• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Gevraagd interessante links over het hamsteren van voedsel in geval van grote rampen over de wereld

Dirkje

Elementary prepper
Ik ben het boek van Dick Berts aan het lezen: Hoe overleef je een crisis. Vind het boek wel informatief omdat het gespitst is op Nederland. Zou graag over een onderwerp meer willen weten. Volgens het boek is het zo dat er in de keten van producent tot winkelier maar voor 2 dagen voedsel hoogstens op voorraad is in geval van grote calamiteit. Terwijl dit voor de 2e wereldoorlog maar liefst een half jaar was.

Zou graag meer over dit onderwerp willen lezen/te weten willen komen. Zijn er misschien mensen die weten waarop ik zou kunnen zoeken. Google is niet erg handig om me verder te helpen. Ben hier niet zo`n held in en kost veel tijd. Zijn er misschien interessante links over het hamsteren van voedsel in geval van grote rampen over de wereld. Liefst een eerste wereldland en een beetje recent. Laatste 2 decennia.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ga naar de supermarktmanager, lijkt me de meest informatieve bron. Die zal je oa vertellen dat de winkel twee drie keer per dag nieuwe voorraad krijgt.
Als er wat gebeurt en die voorraad wordt niet aangevuld, is de winkel zo leeg... verse dingen het eerst.

Venezuela, een niet echt arm land vroeger, met veel geld van olie, is in een financiële crisis terechtgekomen. Daar is nu voedselnood. Over Venezuela is een topic. Cuba is ook een land waar het doordat ze niet mogen handelen van Amerika, in financiële problemen is gekomen.
Ander land wat je kan volgen om informatie over op te zoeken is Oekraine(oorlog). Ook Syrie(oorlog), en iets langer geleden Joegoslavie(oorlog).


Verder kan je misschien eens kijken in Het grote beginnen met preppen topic (klik op de blauwe woorden)
 

dimidrie

Senior Prepper
@Dirkje, je zou kunnen zoeken op "just in time bevoorrading" of "Just in time logistiek." Dan kom je geheid bruikbare links tegen over dit onderwerp. Bij mijn weten zit er voor max. 3 dagen voorraad in de keten.

V.w.b. recente voorbeelden van eerste wereldlanden waarbij werd gehamsterd( en vervolgens geplunderd..) vanwege een ramp: Huricane Katrina/ Hurricane Sandy in de VS. Ook op youtube zijn hier aardig wat filmpjes te vinden.
 

petroman

SHTF Expert
Komt er hier op neer: hoe groot je je voorraadkast/koelkast/vriezer.
Helemaal vol is het maximale aantal dagen dat je het kan uitzingen.
En zo werkt het ook bij de supermarkt. Magazijn/koeling/vriezers zijn niet berekend op 6 maanden voorraad.
Ook voor de 2wo niet. De houdbaarheid van melk en verse groenten is geen 6 maanden, volgens mij.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Je vergeet dat het assortiment voor WW2 heel anders was. En dat de kruidenier op een heel andere schaal werkte dan de supermarkten van vandaag.
En als je naar de walmart kijkt in amerika dan is dit nog niet het einde van de schaalvergroting. En ook daar zijn de schappen zo leeg.
Magazijnruimte kost geld. dus het liefst zonder. zelfde voor koeling en vriesruimte.
Maar prep je niet ook ervoor dat jij nog te eten hebt als de schappen een keer leeg blijven?
 

druif

Survivor
Ik heb zelf in een supermarkt gewerkt als afdelings-chef. Maar als de vracht meer dan 2 uur te laat kwam brak bij de meeste het zweet al aardig uit. Als 1 dag het brood niet volledig wordt geleverd zijn alle brood verwante producten beschuit, afbak bolletjes enz. allemaal uitverkocht. En de bakker ernaast heeft het extra druk. Eerlijk gezegd als er echt iets is verwacht ik eerder uren dan dagen voor dat een winkel leeg is. Kijk maar naar de kerst dagen je besteld dan tussen de 200 % tot 400 % meer zooi. En toch vliegt het de winkel uit. De gedachte gang dat ze misschien wat de volgende dag nodig zijn en dat ze dan niet naar de winkel kunnen. Doet rare dingen met mensen. En daar spelen de winkels graag op in. Hamsteren zit van nature in mensen. Omarm het en vertrouw niet op je plaatselijke winkel. Anders kom je aardig berogen uit. Iedereen veel prep plezier :thumbsup:
 

Dirkje

Elementary prepper
frans81,

vragen staat vrij. Ik heb het boekje in een dag uit. En zal het niet zo snel wegdoen vanwege de links en de checklists achterin het boek. Bij bol.com is het binnen een dag leverbaar. 15 euro dacht ik.

druif,

Dank je wel voor de info. Ik heb zelf ook het idee dat er wel heel snel bevoorraad moet worden meerdere keren per dag. En dan is dit nog gewoon een normale doordeweekse dag.
Stel je voor dat de mensen pas echt gaan inslaan/hamsteren. Mocht er echt iets spelen.


Bedankt mensen. Ik heb weer wat nuttige informatie gekregen en tips om te zoeken.
 

Adri

Prepper
Ik kan alleen zeggen hoe ik het doe,heb voor ongeveer 3 maanden voedsel en drinken in opslag voor 8 volwassenen en 3 kleinkinderen,en heb een grote voorraad cash zodat ik bij grote problemen de eerste paar uren met een man of 4 nog zoveel mogelijk kan kopen,want na de eerste dag zal er geplunderd worden naar mijn mening,want als je goed om je heen kijkt zie je mensen alleen maar pinnen in de winkels.
En dat kan niet bij een groot probleem geld automaten werken niet en niemand heeft tegenwoordig nog voldoende geld in bezit.
Voor diegenen die na die tijd nog in leven zijn zal alleen zilver en goud,en voldoende spullen om je te verdedigen nog jou en je familie kunnen redden.
 
Bovenaan