• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Gezondheidsraad: Stop met gebruik van handgels

D

Deleted member 101

Gast
Staat net in de krant handgel (handzeep) is niet gezond, zit ik mooi mee heb veel van die handgel in voorraad ook in de BOB's
Voor ons is het een middel om je handen te wassen zonder water.
De antibacteriële handzeep- en gels met chemische middelen lijken me ook niet echt gezond, maar tijdens een busreis van mijn vrouw in Turkije werd het wel geadviseerd om voor je gaat eten (brood met je handen) om dan eerst zo je handen te wassen.
Anders kun je flink aan de diarree raken.

Maar misschien is er hier een dokter in ons midden die er eens iets meer van kan zeggen.

Antibacteriële handzeep en 'hygiënische' producten zoals toetsenborddoekjes moeten uit de schappen geweerd worden. Het effect is onbewezen en kan ons zelfs vatbaarder maken voor ziekten. Dat stelt de Gezondheidsraad.

http://www.ad.nl/gezond/gezondheidsraad-stop-met-gebruik-van-handgels~a1b9c293/
 

Rataplan

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
het gaat om het feit dat zowel de goede als de slechte bacteriën gedood worden.
hierdoor verzwak je dus je eigen bescherming, waardoor je dus weer vatbaarder wordt voor ziektes.
als de mogelijkheid er is, gewoon goed met (stromend) water wassen.
van nature uit zouden wij mensen met onze benenwagen ook niet snel en zeker niet in het snelle reistempo van tegenwoordig (24uur naar de andere kant van de bol) zover van onze woonomgeving terecht komen, dus eigenlijk ook niet in aanraking komen met allerhande bacteriën etc die zich daar bevinden.
Dit geeft dus de nodige problemen, zoals jij al aamgeeft in je stukje over jullie bezoek aan Turkije.
het geen je hiermee opgroeid, bouw je weerstand tegen en lijkt het me dus ook niet nodig om deze middelen te gebruiken.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Ik dacht dat de inwerktijd van die handgels veel te kort was om effect te hebben op bacteriën?

De meeste zijn gebaseerd op alcohol, wat zorgt voor het dodend effect.
'Was' je je handen met handgel, dan houd dat eigenlijk in dat je ze insmeert en niet afspoeld, dus duurt de inwerktijd net zo lang als dat de gel actief blijft. Zal verdampen uiteindelijk vermoed ik en deels worden opgenomen door het lichaam.
Nu zou er ook bpa in voorkomen, ook iets wat je niet in je lichaam wil.
Daarnaast wordt er ook gesproken over dat het de resistentie van de bacteriën ook zou verhogen, net als bij anti-biotica, vandaar de voorzichtigheid om dit veelvuldig te gebruiken en zeker voor zaken waartoe het eigenlijk niet nodig is.
Je hebt het echt niet nodig, handgels etc...neem dan goede zeep.
En voor wat kids betreft, niks beter dan ze lekker in dr snotneus te laten peuteren, zand in de mond te laten stoppen, kauwen op takjes etc etc....dan bouw je een goede bescherming op.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Ray

SHTF Expert
Al eerder bleek uit testen dat gewone zeep of antibacteriële zeep allebei even 'schoon' wassen. Je huid bouwt een vetlaagje op en daarin toeven de meeste bacterieen. Door het vetlaagje eraf te wassen met gewone zeep, ben je de bacteriën ook kwijt.
 
Bovenaan