• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Ervaringen rugtas voor op de fiets.

Arie

Diehard Prepper
Goeie middag.
Ik zit al even te zoeken naar een geschikte tas voor op de fiets.
Ik gaat veel op de fiets naar me werk, op de MTB maar heb nu een simpele eastpack school tas maar dat zit niet en is erg warm op de rug.
Nu wil ik een tas die niet te groot is maar wel ruimte bied om meerdere spullen mee tenemen daarom zit ik zelf te denken aan een Osprey Stratos 24 rugzak.

http://m.bever.nl/osprey-stratos-24-rugzak-naacc42009?id_colour=4246

Wat moet er voor nu in kunnen.
Een waterzak voor het nodige vocht.
Geld, sleutels,telefoon met lader.
Reserve bandjes en klein fiets pompje.
Ehbo kitje.
Zaklampje.
Zakmesje voor de appel.
Reserve batterijen voor zaklamp en fiets verlichting.
Droge kleding voor op het werk. (Tshirt, broek en dat soort spul.)
En de lunch met een sultana voor de terug weg ofzo.

Het is zo dat de tas voor meerdere uitjes en situaties geschikt moet zijn.
Zoals wandelingen op vakantie's.
En als prep gehalte als bijvoorbeeld get home bag.
De prijs is niet zo'n isue als hij maar kwalitatief goed en prettig is.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen kwa tassen en aanvullingen van de inhoud.
Bedankt alvast.
 

petroman

SHTF Expert
Ziet er mooi en strak uit. Voor mij iets te strak en mooi. Wat handig is is de regencape.
Verder zie ik geen foto's van de binnenkant. Zitten er vakken in ? Zit er een camelback ruimte in.
Mijn dochter heeft een osprey gekocht toen ze in de usa was. Geen idee welk type.

Maar ga vooral voor de maat, je hebt niet aan een mooie rugzak die niet lekker zit.

Ik heb zelf veel plezier gehad me een karrimor klimrugzak. Toegegeven was niet meer dan een zak, sneeuwlock, rugzijde heeft een slaap/zitmatje als "frame".
Verder geen poespas en na 30 jaar is ie nog steeds in gebruik binnen de familie.

Let ook op de gespen, zijn ze te vervangen ?
 

Arie

Diehard Prepper
Deze osprey heeft 1 groot vak in het midden aan de onder zijde een vak voor een jas of slaapzak en daaronder de regenhoes.
Er zit tegen het rug gedeelte een camelback vak in.
In de top van de tas zitten nog 2 kleine vakjes.
Deze tas heeft ook een alu frame die de tas iets van de rug houd en daarmee ook koeler zou moeten zijn.
Kwa prettig zitten was het in de winkel een prima tas.
Maar dat was dan zonder gewicht uiteraard.
In de winkel hadden ze ook zijn grote broer zeg maar. De 34l versie deze zat kwa pasvorm presies het zelfde door het frame maar had alleen meer ruimte in de tas.
Hier de link toegevoegt van de 34l versie.
 
D

Deleted member 197

Gast
Met elke rugzak ga je zweten op de fiets. Wil je dat niet dan moet je een zadeltas of stuurtas kopen. Carradice heeft een zadeltas met 24 Liter inhoud , daar kun je veel in kwijt.
 

Arie

Diehard Prepper
Het zweten op de fiets is ook niet zo'n heel groot probleem. Maar alle beetjes helpen.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Met elke rugzak ga je zweten op de fiets. Wil je dat niet dan moet je een zadeltas of stuurtas kopen. Carradice heeft een zadeltas met 24 Liter inhoud , daar kun je veel in kwijt.

Ik heb destijds voor mijn foto apparatuur de Lowe Rover Pro45L AW gekocht . Ook zeer geschikt voor het normale Trekking en Prepwerk .
Met deze rugzak heb ik nooit een noemenswaardige zweetplek gehad .
Nadeel , hij is duur , maar soms op Marktplaats voor pl/ min 150 Euro .
Hij heeft een gebogen draadframe waardoor er een mooie ventilatie ruimte blijft bestaan . Ook wanneer zwaarder beladen .
Ik heb hem verkocht omdat ik het jammer vond om hem voor het ruigere werk te gebruiken .
Hij is er ook in 35 Ltr . Zie foto 4 en tweede link en een stuk goedkoper .

https://www.cameratools.nl/tassen-k...ers/lowepro-rover-pro-45l-aw-galaxy-blue-lig/
Lowepro Rover Pro 35L AW Galaxy Blue/Light Grey

lowe pro 45 (8).JPGlowe pro 45 (3).JPG lowe pro.jpg
Lowepro%20Rover%20Pro%2045L%20AW%20Galaxy%20Blu5.jpg
 

The mad engineer

Diehard Prepper
Je kunt ook even bij een prijsvechter kijken, de Lidl en/of de Aldi hebben die fietsrugzakken wel eens in de aanbieding. Voor het geld wel aardig.

Maar als geld geen issue is dan zou ik persoonlijk iets van Lowe halen. Ik zeg ook met klem persoonlijk, want wat voor mij goed zit hoeft bij een ander niet goed te zitten! En tja ik heb al meerdere Lowe tassen gehad, en ben nog steeds onder de indruk van hun kwaliteit (waren wel de Lowe Pro tassen overigens).

Zelf heb ik bij de Decathlon jaren geleden een obscure Millet Sierra 25 gehaald, uitstekend rugzakje voor die 20 euro (afgeprijsd). Nu ff in gebruik vanwege de EDC+ Alleen dat koortje om je bandjes bij elkaar te houden is eraf gegaan doordat ik er (veel) te hard aan trok, kreeg het niet meer vastgeklikt. Maar dat komt door mijn eigen lompheid, niet doordat het materiaal slecht was (soort veiligheidssysteem, liet los "by design"). Mooi compact, smal en wat hoger en handige vakjes. Te gebruiken voor de fiets, wandelingen en de motorfiets.

Ik zou dus gewoon een outdoor zaak binnenwandelen en wat proberen en kijken met iets dat een beetje door lucht aan de achterzijde.
 

FKAGB

Prepper goeroe
Ik maak al jaren gebruik van een Osprey Atmos. Cynthia heeft een Osprey Stratos. Met de Atmos heb je een heel goede ventilatie en heb je minder last van zweten. Als je stevig doorfietst ga je toch wel zweten, met of zonder rugzak. Groot nadeel van de tassen die een intern frame hebben is dat je de binnenruimte niet heel efficient kan gebruiken. Lange dingen kun je alleen verticaal in de tas doen. Horizontaal zit het frame dan in de weg. Als je daar mee kunt leven kan ik je de Osprey van harte aanraden.
 

Arie

Diehard Prepper
Ik was dit topic effe vergeten maar kwam toch nog even mijn ervaring delen.
Ik ben naar een outdoor zaak geweest waar ze echt een gigantische uitslalling hebben van rugzakken van groot tot klein.
En ben gewoon gaan passen.
De Osprey stratos 24 is het niet geworden die was gewoon te klein.
Na een kleinere selektie te hebben gemaakt was het de Lowe alpine airzone 25 geworden.
Mooie tas,stevig en zat goed dus hup mee naar huis.
Maar in het gebruik vond ik hem tegen vallen en met name de hoogte van de tas kwam vervelend uit met de zit houding op de fiets en de helm.
Na een paar dagen toch de conclusie getrokken dat dit hem niet ging worden en terug gegaan.
Nu met nieuwe ervaring en iets veranderde voorwaarde weer gaan zoeken en kon zonder problemen de tas terug brengen en een ander nemen.
We zijn nu weer terug bij de eerste gedachte een osprey stratos maar dan de 34L.
Deze heeft meer inhoud maar steekt niet uit boven de schouder banden.
De heup gordel is iets kleiner maar ook dat is wel prettiger (achteraf gezien) dan bij de lowe.

Ik had het niet verwacht maar het was toch wel een les.
Gewoon kijken in een winkel maakt net het verschil tussen iets dat werkt naar iets dat perfect zit.
 
Bovenaan