucht.
In de lucht zit al veel fijnstof, en waaruit dat bestaat dat "wil niemand weten". Plutonium stof is ook een minder fijn fijnstof. Maar het ligt wel in iedere tuin
  • Jonge mensen met een kinderwens kunnen beter een land uitzoeken waar je de gezondheid zelf meer in de hand kan houden.
Een andere planeet, bedoel je dan? Veel keuze is er immers niet, en de kans is dan weer om te verrekken aan drinkwater uit de een of andere bron in een iddylisch bergoord. Arsenicum is ook gewoon een natuurlijk element dat uitspoelt naar drinkwater, en beren zijn weer gevaarlijker dan de postbode. Zelfvoorziening komt ook met risico's.
Beter nog is geen kinderen te overwegen, want de PFAS is maar één probleem in Nederland.
Dat is natuurlijk de ultieme oplossing om de aarde voorgoed van de schadelijkste soort te bevrijden.
Had men er 30-50 jaar geleden al zo over gedacht, dan was er geen eerste hulp of dokter om de pijntjes en ongemakken te verhelpen. Een blinde darm of prostaat verwijderen wordt dan op de kiezen bijten, en het spiegeltje en de snijattributen handig manipuleren: zelfzorg, en niet klagen. Wiens kinderen verzorgen nu de ouderen die liever geen kinderen kregen?
En (sorry, maar) waarom eigenlijk?😉
Nederland raakt te vol, en ook de drinkwater voorziening is al een groot probleem heel binnen kort word van rioolwater tot drinkwater gefilterd, wat een ontzetten smerige gedachte, dan krijgen we nog meer medicatie resten in ons lichaam, want dat kunnen ze er nog steeds niet uitkrijgen.
Hmmm, is dat geen "broodje aap"? Ik vind NL ook veel te vol, maar rioolwater hoeven we nog niet te drinken. Het probleem is meer, dat er meer woningen worden gebouwd op plekken waar nog onvoldoende waterzuiveringen staan.
En hitte en droogte krijgt steeds meer de overhand, wat zijn de gevolgen van hitte en droogte, dus grote problemen voor drinkwater.
Hier in NL is dat wel op te vangen. Nat genoeg is het hier, en ik zie dat niet snel veranderen. Wel zie ik het watertarief stijgen, maar dan m.i. meer als ideale melkkoe dan dat investeringen daartoe noodzaken.
Landbouw heeft het al zwaar te verduren, veel misoogsten verzilting van de grond.
Door misoogsten word het steeds moeilijker om de overbevolking van voedsel te voorzien.
Misoogsten zijn van alledag. Verandert het klimaat dan zijn de gewassen er wel weer op af te stemmen, in NL.
Hoe ver moet het komen voor dat we vertrekken uit NL, de weerstand van het lichaam tegen ziekten kan het niet meer bolwerken, de zelfgenezende werking van het lichaam werkt lang niet zo goed als het zou moeten.
Je geeft nu Nederland de schuld, maar is het elders veel beter? In de tropen komen ook veel akelige diertjes voor, en hier en daar kan je kwalijke stoffen gewoon zien liggen, als het ware. Plutonium boven Denver en aan de Spaanse kust, om maar een zijstraat te noemen.
Al hoe wel ik wel heel verrast was dat ik in het ziekenhuis met de hartinfact kreeg te horen en zien dat het lichaam bezig was om een omleiding te maken, heel heel bijzonder wat mogelijk is in het lichaam.
Het schijnt dat DNA manipulatie het lichaam een setje kan geven om van bepaalde kwalen af te komen of ter voorkoming van.
Interessant, maar waarschijnlijk nog experimenteel?
Mijn opa, vader zijn vroegtijdig overleden tengevolge van prostaat kanker, mijn prostaat en twee lympeklieren zijn er ook uitgehaald mijn zoons zouden in aanmerking kunnen komen voor de preventieve DNA manipulatie.
Frequente controle is dan sowieso raadzaam...
 

Henk88

Diehard Prepper
Ik heb eerder een topic gemaakt over PFAS https://www.preppers-shelter.nl/threads/pfas-filteren.5858/

Het probleem is een beetje dat pesticiden, microplastics, fijnstof en PFAS inmiddels zo zijn verspreid dat het erg lastig is om te vermijden, dus ik snap je vraag @JJ&A, wat is dan nog gezond.

Er zijn naar mijn idee wel een paar richtlijnen;
- Eet zo veel mogelijk onbewerkt voedsel, hoe meer voedsel bewerkt is hoe groter de kans dat er giftige stoffen inzitten van de verpakking of het productieproces en bewerkt voedsel wordt vaak ook gemaakt van goedkope ingrediënten zoals eieren met een slecht beter leven keurmerk of groenten die niet biologisch zijn.
- Eet zoveel mogelijk biologisch groenten, die zijn niet vrij van pesticiden of gifstoffen maar het probleem is vaak wel minder.
- Overweeg je drinkwater te filteren met een koolstoffilter, dit filtert in ieder geval een deel van de afvalstoffen uit het water.
- Zorg ervoor dat spullen in je keuken zo min mogelijke giftige stoffen bevatten, dus bij voorkeur glazen bakjes en geen kunststof bakjes, een RVS pan zonder antiaanbaklaag, een houten spatel in plaats van een plastic spatel en een afzuigkap voor fijnstof tijdens het koken.
- Overweeg de lucht binnenshuis te filteren met een luchtfilter.
- Overweeg een BOL in Scandinavië, in Europa is dit het gebied met de minste hoeveelheid PFAS en microplastics.
 
Bovenaan