• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Nomad

Diehard Prepper
Ik ben bezig om een PSK (Personalised Survival Kit) te maken.
Een kleine kit die ik in elke tas kan gooien, vergelijkbaar met de Seal Team 6 personal recovery kit.
Alleen dan afgestemd op mijn wensen.

Afijn, daar moet dus vuur in. Nu heb ik al een firesteel, Bic aansteker en fresnel vergrootglas op mijn lijstje staan. Maar ik heb een vierde manier gevonden: chemisch vuur.

Kaliumpermagnaat op zich maakt vuur maken al makkelijker, maar samen met glycerine ontstaat er een exotherme reactie waar een leuke vlam vanaf komt. Zie bijvoorbeeld dit filmpje.

Het voordeel van deze manier van vuur maken is dat je er geen fijne motoriek voor nodig hebt zoals een aansteker. Je hebt geen zonlicht nodig en het kost minder energie dan een firesteel.
Dus al je met verkleumde handen zit is dit super eenvoudig. Wel even een stapje terug doen, het kan een beetje spetteren.

Maar wacht, er is meer! Op Preppers.nl is er al eens over geschreven, met Kaliumpermagnaat kan je water zuiveren. met slechts 4-8 kristallen kan je een liter water zuiveren. Onderweg is dit gemakkelijker te doseren dan bleek.

De glycerine kan gebruikt worden op droge, jeukende of beschadigde huid.

Dus, ik zie mogelijkheden voor het opnemen van deze twee chemicaliën in de PSK.
Beide zijn gemakkelijk verkrijgbaar.

Hiervoor zoek ik een kleine, maar stevige en waterdichte container/verpakking. Als deze kaan lekken in je kit ben je zwaar de l*l. Want dit brand letterlijk een gat in je zak.

Ik zat te denken aan die kleine buisjes die ze in het lab gebruiken. Voor cryo of centrifugeren.
Hebben jullie suggesties waar ik dat kan kopen in een bescheiden hoeveelheid (10-25 stuks) voor een bescheiden prijs?
 

Ray

SHTF Expert
....................................
Maar wacht, er is meer! Op Preppers.nl is er al eens over geschreven, met Kaliumpermagnaat kan je water zuiveren. met slechts 4-8 kristallen kan je een liter water zuiveren. Onderweg is dit gemakkelijker te doseren dan bleek.
........................................

Ik heb daar een topic over water zuiveren met kaliumpermanganaat en neutraliseren met druivensuiker. http://preppers.nl/forum/threads/48...-middels-glucose?highlight=kaliumpermanganaat

Persoonlijk vind ik water gezuiverd met kaliumpermanganaat niet echt smakelijk om te drinken. Liever drink ik dan water gesteriliseerd met dunne bleek of gekookt water.
Voeg je bij je glycerine en KMnO4 wat suiker toe, heb je helemaal een flink fikkie. Je moet alleen wel pure glycerine gebruiken, het is mij althans nog niet gelukt om vuur te maken met bv. koelvloeistof van de auto, daar zit te veel water bij.

Voor mij is KMnO4 puur een backup middel (zeer compact). In sterkere concentraties ook geschikt om wonden mee te steriliseren, drinkfles, scalpel, etc.
 

Vempain

Prepper goeroe
De witte flesjes van Nalgene (al vanaf 10 ml flesjes verkrijgbaar) zijn zeer stevig en worden bij ons op het lab gebruikt om monster-materiaal in op te slaan (zeker met Glycerine of andere vettige olie zijn deze flesjes ideaal) omdat ze zeer stevig zijn en ook een stevige schroefdeksel hebben.
images.jpeg

Even een gedachtegang over de reageerbuisjes maar kan het natuurlijk ook mis hebben :)
Plastic reageerbuisjes met schroefdop zijn meestal voor eenmalig gebruik waardoor ze misschien van iets mindere kwaliteit zijn om daar langdurig gebruik van te maken
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
Bovenaan