• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Gele Koorts

wildemossel

Diehard Prepper
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160817_02427888

Nu het ebolavirus min of meer onder controle is, bedreigt een ander dodelijk virus Afrika en de rest van de wereld: gele koorts. “Het risico op een wereldwijde verspreiding van het virus is groter dan voorheen”, waarschuwt de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Een medicijn bestaat er niet, wel een preventief vaccin. Maar daar is een chronisch gebrek aan. Moeten we ons zorgen maken?

InfernoSis, Gisteren om 14:05

Gisteren plaatste infernosis bovenstaande. Omdat ik in een "news only" topic niet mag reageren dan maar zo.
Met alle respect voor Infernosis toch even het volgende.
In mijn ogen is dit geen nieuws maar bangmakerij. Gele koorts wordt overgebracht door steekmuggen (Aedes aegypti of Aedes africanus). De eitjes van die muggen overleven onze gematigde winters niet, en komen in Africa voor onder de Sahara. Dus, geen muggen is geen gastheer, is geen gele koorts.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
De titel is, moeten we bang zijn? Jouw antwoord is dus eigenlijk, welnee, dat hoeft helemaal niet.
Journalisten hebben er een handje van het zo ernstig mogelijk te doen overkomen...dat trekt lezers(denken ze) Sommige kranten hebben een factcheck rubriek...dat vind ik wel heel goed, zo haal je de idiootste onderzoeken onderuit, of in elk geval hoe ze gepresenteerd worden (denk aan "autisme wordt veroorzaakt door inentingen" enzo)Wat volgens mij wel een feit is, is dat journalisten niet goed overweg kunnen met causale verbanden in wetenschappelijke studies.

In mijn regio krant stond het volgende muggenbericht.

Twee tijgermuggen ontdekt in woonwijk Veenendaal, bestrijding start vrijdag
Volgens de NVWA is de kans te verwaarlozen dat de tijgermuggen virussen van bepaalde infectieziekten, zoals dengue (knokkelkoorts), chikungunya en zikakoorts, zullen overdragen. „Dit gebeurt wel in tropische regio’s van Azië, Afrika en Amerika, landen waar deze virussen voorkomen.”

Wat ik hieruit begrijp is dat de muggen dus ook eerst zelf met een besmette bron in aanraking moet komen. In een land waar veel besmettingen zijn, zal dat vaak het geval zijn. Als er amper besmettingen zijn zal een mug ook niet snel een virus kunnen overbrengen.
 

wildemossel

Diehard Prepper
Precies, de mug brengt de ziekte over van A naar B. Theoretisch kan je het ook oplopen van een besmette aap (zoönose), maar de kans dat je in NL door een besmette aap wordt gebeten is best klein.
Dus geen bron geen mug en een ernstig apengebrek = geen gele koorts.
Een broodje onbesmette aap dus.
 

InfernoSis

Diehard Prepper
Vond het ook een ongelukkige titel, maar dacht ik neem hem over hoe hij in het artikel staat.
Misschien moeten we ons nu nog geen zorgen maken, maar het is een feit dat de aarde opwarmt, waardoor onze winters wel eens warmer kunnen worden.
Er overleven nu hier al dieren waarvan ze hier vroeger nooit konden voorkomen.
 

wildemossel

Diehard Prepper
Vond het ook een ongelukkige titel, maar dacht ik neem hem over hoe hij in het artikel staat.
Misschien moeten we ons nu nog geen zorgen maken, maar het is een feit dat de aarde opwarmt, waardoor onze winters wel eens warmer kunnen worden.
Er overleven nu hier al dieren waarvan ze hier vroeger nooit konden voorkomen.

Ok, maar misschien is het ook een slecht plan om dingen die volkomen weerlegbaar zijn te plaatsen in de groep "nieuws".
Veel mensen denken bij het woord "nieuws" aan waarheid. Dat klopt hier dus niet. Vandaar.
B.t.w. Om het hier warm genoeg te maken voor die muggen moeten we hier een sub tropisch klimaat hebben. Duurt nog erg lang ( kijk naar buiten)
 

Marcov

Prepper goeroe
In mijn regio krant stond het volgende muggenbericht.

Twee tijgermuggen ontdekt in woonwijk Veenendaal, bestrijding start vrijdag
Volgens de NVWA is de kans te verwaarlozen dat de tijgermuggen virussen van bepaalde infectieziekten, zoals dengue (knokkelkoorts), chikungunya en zikakoorts, zullen overdragen. „Dit gebeurt wel in tropische regio’s van Azië, Afrika en Amerika, landen waar deze virussen voorkomen.”

Wat ik hieruit begrijp is dat de muggen dus ook eerst zelf met een besmette bron in aanraking moet komen. In een land waar veel besmettingen zijn, zal dat vaak het geval zijn. Als er amper besmettingen zijn zal een mug ook niet snel een virus kunnen overbrengen.

In theorie klopt dit wel, het probleem is dat er een factor vergeten wordt. De "wereldreiziger" aka toerist.
Ik ben in het verleden diverse keren in Afrika geweest, in malaria en gele koorts gebied. Is op zich geen probleem, ik had een gelekoorts vaccinatie en slikte pillen tegen malaria.
De eerste keer dat ik terug kwam en mijn koffer uitpakte, kwamen er een aantal muskieten uit. Deze zouden drager kunnen zijn van de virussen, voor mij geen probleem, ik was "beschermd".
Maar mijn huisgenoten dus niet. Gelukkig zat mijn deur dicht en heb ik ze uitgeroeid. Dit is me op latere reizen weer overkomen.

Een maat die daar met mij was heeft wel malaria opgelopen, dus zou hij en met hem diverse anderen, tropische muggen kunnen besmetten.

Die 2 muggen in Veenendaal zijn het topje van de ijsberg, bij bedrijven die tropische planten ed. importeren worden met grote regelmaat allerei insecten en ander gespuis aangetroffen
Persoonlijk denk ik niet dat we daar over in paniek moeten raken, maar het is wel iets om rekening mee te houden.

my 2 cents
 
Bovenaan