• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

EU-burgers gaan betalen voor CO2-uitstoot rijden en wonen

Mayo

Last (wo)man standing

EU-burgers gaan betalen voor CO2-uitstoot rijden en wonen​

https://www.telegraaf.nl/nieuws/56242527/eu-burgers-gaan-betalen-voor-co2-uitstoot-rijden-en-wonen

Inwoners van de Europese Unie gaan aan de pomp en via hun gasrekening betalen voor de broeikasgassen die ze uitstoten. Om de kosten te drukken, door bijvoorbeeld hun huis te isoleren of over te stappen op een elektrische auto, kunnen ze wel een beroep doen op een speciaal fonds. De maatregelen maken deel uit van een cruciaal pakket aan klimaatwetten dat onderhandelaars van de EU-landen en het Europees Parlement zaterdag overeen zijn gekomen.




Hmm, is dit de aanzet naar een 'persoonlijk CO2-budget' voor burgers ? :confused:
HIer zijn wat oudere artikelen over dit onderwerp:

https://radar.avrotros.nl/nieuws/it...vlees-eten-autorijden-vliegreizen-en-energie/

https://www.climategate.nl/2021/10/een-persoonsgebonden-co2-budget-populair-of-niet/
 

Mayo

Last (wo)man standing
In het voorstel van TNO heeft ieder huishouden in 2030 5,5 ton CO2-uitstoot te besteden aan vliegreizen, autorijden, energieverbruik en vleesconsumptie.

Als ik de test doe naar mijn huidige CO2-voetafdruk (dus zonder aanpassingen om 'zuinig' te zijn met mn CO2) dan blijf ik daar met 4060kg/jr ruim onder.
Een test naar je CO2-voetafdruk kun je bv hier vinden:
https://www.milieucentraal.nl/klimaat-en-aarde/klimaatverandering/wat-is-je-co2-voetafdruk/
 

PBear

Mankinds only hope

EU-burgers gaan betalen voor CO2-uitstoot rijden en wonen​

https://www.telegraaf.nl/nieuws/56242527/eu-burgers-gaan-betalen-voor-co2-uitstoot-rijden-en-wonen

Inwoners van de Europese Unie gaan aan de pomp en via hun gasrekening betalen voor de broeikasgassen die ze uitstoten. Om de kosten te drukken, door bijvoorbeeld hun huis te isoleren of over te stappen op een elektrische auto, kunnen ze wel een beroep doen op een speciaal fonds. De maatregelen maken deel uit van een cruciaal pakket aan klimaatwetten dat onderhandelaars van de EU-landen en het Europees Parlement zaterdag overeen zijn gekomen.




Hmm, is dit de aanzet naar een 'persoonlijk CO2-budget' voor burgers ? :confused:
HIer zijn wat oudere artikelen over dit onderwerp:

https://radar.avrotros.nl/nieuws/it...vlees-eten-autorijden-vliegreizen-en-energie/

https://www.climategate.nl/2021/10/een-persoonsgebonden-co2-budget-populair-of-niet/

Gaat het hier ook niet om een ordinaire dubbele of meervoudige belastingheffing?
Ik dacht dat brandstofproducenten/raffinaderijen al een CO2 heffing moesten betalen via de uitstootrechten markt.
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Ik heb wat moeite met het "gaan" betalen van co2-kosten want dat doen we al lang.
De door bedrijven afgerekende co2 heffing gaat namelijk echt niet ten koste van hun winst maar komt gewoon voor rekening van hun afnemers, dat zijn wij uiteindelijk met zijn allen.

Geweldige timing overigens van vette Frans en zijn klimaatdrammende vriendjes. De economie piept en kraak terwijl de burgers gebukt gaan onder torenhoge energieprijzen.
Echt een uitstekend moment om er nog een schepje bovenop te toen. Stelletje idioten !
 

Hermanusb

Diehard Prepper
In het voorstel van TNO heeft ieder huishouden in 2030 5,5 ton CO2-uitstoot te besteden aan vliegreizen, autorijden, energieverbruik en vleesconsumptie.

Als ik de test doe naar mijn huidige CO2-voetafdruk (dus zonder aanpassingen om 'zuinig' te zijn met mn CO2) dan blijf ik daar met 4060kg/jr ruim onder.
Een test naar je CO2-voetafdruk kun je bv hier vinden:
https://www.milieucentraal.nl/klimaat-en-aarde/klimaatverandering/wat-is-je-co2-voetafdruk/

wij met 4 personen 16000 kg CO2
maar dat klopt niet denk ik want we hebben 4 auto’s en 3 rijden er regelmatig.
 

RockyFlats

Ruttaan
Ik heb wat moeite met het "gaan" betalen van co2-kosten want dat doen we al lang.
De door bedrijven afgerekende co2 heffing gaat namelijk echt niet ten koste van hun winst maar komt gewoon voor rekening van hun afnemers, dat zijn wij uiteindelijk met zijn allen.

Geweldige timing overigens van vette Frans en zijn klimaatdrammende vriendjes. De economie piept en kraak terwijl de burgers gebukt gaan onder torenhoge energieprijzen.
Echt een uitstekend moment om er nog een schepje bovenop te toen. Stelletje idioten !

Waar denk je dat al het geld voor de Oekraïne straks vandaan moet komen?
Fijne hobbies hebben we tegenwoordig. Een corrupt en kapot land helpen bij hun pogingen om het grondig verder kapot te maken, en er dan ook nog grof voor moeten betalen. Eerst $$$ voor de bommen en granaten en het gas, en dan nu weer $$$ voor het afvoergas, de "vluchtelingen" en wederopbouw...

Tja, en wie zijn er dan nu de ware idioten, kunnen we ons afvragen? Ik denk het antwoord wel te weten... Wie heeft er een spiegel? ;)
 

Henk88

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Ik heb wat moeite met het "gaan" betalen van co2-kosten want dat doen we al lang.
De door bedrijven afgerekende co2 heffing gaat namelijk echt niet ten koste van hun winst maar komt gewoon voor rekening van hun afnemers, dat zijn wij uiteindelijk met zijn allen.

Geweldige timing overigens van vette Frans en zijn klimaatdrammende vriendjes. De economie piept en kraak terwijl de burgers gebukt gaan onder torenhoge energieprijzen.
Echt een uitstekend moment om er nog een schepje bovenop te toen. Stelletje idioten !
Iets meer nuance mag wel. Ten eerste gaat de wet naar verwachting pas in 2027 in, dus het is niet zo burgers nu te maken krijgen met extra belastingen nu er hoge energieprijzen zijn. Daarnaast betalen we misschien indirect af en toe voor co2 uitstoot maar het is niet voldoende. Immers de co2 uitstoot stijgt nog steeds of neemt amper af. Het lijkt me dus een uitstekend idee om milieuvervuiling en co2 uitstoot zwaarder te gaan belasten en het is ongepast om dat klimaat drammen te noemen. Klimaatverandering is namelijk een groot probleem en ik lees in het artikel op de nos dat het gaat om hele kleine bedragen, 10 cent voor een tank brandstof, dus dat is wel een heel klein schepje er bovenop.
Waar denk je dat al het geld voor de Oekraïne straks vandaan moet komen?
Fijne hobbies hebben we tegenwoordig. Een corrupt en kapot land helpen bij hun pogingen om het grondig verder kapot te maken, en er dan ook nog grof voor moeten betalen. Eerst $$$ voor de bommen en granaten en het gas, en dan nu weer $$$ voor het afvoergas, de "vluchtelingen" en wederopbouw...

Tja, en wie zijn er dan nu de ware idioten, kunnen we ons afvragen? Ik denk het antwoord wel te weten... Wie heeft er een spiegel? ;)
Erg vermoeiend dat je maar blijft herhalen in verschillende topics dat Oekraine hoofdverantwoordelijk zou zijn voor de huidige oorlog. Zeker omdat je dit continu doet zonder fatsoenlijke onderbouwing en met het nodige cynisme en sarcasme. Ik dacht dat het complothoekje was afgeschaft?
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Nadeel van al deze mooie plannen die geld kosten steeds een opeenstapeling is.

paar cent hier en paar cent daar, dan een duppie en daar een cent.

aan het einde is het een euro.

maar het mooie van al dit moois is dat het geld voor een deel naar landen gaan in de voormalige oostblok.
Nl is netto betaler en schuift zoals gewoonlijk weer geld naar zuid of oost.

mbt de klimaat crisis.
ja de aarde warmt op, daar zijn de mensen mede de oorzaak van.
Mede.

want het is eerder warmer geweest dan het nu Is.
en ooit, zal het weer kouder worden dan het nu is,
er komt geheid weer een keer een soort van ijstijd aan.
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Klimmaatdrammers blijf ik ze noemen want ik vind dat prima gepast.
En nuance kun je vinden als je de data beter bekijkt.
Goede data is te vinden op http://www.globalcarbonatlas.org


In absolute getallen is Europa inmiddels weer op het niveau van midden jaren 60 en de VS op het niveau van midden jaren 70.
China schiet omhoog vanaf 2000 en doet inmiddels meer dan de VS en Europa samen.

3 ABS.jpg


Omdat de Nederlandse emissie amper terug te vinden is daar even een separaat grafiekje van.
We zitten weer op het niveau van omstreeks 1970.

3 ABS NL.jpg


Per hoofd van de bevolking gekeken is de VS onbetwist koploper in de emissie.
Ook valt op dat per Nederlander en per Chinees evenveel CO2 wordt uitgestoten.
Wij doen iets meer dan het europees gemiddelde hetgeen mogelijk verklaard kan worden door ons langere stookseizoen t.o.v. zuid Europa.

3 CAP.jpg


Echt interessant wordt het grafiekje van de emissie als je die afzet tegen het GDP. En dat is meteen de bron van mijn ergernis tegen de ambtenaren in Europa. Als je rijk bent en efficiënt produceert kom je er met de CO2 emissie goed uit.

3 GDP.jpg

Het heeft dus totaal geen zin om economie, bedrijven en burgers kapot te belasten.
De planeet wordt er echt niet beter van als wij allemaal aan de bedelstaf geraakt zijn en ook de laatste productie naar Azië verhuisd is.
 

RockyFlats

Ruttaan
Erg vermoeiend dat je maar blijft herhalen in verschillende topics dat Oekraine hoofdverantwoordelijk zou zijn voor de huidige oorlog. Zeker omdat je dit continu doet zonder fatsoenlijke onderbouwing en met het nodige cynisme en sarcasme. Ik dacht dat het complothoekje was afgeschaft?
@Henk88 , het is niet de Oekraïne die m.i. hoofdverantwoordelijk is voor het ontstaan van die oorlog. Dat zijn we zelf. Door vrolijk mee te doen met het opvoeren van de spanningen onder instigatie van onze grote broer. Lees het Rand-rapport eens door, verdiep je in de geschiedenis en zie wat er door de jaren heen is gebeurd. Wij zijn verre van brandschoon, en gooien er nog steeds olie op het vuur.

Ook zie ik tussen de beide partijen geen pogingen om het conflict te beëindigen. Dat had in de eerste week al gekund vermoed ik, maar zonder consideratie voor eigen volk blijft men daar maar levens en goed vernietigen.

De EU neem ik het kwalijk, dat er geen pogingen worden ondernomen om die waanzin te stoppen, integendeel zelfs. Met als gevolg, dat we hier nu een vette crisis in zakken, die nagenoeg niemand lijkt te zien aankomen. We staan inmiddels tot aan de nek in het moeras.

Voor onze bevolking is die inmenging in dat conflict wurgend. Kijk naar de geldontwaarding en de energieprijzen. Met lapmiddelen en sigaren uit eigen doos wordt het gepeupel stil gehouden, en er is er niet een die serieus tracht om de oorzaken voor die ellende eens weg te nemen.

In die zin, neem ik het zowel Rusland als de Oekraïne kwalijk, dat ze de zaak niet willen bijleggen, maar het vrolijk uitvechten over ook onze ruggen. Wat hebben wij in hemelsnaam met dat conflict te maken...

Ik vind CO2 reductie ook belangrijk, maar bij alle kolencentrales en houtstook e.d. die door de energiecrisis (door het conflict) zijn bijgezet, en voor lief worden genomen, vind ik een CO2 belasting bovenop de €€€ die we voor al het wapentuig en voor de opbouw-hulp e.d. al mogen gaan dragen, wel een godspe.

Er worden vooral geen problemen opgelost, maar wordt aan symptoombestrijding gedaan. Het is als een dweilen met alle kranen open, en dan ook nog het doorsteken van de dijk.

Mijn onvrede heb je haarfijn ontdekt, maar wanneer gaat men zich eindelijk eens druk maken om zaken die er echt toe doen?

Dat, is een beetje het punt dat ik wilde maken. Het zou gewoon verfrissend zijn, om ook van een ander eens te horen, dat het daar eens moet stoppen, linksom of rechtsom, en heel snel. Je zou de eerste kunnen zijn.. Grijp die kans....

Het uitblijven van zo'n reactie, en het aldoor accepteren van nog meer onnodige "lasten" terwijl het al kraakt in alle voegen, dat vind IK pas vermoeiend.
 

Roel

Mankinds only hope
Ze doen maar met hun Co2 belasting op benzine en gas. Wij rijden heel weinig, dat gaan we niet merken.
En binnenkort zijn we nagenoeg volledig over op houtstook.
Alleen nog een geisertje om even te douchen, maar daar kan mettertijd een zonneboiler iets aan veranderen.
En dan kunnen ze me allemaal de rug op.
 

marzman

Diehard Prepper
Ik heb het gevoel dat we dat al lang betalen (misschien niet in alle EU landen?).

Het lijkt me ook een heel slecht moment in een energiecrisis. We komen al op gigantische achterstand ten opzichte van de VS (ze waren natuurlijk al rijker dan ons) door beslissingen in de oorlog Rusland - Oekraine. De VS heeft hier wel strategisch slimme zetten gemaakt, maar wij staan er vrij slecht voor.

@Roel Bij houtstook komt toch ook CO2 vrij?
 

Mayo

Last (wo)man standing
mbt de klimaat crisis.
ja de aarde warmt op, daar zijn de mensen mede de oorzaak van.
Mede.

want het is eerder warmer geweest dan het nu Is.
en ooit, zal het weer kouder worden dan het nu is,
er komt geheid weer een keer een soort van ijstijd aan.
Ja, en het 'leuke' daarvan is dat de mensheid als geheel dat meestal toch niet zo fantastisch overleefde...
Persoonlijk zou ik dat toch liever voorkomen door er nú iets aan te doen
 

marzman

Diehard Prepper
Ja, en het 'leuke' daarvan is dat de mensheid als geheel dat meestal toch niet zo fantastisch overleefde...
Persoonlijk zou ik dat toch liever voorkomen door er nú iets aan te doen

De dino's zijn uitgestorven in de ijstijd, maar ze zeggen ook dat vogels de directe nakomelingen van de dino's zijn. Dus misschien leren we ook wel vliegen als het koud genoeg wordt ;)
 
  • Haha
Waarderingen: Mayo

Roel

Mankinds only hope
Oh sorry @marzman , die Co2 maak ik me niet veel zorgen om.
Het is nu prep-time, dus over-leven.
En trouwens, Je idee over wanneer de dino's zijn uitgestorven zit er ongeveer 60.000.000 jaar naast, maar dat terzijde. :lol:
 

Roel

Mankinds only hope
Ja, en het 'leuke' daarvan is dat de mensheid als geheel dat meestal toch niet zo fantastisch overleefde...
Niet? De mensheid heeft de verschillende ijstijden heel goed overleeft.
Onze neven, de Neanderthalers, deden het goed en wij soort mensen wisten ook hoe het moest.
Geen paniek, als het klimaat veranderd moeten we mee veranderen.
En wie dat niet doet.... :wave:
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Ze doen maar met hun Co2 belasting op benzine en gas. Wij rijden heel weinig, dat gaan we niet merken.
En binnenkort zijn we nagenoeg volledig over op houtstook.
Alleen nog een geisertje om even te douchen, maar daar kan mettertijd een zonneboiler iets aan veranderen.
En dan kunnen ze me allemaal de rug op.

Tegen de tijd dat ze dit doorgevoerd hebben zit ik met onze nieuwe caravan met de kont het grootste deel van het jaar in de zOn in Spanje.
 
Bovenaan