• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Fjallraven Abisko (BOB/INCH)

F

Floesh

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Hieronder een lijst met de spullen die er op dit moment in zitten.

Shelter:
- MSR Elixir 3 tent
- Therm-A-Rest Trail Pro Large slaapmat
- Lowland Ranger Featherlite slaapzak
- Sea To Summit Aeros Premium opblaasbaar hoofdkussen
- Therm-A-Rest Z Seat zitmat
- Care Plus Microfibre Handdoek 60 x 120cm

Water:
- Sawyer MINI waterfilter
- MSR Trailshot waterfilter
- Nalgene Wide Mouth 1l drinkfles
- Waterzak 2L met drinkslang

Vuur:
- Light-my-Fire Firesteel Scout (2x)
- Bic Lighter
- Stormproof matches

Koken:
- Primus OmniLite Ti (incl. fuel bottle)
- Coleman C300 Gasblik
- BRS-3000T Ultra-light Camping Gas Stove Burner
- Primus Eta Pot 1,8 liter
- Emberlit Original Stainless Wood Stove
- Toaks titanium cup 750ml
- Toaks titanium cup 600ml
- Toaks titanium long handle spork
- Toaks titanium folding spork

Tools:
- Leatherman Wave + bitset + extender
- Mora Bushcraft Black mes
- Silky F180 vouwbare zaag
- Recta DP2 kompas
- Knipex TwinKey (001101) switchgear cabinet key
- Knipex Cobolt (7112200) compact bolt cutter
- Coghlan's opvouwbaar schaartje
- Spool Tool ParaCord holder + 30 meter paracord

Energie:
- Anker Powerport 21watt solar charger
- Anker PowerCore 20100mAh powerbank
- Thrunite
3400mAh 18650 batterij
- Olight RCR123A Lithium-ion Battery 2 pack

- Olight UC Magnetic USB Batterijoplader

Licht:

- ThruNite TC12 LED zaklamp USB oplaadbaar
- Olight H1R Nova LED hoofdlamp oplaadbaar
- BudgetlightForum 348 LED Mini Flashlight
- Nitecore LA10 CRI LED Camping Light
 
F

frans81

Gast
Hieronder een lijst met de spullen die er op dit moment in zitten.

Shelter:
- MSR Elixir 3 tent
- Therm-A-Rest Trail Pro Large slaapmat
- Lowland Ranger Featherlite slaapzak
- Sea To Summit Aeros Premium opblaasbaar hoofdkussen
- Therm-A-Rest Z Seat zitmat
- Care Plus Microfibre Handdoek 60 x 120cm

Water:
- Sawyer MINI waterfilter
- MSR Trailshot waterfilter
- Nalgene Wide Mouth 1l drinkfles
- Waterzak 2L met drinkslang

Vuur:
- Light-my-Fire Firesteel Scout (2x)
- Bic Lighter
- Stormproof matches

Koken:
- Primus OmniLite Ti (incl. fuel bottle)
- Coleman C300 Gasblik
- BRS-3000T Ultra-light Camping Gas Stove Burner
- Primus Eta Pot 1,8 liter
- Emberlit Original Stainless Wood Stove
- Toaks titanium cup 750ml
- Toaks titanium cup 600ml
- Toaks titanium long handle spork
- Toaks titanium folding spork

Tools:
- Leatherman Wave + bitset + extender
- Mora Bushcraft Black mes
- Silky F180 vouwbare zaag
- Recta DP2 kompas
- Knipex TwinKey (001101) switchgear cabinet key
- Knipex Cobolt (7112200) compact bolt cutter
- Coghlan's opvouwbaar schaartje
- Spool Tool ParaCord holder + 30 meter paracord

Energie:
- Anker Powerport 21watt solar charger
- Anker PowerCore 20100mAh powerbank
- Thrunite
3400mAh 18650 batterij
- Olight RCR123A Lithium-ion Battery 2 pack

- Olight UC Magnetic USB Batterijoplader

Licht:

- ThruNite TC12 LED zaklamp USB oplaadbaar
- Olight H1R Nova LED hoofdlamp oplaadbaar
- BudgetlightForum 348 LED Mini Flashlight
- Nitecore LA10 CRI LED Camping Light

Mooie lijst met nieuwe spullen .
Gewoon jammer om te gebruiken haha .
Dan wordt het vies pff .
Allemaal goed doordacht !!!
Meningen zullen verschillen .
Budget gerelateerd ziet de uitrusting er bij iedereen weer anders uit .

Ik geef het een dikke 9 :D

Morgen krijg ik de oude generatie Mac Pac van 20 euro eindelijk . Ze staan op de Carboot en brengen hem weer mee .
Het zal wel een zware zijn vergeleken met de huidige modellen maar toch met veel leuke opties .
 

Ray

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Die bandjes kun je met afdalingen iets strakker zetten en met klimmen iets losser.
Als je klimt loop je meestal iets voorover gebogen en dan is het prettiger als de zak niet zo aan je schouders trekt.

Tuurlijk pas je het aan de houding aan. Bij moeilijke paden moet de tas vrij stevig zitten niet heen en weer zwabberen als je links en rechts moet stappen. Ook heb je dan veel meer verticale beweging van je heupen. Uiteraard de boel niet zo strak zetten dat je je armen niet meer vrij kan bewegen. ;) Op het platte vlak loop je zo veel mogelijk met je heupen op dezelfde hoogte, beweegt de tas wat minder en mag het allemaal wat losser.

Het draagstel voor rugzakken die in de bergen gebruikt worden zijn allemaal een stuk smaller waardoor er ook meer bewegingsvrijheid voor de armen is. Zo'n Saracen die ik ook gebruik, is echt zo'n muilezelharnas, veel te breed en lomp lekker om in de bergen te lopen. Een Vaude tas die ik heb is een soort tussen model en daarom blij met dat ouwe blauwe ding van @frans81 (Berghaus Hautes Fagnes), maar dat is weer een uitdaging qua beperkt volume (55 liter) zo uit m'n hoofd.

Deze tas van Floesh, echt eentje die hier ook eens gepast moet worden. 75 liter lijkt me ook precies spot-on qua formaat, meeste trips vroeger deed ik met een legeruitvoering van een Nomad model van 65 liter en daar bungelde uiteindelijk altijd e.o.a. supermarkt tasje aan met de dagelijkse vondsten en aankopen.

Je tas thuis helemaal netjes propvol, hyper efficiënt volproppen, kijk er mee uit. Maak er geen moeilijke puzzel van want in het veld is dat verrekte onhandig. Paar liter overhouden voor die gevonden petfles, of de gekochte tomaten bij dat stalletje langs de weg, ik zweer erbij.

Na een SC, de laatste dag, prop ik alle kleren, slaapzak en zaken die bij mijn BOB/INCH uitrusting horen binnen een paar minuten in m'n rugzak (zoek ik thuis wel weer uit) en dat mot passen. :)

Hieronder een lijst met de spullen die er op dit moment in zitten.

Shelter:
- MSR Elixir 3 tent
- Therm-A-Rest Trail Pro Large slaapmat
- Lowland Ranger Featherlite slaapzak
- Sea To Summit Aeros Premium opblaasbaar hoofdkussen
- Therm-A-Rest Z Seat zitmat
- Care Plus Microfibre Handdoek 60 x 120cm

Water:
- Sawyer MINI waterfilter
- MSR Trailshot waterfilter
- Nalgene Wide Mouth 1l drinkfles
- Waterzak 2L met drinkslang

Vuur:
- Light-my-Fire Firesteel Scout (2x)
- Bic Lighter
- Stormproof matches

Koken:
- Primus OmniLite Ti (incl. fuel bottle)
- Coleman C300 Gasblik
- BRS-3000T Ultra-light Camping Gas Stove Burner
- Primus Eta Pot 1,8 liter
- Emberlit Original Stainless Wood Stove
- Toaks titanium cup 750ml
- Toaks titanium cup 600ml
- Toaks titanium long handle spork
- Toaks titanium folding spork

Tools:
- Leatherman Wave + bitset + extender
- Mora Bushcraft Black mes
- Silky F180 vouwbare zaag
- Recta DP2 kompas
- Knipex TwinKey (001101) switchgear cabinet key
- Knipex Cobolt (7112200) compact bolt cutter
- Coghlan's opvouwbaar schaartje
- Spool Tool ParaCord holder + 30 meter paracord

Energie:
- Anker Powerport 21watt solar charger
- Anker PowerCore 20100mAh powerbank
- Thrunite
3400mAh 18650 batterij
- Olight RCR123A Lithium-ion Battery 2 pack

- Olight UC Magnetic USB Batterijoplader

Licht:

- ThruNite TC12 LED zaklamp USB oplaadbaar
- Olight H1R Nova LED hoofdlamp oplaadbaar
- BudgetlightForum 348 LED Mini Flashlight
- Nitecore LA10 CRI LED Camping Light

't Is al laat, ben moe, dit is een 'work in progress' toch? Snel effe wat ideeën zo bot uit 't hoofd:

Voedsel, zout, olie, kruiden? EHBO, Kleding, spullen voor hygiëne, documenten, usb stick/micro sd?
Navigatie kan op je telefoon zolang dat werkt, dan kaarten (kompas staat al op de lijst). Improvisatie en reparatie materiaal, ijzerdraad, heel dun sterk touw, ducttape, naaigerei, secondenlijm, 'universele' flexibel blijvende lijm, meer aanstekers.

Veel tools, veel electroncia, een schep, zitmat, die heb ik dan weer niet standaard bij me.
 
F

Floesh

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@Ray vooralsnog ben ik bij de eerstvolgende SC en zal de tas dan bij me hebben. Als je er ook bent kun je hem zeker even passen en proberen.

Bedankt voor de tips en aanvullingen, het is inderdaad een work in progess dus neem het van harte aan.
Een kaart moet ik inderdaad nog kopen, daar attendeerde @Stuudje me ook al op. En dan nog leren kaartlezen met een kompas en oefenen op de SC.
EHBO kit en een USB stick heb ik al maar ben ik vergeten in de tas te doen en op deze lijst te zetten :)
Voedsel en kleren zijn nu erg belangrijk want qua ruimte zit de tas al best vol en dat komt door de relatief grote tent en de slaapmat.
Deze heb ik bewust wat luxer gekocht voor het kamperen, maar zijn niet minder handig voor een SHTF situatie.
Ik overweeg daarom een lichtere slaapmat erbij te kopen, maar dat heeft vooralsnog even geen prioriteit. Wellicht dat ik de slaapmat aan de buitenkant bevestig om zo wat ruimte te creëren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

QuickFix

Diehard Prepper
De enige tip die men je kan geven, want het is voor iedereen anders: het wordt binnenkort weer lekker weer, dus ga hem een weekend live testen.
(Eerste tests doe je altijd in optimale condities, daarna ga je op specifieke eigenschappen, zoals koude en vocht, testen)

Ga ergens naartoe (Veluwe, Ardennen, ergens waar het plezierig vertoeven is en genoeg wildkampeerplaatsen zijn) en ga een stuk lopen en overnachten.
Je komt er dan zelf achter wat je mist, teveel hebt of wat gewoon beter kan.

Mooie tas en mooie mini review/fotoreportage. :thumbsup:
 
F

Floesh

Gast
Vandaag de rugzak volgeladen en een wandeling gemaakt in de Utrechtse Heuvelrug
Om er te komen direct een goede les geleerd aangezien de 4G data verbinding het tijdelijk niet deed, dus voortaan offline kaarten downloaden op mijn smartphone en een fysieke kaart meenemen.
Bij aankomst gekozen voor de Staatsbosbeheer wandelroute Stulp van circa 4 km wat gemakkelijk tijdens de hele route met kleuren wordt aangegeven.
20170507_154214.jpg
Achteraf gezien had ik een langere route kunnen nemen, maar aangezien ik dit nog nooit zo eerder gedaan had gekozen voor de veilige weg.
Wel weer een les geleerd om een goede riem die makkelijk en flexibel verstelbaar is aan te gaan schaffen, want de broek gleed van me kont :)
Tevens een EHBO kitje meenemen aangezien ik mijn vinger later heb bezeerd.
Al met al een geslaagde eerste test en ervaring, hieronder nog wat mooie foto's
20170507_154302.jpg

20170507_154429.jpg

20170507_160618.jpg

20170507_161728.jpg


 

Ray

SHTF Expert
@Floesh, ik gebruik Offline Maps (Playstore, weet niet of het er voor Apple is). Alleen gps nodig, alle kaarten van Europa is opgeteld 8 Gb (OpenStreetMaps) en op instelling voetganger geeft hij heel veel wandelpaden weer, ook bij mijn buitenlandse trips.

Qua riem/broek vind ik een broek die heel hoog zit fijn, zit je heupband van de rugzak niet precies over je riem heen.
Die commando smock ripstop broeken van MFH zitten heel hoog (je kunt variëren), je mag alleen dan geen buikje hebben: https://www.preppers-shelter.nl/forum/threads/lichtgewicht-defensie-broeken.2850/#post-51687
 
F

frans81

Gast
@Floesh, ik gebruik Offline Maps (Playstore, weet niet of het er voor Apple is). Alleen gps nodig, alle kaarten van Europa is opgeteld 8 Gb (OpenStreetMaps) en op instelling voetganger geeft hij heel veel wandelpaden weer, ook bij mijn buitenlandse trips.

Qua riem/broek vind ik een broek die heel hoog zit fijn, zit je heupband van de rugzak niet precies over je riem heen.
Die commando smock ripstop broeken van MFH zitten heel hoog (je kunt variëren), je mag alleen dan geen buikje hebben: https://www.preppers-shelter.nl/forum/threads/lichtgewicht-defensie-broeken.2850/#post-51687

@Ray is dat Offline map navigatie van virtualmaze ?
 

Ray

SHTF Expert
Hoe serieus moet ik die negatieve eerste berichten nemen ? Dat wat bij de opmerkingen staat van de App gebruikers .
Op wat voor phone gebruik jij het ?
Ik lees dat ze moeite hebben een adres in te voeren. Dat gaat idd op een vrij ouderwetse manier, land, stad, straat, nummer en dan het gevonden adres aanklikken.

Als het op mijn telefoon draait, draait het overal op. :lol: Hier een dualcore met 512Mb geheugen en android 4.2 oid.

Ik heb deze app gekozen omdat hij werkt voor mij in de auto, als wandelaar, OSM kaarten gebruikt en gratis is. Kijk een app als Viewranger is natuurlijk de bom, maar voor elk stukje kaart een tien a twintig euro afrekenen wordt een dure zaak.
 
F

frans81

Gast
Ik lees dat ze moeite hebben een adres in te voeren. Dat gaat idd op een vrij ouderwetse manier, land, stad, straat, nummer en dan het gevonden adres aanklikken.

Als het op mijn telefoon draait, draait het overal op. :lol: Hier een dualcore met 512Mb geheugen en android 4.2 oid.

Ik heb deze app gekozen omdat hij werkt voor mij in de auto, als wandelaar, OSM kaarten gebruikt en gratis is. Kijk een app als Viewranger is natuurlijk de bom, maar voor elk stukje kaart een tien a twintig euro afrekenen wordt een dure zaak.

Kun jij mij even via pm ( anders wordt het te Off Topic ) laten weten hoe jij dat met openstreetmap gebruikt ?
Hoe laat jij bijv die kaarten in die app enz .
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Steen

Senior Prepper
Hieronder een lijst met de spullen die er op dit moment in zitten.

Shelter:
- MSR Elixir 3 tent
- Therm-A-Rest Trail Pro Large slaapmat
- Lowland Ranger Featherlite slaapzak
- Sea To Summit Aeros Premium opblaasbaar hoofdkussen
- Therm-A-Rest Z Seat zitmat
- Care Plus Microfibre Handdoek 60 x 120cm

Water:
- Sawyer MINI waterfilter
- MSR Trailshot waterfilter
- Nalgene Wide Mouth 1l drinkfles
- Waterzak 2L met drinkslang

Vuur:
- Light-my-Fire Firesteel Scout (2x)
- Bic Lighter
- Stormproof matches

Koken:
- Primus OmniLite Ti (incl. fuel bottle)
- Coleman C300 Gasblik
- BRS-3000T Ultra-light Camping Gas Stove Burner
- Primus Eta Pot 1,8 liter
- Emberlit Original Stainless Wood Stove
- Toaks titanium cup 750ml
- Toaks titanium cup 600ml
- Toaks titanium long handle spork
- Toaks titanium folding spork

Tools:
- Leatherman Wave + bitset + extender
- Mora Bushcraft Black mes
- Silky F180 vouwbare zaag
- Recta DP2 kompas
- Knipex TwinKey (001101) switchgear cabinet key
- Knipex Cobolt (7112200) compact bolt cutter
- Coghlan's opvouwbaar schaartje
- Spool Tool ParaCord holder + 30 meter paracord

Energie:
- Anker Powerport 21watt solar charger
- Anker PowerCore 20100mAh powerbank
- Thrunite
3400mAh 18650 batterij
- Olight RCR123A Lithium-ion Battery 2 pack

- Olight UC Magnetic USB Batterijoplader

Licht:

- ThruNite TC12 LED zaklamp USB oplaadbaar
- Olight H1R Nova LED hoofdlamp oplaadbaar
- BudgetlightForum 348 LED Mini Flashlight
- Nitecore LA10 CRI LED Camping Light

@Floesh Het is al een ouder topic, maar ik moet toch even reageren. Wat een super vette BOB heb je samengesteld!!! Goed doordacht en compleet. Je hebt mooie, kwalitatief goede spullen bij elkaar verzameld. Zou zou ik hem ook graag hebben. Nog een lange weg te gaan, maar dit geeft wel richting aan mijn doel.
 
F

Floesh

Gast
@Floesh Het is al een ouder topic, maar ik moet toch even reageren. Wat een super vette BOB heb je samengesteld!!! Goed doordacht en compleet. Je hebt mooie, kwalitatief goede spullen bij elkaar verzameld. Zou zou ik hem ook graag hebben. Nog een lange weg te gaan, maar dit geeft wel richting aan mijn doel.
Inmiddels veel gewijzigd, zal binnenkort een update geven
 

Larik

Diehard Prepper
Prachtige tas en wat een gear, dacht ik het goed te doen met oa mijn lowe alpine kadam 65 en ayacucho ignition nogwat slaapzak. Altijd baas boven baas zo te zien.
Ben benieuwd wat er gewijzigd is en hoe je dat alles weet te verbeteren.
 
Bovenaan