• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Geldcreatie is schimmig; Willem Middelkoop en Martijn Jeroen vd Linden

Highway

Last (wo)man standing
Slechts 3% van de totale geldomloop wordt door de DNB in omloop gebracht en slechts 10 economen begrijpen geldcreatie nog.


Heel fascinerende en recente (26 feb. 2017) video:

 

FiatCurrency

Survivor
Slechts 3% van de totale geldomloop wordt door de DNB in omloop gebracht en slechts 10 economen begrijpen geldcreatie nog.

Geldcreatie is moeilijk van simpelheid. 3 tot 4% van ons geld wordt uit het niets (dus zonder enige inspanning, tegenprestatie of vorm van arbeid) gecreëerd door de centrale bank. De centrale bank 'leent' dit nieuwe gecreëerde geld tegen 0% rente uit aan de commerciele banken (ABN, Rabo, Triodos etc.), die bedrag vervolgens gemiddeld 35x steeds opnieuw aan een andere burger of bedrijf uitlenen tegen 3-5% rente (deze 35x mulitplier zorgt ervoor dat de overige 97% van de geldcreatie geschiedt door commerciele banken).

Ik denk dat ik ook een bank ga beginnen...

FiatCurrency.
 

PBear

Mankinds only hope
Hier nog een heldere uiteenzetting ( 7 video's) over geldcreatie door econoom Ad Broere tijdens zijn lezing "Geld komt uit het niets" voor het Studium Generale van de TU Delft uitgegeven op 16-10-2013. Naar mijn idee nog 100% actueel...



Ik heb me vaak afgevraagd of de banken destijds niet beter "gered" hadden kunnen worden door de steungeld te gebruiken om particulieren en bedrijven van hun schulden bij de banken af te helpen door alle belastingbetalers in gelijke mate van "uit het niets" gecrëerd geld te voorzien. De toegenomen bestedingen door minima zouden helpen de economie "aan te zwengelen", particuliere schulden zodanig verminderd kunnen worden dat banken nauwelijks nog "slechte leningen" over hielden en het dus niet meer nodig was banken te redden en de crisis in woningprijzen zou niet hebben plaatsgevonden.
Maar kennelijk hebben bepaalde vermogende en invloedrijke partijen geen interesse om de verdeling van inkomen/vermogen wat evenwichtiger te maken. Dom, want van een bloeiende economie worden ze echt niet slechter.

Ook interessant zijn de ideën van Broere over de pensioenroof van 30 miljard (inmiddels een tegenwaarde van ruim 100 miljard) uit de kas van het ABP, door de Nederlandse overheid . En waarom de huidige lage rekenrente de pensioenfondsen dwingt hun gemiddelde rendement van 6 à 7% in kas te houden om te sparen voor... Tja, aan de pensioengerechtigden mogen ze het niet uitkeren...
Een lonkend reservepotje, mochten de verplichtingen van de Nederlandse staat aan het Europees Stabiliteits Mechanisme (ESM) van tenminste 40 miljard euro toch nagekomen moeten worden omdat daar uit gesteunde armlastige Eurpese landen hun schulden niet kunnen opbrengen.

 
Bovenaan