• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Glasbrekers

Arisaka

Elementary prepper
Tijdens SHTF verwacht ik in de stad te blijven. Toen ik erover na zat te denken welke hindernissen ik zou kunnen tegenkomen tijdens mijn "verkennings" missies kwam ik op glas uit. Steden bestaan uit heel veel glas dus het was niet gek dat ik hier op een gegeven moment op zou komen. Normaal gesproken denk je pak een steen en gooi hem door de ruit heen. Maar dit kan soms flink tegenvallen met sommige soorten glas. Heb nu een noodhamertje in mijn EDC zitten. Maar dat is weer een extra tool waar ik maar weinig mee kan doen. Dus het gewicht weegt niet op tegen hetgene wat ik hiermee kan. Mijn oog is nu gevallen Eickhorn zakmes omdat deze een ingebouwde glasbreker heeft.
Heeft iemand hier ook al over nagedacht wat hij of zij gaat gebruiken om glas te breken?

Wat ik zelf tot nu toe zelf heb gebruikt in mijn EDC.

-Gruis van stop uit meterkast (porcelein van bougie kan ook gebruikt worden)
-Glasbreker (vrij groot en "zwaar")
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Gewoon een hamer werkt ook (geen klauw hamer dan heb je meer aan een breekijzer). En je kan er ook mee spijkeren + je heb meer swing omdat de steel langer is.
Vergeet je bescherming niet.

Waar ik me wel zorgen om maak is het lawaai. Ik denk altijd waar een raam is, is een deur...


GC507.jpg
 

Ray

SHTF Expert
Dit is een test van glasbrekers/gordelsnijders voor auto's van Tros Radar. http://www.radartv.nl/uitzending/archief/detail/aflevering/08-09-2014/test-veiligheidshamers/

Diverse types en modellen worden getest en hoewel sommige types erg handig lijken, vallen ze in de praktijk met gewone mensen als gebruiker soms vies tegen. De sleutelbos variant komt er niet best vanaf @phtvs. De Lifehammer Evolution van de ANWB is de winnaar (en geeneens de duurste).

Jaarlijks raken 600 voertuigen in NL te water en dat kost 50 doden dus voor de automobilisten wel iets om even over na te denken.
 

EddyCorleone

Survivor
Kraspen, licht gewicht, goedkoop en gaat door ieder soort glas heen.

Zodra je door je een stad wandelt tijdens een SHTF situatie draag je hopelijk handschoenen dus hoef je je niet echt druk te maken om de scherven, mits ze niet tegen een stootje kunnen.

312_6516_5013801_1.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Loreen

Last (wo)man standing
Ik zal het mes van @Gamble gebruiken ;)
Bekijk bijlage 325
Oké ik heb hier echt beschamend lang over nagedacht maar goed ik kon toch niet slapen: volgens mij is het mes van @Gamble om meerdere redenen niet geschikt als glasbreker.
Ik zal niet zeggen dat het onmogelijk is om met dat mes een ruit te laten sneuvelen, maar ik denk dat er wel serieus bij stil gestaan moet worden dat dat mes zeer zeker niet optimaal effectief is om een glas in te slaan.
 

InfernoSis

Diehard Prepper
Oké ik heb hier echt beschamend lang over nagedacht maar goed ik kon toch niet slapen: volgens mij is het mes van @Gamble om meerdere redenen niet geschikt als glasbreker.
Ik zal niet zeggen dat het onmogelijk is om met dat mes een ruit te laten sneuvelen, maar ik denk dat er wel serieus bij stil gestaan moet worden dat dat mes zeer zeker niet optimaal effectief is om een glas in te slaan.
Het is voorlopig het enige dat ik heb, dus het zal even moeten volstaan :oops:
 

homerun

Diehard Prepper
Oké ik heb hier echt beschamend lang over nagedacht maar goed ik kon toch niet slapen: volgens mij is het mes van @Gamble om meerdere redenen niet geschikt als glasbreker.
Ik zal niet zeggen dat het onmogelijk is om met dat mes een ruit te laten sneuvelen, maar ik denk dat er wel serieus bij stil gestaan moet worden dat dat mes zeer zeker niet optimaal effectief is om een glas in te slaan.

Nu ben ik toch benieuwd waarom je dit vind?
En denkt?

Ik heb hier ook over nagedacht of ik dit wel zou vragen :p.
Maar van niet vragen word je niet beter ;)
 
G

Gamble

Gast
Nu ben ik toch benieuwd waarom je dit vind?
En denkt?

Ik heb hier ook over nagedacht of ik dit wel zou vragen :p.
Maar van niet vragen word je niet beter ;)
Ik vind het wel een testje waard. Helaas heb ik niet een stuk glas staan...
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Ik heb er niet lang over nagedacht maar ga toch vragen stellen:
A)niet elk glas breekt met een hamer of zo'n ding. Welk glas dan niet ? En dan niet meteen exotisch gelaagd glas gaan opnoemen. We hebben het over huis, tuin en keuken bereik.
B) waarom zou de mespunt of de achterzijde van het getoonde preppermes niet als glasbreker kunnen werken ?

Elke harde scherpe punt breekt glas. Gehard glas, zijruiten van auto's spetteren in 10000 stukjes uiteen (kunnen er ook meer/minder zijn) Gelaagd glas , auto voorruit wordt lastiger.
Ruiten van bushokjes, winkels etc is gehard en springt in het geschatte aantal stukjes uiteen.
Ruiten van banken en andere overheidsgebouwen kunnen lastiger worden maar waarom wil je daar naar binnen tijdens een shtf ?
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Ik denk datje nog gek staat te kijken hoeveel mensen aan t begin van de SHTF de bank overvallen.

Geen idee ik heb niet naar verslagen of bewijzen daarvoor gezocht maar stel dat, hoe krijg je dan vervolgens de kluis open met je ruitentikker ? Nog afgezien dat tegenwoordig er bar weinig cash in een bankgebouw aanwezig is.

Overigens werkt een automatische centerpons erg goed.
Zo goed zelfs dat de gereedschap verkoper op de markt ze niet mag uitstallen. Of in ieder geval gevraagd wordt dit niet te doen.
 

squat23

Elementary prepper
Dat is wel groot, wel leuk om te proberen met grote en kleine voorwerpen, gooien en slaan. Maak er een leuke test van!
 
Bovenaan