• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Get home? GHB en EDC combinatie

Hooiwagen

Senior Prepper
Een Get Home scenario met een GHB en EDC uitrusting.

Het scenario:
Mijn primaire vervoersmiddel is het openbaar vervoer.
De afstand naar huis bedraagt maximaal 80 kilometer. Ik ga ervan uit dat bij elk mogelijk scenario het OV niet beschikbaar is. Ik heb wel een fiets ter beschikking.
Er is een ramp waarbij het gewenst is het gebied direct te verlaten.
Noem maar op: giftige stoffen, overstroming, gaslek etc. Ik heb geen mogelijkheden voor een bug-in

Mijn uitrusting is opgedeeld in EDC en GHB die ik allebei bij mij heb.

EDC:
Portemonee, met cash
Sleutels
Mobiel
Zaklamp
Zakmes

GHB in stevige rugzak:
Laptop(die gaat eruit bij een heftige shtf)
Agenda, schrift, pennen etc
Sawyer mini waterfilter
Wc-papier
Aanstekers
Paracord
Kompas
Paracetamol en anti-diarree
Waterzuiveringstabletten
Thermobroek
Muts
1.5 liter water.
Lege broodtrommel(helaas plastic ik wil een metalen)

Ik ga de 80 kilometer te voet niet halen, op de fiets probeer ik het 'rampgebied' te verlaten. Ik heb verder geen eten in mijn GHB en geen middelen om te slapen behalve de thermobroek en de muts. Wel weet ik voldoende mensen in de buurt/op de route waar ik kan slapen, daar zou ik dan eten proberen te kopen.

Ik weet de weg die ik moet afleggen naar huis, maar ik heb het nog niet getest.
 

Flos

SHTF Expert
Hoe weet je dat het thuis veilig is en veilig zal blijven.
Er is geen OV maar met jij bruggen over of tunnels door?
Zo ja zijn die veilig te nemen.
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
@Hooiwagen goed dat je er over nadenkt... dat is al het halve werk :). Wat mij betreft heb je de meest noodzakelijke spullen al bij je, maar ik zou nog een paar dingen toevoegen.
- een poncho, kun je een water- en winddichte shelter mee bouwen;
- een pleistersetje + een noodverband;
- voedsel, bijvoorbeeld een rol dextro-energy + twee pakjes Hart- of Fruitkeks + 2 pakjes noodles.
En bij het kompas hoort een kaart van het gebied, want aan een kompas alleen heb je niet veel ;).
Je zou ook nog een noodslaapzak (Mylar) kunnen meenemen, die koop je voor een paar euro en weegt weinig.

Gewoon een keer proberen, dat is de enige manier om er achter te komen of je plan kan werken. Hou er dan ook rekening mee dat tijdens een shtf-situatie de omstandigheden anders zullen zijn dan wanneer jij het probeert. Succes ermee :thumbsup:.
 

Larik

Diehard Prepper
Mooi compleet setje, alleen in mis toch wat voedsel. 80 km is een aardige afstand en als er onverhoopt niks te koop is..
Je hebt van die repen met veel calorien, weegt bijna niks.
 

petroman

SHTF Expert
Met een fits zou ik minimaal bandenplakspul meenemen.
Multitool voor reparaties aan fiets en dan zakmes inleveren.
Zaklamp en fietslamp combineren.
waterzuiverings tabletten EN een filter en 1,5liter water lijkt mij voor het doel: 80km best veel.
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
waterzuiverings tabletten EN een filter en 1,5liter water lijkt mij voor het doel: 80km best veel.
Ja, heb je helemaal gelijk in, maar... hij is een prepper ;). Ik neem ook nog steeds teveel mee, want ik wil het liefst m.b.t. water en vuur drie opties. Wat betreft water heeft hij die nu, ik heb ook alle drie in mijn ghb. Qua vuur heb ik aansteker, lucifers en firesteel (en ook nog twee Fire Dragon brandstoftabletten :p) bij me.

Nogmaals, je hebt helemaal gelijk. Maar het is, denk ik, preppers eigen om meer dan nodig mee te nemen. Daarom zijn we preppers toch? :D
 

Hooiwagen

Senior Prepper
Hoe weet je dat het thuis veilig is en veilig zal blijven.
Er is geen OV maar met jij bruggen over of tunnels door?
Zo ja zijn die veilig te nemen.
Ik weet niet of het thuis veilig is en blijft, maar mijn eerste zorg ligt wel bij mijn familie. Dus daar ga ik heen. Ik zal eens kijken naar bruggen en tunnels inderdaad.


Waarom wil je naar huis als je geen mogelijkheden voor een bug in hebt?
Ik bedoel dat ik op dat moment op die locatie geen mogelijkheden voor een bug-in heb. Stel dat ik wel een kantoor wist waar ik spullen kon neerzetten, dan had ik dat er zeker bijgedaan. Thuis heb ik die mogelijkheden wel.

@CrossbowClan Pleisters heb ik standaard, even vergeten. Ik probeer mij te redden met een waterdichte winterjas, een shelter bouwen kan ik nog niet en is bij een GH scenario teveel werk in de bosjes die ik tegenkom. Ik zal eens over de dodenmars nadenken.

@petroman Fiets repareren, niet aan gedacht. Bedankt. Die skills heb ik wel, de tools nog niet.
 

JiJi mind

Senior Prepper
Top dat je hierover nadenkt en al een fiets en eventuele slaap/eetplekken hebt geregeld.

Ik zou wel een ponchotarp toevoegen. Of je nu wel of niet bedreven bent in een shelter bouwen, deze ponchos geven ook zonder die skills bescherming tegen de elementen.
Daarnaast zou ik een paar esbit blokjes toevoegen. Vuur maken in nat weer of sneeuw is niet zo makkelijk met alleen je aansteker en je agenda. En vooral in dat soort weer heb je vuur nodig.

Mijn tip is: Doe geen aannames en bereid je voor op het ergste (dan valt het meestal mee).
Die fiets staat er niet op het moment U. En die mensen waar je kunt slapen/eten zijn geëvacueerd en niet thuis. De route die je voorhad is onbegaanbaar door een heidebrand.
Dat is worst case, staat die fiets er wel, kun je gewoon de voorgenomen route nemen en zijn die mensen ook thuis dan is dat mazzel.
Oefen of visualiseer de route daarom eens. Bedenk je wat je onderweg aan uitdagingen kan tegenkomen en haal alle aannames eruit.
 

ReadyMom

Prepper goeroe
Oefen of visualiseer de route daarom eens. Bedenk je wat je onderweg aan uitdagingen kan tegenkomen en haal alle aannames eruit.
Daar plak ik dan nog de zin aan 'bekijk het ook per oorzaak' Als bij een overstroming (om een van je eigen voorbeelden te noemen) het water al tot je middel staat bijv., hoe wil je daar doorheen gaan fietsen?

Zou idd zoals gezegd wel iets aan voedzaams erbij doen, en misschien is een zakje ORS naast je diarreeremmer ook wel handig, als je al leeggelopen bent en voor de remmer werkt...Verder ben ik persoonlijk fan van iets van 1 of 2 stevige vuilniszakken bij hebben, multipurpose item (droog ergens op zitten, afscherming, gebruiken als regenbroek(1 per been)/poncho, opvang water etc).
Heb je ook watervast schrijfgerei tussen je pennen?
En ik mis, maar dat is wellicht persoonlijke voorkeur, een klein survivalsetje. Ik heb het zelf nu in een half etuitje(andere helft ehbo) maar past ook prima in een klein blikje. Zit oa aansteker, waxinelichtje, lucifers, een baan ducttape (rond de aansteker), veiligheidsspelden, minischaartje, naald en draad, noodfluitje, spiegeltje, klapmesje, potlood/papiertjes, en de genoemde vuilniszak in.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

FKAGB

Prepper goeroe
Oefen de route niet alleen op het meest voor de hand liggende tijdstip, namelijk overdag. Ik heb ooit een keer een poging ondernomen van het werk naar huis te lopen (60 kilometer). Een deel van de route moest ik 's nachts afleggen. ook al was de route bekend moest ik af en toe toch even zoeken omdat het er 's nacht nu eenmaal heel anders uitziet. Dan is dat groene huisje waar je linksaf moet ineens niet meer groen enzo.
 

Hooiwagen

Senior Prepper
Met jullie tips heb ik de volgende dingen toegevoegd:
Eten: pak sultana's, chocolade reep, 200gr pinda's en een blikje tonijn. Totaal ongeveer 2200 Kcal (Ik eet er af en toe van, dus het rouleert wel) Ik wil er nog iets met veel vezels bij doen.
Vuilniszakken
Verbandsetje
Waxinekaarsje
Wegwerpponcho

Nog te regelen:
Kaart en route risico's
Fietsreparatiesetje (iemand tips met een fatsoenlijke steeksleutel?)
ORS
Oefenen! En alternatieven voor een worst case scenario.

Niet overtuigd van het nut van:
Een poncho om een shelter te bouwen, het klappert in de wind en heeft geen voordeel behalve tegen neerslag.
Een survival tin; het is allemaal net te klein wat erin zit, controle is lastig en alles valt eruit als je het openmaakt. Een blikje speciaal voor 1 doel lijkt mij handiger. Blikje vuur maken, blikje EHBO, blikje medicijnen maar dat is persoonlijk, als je maar kunt gebruiken wat erin zit als je het nodig hebt.
@ReadyMom: een baan ductape krijg ik niet los van mn aansteker. Hoe zorg je dat het weer bruikbaar is?
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

ReadyMom

Prepper goeroe
.Een survival tin; het is allemaal net te klein wat erin zit, controle is lastig en alles valt eruit als je het openmaakt. Een blikje speciaal voor 1 doel lijkt mij handiger. Blikje vuur maken, blikje EHBO, blikje medicijnen maar dat is persoonlijk, als je maar kunt gebruiken wat erin zit als je het nodig hebt.
@ReadyMom: een baan ductape krijg ik niet los van mn aansteker. Hoe zorg je dat het weer bruikbaar is?
Blikjes/etuitjes/zakjes met thema is ook een idee inderdaad, daarom heb ik nu ook dat voorgenoemde etuitje, tasje ding. Heeft 2 gelijke vakken, 1 kant survival, 1 kant ehbo, vind het zelf ook fijn als het soort bij soort zit. Maar idd persoonlijk, ik doe het liever zo zodat ik maar 1 item in mn tas mee hoef te nemen (tas is ook voor boodschappen e.d.) en dan juist niet zit met meerdere losse items die ruimte innemen.

vwb de ducttape; ik weet niet wat voor tape jij hebt, maar ik heb ruim een jaar geleden die aansteker omwikkeld met een aantal slagen tape, en het is er gewoon net zo makkelijk weer af te krijgen als van rol, en plakt nog prima. Ik weet alleen niet meer welk merk het was, want ik denk dat als ik hetzelfde zou proberen met die van de action die ik nu heb liggen, dat dat idd wel eens voor wat moeite kan zorgen, die is minder stevig, rekt/scheurt makkelijker.
20181115_084712.jpg
 
Bovenaan