• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Fake Meat: The Meat Glue Secret

phtvs

Sysop
Admin
Fake Meat: The Meat Glue Secret
If you've been enjoying your steak but getting unhealthier through time, perhaps you were eating some things that's just as good as crap. Your great cuts of meat could probably be repurposed meat which are only fit for dog consumption. This is an industry norm. Have fun, steak lovers.

 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Het is niet nieuw....slagers kennen het al meer dan twintig jaar.
Ook de "Keuringsdienst van waarde" heeft er al aandacht aan besteed.



 

petroman

SHTF Expert
Stuudje, heeft gelijk. Jaren geleden al een een goede docu gezien over gammelfleisch, die term is me wel bij gebleven. En ja was na het duitse schandaal.
 

Erny

Last (wo)man standing
Jaren geleden de Keuringsdienst van Waarde uitzending over plakHam gezien. :eek:
Sindsdien selecteer ik mijn ham op oorspronkelijke kenmerken (dat je kunt zien dat ie in elkaar gerold is in tegenstelling tot de plakham) en koop ook geen ham met een vleesgehalte van onder de 90% maar bij voorkeur rond de 96%... moeilijk te vinden in de supermarkt... kijk maar eens op de etiketjes. ;) Yorkham en "ambachtelijke" Achterham komen dan het meest in de buurt.

Mijn varkensvlees komt al een paar jaar van http://www.veldvarkens.nl/ waar ze van Jorieke (van het moestuinforum) eerst lekker in de modder mogen rollen en door de aarde mogen woelen.
Dit vlees smaakt weer zoals vroeger. :cool:
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Denk vooral niet dat je bij toprestaurants zoveel beter af bent dan bij de doorsnee MacDonald of KFC...

,,In de olijfoliespaghetti van El Bulli zit een ons omalt, een vul- en plakmiddel. Twintig gram is al genoeg om aan de schijterij te gaan. Met de zogeheten ‘texturas’ waarmee iemand als Adrià werkt, moet je geweldig oppassen. Gerechten worden onttakeld en komen in volslagen andere vorm op tafel. Als poeders, moesjes en schuim.’’ Twijfels-over-moleculair-koken-na-vergiftiging.
 

phtvs

Sysop
Admin
Het is niet nieuw....slagers kennen het al meer dan twintig jaar.
Ook de "Keuringsdienst van waarde" heeft er al aandacht aan besteed.
Wat er nieuw aan is, is dat door TTIP en CETA het verbod binnen de EU op deze producten, weer teniet gedaan word omdat plakvlees geimporteerd mag worden vanuit de VS. Aangezien Merkel zich flink heeft laten omlullen door Obama, wordt het vrijhandelsverdrag tussen de EU en de VS waarschijnlijk al voor 1 januari van kracht
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Datzelfde geldt voor alle vooruitgang die boeren hier gemaakt hebben wat de leefbaarheid van dieren betreft. Plofkippen mogen we zelf niet kweken maar uit het buitenland mogen ze komen, legbatterij-eieren mogen niet in Nederland, wel uit Oekraïne en andere landen...antibioticagebruik hier ligt aan strenge banden, niet in het buitenland. Onze boeren zullen ten ondergaan want zij moeten heel vele investeren om zich aan de Nederlandse regels te houden...terwijl de supermarkt/groothandel goedkoop vlees importeert.
Die discussie hoort onder het kopje TTIP en CETA, vind ik.
 

martin

Mankinds only hope
Denk vooral niet dat je bij toprestaurants zoveel beter af bent dan bij de doorsnee MacDonald of KFC...

,,In de olijfoliespaghetti van El Bulli zit een ons omalt, een vul- en plakmiddel. Twintig gram is al genoeg om aan de schijterij te gaan. Met de zogeheten ‘texturas’ waarmee iemand als Adrià werkt, moet je geweldig oppassen. Gerechten worden onttakeld en komen in volslagen andere vorm op tafel. Als poeders, moesjes en schuim.’’ Twijfels-over-moleculair-koken-na-vergiftiging.

Dat is een artikel uit 2009, dat is 7 jaar geleden.

http://www.telegraph.co.uk/foodandd...at-Duck-closes-over-food-poisoning-scare.html

Achteraf had het (zover ik het me nog kan herinneren) niks te maken met moleculair koken (wat eigenlijk een bullshitterm is) maar "gewoon" een listeria uitbraak.
Ik denk dat je in een beetje normaal/goed restaurant echt niet getrakteerd wordt op plakvlees.
Of het 100% hormonenvrij vlees is, dat is (denk ik) een twijfelgeval.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ik denk dat je in een beetje normaal/goed restaurant echt niet getrakteerd wordt op plakvlees.
Of het 100% hormonenvrij vlees is, dat is (denk ik) een twijfelgeval.
Toprestaurant dat El Bulli....vul en plakmiddel...ja dus zeven jaar terug...
Hierom quote ik dat artikel: ,,In de olijfoliespaghetti van El Bulli zit een ons omalt, een vul- en plakmiddel. Twintig gram is al genoeg om aan de schijterij te gaan. Met de zogeheten ‘texturas’ waarmee iemand als Adrià werkt, moet je geweldig oppassen. Gerechten worden onttakeld en komen in volslagen andere vorm op tafel. Als poeders, moesjes en schuim.’’

Nog een artikel, ja ook van langer geleden, en er worden heel wat toprestaurants en topkoks in genoemd. Allen deden of doen ze mee. Het scheelt namelijk heel veelgeld, dus verdienen ze er goed aan.
"Toch is het rond deze tijd, ergens in 2006, dat na Adrià ook Nederlandse koks op grote schaal gebruik gaan maken van tal van nieuwe additieven, toevoegingen en hulpmiddelen om nieuwe gerechten en smaken te kunnen produceren. Of liever gezegd: om die sneller, goedkoper en gemakkelijker te kunnen maken dan met natuurproducten mogelijk zou zijn. Xanthaam-gom, carrageen en nog enige tientallen andere soorten texturas (structuurmiddelen), sferificaties, geleringen en andere stoffen voorzien van E-nummers vinden vanaf medio jaren nul steeds vaker hun weg naar de restaurantkeuken."
https://www.ftm.nl/artikelen/sneller-goedkoper-makkelijker
 

W-O-L-F

Senior Prepper
Wat er nieuw aan is, is dat door TTIP en CETA het verbod binnen de EU op deze producten, weer teniet gedaan word omdat plakvlees geimporteerd mag worden vanuit de VS. Aangezien Merkel zich flink heeft laten omlullen door Obama, wordt het vrijhandelsverdrag tussen de EU en de VS waarschijnlijk al voor 1 januari van kracht

Yap,
klopt

en dat is helaas nog het minste wat we gaan krijgen
de groene gekkies en gezondheidsknuffies, kunnen de komende 3 jaar minstens
een heleboel klagen en piepen
wij het afschaffen ( incl dieren welzijn )
en op deze manier komt de plofkip weer gewoon achterlangs terug

en wij maar betalen voor die groene kip, de vrije eieren, de scharrelkoe.
doen ze in de VS niet zo veel mee
daar kweken ze via gen tech liever een kip met 6 filetjes en geen poten

en al is het gegeven niet nieuw, dan is het toch bij velen niet bekend
dus altijd goed even te verversen :)
 

martin

Mankinds only hope
Toprestaurant dat El Bulli....vul en plakmiddel...ja dus zeven jaar terug...
Hierom quote ik dat artikel: ,,In de olijfoliespaghetti van El Bulli zit een ons omalt, een vul- en plakmiddel. Twintig gram is al genoeg om aan de schijterij te gaan. Met de zogeheten ‘texturas’ waarmee iemand als Adrià werkt, moet je geweldig oppassen. Gerechten worden onttakeld en komen in volslagen andere vorm op tafel. Als poeders, moesjes en schuim.’’

Nog een artikel, ja ook van langer geleden, en er worden heel wat toprestaurants en topkoks in genoemd. Allen deden of doen ze mee. Het scheelt namelijk heel veelgeld, dus verdienen ze er goed aan.
"Toch is het rond deze tijd, ergens in 2006, dat na Adrià ook Nederlandse koks op grote schaal gebruik gaan maken van tal van nieuwe additieven, toevoegingen en hulpmiddelen om nieuwe gerechten en smaken te kunnen produceren. Of liever gezegd: om die sneller, goedkoper en gemakkelijker te kunnen maken dan met natuurproducten mogelijk zou zijn. Xanthaam-gom, carrageen en nog enige tientallen andere soorten texturas (structuurmiddelen), sferificaties, geleringen en andere stoffen voorzien van E-nummers vinden vanaf medio jaren nul steeds vaker hun weg naar de restaurantkeuken."
https://www.ftm.nl/artikelen/sneller-goedkoper-makkelijker

Bedankt voor de link, dat was een zeer informatief artikel.

Zelf heb ik niet veel problemen met dit soort zaken zolang men maar heel duidelijk en transparant blijft over hetgeen men toepast.
Als je door het gebruik van enzymen een "natuurlijke" lijmstof weet te maken waardoor er 10% minder vlees zal worden weggegooid vind ik het een prima uitvinding.

Over 100 jaar denk men vermoedelijk terug aan de middeleeuwse praktijken van onze veeteelt, en zal kweekvlees gemeengoed zijn.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kweekvlees

Tot die tijd eet ik 2 keer in de week (rund)vlees van de slager, 1 keer kip, 2 keer vis, 1 keer varkens en 1 keer vegetarisch.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
Bovenaan