• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Johan1952

Elementary prepper
Op de as werd een cilindrische houten blok geklemd zodat de pers d.m.v. een vlakke aandrijfriem door een electromotor aangedreven kon worden. Gezien de opmerking op de schets, met de hand gaat het zwaar, is dit op het proef exemplaar waarschijnlijk wel gedaan. Als iemand deze persen nader wil bekijken of uit elkaar wil halen, als je een keer in Zeeland bent, ben je welkom
 

Patrice

Prepper
Hallo mede preppers, ik heb met belangstelling de informatie over het persen van zaden en noten gelezen. En wel om het volgende, in de tweede wereld oorlog heeft mijn vader een oliepersje ontworpen en gebouwd. Tijdens de bezetting vannde Duitsers moesten boeren hun oogst inleveren. De boeren hielden echter een gedeelte van hun oogst, in dit geval koolzaad achter. Mijn vader als 18 jarige ging op de fiets met zijn zelfgemaakte oliepers de boeren af om tegen een klein deel van de opbrengst de olie uit het koolzaad te persen. Ik ben in het bezit van deze oliepers en heb er ook tekeningen van. Ik zal een paar foto's maken en de tekeningen scannen en deze op deze site zetten. Dat kost een paar dagen!
 
Bovenaan