• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Feuerhand 276 lantaarn

DirtyDutchman

Senior Prepper
Hoi! Ik heb een beetje in een opwelling een Feuerhand 276 baby special met stormkap uit 1983 gekocht (ex NL defensie). Nu vraag ik mij af of dat een beetje een goede aankoop is geweest. Heb er maar €25 voor betaald dus zo niet is er ook geen man over boord, maar ben wel benieuwd. Wat zijn jullie meningen over dit soort lantaarns? Ik zie bovendien dat deze lantaarns ook nog steeds nieuw worden geproduceerd. Is er een kwaliteitsverschil bekend tussen deze nieuwe lantaarns en de oude?
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Links is een Feuerhand 275. Mijn ouders kochten er twee voor onze eerste kampeervakantie in 1969.
Rechts is een Feuerhand 276. In 2013 kocht ik drie stuks. Prijs was toen 15,95 per stuk maar inmiddels betaal je bijna het dubbele.
Verschil tussen de 275 en de 276 zit vooral in de grootte van de brandstoftank.

feuerhand275-276-.jpg
 

petroman

SHTF Expert
Ik snap je vraag niet helemaal, wat schiet je er mee op als iemand hier roept : te gek goedkoop of juist duurkoop?

Ben JIJ er blij mee en voldoet het aan je verwachtingen, dat is wat je je moet afvragen?
Naast het feit of je voldoende brandstof en pitten in huis hebt.

Overigens zijn nieuwe dingen, naar oud ontwerp, gemaakt in China, eigenlijk per definitie minder van kwaliteit.
 

Roel

Mankinds only hope
Ik heb een Dietz waar 900 ml in kan., nou ja, ik heb er drie dus. Plus nog een 2500, die kun je dus vullen met 2.5 liter petro en dan brand ie dagen lang.
Niet goedkoop, made in verwegistan, maar gaan wel een leven lang mee. Degelijk spul.
De Frowo er naast is net zo'n krachtpatser. (DDR)
dietz.jpg
 

DirtyDutchman

Senior Prepper
Ik snap je vraag niet helemaal, wat schiet je er mee op als iemand hier roept : te gek goedkoop of juist duurkoop?

Ben JIJ er blij mee en voldoet het aan je verwachtingen, dat is wat je je moet afvragen?
Naast het feit of je voldoende brandstof en pitten in huis hebt.

Overigens zijn nieuwe dingen, naar oud ontwerp, gemaakt in China, eigenlijk per definitie minder van kwaliteit.

Normaal lees ik mij altijd helemaal in voordat ik iets koop, maar dit was eigenlijk een impulsaankoop. Zodoende dat ik mij nu achteraf af vroeg hoe de meningen en ervaringen met zo’n lantaarn hier eigenlijk zijn. En inderdaad goed om te weten dat er wel degelijk kwaliteitsverschil tussen de oude en nieuwe lantaarns zit. Dit vroeg ik mij af omdat ik evenveel voor zo’n “ouwe roestbak” heb betaald als wat de gloednieuwe lantaarns blijkbaar kosten.

Ik heb een Dietz waar 900 ml in kan., nou ja, ik heb er drie dus. Plus nog een 2500, die kun je dus vullen met 2.5 liter petro en dan brand ie dagen lang.
Niet goedkoop, made in verwegistan, maar gaan wel een leven lang mee. Degelijk spul.
De Frowo er naast is net zo'n krachtpatser. (DDR)
Bekijk bijlage 25328

Gaaf zeg! Erg leuke lantaarntjes!

Links is een Feuerhand 275. Mijn ouders kochten er twee voor onze eerste kampeervakantie in 1969.
Rechts is een Feuerhand 276. In 2013 kocht ik drie stuks. Prijs was toen 15,95 per stuk maar inmiddels betaal je bijna het dubbele.
Verschil tussen de 275 en de 276 zit vooral in de grootte van de brandstoftank.

Bekijk bijlage 25322

Bedankt! Leuk om te lezen!
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
276 StK 70, @Flos
"Baustellelampe" oftewel wegwerkers lamp.
70uurs tank zodat je in het weekend rust hebt en niet tig lampen moet vullen. Overigens werken die alleen goed met de extra hulppit, PIT geen piet !
Er bestaat ook een StK120.
Volgens mij moet er wel een topic over zijn van petroman....
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos

petroman

SHTF Expert
De standaard pit bereikt de bodem van het reservoir niet....vandaar een extra lange maken.
Ik weet niet waar je dat gelezen hebt maar dat is fakenieuws ;-)
De waarheid van vandaag: de capillaire werking van een pit is beperkt tot 14cm. Dus al doe je er een meter pit in werken zal het niet.
Bij een StK70 is al een hulp nodig bij een 120 raakt de tank zelden leeg. Overigens wordt het dan geen eeuwige vlam ;-)
 

Koolzaad

Elementary prepper
Ik weet niet waar je dat gelezen hebt maar dat is fakenieuws ;-)
De waarheid van vandaag: de capillaire werking van een pit is beperkt tot 14cm. Dus al doe je er een meter pit in werken zal het niet.
Aha, ik had aangenomen dat het waar was en omdat het mij wel logisch leek.
Bedankt voor de correcte informatie....
 

DirtyDutchman

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
Hierbij een paar foto’s van mijn lantaarn. Er zit een klein beetje roest in het tankje, maar niks onoverkomelijks. Ik moet hem nog uitproberen, dus het is nog even afwachten of hij goed werkt..
Hebben jullie trouwens nog een afvies welk merk brandstof ik het beste kan gebruiken? Ik lees her en der dat er nog wel verschil kan zitten in de kwaliteit van petroleum?
IMG_0864.jpegIMG_0865.jpegIMG_0866.jpeg
 
Bovenaan