• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Goed te houden voedseldieren.

F

forumlid 1447

Gast
De Australorp
1660469119209.png

Aantal eieren per hen per jaar +/- 250, gewicht Haan 4kg, Hen 3.2kg
De superkip voor de prepper.
Veel eieren en goed gewicht, en een zeer rustig ras.
Een gedeelte van de hennen broed goed, en zijn fantastische ouders.
Ga je na het maïskneuzen, graandorsen (afdoen), kolven rapen en graan rapen, met toestemming eigenaar,
dan zijn ze niet erg duur.

Kippen, in het algemeen, verwerken alle voedselafval.
Met wat tabaksstelen, in hok, geen luizen.
En zelfgekweekt tabak werkt perfect.
Zeer rustige, goed leggende rassen, zijn er te vinden.
Vele kippenrassen, hebben een oorlog, op zolder, overleefd.
Sla, gras, oude tomaten, paprika's, kersen, valfruit, kippen lusten alles.
Wat graan en maïs als aanvulling, en grit voor de eierproductie, (of fijngemalen onherkenbare eierschalen).
Australorps eten het allemaal, je maakt je groenafvalbak rechtstreeks in hun hok.
Gaas onder en boven het hok zijn hier een must, en stroom op de buitenkant een aanrader.
Ook op de buiten leven veel (met uitsterven bedreigde?) steenmarters en vossen, net als in stedelijk gebied.
 
F

forumlid 1447

Gast
Ik heb de mijne van Mol markt, (de eieren), en zelf uitgebroeid, met een zijdehoender.
Pak em beet 3 jaar geleden, dan alleen om de paar jaar een haan zoeken, en klaar.
Naar pluimveebeurzen en contacten leggen, de slecht op kleur zijn niet zo duur,
maar doen hun taak perfect.
 

drent

Diehard Prepper
Qua prepper idee is de hoeveelheid vlees in 1x teveel. Bij pech heb ik liever geen verlies van vlees, etc. door stroomuitval of bij off-grid systeem vriezer stuk. In dat kader dus liever iets als drents kriel die voor een klein gezin samen 1 avondmaaltijd is al dan niet + soep/restjes voor de lunch de volgende dag. En in zo'n situatie eet je al niet zoveel kip, die leggen als het goed is 3-5x het gewicht aan eitjes per jaar en dat doet een stuk meer voor de voedselvoorziening dan 1-3 dagen de pan vol. Neem wat kleinere dieren, dan heb je meer bloedspreiding qua fok en ze eten per stuk minder.
Tabaksstelen hoor ik meer over, maar niet echt positief. Witkalk doet meer en gehakselde bodembedekking ook (stro is holle pijpjes waar allerlei huidparasieten goed kunnen schuilen of zelfs mee je terrein op kunnen komen met al besmet stro).

Kippen en stil op zolder is de vraag, hennen heb je redelijk kans bij, maar sommige hanen hebben een inwendige klok en die kraaien rond uur voor zonsopgang ook in een donkere kamer.

Verder moet je goed opletten dat eiproductie mede afhankelijk is van hoe goed je kan voeren en fokselectie. Niet alle fokkers letten op die eigenschap met shows waar uiterlijk eigenlijk het enige is dat te bewijzen valt. Wat de rasomschrijving zegt is enkel waar onder optimale omstandigheden en die redt je niet zo makkelijk bij gesloten/zonder commercieel voer systemen. Niet zo'n heel groot probleem als ze ook amper wat kosten in tijd en geld, maar ga dan niet uit van aantal eieren op papier.
Inteelt is ook niet iets waar je mee wil beginnen nu, want dan heb je mogelijk jezelf al in een hoek gefokt als de boel klapt. Zolang je dus toegang hebt tot onverwante dieren, ruil je in elk geval elk jaar je haan uit, al kan het zeker handig zijn om naast de nieuwe een zoon van de oude aan te houden.
 

Flos

SHTF Expert
Ik kweek momenteel rosse 308. Een zwaar vleesras.
Vorige kweekronde weegde mijn zwaarste 5,8kg leeggehaald. En dit op 11 weken.
Het is alleen lastig dit ras te houden voor de eieren.
Ik koop deze nog aan. En broed ze uit in de broedmachine.
Laatste resultaat was 27 kuikens van dertig eieren
 
Bovenaan