• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

EU: Automobilist moet zich eerder en vaker laten keuren om rijbewijs te houden

Mayo

Last (wo)man standing
Helaas laten ze dan wel kinderen van 17 jaar achter het stuur kruipen, met of zonder ballonnetje :rolleyes:


EU: Automobilist moet zich eerder en vaker laten keuren om rijbewijs te houden​


https://www.ad.nl/auto/eu-automobil...laten-keuren-om-rijbewijs-te-houden~aca9f19d/

De EU wil de regels voor autorijden aanscherpen. Volgens de plannen uit Brussel moeten senioren boven de 70 jaar regelmatig bewijzen dat ze nog geschikt zijn om deel te nemen aan het verkeer.
 

PBear

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Helaas laten ze dan wel kinderen van 17 jaar achter het stuur kruipen, met of zonder ballonnetje :rolleyes:


EU: Automobilist moet zich eerder en vaker laten keuren om rijbewijs te houden​


https://www.ad.nl/auto/eu-automobil...laten-keuren-om-rijbewijs-te-houden~aca9f19d/

De EU wil de regels voor autorijden aanscherpen. Volgens de plannen uit Brussel moeten senioren boven de 70 jaar regelmatig bewijzen dat ze nog geschikt zijn om deel te nemen aan het verkeer.

Hoeveel eerder en hoe vaak?

Ik behoor inmiddels tot de "doelgroep". Tevens ben ik sinds kort in bezit geraakt van een Filipijns rijbewijs, dat niet in Nederland erkend wordt zonder opnieuw examen te toen, maar gelukkig (nog) wel in Polen.

Dat kan de bizarre toestand geven, dat als mijn Nederlandse rijbewijs niet langer verlengd wordt, omdat ik niet op tijd in NL de vereiste tests kan doen, ik mijn Filipijnse rijbewijs in Polen kan laten erkennen en er toch nog in NL mee kan rondrijden.

Ik ben benieuwd of ik de nieuwe vereisten (vermoedelijk gast het om een medische verklaring) in de Filipijnen of in Polen kan laten testen .
 

Mayo

Last (wo)man standing
Een van de belangrijkste redenen om de regels aan te scherpen, is het plan om in 2050 geen verkeersdoden meer te hebben in de EU. In 2030 moet dat aantal al gehalveerd zijn. Een zeer ambitieus doel, zeker als je de huidige cijfers ziet. In 2022 verloren 20.600 mensen het leven op Europese wegen. Dat is een stijging ten opzichte van de twee pandemische jaren 2020 en 2021, toen minder dan 20.000 mensen stierven.

Andere eisen aan rijbewijzen​


Om dit doel toch te bereiken, plant de EU nu een ingrijpende hervorming van het rijbewijs, die onder meer de verkeersveiligheid moet verbeteren. Een van de eisen is dat in de toekomst de rijvaardigheid van bestuurders ouder dan 70 elke vijf jaar wordt gecontroleerd. In Nederland is een medische keuring nu verplicht vanaf 75 jaar, maar in veel ons omringende landen krijgen automobilisten nog altijd een rijbewijs voor het leven. Zij worden dus geacht zelf te bepalen wanneer het onveilig wordt om de weg op te gaan.

Minimale medische eisen uitgebreid​


Volgens het voorstel van de Europese Commissie worden rijbewijzen in de nabije toekomst vijftien jaar geldig in de hele EU in plaats van tien jaar nu. Daarnaast moeten rijbewijzen digitaal worden, zodat de verlenging ook online kan worden afgehandeld. De geldigheidsduur van vijftien jaar zou echter niet voor automobilisten van 70 jaar en ouder moeten gelden. Zij krijgen dan alleen nog rijbewijzen die vijf jaar geldig zijn. Dit moet het mogelijk maken om de rijgeschiktheid van senioren regelmatig te controleren.
 

PBear

Mankinds only hope
Een van de belangrijkste redenen om de regels aan te scherpen, is het plan om in 2050 geen verkeersdoden meer te hebben in de EU. In 2030 moet dat aantal al gehalveerd zijn. Een zeer ambitieus doel, zeker als je de huidige cijfers ziet. In 2022 verloren 20.600 mensen het leven op Europese wegen. Dat is een stijging ten opzichte van de twee pandemische jaren 2020 en 2021, toen minder dan 20.000 mensen stierven.

Andere eisen aan rijbewijzen​


Om dit doel toch te bereiken, plant de EU nu een ingrijpende hervorming van het rijbewijs, die onder meer de verkeersveiligheid moet verbeteren. Een van de eisen is dat in de toekomst de rijvaardigheid van bestuurders ouder dan 70 elke vijf jaar wordt gecontroleerd. In Nederland is een medische keuring nu verplicht vanaf 75 jaar, maar in veel ons omringende landen krijgen automobilisten nog altijd een rijbewijs voor het leven. Zij worden dus geacht zelf te bepalen wanneer het onveilig wordt om de weg op te gaan.

Minimale medische eisen uitgebreid​


Volgens het voorstel van de Europese Commissie worden rijbewijzen in de nabije toekomst vijftien jaar geldig in de hele EU in plaats van tien jaar nu. Daarnaast moeten rijbewijzen digitaal worden, zodat de verlenging ook online kan worden afgehandeld. De geldigheidsduur van vijftien jaar zou echter niet voor automobilisten van 70 jaar en ouder moeten gelden. Zij krijgen dan alleen nog rijbewijzen die vijf jaar geldig zijn. Dit moet het mogelijk maken om de rijgeschiktheid van senioren regelmatig te controleren.

Een medische keuring om de 5 jaar voor verlenging van het rijbewijs boven 70 of 75 jarige leeftijd heb ik geen problemen mee, juich ik zelfs toe als dat EU-wijd wordt ingevoerd.
Ook kan wat mij betreft een psychologische test op agressie-beheersing en anticipatievermogen deel uitmaken van een rijbewijstoets.

Maar het plan om on 2050 geen verkeersdoden in de EU te hebben, vind ik ronduit verdacht. Dat is alleen maar te bereiken als het verkeer ophoudt te bestaan en/of zulke kostbare en stringente maatregelen in te voeren, dat het ten koste gaat aan het functioneren van de maatschappij, waaronder gezondheidszorg en inperking van individuele vrijheid op een manier die het WEF voorstaat.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Volgens mij kan dat alleen zoals Pbear zei: alle verkeer afschaffen 😂😂

Of overal en altijd niet harder dan 30km per uur rijden, alle auto's zelfrijdend (ok, daar moet nog wel wat aan verbeteren voor die tijd 😊) en fietsen helemaal verbieden 😁

Volgens mij vallen binnen de EU de meeste verkeersdoden trouwens niet in Nederland en na even googlen blijkt:

(weliswaar van 2022, maar toch..)

In deze landen liggen de dodelijkste wegen van Europa​

https://www.ad.nl/auto/in-deze-land...pa~a8fa5358/?referrer=https://duckduckgo.com/

Je loopt het meeste risico om om te komen in het verkeer in Midden- en Oost-Europa. Als het gaat om het aantal doden per miljoen mensen, staan Roemenië (66) en Letland, Polen en Bulgarije (elk 53) duidelijk bovenaan bij de mannen. Voor vrouwen zijn de gevaarlijkste landen Letland (21) Roemenië (20), Litouwen (19), Bulgarije (15) en Polen en Estland (beide 14).
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Volgens mij kan dat alleen zoals Pbear zei: alle verkeer afschaffen 😂😂

Ja dat zal wel goed aansluiten bij dat WEF15-minute-cities geneuzel, alles in je buurt binnen de 15 minuten loop afstand wat je nodig hebt.

Mogen ze wel eens gaan opschieten met een nieuw pretpark want binnen de 15 minuten zelfs met een auto, is er hier geen enkele achtbaan te vinden.
 
Bovenaan