• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

gevolgen zonnestorm, iets om rekening mee te houden?

drent

Diehard Prepper
Anders dan plaatsen waar ze koken op hout en nog achter de hut in het veld schijten, zijn we hier helemaal afhankelijk gemaakt van stroom.
Tegen een tijdelijke stroomstoring kan je preppen. Maar iets wat ons terug gooit naar de middeleeuwen is wat anders.
Jup, en grotendeels ook omdat onze huizen daar niet op gebouwd zijn. Veel heeft een actieve vorm van energie nodig ipv passief werkend door bv orientatie zon en grote ramen, droge kelders, etc. Deels door hoge grondwaterstand (al is dat een symptoom van een veel groter probleem mocht de stroom langdurig uitvallen) en verder doordat er zonder stekker ook geen geld aan te verdienen is/blijft.
 

petroman

SHTF Expert
@logan1202 , fijn te lezen dat er voor jou geen verschil zit in een stroomonderbreking of een EMI storing.
Wat jammer blijft is dat er geen voorbeelden zijn.
Er zijn de laatste jaren best wel flinke stroomonderbrekingen geweest van India, Turkije tot Canada. In geen van de (online) verslagen lees ik dat chemie complexen zijn ontploft.
Er bestaat zelfs een samenvatting op yt van de 10 grootste storingen.

Voor mij zit er een verschil tussen een stroomonderbreking, zodat mijn koffie apparaat het niet meer doet, of een dusdanige puls dat de elektronica in mijn auto (wat in het algemeen als een kooi van faraday wordt gezien) het nooit meer doet.

Inderdaad is elke onderbreking k*t en zorgt voor ongemak.
Toen het jaar 2000 aanbrak was er ook algemene paniek over pc's die op hol sloegen en pernis dat zou affakkelen. Dat laatste was inderdaad eens cenario dat klaar lag voor het geval dat: alles affakkelen.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Misschien komt dát omdat de meeste fabrieken een eigen noodstroom centrále hebben. Toen een graafmachine bij de Shell een kabel kapot trok werd heel hoogvliet donker door het affakkelen.

Een stroomstoring zie ik als iets waartegen je kan preppen , iets van tijdenlijke aard. Een zonnestorm valt voor mij onder de zelfde afdeling als een Kernbom , megavulkaan en andere dingen waarvan ik niet zeker Ben of ik die Wil overleven.
Ben je bezig met overleven of met je lijden té verlengen.
 
F

forumlid 1447

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Een zonnestorm is geen stroom voor langere periode, verder uitzoeken waar het veiliger is.
Echt drama's gaat dit de eerste dagen niet geven.
Dus weet wat te doen, en je schade valt mee.
Overigens zonder stroom gaat een kassa ook niet meer open.
Leef je onder de zeespiegel, vertrek want wegpompen duurt maanden.
Verder blijft mijn standpunt simpel.
Als de Amish het kunnen, waarom de rest van ons dan niet.
Denk er nu over na , verdiep je in stroomloos leven,
en je hebt er een nieuwe hobby bij.
Ga daar ,na covid-19, braderieën mee af, en verdien er geld mee.
Oude ambachten, machines etc interesseert mensen mateloos.
Van Kantklossen, tot Naaldkunst, middeleeuwen, Victoriaanse tijd.
Bedenk dat de mensheid langer zonder dan met stroom heeft geleefd.
Voor de gewone man, pas rond 1920/1930. En dan nog minimaal.
Dus mijn grootouders (opa en oma) hebben de overgang nog meegemaakt.
En wat voor electronica hadden we in de jaren '80.
Eerste computers voor de slimmere (C-64), telefoon aan draad, licht, pong computer spellen,
Zeggen dat je zonder stroom niet kan leven,
is de gedachte van een jongere, een 50 jarige kan de stroomonderbrekingen,
beperkte andere dingen zich nog best herinneren, en wij hadden ook geen armoe.
Koffie en thee zetten met gas, op kachel, ik heb het nog veel gezien.
Een auto had mijn moeder niet, computer nope, we hadden een bibliotheek,
en veel boeken thuis.
Stroom is een luxe artikel, zonder is leven ook mogelijk.
En wat betreft gas, water etc, dat kan je voor je zelf regelen, en de rest is buiten je macht.
Ik zie preppen als een hobby, en uitdaging.
Leren na te denken, en nieuwe dingen bijleren.
Als het er echt op aan komt zullen we zien.
Ik leef op 20 meter boven NAP, (in België), en geloof niet dat een zonnestorm me zal doden,
of de fabrieken hier in de buurt moeten de lucht in gaan.
Ik verwacht dat die mechanische afsluiters hebben.
Alles waar je controle over hebt kan je bij een zonnestorm beheersen,
alles wat onder andere hun verantwoording valt, kan je navragen, maar niet over beslissen.
Doe wat je zelf kan, maar begin bij vragen bij de gemeente niet over zonnestormen, maar simpele stroomstoringen.
Dus gewoon informeren, wat bij worst case situatie, stroom valt uit, generator start niet op, zijn we veilig.
Laat ze dus zelf nadenken, en vragen aan je omgeving gaan laten stellen.
 

Henkes1234

Elementary prepper
Er zal ook eens een meteoriet vallen,
ook zal er eens een supervulkaan uitbreken,
ook zal er eens een alien armada aankomen.
Allemaal mogelijkheden.
Mijn huis kan ook afbranden, de kans is klein, maar het kan gebeuren. Daarom heb ik een brandverzekering afgesloten.
Ik zie het preppen als een verzekering, ik verzeker mij met een plan B tegen een shtf situatie.
Als er vandaag de dag weer een Carrington Event (1859)plaats vind, hebben we een groot probleem. Ook toen kon het magnetisch veld van de aarde ons niet volledig beschermen.....
 
Bovenaan