• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Geniol 829 ex Bundeswehr

DirtyDutchman

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
Ik heb mij de afgelopen dagen wat meer verdiept in petroleum lampen, en nu kom ik dus een Geniol 829 BW lamp tegen.. klopt het dat dit hetzelfde is als de hier befaamde Petromax? En zijn er nog specifieke dingen waar ik op moet letten als ik een gebruikte lamp als deze koop? Alvast erg bedankt!

Edit: de Feuerhand die ik had gekocht blijkt namelijk toch niet helemaal jofel te zijn.. (brandstoftank is flink doorgeroest)
 

petroman

SHTF Expert
Hoi,
nee hoor was mijn verzoek, simpelweg om het wat overzichtelijker te houden.

1) als je die feuerhand via een winkel gekocht heb > terug sturen en geld terug vragen.

2) Geniol 829 ex Bundeswehr

Simpel antwoord: nee is niet hetzelfde als een Petromax.

Langer antwoord:
Het ontwerp van de bekende petromax is onderhand een mythe dan wel een soortnaam geworden.
Echter de laatste Petromax lampen die de naam waardig zijn, dus door de "eigenaar" gemaakt zijn zijn de lampen die door Graetz in Altena gemaakt zijn. Dat is eind jaren '60 gestopt.
Het ontwerp en nu wordt ie lastiger, is verder gebruikt door o.a. Geniol. Die had de rechten en heeft o.a. batches laten maken voor de Bundeswehr.
Qua ontwerp mag je dus stellen dat het een Petromax waardig is of gelijksoortig.

Kwaliteit wordt niet bepaald door het ontwerp maar door de fabrikant.
Bij Geniol zit dat wel goed.

2e hands kopen:
Tsja dat is altijd een lastige want wat is er mee gebeurd?
Rechtstreeks uit een oude opslag met alleen opslag schade,
goed gebruikt door iemand met verstand van zaken,
omgekeerd> verkeerd gebruikt en vernachelt door ondeskundig gebruik.

Waar je op zou kunnen letten (geld voor veel zaken):
  1. hoe ziet item er uit?
  2. wat weet de verkoper er van?
  3. is alles compleet > incl. opbergkist, gereedschap, reserve items ?
  4. wat weet je zelf van het item?
Maar misschien het belangrijkste: wat wil je er eigenlijk mee gaan doen?
Verzamelen? Zou ik niet gaan doen i.v.m. sterke concurentie ;-)
Noodverlichting? Kan maar weet dat 500cp een bak fel licht is en behoorlijk wat frisse lucht vraagt.

Maar alles opgeteld: ik zou gaan voor een echte Petromax in een BW kist, compleet voorzien van alles. 2e keus zou dan Geniol of Hipolito zijn.
Ik vermoed dat er nog maar weinig goede Petromax BW lampen te koop zijn via de dump.
Sietsma had ze ooit voor net geen 100euro compleet. Maar die waren aardig leeggehaald door Dick Berts voor onderdelen.

Genoeg info ?
 

DirtyDutchman

Senior Prepper
@petroman Wat een top antwoord! Erg bedankt voor de moeite zeg! Over de lamp: hij is in nieuwstaat (NOS) met originele opbergkist en gereedschapset/trechter. Lijkt er allemaal erg goed uit te zien. En ik wilde hem inderdaad gebruiken voor back up bij stroomuitval. Ik heb ook wel kaarslantaarns met een flinke stapel kaarsen, maar dit leek mij wel een goede toevoeging. Ik had inderdaad niet echt nagedacht over de lichtopbrengst, dat is nog wel een overweging waard. Qua prijs.. is €250 voor zo’n set zoals hier beschreven een beetje eerlijk?
 

DirtyDutchman

Senior Prepper
@DirtyDutchman moet ik eerlijk zijn? 250€ zou ik er niet voor neertellen.
Maar goed jij heb gemakkelijk praten denk je dan.
Met jou voorraad je lampen en onderdelen.
Misschien overweeg ik wel er een te verkopen.

Bedankt, dan moet ik misschien toch even verder kijken.. als je er eentje wilt verkopen hoor ik het graag! Daar heb ik zeker interesse in!
 

petroman

SHTF Expert
Ik weet niet van waar naar waar die lamp zou moeten gaan maar net nog even gespiekt bij de genoemde firma:
1700409476087.png

Dus ik vrees dat je huidige bedrag hoger ligt dan de marktwaarde.
Qua onderdelen zou je moeten navragen.
Qua lichtopbrengst kan je de 500cp versie terugbouwen naar 350cp met sproeier en naald.


Sorry als ik je pensioenbijdrage afsnoep, @Flos
 
Bovenaan