• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Gas gestookte koelbox op goedkope wegwerpbusjes stoken.

Niels

Mankinds only hope
Hallo mensen, ik heb een gaskoelbow die brand op 30 mBar Propaan of Butaan.
Niks spannends aan, slang, gasdrukregelaar, Propaanfles en gaan.
Nu is die propaanfles wel een kilo of 18-22 gok ik, en vooral groot (in een kleine auto).
De koelbox verbruikt amper gas blijkt, dus ik wil het ding stoken op van die goedkope butaan flesjes.
2-gasbussen-600.png

Ik heb deze aansluiting er voor besteld:
$_57.JPG

De draadmaat staat er niet bij maar ik gok 1/16".

Ik wil hier eigenlijk een 30 mBar gasdrukregelaar achter hebben.
Heeft iemand een goedkope oplossing? He hoeveelheid die er doorheen moet kunnen (flow) is zeer laag, dus een kleine is genoeg.

Ik zat zelf te denken aan een gasdrukregelaar van een karweifles (loodgietersbrander), maar is vrij duur.

Iemand een suggestie, of weet iemand een regelaar met draad aan de ingaande kant voor weinig geld?
Als ik maar draad heb kan ik e.e.a. met een verloop wel aansluiten.
 

Arie

Diehard Prepper
Ik zelf gebruik deze adapter en gas druk regelaar voor mijn bbq. Werkt prima. Alleen heb ik de adapter iets aangepast de kraag van de gasdruk regelaar paste er net niet in.
Voordeel van deze gasdruk regelaar is dat er meerdere merken gas busjes passen.

En je hebt wel een heel klein verloopje nodig gok ik zo als ik naar het formaat van de adapter kijk.

https://www.dewitschijndel.nl/ca500-drukregelaar-en-slang/?gclid=CKSGnKH7mtQCFQbjGwodIlIE-Q

https://m.nl.aliexpress.com/s/item/...ng-stoves-Black&spm=2114.48010408.3.16.pWSF8k


IMG_8355.JPG
 

Bijlagen

  • IMG_8353.JPG
    IMG_8353.JPG
    32.9 KB · Weergaven: 13

Niels

Mankinds only hope
Ik zelf gebruik deze adapter en gas druk regelaar voor mijn bbq. Werkt prima. Alleen heb ik de adapter iets aangepast de kraag van de gasdruk regelaar paste er net niet in.
Voordeel van deze gasdruk regelaar is dat er meerdere merken gas busjes passen.

En je hebt wel een heel klein verloopje nodig gok ik zo als ik naar het formaat van de adapter kijk.

https://www.dewitschijndel.nl/ca500-drukregelaar-en-slang/?gclid=CKSGnKH7mtQCFQbjGwodIlIE-Q

https://m.nl.aliexpress.com/s/item/...ng-stoves-Black&spm=2114.48010408.3.16.pWSF8k


Bekijk bijlage 7135
Die adapter heb ik inderdaad ook besteld.
Hier lijken van het merk Weber ook regelaars voor te zijn:
1c.jpg

Zag ik >>>hier<<<.

Dus even speuren waar ik dat goedkoop vandaan kan halen.

[Edit]
Gasdrukregelaar gevonden voor op adapter! >>>klik<<<.
Nu nog zien waar die goedkoop te regelen zijn :).

[Edit2]
Bedankt voor je edit met de foto!
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Arie

Diehard Prepper
De ali adapter is gewoon een EN104 schroefdraad begreep ik.
Het zelfde als de gasbusjes van cadac en coleman.
Al zie ik ook EN417 voorbij komen bij sommige drukregelaars.
 

Niels

Mankinds only hope
Bij nader inzien is er best veel over te vinden...
$_57.JPG

Op Ebay.

De truc is zoeken op "EN417", de naam van de aansluiting van de busjes, dat i.c.m. "regulator" levert goede resultaten op!

Gezien bovenstaande afbeelding maar goed dat ik "just in case" maar 2 van die adapters had besteld.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Niels

Mankinds only hope
@Arie , ik heb hem ook besteld bij de Blokker gewoon. Hoe simpel kan het zijn... >>>klik<<<.
En met de adapter van Ebay koppel ik de goedkope butaanflesjes aan :).
 

Flos

SHTF Expert
Ik heb ook zo een koelkast op gas. Maar de gasfunsie nog nooit gebruikt omdat het eigenlijk wel een gedoe is met grote flessen.
Maar hier lijkt dus de oplossing te staan.
 

petroman

SHTF Expert
@Niels
Heb je wat aan die campinggas adapters ? campinggas kan je ook overal krijgen.

Volgens mij liggen zit soort setjes ook bij de ACtion

Bade_installatieset_30mbar_G-903.jpg
 
D

Deleted member 101

Gast
Ik heb een klein kacheltje wat op deze gas patronen werkt, maar na een tijdje treed er drukverlies op bij 3/4 leeg.
De kachel brand dan zachter maar bij een koelkast zal met minder gasdruk de koeling minder worden denk ik.

Er is wel een forum waarin de "winst" wordt bekend en met het drukverlies is het niet zo zuinig als je denkt.
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=8444811&view=previous

Zelf had ik na 1 keer dat de gas patroon in de kachel leeg was na dagje staan er had dus nog gas in moeten zitten.
 

Ray

SHTF Expert
Ik heb een klein kacheltje wat op deze gas patronen werkt, maar na een tijdje treed er drukverlies op bij 3/4 leeg.
De kachel brand dan zachter maar bij een koelkast zal met minder gasdruk de koeling minder worden denk ik.

Er is wel een forum waarin de "winst" wordt bekend en met het drukverlies is het niet zo zuinig als je denkt.
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=8444811&view=previous

Zelf had ik na 1 keer dat de gas patroon in de kachel leeg was na dagje staan er had dus nog gas in moeten zitten.

Een kachel heeft veel meer gas nodig dan een koelbox. Dat is maar een heel klein vlammetje (aansteker grootte) en dan speelt drukverlies nauwelijks.
 

Niels

Mankinds only hope
Oja @Niels de aansluiting op foto 2 is 1/8 kleiner heb ik nog nooit gezien in de gas wereld.
Ik ook niet, het zou inderdaad wel 1/8" zijn, maar het lijkt kleiner.
Dat gas is ook nog niet door de regelaar geweest daar, dus heeft nog een hooge(re) druk, dus het zou theoretisch wel klein kunnen zijn.

@Niels
Heb je wat aan die campinggas adapters ? campinggas kan je ook overal krijgen.

Volgens mij liggen zit soort setjes ook bij de ACtion

Bade_installatieset_30mbar_G-903.jpg
Campingaz heeft een soort eigen aansluiting, dit is anders.
Wat ik zocht was een EN417 aansluiting. Dar is een draad ten grootte van M10 ongeveer, maar wel anders.
Net als wat op die Coleman busjes zit enzo.

Ik heb een klein kacheltje wat op deze gas patronen werkt, maar na een tijdje treed er drukverlies op bij 3/4 leeg.
De kachel brand dan zachter maar bij een koelkast zal met minder gasdruk de koeling minder worden denk ik.

Er is wel een forum waarin de "winst" wordt bekend en met het drukverlies is het niet zo zuinig als je denkt.
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=8444811&view=previous

Zelf had ik na 1 keer dat de gas patroon in de kachel leeg was na dagje staan er had dus nog gas in moeten zitten.
Ja, net als wat @Ray zegt, wellicht valt het mee met een kleine verbruiker.
De gasdrukregelaar heeft wel een bepaalde minimale voordruk (dus druk voor de regelaar) nodig om (goed) te kunnen werken.
Bij de meeste regelaars word 0,3 bar = 300 mBar opgegeven, maar die in woonhuizen krijgt ook maar 100 mBar doorgaans wat naar 30 mBar
word gereduceerd, en dat werkt ook prima (misschien een beetje appels met peren vergelijken).

Maar goed, morgen kan ik de drukregelaar bij de lokale Blokker afhalen, maar heb voor de SC just in case
toch maar een 5 kg. propaan flesje gekocht.
 

Niels

Mankinds only hope
Ik zal,ook maar eens langs de Blokker gaan.
Hij is niet standaard op voorraad in de filialen.
Ik heb de regelaar online besteld, maar ik kan hem in het filiaal afhalen.

Wellicht kunnen ze hem ook voor je bestellen in het filiaal.
 

Niels

Mankinds only hope
Ding opgehaald bij de Blokker, en aangesloten.
Het enige gas wat ik had staan was een Rothenberger high preformance gas.
Daar brand die nu op :p. Stukje hogere calorische waarde en vlamtemperatuur...
Maar de koelbox brand nu op een wegwerpbus! Ik heb oop nog een paar bussen MAPP gas staan met een heel hoge calorische waarde en vlamtemperatuur.
Ik weet niet of ik dat durf :p.
 
Bovenaan