• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Gezondheid van boeren

joepmeloen

Prepper goeroe
https://www.nu.nl/klimaat/6253392/gezondheid-boeren-op-spel-door-grote-cocktail-van-landbouwgif.html

Door de hoeveelheid landbouw gif staat het leven van boeren op het spel...

Zo laat het kaartje bij het artikel zien waar de grond en bodemwater "boven de norm" verontreinigd is.

irixgmpauxs4_sqr1024.jpg

Wat mij opvalt is dat de randstad een gidtige bende is, volgens de norm en volgens het plaatje. Gelderland daadintegen, vrij schoon dus volgens de norm en dus erg weinig landbouw vergif.


https://app.nos.nl/op3/gelderland-verdeeld/#/

Maar volgens de nos special; Gelderland bestaat nu voor 40 procent uit landbouwgrond, 30 procent natuurgebied en 13 procent woningen. De overige 17 procent bestaat onder meer uit wegen, bedrijven en stroomvoorzieningen.

Rest van de kaart is ook vrij leeg, behalve de randstad, waar toch ook erg veel industrie is... huuhuu

Gebruiken ze daar geen gif dan in Gelderland?
Willen ze niet gewoon de boeren weghebben uit de randstad en komt nu het volgende media geratel...

Trek zelf je conclusie, wat er hier aan de hand is... Oh en mocht je je sawyertje gebruiken voor grondwater, doe dat dan vooral niet in de randstad ;-).
 

RockyFlats

Ruttaan
https://www.nu.nl/klimaat/6253392/gezondheid-boeren-op-spel-door-grote-cocktail-van-landbouwgif.html

Door de hoeveelheid landbouw gif staat het leven van boeren op het spel...

Zo laat het kaartje bij het artikel zien waar de grond en bodemwater "boven de norm" verontreinigd is.

Bekijk bijlage 24038

Wat mij opvalt is dat de randstad een gidtige bende is, volgens de norm en volgens het plaatje. Gelderland daadintegen, vrij schoon dus volgens de norm en dus erg weinig landbouw vergif.


https://app.nos.nl/op3/gelderland-verdeeld/#/

Maar volgens de nos special; Gelderland bestaat nu voor 40 procent uit landbouwgrond, 30 procent natuurgebied en 13 procent woningen. De overige 17 procent bestaat onder meer uit wegen, bedrijven en stroomvoorzieningen.

Rest van de kaart is ook vrij leeg, behalve de randstad, waar toch ook erg veel industrie is... huuhuu

Gebruiken ze daar geen gif dan in Gelderland?
Willen ze niet gewoon de boeren weghebben uit de randstad en komt nu het volgende media geratel...

Trek zelf je conclusie, wat er hier aan de hand is... Oh en mocht je je sawyertje gebruiken voor grondwater, doe dat dan vooral niet in de randstad ;-).
@joepmeloen , hier zie je vooral de gevolgen van intensieve land-en tuinbouw en industrie denk ik. Ik wil niet weten wat tuinders in het verleden allemaal verspoten, en dat bij jaarrond teelten (3 oogsten per jaar). Die rommel blijft wel even hangen, in bodem en grondwater. De boel verzieken kunnen we prima, zolang er maar geen stippeltje op een bloem, tomaat of appel zit. Een kwestie van prioriteiten. Het gehele jaar door prachtig fruit en schitterende bloemen, en daarvoor een beetje kanker en wat jaartjes eerder dood. So what...😝
 

petroman

SHTF Expert
Statistieken en kaartjes maken en objectieve complete berichtgeving is een (uitstervend) vak apart.
Zoals @RockyFlats al aangeeft is de randstad vergeven van kassen.
Dat Gelderland er beter uitkomt kan goed komen omdat die 40% boeren geen of minder gif gebruiken. Het één is dus gekoppeld aan WAT er verbouwd wordt en niet door wie.
Verder zit er een groot verschil tussen bodem (oppervlakte) water en grondwater.
En tot slot stroomt veel grondwater richting zee ivm hellingshoek van het stuk Holland in Europa.

Je zou ook op basis van het kaartje kunnen concluderen dat veel boeren de meerderheid dus in de randstad wonen en werken in Gelderland...
 

RockyFlats

Ruttaan
Statistieken en kaartjes maken en objectieve complete berichtgeving is een (uitstervend) vak apart.
Helemaal waar, tenzij het begrip "objectief" ook niet meer is wat het was. Ik zie hier op het forum, leden het nogal eens verwarren met "subjectief", dus het zou zomaar aan erosie onderhevig kunnen zijn. Begripsrot?
Zoals @RockyFlats al aangeeft is de randstad vergeven van kassen.
Ga je mij citeren, dan ga ik wel even rechtop zitten😎
Dat Gelderland er beter uitkomt kan goed komen omdat die 40% boeren geen of minder gif gebruiken. Het één is dus gekoppeld aan WAT er verbouwd wordt en niet door wie.
In de tuinbouw word ook veel minder gif gebruikt dan vroeger, en in de groenteteelt nagnoeg niet meer meen ik. Maar de bodem is wel een spaarpotje, en het is m.i. een veel intensiever teelt, onder glas.
Verder zit er een groot verschil tussen bodem (oppervlakte) water en grondwater.
En tot slot stroomt veel grondwater richting zee ivm hellingshoek van het stuk Holland in Europa.
Dat van die hellingshoek waag ik te betwijfelen. De Noordzee waar ik met mijn ene been in sta, ligt hoger dan het waterpeil aan mijn zoetwaterbeen. Vanuit zee is er dan ook een voortdurende zoutwaterdruk in diepere grondlagen. Zou ik 60 m diep boren in het Westland, dan komt er brak water omhoog.
De vele polders en hun eigen waterafvoer naar zee, maken dat een "hellingshoek" m.i. geen echte rol speelt in de verspreiding van gif over grotere afstanden.
interne_verzilting.png
Je zou ook op basis van het kaartje kunnen concluderen dat veel boeren de meerderheid dus in de randstad wonen en werken in Gelderland...
Maar daar komt de logica dan om de hoek kijken @petroman. Boer Harms stapt niet om 02:00 in Naaldwijk op zijn trekker, om om 06:00 in Deventer zijn koeien te gaan melken. Maar enfin, met kaartjes en statistieken, kan je vaak alle kanten op.😉
 

petroman

SHTF Expert
Zeg @RockyFlats , waarom zou Harms niet met zijn gewone bolide naar Deventer rijden en daar op zijn trekker stappen ?
Onderweg start hij dan vast de voederautomaat en de melkautomaat op zodat alles lekker opgewarmd is en de koeien niet zo schikken van koude dingen aan hun tie uier.
 

RockyFlats

Ruttaan
Zeg @RockyFlats , waarom zou Harms niet met zijn gewone bolide naar Deventer rijden en daar op zijn trekker stappen ?
Onderweg start hij dan vast de voederautomaat en de melkautomaat op zodat alles lekker opgewarmd is en de koeien niet zo schikken van koude dingen aan hun tie uier.
@petroman, hij moet dan iedere dag tweemaal door de povincie Utrecht, en we weten allemaal toch wel, dat het daar niet helemaal pluis is.😉
 
  • Haha
Waarderingen: Mayo
Bovenaan