• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

F.Dick Meat cleaver, Slagers bijl

F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik plaats deze nieuwe aanwinst alhier . Dit omdat ik er nu pas één heb kunnen bemachtigen voor weinig geld . Iedere Carboot weer bleven deze dingen mijn aandacht trekken . Dit bij telkens weer dezelfde verkoper . Meerdere van deze en in verschillende uitvoeringen had/ heeft ie te koop . Maar de prijzen zijn helaas ook aan de hogere kant . Althans ....dat vind ik . 40 tot 120 euro al naar gelang uitvoering en staat .

Waarom deze items mijn aandacht trekken weet ik niet exact en misschien weet ik het wel maar kan het niet binnen de regels van dit forum verwoorden ( Thuis slachten ) ;)
Maar in echte SHTF vervalt misschien wel een wetje of wat .

Die ik nu heb komt van een Fabrikant met wereldfaam in de Slagerij gereedschappen ( zie link ) .

Ik vraag mij echter wel af waarvoor je zo'n type Bijl / Splitter/ Cleaver nog meer kunt gebruiken . Dit vooral gerelateerd aan het gebruikte staal en de Edge waaronder geslepen .
Misschien dat @Carismo daar antwoord op heeft :rolleyes:

Link 1 Wikipedia heeft info omtrent fabrikant .

Link 2 Brengt je naar hun site waar veel info te vergaren is omtrent hun assorti en daaraan gerelateerd .
Link 3 toont ook een Cleaver van dit merk en laat ook de Prijs ( moderner type ) zien .

Ik fris het ding nog wat op en olie het handvat op het laatst .




https://en.wikipedia.org/wiki/F._Dick

https://www.dick.de/en/

https://www.cuttingedgeservices.co.uk/f-dick-splitter-cleaver-14

20190929_132046.jpg 20190927_172016.jpg 20190927_172214.jpg 20190927_172105.jpg
 

Carismo

Prepper goeroe
Geen idee ook de eerste keer dat ik zo een type zie. Maar gezien de hoek van de edge den ik dat deze gewoon voor het verwijderen van hogere takken werd gebruikt.
cleavers voor vlees hebben een scherpere hoek...



Ik zie regelmatig machetes van de 2de wo opduiken voor bedragen waar ik mijn bedenkingen bij heb meestal omdat die types vaak later zijn geïntroduceerd en hun inspiratie kenden door de contacten met andere volken. Om dan dezelfde soort in een dump voor een 1/5 -1/7 van die vraagprijs in de vitrines zie staan... wel meestal in een staat waar het enkel als groot botermes kan dienen.. maar goed ik krijg deze ook regelmatig binnen als tuingereedschap om te slijpen...
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Geen idee ook de eerste keer dat ik zo een type zie. Maar gezien de hoek van de edge den ik dat deze gewoon voor het verwijderen van hogere takken werd gebruikt.
cleavers voor vlees hebben een scherpere hoek...



Ik zie regelmatig machetes van de 2de wo opduiken voor bedragen waar ik mijn bedenkingen bij heb meestal omdat die types vaak later zijn geïntroduceerd en hun inspiratie kenden door de contacten met andere volken. Om dan dezelfde soort in een dump voor een 1/5 -1/7 van die vraagprijs in de vitrines zie staan... wel meestal in een staat waar het enkel als groot botermes kan dienen.. maar goed ik krijg deze ook regelmatig binnen als tuingereedschap om te slijpen...

Dit komt rechtstreeks uit opgeheven slagerij . F.Dick maakt geen Hout gerelateerde Bijlen .
Zie op bijl ( foto ) Schliff Gut Falsch . De Edge klopt .
Ook de Zaag komt daarvandaan . Beenderzaag en ook geen takkenzaag :)

Dit is waarschijnlijk lijk voor karkassen te splijten . Snijd namelijk ook nog hoger op lemmet voorzijde .

20190927_171927.jpg
 

Ray

SHTF Expert
@frans81 Zo'n karkassplijter heb ik laatst ook bij de kringloop zien liggen in wat mindere staat. Zag er geen merk op staan.
Ik heb hem laten liggen, geeneens de prijs gevraagd, het zou hier toch ongebruikt als sierobject aan de muur hangen.
 
F

frans81

Gast
@frans81 Zo'n karkassplijter heb ik laatst ook bij de kringloop zien liggen in wat mindere staat. Zag er geen merk op staan.
Ik heb hem laten liggen, geeneens de prijs gevraagd, het zou hier toch ongebruikt als sierobject aan de muur hangen.

Idd aan de muur tot het juiste uur

1.jpg
 

Ray

SHTF Expert
Het ding deed me denken aan de creaties van Keyser Suze, met die enorme dikte van het blad.
Veel te zwaar om voor iets anders nuttig te zijn dan een groot karkas splijten. Hiermee hout gaan klieven maakt het klusje tien keer gevaarlijker dan met een normale bijl.
 
F

frans81

Gast
Het ding is te scherp om er luchtig mee om te gaan . Het eigen gewicht en die scherpte zijn om wakker bij te blijven . 1 x op de voet vallen en je hebt nog een halve . En zo nog meer nare te bedenken voorbeelden
 
Bovenaan