• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

gasverbruik in kWh in Belgie

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ik had net even een spraakverwarring met een Belgse...blijkbaar wordt gasverbruik in Belgie gemeten in kWh.
Hoe reken ik dat om naar Nederlandse m3 ?
En is er een site met overzicht verbruik voor appartement, rijtjeswoning, vrijstaande woning, alleenstaande, gezinnen?
 

martin

Mankinds only hope
Hoe reken ik dat om naar Nederlandse m3 ?

1 m3 gas is gelijk aan 11,6 kWh.
Dit is gebaseerd op het landelijk gemiddelde van de calorische waarde. Als je het echt tot 2 cijfers wil gaan uitrekenen dan moet je naar:
CREG calorische waarde informatiepagina.

m.b.t. verbruik kun je voor België en Nederland wel dezelfde gegevens gebruiken.

Er zijn uiteraard wel overzichten van gemiddelden maar je kunt er eigenlijk niks mee. Wat wil je ermee bepalen? Wij hebben een vrijstaande woning maar we zijn enorm gierig en volgens de statistieken verbruiken we als een 12 onder 1 kap woning.

Kijk naar het verbruik en kijk naar de alternatieven is mijn tip. Als je door selectief verwarmen (met een zibro bijvoorbeeld) 50% zou kunnen besparen is dat een prima stap. Anderen doen gewoon een extra trui aan. Een beetje beter plannen wanneer je naar bed gaat en wanneer je opstaat is denk ik de beste bespaartip voor de komende winter.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ik zit zelf echt aan de lage kant van energieverbruik, door de warme trui, beetje bikkelen, en slim energie gebruiken. gas 275, stroom 875

Maar ik gaf een Belgse tips, en die kwam met zo'n onmogelijk hoog verbruik dat er wel wat vreemds aan moest zijn. En het gesprek daarover was verwarrend. Tot ik bedacht dat de eenheden van gas anders zijn dan in Nederland.
Ik probeer haar te helpen, tuurlijk met de standaard tips, maar probeer ook in te schatten hoe ze woont en wat haar verbruik, naar Nederlandse maatstaven zou moeten zijn. Om in te schatten of ze zuinig of verspiller is heb ik wel wat aan gemiddelden. En eerlijk gezegd, ik probeer eenieder te helpen zuiniger te zijn. We moeten elkaar wel helpen.
Ik leef al jaren zuinig, consuminder al jaren, en prep al jaren, dus ik weet wel een en ander. Ik vind het een goede taak dit te delen met mensen die zich nu overvallen voelen door enorm hoge maandbedragen. Veel mensen zijn in paniek en bang. Vanuit die angst kunnen ze ok domme beslissingen nemen...zoals een bbq in de huiskamer zetten voor warmte(heb ik iemand uit het hoofd gepraat)

Als ik niet al te vroeg mijn bed in wil is de woonmantel een favoriet. Ziet er knullig uit (net zo knullig als een onesie) maar wel lekker warm en ik woon alleen dus niemand die het ziet. Gewoon zelf gemaakt, naar voorbeeld van superbespaarder Annemieke.
https://annemieksmijmeringen.blogspot.com/2015/08/mijmering-100-woonmantel-met_2.html
 

martin

Mankinds only hope
gas 275, stroom 875

Ik durf het bijna niet te vragen maar is dat je verbruik per maand of per jaar?

Ons verbruik in 2021 was in ieder geval 2000 m3 gas
En even een copy/paste van domoticz m.b.t. electra

Total Usage T1: 2711.039 kWh, T2: 1684.579 kWh, Total: 4395.618 kWh
Counter: T1: 10972.423 kWh, T2: 8266.249 kWh
Total Return: R1: 1.726 kWh, R2: 6.726 kWh, Total: 8.452 kWh
Counter Return: R1: 10.579 kWh, R2: 35.859 kWh
Total nett usage: 4387.166 kWh
Year Cost: 943.94

Ik heb net flink wat zonnepanelen aangesloten dus hopelijk zal het nu een stuk lager uitvallen.

Maar ik kreeg net een mail van vattenfall en ik zou volgens hun uitkomen op......
(trompetter getromd......)

{windows} {shift} {s}

1662848095456.png

Aaargggghhhhh, WTF!!!!!!!11!!!!1!!!

Stel dat je geen prepper zou zijn en je dit niet zou hebben verwacht. Dan zou je nu een hartaanval hebben gehad.

m.b.t. "we moeten elkaar helpen" kom je uit op andere oplossingen.
Denk hierbij aan een het maken van een "vrienden groep" en dan 3 keer per week op bezoek bij een ander koppel/adres en 1 keer per week ben jij de sjaak. Het warm stoken van een woning waar 1 persoon of 10 personen zitten is gelijk. Daar zijn flink wat kosten te besparen.
Maar ik moet er niet aan denken dat ik ineens moet veranderen van een autist naar een sociaal persoon die andere mensen zou kunnen tolereren.
 

Hermanusb

Diehard Prepper
@martin

voor nieuwe klanten vraagt Vattenfall nu ruim 4 euro per kuub gas
eneco zelfs 4,63 euro en engie zit er ergens tussenin.

eneco vraagt ruim 1 euro per Kwh.

wat zijn wij blij met ons idioot lage verbruik.
en ook ons heerlijk lage gas verbruik Tot nu toe zitten we op 306 kuub gas En 13 dec eindigt ons contract.
dan gaat het een model contract worden en gaan we net als iedereen meer betalen.

onze inschatting is dat we van 40 naar maximaal 80 euro per maand gaan.
als het meer is valt het ons knap tegen
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Ik had net even een spraakverwarring met een Belgse...blijkbaar wordt gasverbruik in Belgie gemeten in kWh.
Hoe reken ik dat om naar Nederlandse m3 ?
De nederlandse standaard kubieke meter heeft een verbrandingswaarde van 35,17 MegaJoule per m3. (MJ/m3)
Een kilowattuur heeft een energieinhoud van 3,6 MegaJoule (MJ)
Dus 1 m3 komt overeen met 35,17/3,6 = 9,77 kWh

Ik zit zelf echt aan de lage kant van energieverbruik, door de warme trui, beetje bikkelen, en slim energie gebruiken. gas 275, stroom 875
Dat is extreem weinig in mijn beleving. (275 m3 gas komt neer op 2686 kWh)
Met zo'n verbruik zou je niet meer bezig hoeven zijn met nog verder besparen.
 

JJ&A

Diehard Prepper
Wij verbruiken al een tijdlang minder dat dan €25,00 per maand voor gas en stroom, maar betaalden wel al wat jaren €75,00 en kregen dan ook aan het eind een leuk bedrag terug, avonds gebruiken we een string kerst led verlichting, met oplaadbare accu's die we in de schuur opladen, dat valt dan onder gemeenschappelijk gebruik, we hebben in al de jaren dat we hier wonen nooit gebruik gemaakt van de liften, wat ook onder gemeenschappelijk gebruik valt en verder maak ik amper gebruik van de stroom in de schuur dus heb daar geen problemen mee.
we hebben ook amper stroom gebruikers in huis.
Maar merken nu wel dat de prijzen om hoog gaan, had uit voor zorg net het maandelijks gedrag verhoogt naar €95,00.
Op de bijlage kan je ons verbruik zien.

Jouw historisch verbruik-page-001.jpg
 

RockyFlats

Ruttaan
Wij verbruiken al een tijdlang minder dat dan €25,00 per maand voor gas en stroom, maar betaalden wel al wat jaren €75,00 en kregen dan ook aan het eind een leuk bedrag terug, avonds gebruiken we een string kerst led verlichting, met oplaadbare accu's die we in de schuur opladen, dat valt dan onder gemeenschappelijk gebruik, we hebben in al de jaren dat we hier wonen nooit gebruik gemaakt van de liften, wat ook onder gemeenschappelijk gebruik valt en verder maak ik amper gebruik van de stroom in de schuur dus heb daar geen problemen mee.
we hebben ook amper stroom gebruikers in huis.
Maar merken nu wel dat de prijzen om hoog gaan, had uit voor zorg net het maandelijks gedrag verhoogt naar €95,00.
Op de bijlage kan je ons verbruik zien.

Bekijk bijlage 22855

@JJ&A Een vriend van mij had er in de tachtiger jaren een handje van om in Rotterdam z'n gasmeter 90 graden te kantelen... en had vergelijkbare cijfers. Maar dat dat nu nog steeds lukt in Groningen is wel een openbaring! Zo'n miniem verbruik lijkt moeilijk anders te verklaren, en jullie zijn vast eerlijk, dus wat is het echte geheim? Door de aardbevingen een haarscheurtje tot in de woonkamer waar aardgas uit sijpelt en daar een eeuwige vlam? En maar klagen, die Groningers...;) Of van top tot teen in steenwol-jassen gehuld of met kleine pasjes in bivak-slaapzakken door het huis stekkeren? Hmmm, Je stookt vast ook met peterolie, dat is het? Hoeveel m3 daarvan?
 
  • Haha
Waarderingen: JJ&A

PBear

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
@JJ&A Een vriend van mij had er in de tachtiger jaren een handje van om in Rotterdam z'n gasmeter 90 graden te kantelen... en had vergelijkbare cijfers. Maar dat dat nu nog steeds lukt in Groningen is wel een openbaring! Zo'n miniem verbruik lijkt moeilijk anders te verklaren, en jullie zijn vast eerlijk, dus wat is het echte geheim? Door de aardbevingen een haarscheurtje tot in de woonkamer waar aardgas uit sijpelt en daar een eeuwige vlam? En maar klagen, die Groningers...;) Of van top tot teen in steenwol-jassen gehuld of met kleine pasjes in bivak-slaapzakken door het huis stekkeren? Hmmm, Je stookt vast ook met peterolie, dat is het? Hoeveel m3 daarvan?

Wij verbruiken per maand gemiddeld 100 KWh aan stroom, wat tegen de huidige prijs van 0,71 zloty op ca. 18 euro uitkomt. Maar ik verwacht dat daar aan het einde van het jaar een stevige correctie op komt, ondanks dat in Polen elektricteit vnl uit steenkool opgewekt wordt en niet uit gas.

Verder wordt hier gekookt en soms bijverwarmd op flessengas. Geen idee hoeveel kuub er past in een gasvulling van 11 kilo. Per jaar gebruiken we ongeveer 3 flessen, waarvan de prijs van 57 zloty vorig jaar, inmiddels is gestegen naar 114 zloty. Vreemd dat in Nederland de gasprijs zoveel meer gestegen is... En dat de prijs voor elektriciteit nog steeds gekoppeld blijft aan de gasprijs, terwijl hooguit 30 pct van de stroom uit gas opgewekt wordt.
Kassa voor de overheid!
Het ziet er naar uit dat de compensaties voor NLers vooral uit eigen zak betaald worden.

Ondertussen prijs ik me gelukkig dat ik de kachel op hout stook en zonodig mijn stookhout kan sprokkelen in een naburig bos, want in Polen ook een gebrek aan steenkool en stookhout.

Voor de komende 2 winters hoef ik mij vooralsnog geen zorgen te maken. Deze winter verblijven we in de Filipijnen, dus geen verwarming nodig. Het retourtje kostte weliswaar 1753 euro, maar dat besparen we op stookkosten in vergelijking tot de situatie in Nederland.
Daar verstookte ik in 2019 in een hoekhuis 800 kuub gas en 1200 Kwh elektra, welke laatste grotendeels met 3 aandelen windmolen opgewekt werd.

Overigens voor ons geen compensatie voor gestegen energiekosten, ondanks dat ik over mijn inkomen in Nederland belasting betaal. Om in aanmerking te komen, moet je in een Nederlandse gemeente wonen...
Polen die in de stad wonen kunnen in sommige gevallen aanspraak maken op gratis 1 ton steenkool.

Ik denk niet dat het verstandig is @JJ&A om een te hoog maandbedrag voor stroom en gas te betalen te laten afschrijven met de bedoeling een spaarpotje te kweken.
Als je leverancier failliet gaat, ben je je spaarpotje kwijt. En er zijn er in de afgelopen maanden al een paar failliet gegaan. Het lijkt me beter je spaarpot in eigen beheer te houden. Zelfs op een bankrekening loop je enig risico, maar dat is voorlopig nog afgedekt door de bankgerantie tot 100.000 euro.
 

Flos

SHTF Expert
Ik keek vermoedelijk weer heel raar toen ik leesde dat in België de gas eenheid kWh was.
Dus heb ik mijn gas teller eens vrij gemaakt. Die zit in een gemetseld nisje buiten het huis. ( in mijn ogen voor de veiligheid) en ik heb er een foto van gemaakt.
20220911_174531.jpg
Dus bij mij zijn het kubieke meters. Ja er wordt gezegd dat alle Belgen gelijk zijn.
Maar dat is nu weer een bewijs dat dit een fabel is.
 

JJ&A

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Ik denk niet dat het verstandig is @JJ&A om een te hoog maandbedrag voor stroom en gas te betalen te laten afschrijven met de bedoeling een spaarpotje te kweken.
Als je leverancier failliet gaat, ben je je spaarpotje kwijt. En er zijn er in de afgelopen maanden al een paar failliet gegaan. Het lijkt me beter je spaarpot in eigen beheer te houden. Zelfs op een bankrekening loop je enig risico, maar dat is voorlopig nog afgedekt door de bankgarantie tot 100.000 euro.
Jouw tip @PBear nemen we ter harte, dit doen we voor het komende termijn niet weer.
Ik heb het net voorgelegd aan mijn maatje we gaan het bedrag een stuk verlagen.

Dit is je verbruik van augustus 2022
GRONINGEN
Stroom
40 kWh
€ -25,10​
In augustus 2022 heb je voor € -25,10 (40 kwh) aan stroom verbruikt.
Dat is minder dan in deze maand vorig jaar.
Is het bedrag lager dan 0 of betaal je veel minder dan hiervoor?
Gas
11m³
€33,18​
In augustus 2022 heb je voor € 33,18 (11 m³ ) aan gas verbruikt.
Dat is minder dan in deze maand vorig jaar.

Totaal is dat: €58,28
Is dan €65,00 voor het maandelijks bedrag wijs, rekening houdend met eventuele verhogingen kunnen komen???


Ook dit jaar zullen we niet stoken, en nog minder stroom en gas gebruiken.
Twaalf á dertien minuten doezen zou al €2,50 kosten, voor twee personen is dat al €5,00.
We gaan vanaf nu niet wekelijks doezen maar één keer in de veertien dagen.
Zorg dat je lekker warm bent voor het doezen, dan hoef je niet eerst warm te worden onder de does, dat scheelt heel veel.
Hoe word je lekker warm voor het doezen;
Zoals @Stuudje lopen de band lopen, of touwtje springen, of samen even onder de wol.
Bij die inspanningen is de huid ook al ingeweekt, dan was je de dode huidcellen er sneller af.
Drogen doe ik al vele jaren met een washandje, tussen door even uitwringen en verder afdrogen,
en dan droog ik de does ruimte met het uitgespoelde washandje, vocht voelt heel koud aan in een huis waar niet word gestookt.

We zijn trouwens van de generatie, bij de kraan wassen vroeger hadden veel mensen geen does.
Door de weeks was ik me al bij de kraan met koud water.
Handen wassen doe ik nooit met warmwater.

En nog korter doezen, dat hebben we al gedaan kwamen we later achter, toen we over het onderwerp van het forum.

Minder koken dus meer rauwkost eten doen we ook al, en is ook nog gezonder.
Of we moeten ook gaan wokken, met heel fijn gesneden groenten, dat scheelt wat aan kook tijd.
 
Bovenaan