• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Gerber mes gekregen.

D

Deleted member 192

Gast
Via via een gerber gekregen.
Ziet er op zich netjes uit, doch is bot.
ER zit in de kartelrand een beschadiging.
Iemand tips om dit mes te slijpen?
Heb het mes gegoogled, is niet de jackpot, maar ook niet slecht.

gerber.jpg gerber.jpg gerber2.jpg gerber3.jpg gerber3.jpg
 

Ray

SHTF Expert
Je kunt hem slijpen zoals je wilt, ik zou de ceraties wegslijpen, dat is handig op een boot als je met touwen werkt, anders niet of nauwelijks.
 

Dreutel

Prepper goeroe
Wat een leuk cadeautje! Die vertanding zou ik net als @Ray gewoon weg slijpen. Ik hou sowieso niet van die zaag messen, en deze zie er flink mishandeld uit, dus weg ermee! Volgens mij zijn die vertandingen bedoeld om moderne gevlochten touwen door te zagen, maar mijn ervaring is dat je dan alsnog vieze rafels krijgt. Voor dat doel kun je beter een smeltmes gebruiken.

DKRZ0125.JPG

http://www.dekkerwatersport.nl/Catalogus/Wannahaves/Touwsmelter/Touwsmelter/Touwsmelter/Product.aspx
 

FKAGB

Prepper goeroe
Een electrische smelter is niet handig als je met je boot aan de sluismuur hangt. Dan is zo'n kartelmes heel fijn. Dus als je watersporter ben zou ik het mes zo laten, anders inderdaad wegslijpen.
 
R

Ronin K.

Gast
Is veel een persoonlijke voorkeur. Zelf heb ik jaren een coldsteel voayer oude model seki japan gehad, met kartel Ik deed echt alles met dat ding jaren lang.
Ik vond die kartel altijd erg prettig, van meloen snijden, tot touwen, kleding takken, alles ging prima met dat ding.
 

Dreutel

Prepper goeroe
Een electrische smelter is niet handig als je met je boot aan de sluismuur hangt. Dan is zo'n kartelmes heel fijn. Dus als je watersporter ben zou ik het mes zo laten, anders inderdaad wegslijpen.

Als je aan een sluismuur hangt, staat er zo'n spanning op de touwen, dat je zelfs met een bijna bot mes de boel in één of twee halen doorsnijdt. Maar kartels zijn dan idd handig, ook voor veiligheidsgordels en zo.
 
D

Deleted member 192

Gast
Bedankt voor jullie advies.
En met slijpen gewoon bruut met een slijptop iod de kartels wegslijpen en dan het mes met een D8 etc slijpen?
 

Wafels

Diehard Prepper
@fritsimeel , dat is een aardige hoeveelheid slijpwerk , ik neem aan dat u dit met elektrisch gereedschap doet ,
dan is het zaak dat u het lemmet koel houd . (wordt het lemmet te heet dan is de structuur kapot denk ik en
het is wijs om te kijken naar de specificatie van het staal waar het lemmet van gemaakt is )
gr will
 
D

Deleted member 192

Gast
@Wafels. Idd elektrische tol.
Goed advies om naar de staal kwalificatie te kijken. Totaal niet aan gedacht.
Weer wat geleerd.
FF gegoogeld op hardingsproces.
Wat is beter, harden in water of olie?
Kon van olie niet de voordelen vinden eigenlijk. Meer koolstof?
 

Wafels

Diehard Prepper
@fritsimeel
staal wordt gehard in olie , (zout) water of is luchthardend (met geforceerde lucht of gewoon)
het ligt aan het soort staal , de meeste koolstof staalsoorten worden in olie gehard .staalsoorten
met een laag koolstof gehalte in water of water met zout (brine ) maar je mes zal waarschijnlijk
wel staal zijn met een hoger koolstof gehalte , maar als je dit nog nooit gedaan hebt dan is het wijs
om gewoon je lemmet met je tol te bewerken en het tijden het slijpen goed te koelen zodat het zijn hardheid
niet verliest . mocht je het willen ontharden en met een vijl bewerken dan zul je de specs ervan moeten
opzoeken en zorgen voor een oven en een oven om het te ontlaten (dit laatste gaat ook in een gasfornuis )
gr will
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
gewoon met veel gedult en koeling op de bandschuurmachine.

en als je aan de sluismuur hangt, dan verdien je het dat de boel kapet gaat. Zoiets mag gewoon niet gebeuren.
 

Carismo

Prepper goeroe
Haakse slijper met regelbaar toerental op laagste en nooit langer dan 1 sec op dezelfde plaats... na elke 15 seconden het mes in een emmer met koud water en beetje afwasmiddel...
 
Bovenaan