• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Fokken van gevogelte voor vlees/eieren

Lai

Prepper goeroe
@imker ik ben bekent met deze site, ze zijn grote fan van finecto producten. helaas doen deze producten niks. Ook middelen van de veearts werken zeer matig. + kosten een godsvermogen. Kippenboeren hebben maar 1 advies, kop er af.

@Flos het is echt pikschade aan het ei. Gister weer eentje. Helaas. Kip staat op de nominatie oor vriezer vulling.
 

Flos

SHTF Expert
Vandaag heb ik voor het eerste dit jaar eieren in de broedmachine gelegt.
Eieren van het kippenras dat jullie plopkippen noemen.
Maar bij mij worden de kuikens niet ingespoten met weet ik wat voor troep.
Dus het worden gewone lekkere vleeskippen.
Als de eieren uitkomen althans.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Vandaag heb ik voor het eerste dit jaar eieren in de broedmachine gelegt.
Eieren van het kippenras dat jullie plopkippen noemen.
Maar bij mij worden de kuikens niet ingespoten met weet ik wat voor troep.
Dus het worden gewone lekkere vleeskippen.
Als de eieren uitkomen althans.

Geluksvogel... jij dan en de kip een beetje. Die eieren zijn hier ( NL) niet tot nauwelijks verkrijgbaar heb ik eens begrepen. Plofkip was 6 weken en er ging vooral water in, bij het bakken zie je je vlees dan ook letterlijk verdampen. Heel anders dan een stuk vlees van wild;)
 

Flos

SHTF Expert
Geluksvogel... jij dan en de kip een beetje. Die eieren zijn hier ( NL) niet tot nauwelijks verkrijgbaar heb ik eens begrepen. Plofkip was 6 weken en er ging vooral water in, bij het bakken zie je je vlees dan ook letterlijk verdampen. Heel anders dan een stuk vlees van wild;)
Als je ooit nog eens de grens overkomt kan ik jou plofkip eieren bezorgen.
Maar dan moet je wel de mogelijkheid hebben om ze uit te broeden.
 

Vitor

Survivor
@Flos ik wil binnenkort proberen kwartel eieren te broeden.
De kwarteltjes zijn er al, eieren heb ik genoeg ook. Ik denk nu aan twee opties:
- een broedbak zelf maken met piepschuim. warmtematje en een termoschakelaar
- een kleine broedbak kopen, de kleinste die er is (zo'n gele, ronde)
Ik wil namelijk niet te veel investeren voordat ik het goed kan, dus eerste proberen met een kleine hoeveelheid.
Wat denk jij? Tips zijn welkom :)
 

Flos

SHTF Expert
Vergeet niet als je een broedmachine zelf maakt de warmte voor een groot deel van boven moet komen. En de vochtigheid van de onderkant.
En de eieren die je straks wil gaan uitbroeden mogen niet ouder zijn dan een week en mogen niet in het zonlicht gelegen hebben ook niet in de koelkast en moeten elke dag 1x gedraaid worden.
 
Ik heb een "Brinsea Octagon 20", 100de kwartels mee uitgebroed (ook vele kippen en fazanten) Kippenkorrel 2 is prima basis voer voor kwartels. Die kleine broedmachientjes zijn vaak niets waard, kun je beter zoeken naar goedkope 2de hands machine. Kwartel eieren, en dan die van de japanse in het bijzonder, zijn erg makkelijk uit te broeden. Kunnen erg veel hebben. Je kunt zelfs eieren uit de supermarkt gebruiken, ook daar zal je versteld staan van de uitkomst.
 
Bovenaan