• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Gereedschap t.b.v. vangrails als je vast staat

joepmeloen

Prepper goeroe
Met een grote Bahco kom je een heel eind! ;)

Waterpomptang en WD40 mocht het te vast zitten, Ijzerzaag voor de paaltjes in de grond (nog mooier haakse slijper op accu) draag altijd handschoenen voor tegen het uitschieten. Ik neem aan dat je met meerdere tegelijk vast staat een of twee personen die geven de moeren een aantal slagen en daarna kunnen de anderen mensen het met de hand losdraaien en een iemand kan alvast gaan zagen aan mininaal twee paaltjes.

Ik weet niet de exacte constructie maar zoals ik het vanochtend in de file heb gezien (vandaar ook de tip): de balken zijn met elkaar verbonden door middel van 4x8 bouten. De 6 á 8 palen die in de grond staan zitten weer vast met elk vier bouten. Je zit dus rond de 64 bouten en vergeet de palen in de grond niet door te zagen, al met al een hoop werk.
 

Richard434

Prepper goeroe
...en ook geen ijzerzaag nodig.

Maar het is zonde je accu op te maken en zal ik eerder op spierkracht terugvallen, vooral als je met meerdere mensen bent.

ach, gewoon met een 2x2,5 draad aan je autoaccu hangen, die levert echt wel genoeg vermogen (zeker met draaiende motor) om een die paar slijpsnedes te kunnen maken (hoewel de accu-slijpers op 18volt zijn, gok ik dat ze genoeg energie kunnen krijgen)
Binnenkort eens kijken of ik het kan testen.. ;)
(ik heb al een oude 12v accuboor in de auto, met lang snoer om aan mn accu te hangen)
 

Flos

SHTF Expert
Het zou nog wel eens kunnen tegenvallen om met een gewone steeksleutel vangrails proberen te demonstreren. Die bouten zijn doormiddel van een compressor aan gedraaid. Er zal heus wel wat spierkracht aan te pas komen om het allemaal los te krijgen.
 

QuickFix

Diehard Prepper
Het zou nog wel eens kunnen tegenvallen
Het zal je misschien verbazen, maar je *zou* ze gewoon los moeten kunnen draaien; eventueel met een verlengstuk op je steeksleutel zodat je een groter moment hebt.

Sterker: zo'n 15 jaar geleden hadden we hier een staking van truckers die vervolgens alle wegen had vastgezet.
Sommige mensen die er achter stonden (en dus niet verder konden) pikten dit toen niet en demonteerden de middengeleider (de vangrail tussen twee rijstroken in) met eenvoudig handgereedschap, zodat ze terugkonden.
 

Marcov

Prepper goeroe
Ik weet het niet zeker, maar zou een gewone kruissleutel geen uitkomst bieden? Of, als het de juiste maat, is je wielmoersleutel. Je hebt wel een groter moment dan met een steeksleutel.
Zou alleen niet weten of daar de juiste maat aan zit.
 

Flos

SHTF Expert
Aan de betere kruissleutel zit een kop waar je een dopsleutel kan opsteken . Een set dopsleutels ik de BOV en een goede kruissleutel en je komt een heel eind.
 
Bovenaan