• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Ervaringen slaapzak vs quilt ?

V

Verwijderd lid 1511

Gast
De vraag in de TT is denk ik wel duidelijk maar eerst even wat achtergrond informatie.

Ik heb altijd al een enorme hekel gehad aan krappe slaapzakken. Ik moet kunnen draaien, woelen en beurtelings gestrekt of met opgetrokken knieen slapen.
In de praktijk betekent dat een fors bemeten dekenmodel slaapzak in plaats van een mooie strakke mummie. En dan nog heb ik de rits vaak ver open i.v.m. de bewegingsvrijheid.

Bij het bijkijken van gear en hiking videos op youtube stuitte ik op het fenomeen quilt, nooit geweten dat dit bestond.
Omdat ik toch op zoek ben naar wat meer comfort qua ondergrond is dit misschien wel een goed moment om voor een ander "slaapsysteem" te gaan.

Ik ben benieuwd naar eventuele ervaringen (zelf of van horen zeggen) qua slaapcomfort en vooral ook warmte.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Mayo

Last (wo)man standing
ik versta onder een quilt een (zelfgemaakte) doorgestikte lappendeken, jij ook? o_O

Ik heb zelf wel eens 2 nachten achterin een bestelbus geslapen met een grote quilt als 'bivvy' (2/3 dubbelgevouwen onder me en over me heen een plaid en de rest van de quilt) en dat ging goed, maar toen was t 's nachts niet kouder dan 7-10C.

Ik gebruik quilts normaal gesproken alleen als sprei, maar je zou het dus ook als slaapzak kunnen gebruiken, neem ik aan :D
De stof (voor- en achterkant) en vulling zou je kunnen aanpassen aan het doel.
Normaal gesproken is de stof meestal katoen / flannel en de vulling polyester.
(link naar een voorbeeld van Poly-Down: http://www.hobbsbatting.com/products/poly-down/)

De vulling heb je in verschillende diktes, maar er is ook wol. Voor de voor- en achterkant zou je dan iets moeten nemen wat wat beter bestand is tegen het kampeer-gebeuren.. ;)
 

Ray

SHTF Expert
@buzz, ik had een quilt type besteld en terug gestuurd omdat je hetzelfde probleem hebt als bij een mummy slaapzak. Het is krap, omdat zo'n quilt geheel om je lijf zit en je met minimale hoeveelheid materiaal, maximale isolatie bereikt.

Heb hem omgeruild voor een aangepaste semi-recht model slaapzak, waarin wel net genoeg ruimte is om de knieën op te trekken of je om te draaien. (1 kg, comforttemp -3)

Ik denk dat als je niet van mummy slaapzakken houdt, zo'n quilt type ook niet gaat bevallen.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
ik word ook claustrofobisch van mummy-slaapzakken en dit soort 'quilt' zou dus ook idd niks voor mij zijn!

In plaats daarvan heb ik, in navolging van @Sun Beh Nim, een Trifecta thermische deken/bivvy besteld.
Kan heel klein opgevouwen worden, en lijkt me fantastisch te combineren met een ruime, rechtmodel slaapzak.
(alleen heb ik de V3 genomen, die is net weer wat ge-upgrade tov de V2).

Link naar de website en de V3: https://www.2gosystems.com/collections/sleep-systems/products/trifecta?variant=5897656453
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Afgelopen nacht mocht ik proefliggen onder een quilt, gewoon thuis op bed overigens en ben er wel over tespreken eigenlijk. Voorlopig blijf ik nog even bij de slaapzak in combi met lamsvachtje ivb met geld gebrek haha.

Wel kreeg ik steeds een blote rug maar nu draai ik erg veel in mn slaap op dit moment.

Voordelen:

Geen rits dus geen geluid of iets waar je haar of kleding tussen komt.

Je springt zo uit je bedje wanneer je wat water moet laten

Minder gewicht :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
ik word ook claustrofobisch van mummy-slaapzakken en dit soort 'quilt' zou dus ook idd niks voor mij zijn!

In plaats daarvan heb ik, in navolging van @Sun Beh Nim, een Trifecta thermische deken/bivvy besteld.
Kan heel klein opgevouwen worden, en lijkt me fantastisch te combineren met een ruime, rechtmodel slaapzak.
(alleen heb ik de V3 genomen, die is net weer wat de-upgrade tov de V2).

Link naar de website en de V3: https://www.2gosystems.com/collections/sleep-systems/products/trifecta?variant=5897656453
Ze komen bij mij morgen binnen:thumbsup:
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Ik heb een donzen dekbed( Ikea) met een lap flanel er aan genaaid. Aan de andere kant kan de flanel met een rits aan de slaapzak. Het bevalt me prima. Als het warm is lig ik onder de flanel. Als het koud is onder dons.

Als slaapmat heb ik een exped down 9
 
F

frans81

Gast
Ik heb helaas nog geen ervaring met een Quilt ( Slaaphoes ) .
Maar gezien de gigantische en Diverse markt in kampeer artikelen lijkt mij ,
dat ook deze Quilt in een zeer nette staat tweedehands te bemachtigen is .
En zo is er wel een behoorlijk kopje van de prijs af ;)
 

petroman

SHTF Expert
Dus een dekbed met voeteneinde dicht genaaid heet nu een quilt ?!
En stel ik rits de slaapzak deels open en leg die dan anderstom neer dan heet het ook een quilt ?

Heel lang geleden sliep ik samen in een klein tentje, dekbed overtrek om twee matjes en dekbed er overheen.
Ging prima, tentbreed dekbed.
 
F

frans81

Gast
Dus een dekbed met voeteneinde dicht genaaid heet nu een quilt ?!
En stel ik rits de slaapzak deels open en leg die dan anderstom neer dan heet het ook een quilt ?

Heel lang geleden sliep ik samen in een klein tentje, dekbed overtrek om twee matjes en dekbed er overheen.
Ging prima, tentbreed dekbed.

Ergens heb je dus gelijk haha . Zo keek ik er ook tegenaan .
Maar ja de Mens wil gemoderniseerde ontwerpen en dan krijg je gelijkenissen ;)
 

Mayo

Last (wo)man standing
De V2 wordt niet meer gemaakt, de beschrijving op de site in het Nederlands is van de V2, maar de V3 wordt geleverd.

Oh..? Op de website kun je de V2 nog wel bestellen, dacht ik...
Die is zelfs een paar euro goedkoper... Ik hoop dat ze je die dan niet door je neus boren :p




keuzes.png V2.png
v2 beschr.png
 

Jasje

Prepper goeroe
Ik heb altijd al een enorme hekel gehad aan krappe slaapzakken. Ik moet kunnen draaien, woelen en beurtelings gestrekt of met opgetrokken knieen slapen.

Heb je al eens bekeken naar Sleepingpod. Door zijn speciale vorm heb je - in tegenstelling tot in de meeste slaapzakken - lekker de ruimte. Natuurlijk niet zo efficient tegen koude als een mummymodel.
49455_gelert_sleeping_pod.jpg
Voorbeeld
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo
Bovenaan