• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Extra (bijna gratis) ruimte

Alberto

Senior Prepper
Zoals ik al eerder vermelde wonen wij aan de buitenrand van de stad.
Een modaal huisje met een klassiek formaat van tuin.

Omdat ik ook regelmatig aan houtbewerking doe heb ik al wat machines kunnen verzamelen.
Alleen ontbreekt het me soms aan ruimte.
Nu staan de machines opgeklapt opgeslagen in het tuinhuis en plaats ik deze buiten als ik ze van doen heb. Niet altijd handig, want bij regen bijvoorbeeld kan ik niet veel doen.

Ik heb enkele mogelijkheden:
- Garage waar geen auto in staat alles opstellen, maar dan zal dit een stofferig gedoe worden binnenshuis

- Ik heb een vriend die een grote loods heeft, met 3 poorten. Er staat één stuk leeg en hij wil deze aan een gunstige prijs verhuren aan me (€25/mnd). Het grote nadeel? de loods ligt op 30km van huis, een klein halfuurtje rijden.

Anderzijds denk ik dan: ik maak er gelijk een dag van als ik naar daar ga om bijvoorbeeld een meubeltje te maken, te brouwen, ...
Wat is jullie idee?

Zou dit kunnen werken? of zal het een last worden om telkens over en weer te moeten? Zoek ik beter een plaats dichter (mss duurder) hier in de buurt?
 

Niels

Mankinds only hope
Ik hed dat ook geprobeerd met een sleutelruimte voor een auto destijds, en dat was ook ong. 30 km rijden.
Na een dag werken en thuis gegeten te hebben had ik er geen zin meer in naartoe te gaan.
 
F

forumlid 1447

Gast
Wat is de brandstofprijs x per maand? Kosten die misschien met dichtbij huren even hoog worden.
 

Ray

SHTF Expert
Waarschijnlijk niet al te veel kansen op goedkope hobbyruimte daar. Een garagebox kost toch al snel drie a vier keer zo veel in de maand, zelfs al woon je in een goedkope gemeente.

Die afstand is idd wel een belangrijk punt. Ik ben veel te impulsief om planmatig een vrije dag te besteden in een loods 30 kilometer verderop. En dan ben ik iets aan 't brouwen, kom ik wat tekort en moet ik weer een uurtje rijden op en neer naar huis. Voor mij zou het niets zijn, ondanks de zeer schappelijke prijs. Voor opslag echter....
 

Alberto

Senior Prepper
De garage is momenteel het rommelhok. Waar alles in gepropt staat. Ik vrees dat de afstand inderdaad een knelpunt zal worden
 

petroman

SHTF Expert
Mijn vader had zo'n timmer werkplaats. Was ik als kind elek zaterdag. Maar dat terzijde.
A) bijft die prijs zo laag ?
B) hoe zt het met enrgie verbruik, plee, kantoortje om even te zitten ?
C)
Omdat ik ook regelmatig aan houtbewerking doe
je bedoelt: ik werk en verdien geld of ik werk als hobby en er moet geld bij ?
D) je bent niet alleen, krijg je vroeg of laat bonje thuis ? of te wel wat denkt moe er van ?
o ja E) zit er ook een kachel bij in begrepen ?

Overigens kan je in een opgeruimde garage best werken.
Zo lang je om 22:00uur maar niet de cirkelzaag aanzet en effe gaat zagen. Stof moet je afzuigen.
Ook voor je gezondheid beter.
 

Flos

SHTF Expert
Heel lang geleden heb ik ook nog bij een vriend ingetrokken met mijn spullen. En het was geen 30km ver. Maar ik ben alles wat daar was kwijt gespeeld.
Moest ik jou zijn ik begon in mijn garage.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Het kost bijna niks.
Het betreft huur.
Wanneer blijkt dat je na een tijd de afstand te groot vind of andere redenen kan je het toch opzeggen.
Meer ruimte brengt ook meer mogelijkheden, vul zelf maar in.

Brouwen van bier zou ik in iedergeval thuis doen in de garage.

Of heb je misschien de mogelijkheid om in de tuin je schuur te vergroten of een overkapping?

De afgelopen 8 jaar heb ik op afstand in verschillende loodsen gezeten en heb de afstand nooit een probleem gevonden, omdat je daar vaak tot laat of zelfs 's nachts kan klussen zonder iemand tot last te zijn.
 

Tux

Prepper
Stap over naar je garage. Timmer een stof / lucht / temperatuur sluis. Dat hoeft nog geen m2 te kosten. Stof moet je afzuigen, zoek naar youtube filmpjes en over verwarming kun je op dit forum ook genoeg vinden. Van het tuinhuis maak je dan de opslagruimte die nu in de garage zit.
Volgens mij heeft dit recept de langste houdbaarheid, want
- geen extra kosten huur
- geen verloren tijd voor reizen
- geen extra kosten voor reizen
- je kunt thuis pauzeren
- partner vindt het vast prettiger als je bij de hand bent ipv ver weg
 

Flos

SHTF Expert
Stap over naar je garage. Timmer een stof / lucht / temperatuur sluis. Dat hoeft nog geen m2 te kosten. Stof moet je afzuigen, zoek naar youtube filmpjes en over verwarming kun je op dit forum ook genoeg vinden. Van het tuinhuis maak je dan de opslagruimte die nu in de garage zit.
Volgens mij heeft dit recept de langste houdbaarheid, want
- geen extra kosten huur
- geen verloren tijd voor reizen
- geen extra kosten voor reizen
- je kunt thuis pauzeren
- partner vindt het vast prettiger als je bij de hand bent ipv ver weg
En niet op cafe gaan zitten op de terug weg.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Rommel van garage richting loods.
Hobbien in de garage deuren goed dicht maken zodat er geen stof richting het woongedeelte gaat....
Naast de bandstof, heen en weer ben je een uur kwijt, zonde van je tijd.
 

Alberto

Senior Prepper
ik zal eerst en vooral eens de garage uitmesten, want leeg is dat eigenlijk wel een mooie oppervlakte.
Eventueel kan ik tijdens het zagen, naast de stofzuiger, de poort volledig open zetten.

Vrouwlief laat me doen, zolang ik soms eens iets knutsel voor haar :)
 

Flos

SHTF Expert
Is er geen mogelijkheid om de stofafzuiging buiten de garage te installeren? Uit ondervinding weet ik dat er nog veel fijn stof door de stoffen zak komt.
 

Flos

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Ja. Je maakt een afdakje waar het onder kan staan de wanden van vliegengaas. Regen gaat daar amper doorgeen maar lucht heel goed.
Let op wel een rooster in de garage plaatsen voor de onder druk.
 

petroman

SHTF Expert
hhm, en dan hebben de buren het lawaai en het stof ?

Voor de stofafzuiging installeer je metalen enkelwandige kachelpijpen. PVC kan je ook proberen als je niet bang bent voor statische ontlading en stof explosies.
Vanaf het plafond gebruik je dan flexibele ventilatiebuis.

Op YT staat een prachtige serie videos van Frank Howarth om inspiratie op te doen.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Volgens mij bedoeld TS met de stofzuiger letterlijk een stofzuiger zoals iedereen voor de woonkamer etc gebruikt en niet een stofafzuiginstallatie.

Klinkt allemaal leuk hoor, stofafzuiging, isoleren, stof/luchtsluis etc, maar houtbewerking thuis met dus veel zagen, schuren, frezen, boren dat levert naast een bak met herrie ook gewoon een enorme stofbende op zelfs met afzuiging en hoe je het ook afzeilt dat vind je terug tot in je slaapkamer.
Het zit aan je kleren, in je haar, je oren noem maar op, ff naar de wc binnen en dan eerst uitkleden en dan nog, dat wordt hem niet.
Dus je klopt snel je kleren wat af en hop naar het toilet, stof is binnen.
Eten tussen de middag....
Plots visite...
Partner vraagt om helpende hand tussendoor....
Etc.

En dan de herrie van alle machines, kijk is een keer wat lawaai van klussen vind over het algemeen niemand erg, maar regelmatig een buurman die aan houtbewerking doet, tja dat wordt dan toch wat veel van het goede.

Zodra je besluit de garage te gaan gebruiken voor houtbewerking dan vervalt ook daarmee ongeveer elke andere functie die een gemiddelde garage in Nederland/België heeft zoals; wasmachine/drogerhoek/vriezer/koelkast, fietsen, voorraad eten, drinken etc, allemaal zaken waarvan je niet wil dat het ligt te verstoffen en anders je partner die er vast niet blij van wordt.
Als je dan in die ruimte ook nog bier wil gaan brouwen, lijkt mij niet ideaal.

Wat ik dus een voordeel aan een loods vind is dat het er rommelig kan en mag zijn.
Op z'n tijd de bezem er wel doorheen, maar niet zoals thuis.
Ben je bezig met een project en is het tijd om naar huis te gaan, dan trek je je overal uit en draai je deur achter dicht, je spullen en zaagsel ligt niemand in de weg.
Dus of je nu thuis na elke klusdag de boel moet opruimen of je rijd dat half uur naar huis, een hobby kost tijd, dat geeft toch niet.
Geen rotzooi thuis en geen boze buren vanwege geluisoverlast.
Ander voordeel vind ik van in een loods op een industrieterrein is dat er meerdere klussers/bedrijven zitten waar je contacten mee kan leggen.
Jouw werkt wordt ook gezien, wat misschien weer extra werk op kan leveren voor de toekomst, dus inkomen.
Ik weet niet of dat de bedoeling is, maar als je van je hobby je werk kan maken zou dat toch mooi zijn.

@Alberto , Je geeft aan dat je regelmatig aan houtbewerking doet, hoe vaak is dat dan?
En is dit enkel voor jezelf /thuis?

En een ander ding zou kunnen zijn, dat het ook kan dienen als een bol en dat voor €25 in de maand, lijkt mij niet verkeerd.
Je kan er vast wat kasten of kisten kwijt met voorraden en allerhande materialen.
Als je de ruimte hebt kan je evt. regenwater opvang maken met ibc.
Je kan zo'n loods ook nog eens goed beveiligen binnen en buiten zonder dat er iemand van opkijkt.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Ik doe ook regelmatig aan houtbewerking, en dat gewoon in de garage die aan het huis vast zit. En ja, dat geeft stof en loop je de rommel soms het huis in. Maar voor er begonnen wordt over afzuig, loodsen, lawaai. Stel eerst eens de vraag: hoe vaak en hoeveel doe je aan houtbewerking. Het gross van de antwoorden lijkt me meer te passen in een (semi) profesioneele werkplaats.
En daar de topikstarter zegt dat hij het buiten zet vanuit het tuinhuisje, lijkt het me niet dat we spreken over een werkplaats met draai, schaaf en schuurbanken maar eerder over een bevlogen hobbyist die een plekje zoek voor zijn hobby.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
Bovenaan