• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Goal Zero battery pack laadt niet... wie heeft raad?

Erny

Last (wo)man standing
Vriendin van mij heeft vorig jaar een Goal Zero battery pack met groot zonnepaneel (eh groot... ongeveer 35 bij 50 cm?) overgenomen. Vorig jaar deed het geheel het nog. Dit jaar laden de batterijen niet meer op. Er knippert zo af en toe nog een keer een lichtje maar dat is dan ook weer alles.

Wat kan er aan de hand zijn? Heeft ze een kat in de zak overgekocht? Oftewel waren de batterijen al op zijn eind óf kan er iets anders aan de hand zijn.

Nou dacht ik zelf, in het ergste geval, het gedeelte waar de accu's huizen open te schroeven en te kijken of deze vervangbaar zijn... Is dat een plan?

Ik plaats even een foto van de achterkant van de acculader/batterypack met alle gegevens en de zijkant waar de plugjes in kunnen.
Hoop dat jullie haar verder kunnen helpen.
Als jullie meer info nodig hebben dan roep maar.

20230730_183405.jpg20230730_183344.jpg
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Hoi @Erny , jouw "vriendin" duidt op een tamelijk dringende zaak😉 Daarom, zonder nog een gebruiksaanwijzing te hebben doorgelezen, alvast iets...
Open schroeven, daar zou ik nog even mee wachten...

Van batterijen weet ik dat te ver ontladen "de chemie" kan verstoren, waarna het wel eens niet meer goed zou kunnen komen. Maar het zou heel goed aan iets anders, sneller oplosbaars, kunnen liggen.

De accu moet minimaal iedere 3 maanden worden opgeladen en ook met enige regelmaat worden gebruikt, lees ik.
Nu houden li-ion accu's lang hun lading, maar er speelt mogelijk een grotere zelfontlading door een niet volledig ontkoppeld zijn van accu en de electronica? Anders dan een mechanische aan/uit schakelaar heeft het kennelijk een tiptoets, en dat doet vermoeden dat de electronica gekoppeld blijft, zij het minimaal. Er is dan de kans dat het (te?) ver ontladen is, als er niet regelmatig is geladen.

Je hebt er een 220V omvormer aan gekoppeld. Mogelijk zorgt ook die voor sluipverbruik, en die nu het beste even afkoppelen lijkt me.

Heb je een multimeter? Probeer dan de accuspanning eens op te meten. De "sidecar" poort (in de zijwand, waarschijnlijk waar nu de 220V omvormer in steekt) voert 9-13V, en dat komt overeen met drie Li-ion cellen in serie geschakeld. Daar meet je m.i. direct de accuspanning zonder tussenkomst van regelelectronica. Wat meet je daar, veel minder dan 3 volt gelijkstroom of 9-13V?

Je ziet iets heel even oplichten. De zekering ligt dan minder voor de hand, maar meet die eens door op weerstand. Is de weerstand "0 Ohm", dan is de zekering nog goed, en anders wellicht stuk.

Je hebt geprobeerd om de accu op te laden neem ik aan? Op het display is dan vast een "laad-status" aangegeven? Je laadt dan met een adapter? Welke laadspanning meet je?

Ik lees ook, dat er een "altijd aan" stand is, die m.i. het beste wordt vermeden als er geen continu opladen/afnemen speelt.

Ook wordt aangeraden om een accu 50% opgeladen te bewaren, na eerst de zekering te hebben verwijderd. Dus continu in gebruik, of iedere 3-4 maanden opladen, of 50% vol zonder zekering in de opslag.
 

Bijlagen

  • instrukcja-obslugi-1359736-powerbank-goal-zero-sherpa-50-recharger-58-wh-li-ion-15600-mah.pdf
    528.2 KB · Weergaven: 3

Raptores

Survivor
Goal Zero is veel in de USA verkocht en gebruikt. Internet staat vol met storingen met de Goal Zero vergelijkbaar met uw storing. De route naar een oplossing ligt op engelstalige fora en mss YT.
(NL is internationaal een brabbeltaaltje met klein bereik. Kans op oplossing is klein)
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Erny

Last (wo)man standing
@Raptores en @RockyFlats Bedankt voor de reacties.
Vriendin is buurvrouw op ons volkstuincomplex. Ze heeft geen greintje sjoechel van deze dingen. Dus ik denk niet dat zij, toen zij afgelopen winterseizoen t accupack mee naar huis genomen heeft, deze elke 3 maanden heeft opgeladen. Ik heb het net aan haar gevraagd en inderdaad heeft ze niet opgeladen.

Je hebt er een 220V omvormer aan gekoppeld. Mogelijk zorgt ook die voor sluipverbruik, en die nu het beste even afkoppelen lijkt me.
Die omvormer is dat het stuk met schroefjes waar ik denk dat de accu's zitten?

Ze laadt op mbv een adapter.

Het ding ligt in haar huisje daar, dus kan vrijdag daar pas weer bij. Kan dus niet gelijk antwoorden geven en dingen uitproberen. (daarna is ze 2 weken op vakantie)
Moet hier ergens een spanningsmeter hebben liggen... maar waaaaar?

Wordt vervolgt.
 

RockyFlats

Ruttaan
@Raptores en @RockyFlats Bedankt voor de reacties.
Vriendin is buurvrouw op ons volkstuincomplex. Ze heeft geen greintje sjoechel van deze dingen. Dus ik denk niet dat zij, toen zij afgelopen winterseizoen t accupack mee naar huis genomen heeft, deze elke 3 maanden heeft opgeladen. Ik heb het net aan haar gevraagd en inderdaad heeft ze niet opgeladen.
Het is dan het beste om haar op het hart te drukken om de zekering te verwijderen zodra ze het niet meer gebruikt. Dan zou ook een paar jaar in opslag geen probleem zijn vermoed ik, als het met 50-80% lading wordt opgeslagen.
Die omvormer is dat het stuk met schroefjes waar ik denk dat de accu's zitten?
De omvormer is het wazig getekende deel links, dat er als extra bij gekocht kon worden.
Screenshot_20230801-164903.pngScreenshot_20230801-170420.png
Ze laadt op mbv een adapter.

Het ding ligt in haar huisje daar, dus kan vrijdag daar pas weer bij. Kan dus niet gelijk antwoorden geven en dingen uitproberen. (daarna is ze 2 weken op vakantie)
Moet hier ergens een spanningsmeter hebben liggen... maar waaaaar?
Mocht de accu defect zijn dan is die zo te zien wel te vervangen door iemand die handig is. De accu bestaat uit zes 18650 li-ion cellen. Die zou je los kunnen kopen bij nkon.nl, het beste met soldeerlippen eraan, en voorzichtig solderen en goed isoleren. Wel oppassen want ontstaat er kortsluiting tussen die cellen dan willen er nogal eens schepen in de fik raken, en dan is de plaggenhut ook niet veilig😉
https://iswtc.wordpress.com/2017/11/25/repairing-goal-zero-sherpa-50-battery/

img_0777.jpg
Wordt vervolgt.
 

martin

Mankinds only hope
Wat kan er aan de hand zijn? Heeft ze een kat in de zak overgekocht? Oftewel waren de batterijen al op zijn eind óf kan er iets anders aan de hand zijn.

Vergeet even het stukje met die zonnepanelen en focus je puur op het wel of niet kunnen opladen.

Nog niks openmaken maar puur en alleen met de originele oplader de batterijpack proberen op te laden.
Als dat niet werkt dan proberen te achterhalen of die oplader niet het probleem is.

En probeer inderdaad die 100W AC inverter te ontkoppelen.
Dat zou je moeten kunnen demonteren zonder de boel compleet open te moeten schroeven.

zonder die inverter ziet het er zo uit:
1690906784587.png
Als je zonder die inverter ook de batterij niet kunt opladen dan blijft er niet veel anders over dan de batterij te vervangen wat relatief eenvoudig is volgens dit filmpje.



Maar dan moet je wel een beetje handig zijn en niet bang voor een soldeerbout.
 

Erny

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Maar dan moet je wel een beetje handig zijn en niet bang voor een soldeerbout.
Op dit moment lijkt mijn soldeerbout banger voor mij, gezien ook deze zich heeft verstopt en verschuilt zich niet op de mij bekende plekken. ;)

Maar... goede tips. En zoals gehoopt eventueel vervangbare batterijen. (Die bevinden zich dus duidelijk heel ergens anders dan ik vermoedde.)
 

RockyFlats

Ruttaan
@Erny , met een hoge temperatuur kortdurend solderen op batterijpolen kan in principe, maar als het te vermijden is.... Misschien kan je beter batterijhouders nemen als vervanging nodig is. Dan hoef je aan de batterijen zelf niet te solderen, en bij een eventuele latere vervanging wissel je ze eenvoudig uit.
img_0781.jpg
Een rekje van 4 en een rekje van 2, en die dan met de batterijen tegen elkaar plaatsen, zou wellicht kunnen. Deze zijn zeer slank, en wellicht is er die ruimte.
Screenshot_20230802-130748.png
 

Erny

Last (wo)man standing
Dat gaat mij teveel moeite worden, om ook nog ergens spul te moeten bestellen en dan afwachten of het past etc.
Mocht ze hem niet kunnen laten repareren en ze wil hem aan mij doneren dan wordt dat eventueel een andere kwestie en ga ik misschien wel ermee bezig. 😉
 

JJ&A

Diehard Prepper
Beste @Erny

Ik denk dat dit het beste advies is voor de stad Groningen.
https://accudokter.nl/
Batterij en Accu Totaal
Florakade 92, 9713 ZD Groningen
Ik heb ook wat reparaties voor het bedrijf gedaan, ze zijn gewoon goed.
Ik heb ook bij Cressendo zwanestraat gewerk ook voor reparaties en bouw van nieuwe toestellen.
 

Erny

Last (wo)man standing
Ja, JJ die kende ik al, vaker geweest.

Ondertussen neem L. steeds de adapter niet mee dus zijn we nog niet verder gekomen.
 
  • Leuk
Waarderingen: JJ&A
Bovenaan