• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Goede/slechte ervaringen met Steri-Strip (hechtstrips)

PrepperMedic

Elementary prepper
Hoi Preppers, :wave:
ik kocht recent allerlei soorten/maten Steri-Strip van (3M)
(Ik persoonlijk Heb deze nog maar 2 keer gebruikt om een vinger en oogkas te plakken wat redelijk goed gelukt is :thumbsup:)

Nu is mijn vraag.
hebben jullie goede/slechte ervaringen met Steri-Strip?

Meer info over Steri-Strips (Hechtstrips) vind je hier
http://www.eerstehulpwiki.nl/wiki/index.php/Hechtstrips

Greetz :wave:
P^M
 

Firefighter

Prepper
Vanuit mijn vakgebied weet ik wel iets over die strips. Ik heb geregeld verhalen gehoord over strips (of zwaluwstaartjes) dat ze net iets te goed plakken, gevolg is dat je er ellende mee krijgt op de SEH. Persoonlijk zou ik voor een andere oplossing gaan.

In het geval van SHTF en dus geen ziekenhuis bereikbaar o.i.d. zou het waarschijnlijk wel weer een uitkomst bieden.
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Ik gebruik ze regelmatig, zit standaard in m'n EHBO kits.

De wond sluit beter en geneest volgens mij sneller, het litteken is daardoor ook minder.

Je kan ze zelf ook maken van het plakgedeelte van een pleister maar dan als een zwaluwstaart, dit omdat er dan meer plakoppervlak is, de echte strips plakken namelijk heel erg goed.

De echte strips worden meestal met een wattenstokje die vettig gemaakt is het beste verwijdert, normaal moet je ze laten zitten totdat ze vanzelf los gaan.

Ik vind die strips geweldig.
 

Richard434

Prepper goeroe
Zoals @Sun Beh Nim aangeeft zijn zwaluwstaartjes bedoelt om te blijven zitten tot de wond genezen is.
Aangezien, helaas, veel mensen ze verkeerd gebruiken, dus als een soort pleister of gaasje in plaats van als hechtmiddel.
Een zwaluwstaartje of hechtpleister gebruik je alleen als een wond zonder spanning bijeen gehouden kan worden.

Gebruik je ze correct, dan zijn ze ideaal. Gebruik je ze verkeerd dan kunnen ze voor extra weefselschade zorgen.
 

Richard434

Prepper goeroe
Zelf heb ik hier die van 3M liggen. Daarnaast ook nog een aantal merkloze. Die zaten in uitgebreide EHBO dozen.
Maar ik heb te weinig ervaring om bepaalde merken af te raden. Tot nu toe voldoen de merkloze en de 3M allebei aan mijn eisen/wensen.
 
J

J.J

Gast
Zijn de Steri-Strip van (3M) ook in verschillende maten verkrijgbaar in een doosje bij de apotheek??
 
F

frans81

Gast
Bij te zeer over datum heb ik bemerkt dat het plakvermogen achteruit gaat .
Heb ze destijds oa ook rechtstreeks bij de Apotheek gekocht .
 

Myronprps

Prepper goeroe
heb absoluut geen ervaring in de medische wereld behalve mijn eigen "verwondingen" maar ik vind deze dingen enorm handig heb twee keer met een bijl in mijn hand gehad en deze strips waren perfect om de boel bij elkaar te houden totdat de dokter het kan hechten, hoe het zou zijn om het alleen met de strips te doen weet ik dus niet maar in een ramp zou het natuurlijk wel kunnen. ik ben iig blij dat ik ze tot mijn beschikking heb.
 
J

J.J

Gast
Een bijl is ook een gereedschap die je in de handen moet hebben.:thumbsup::p
We begrijpen wel wat je bedoeld.:);)
 

PrepperMedic

Elementary prepper
Zijn de Steri-Strip van (3M) ook in verschillende maten verkrijgbaar in een doosje bij de apotheek??
Hoi,

Ja deze zijn verkrijgbaar :)
Ze zijn verkrijgbaar in verschillende afmetingen, sommige zijn dan wel wat duurder...
Ik bestel ze online bij mijn apotheek...

Greetz :wave:
P^M
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

Marcov

Prepper goeroe
Ik heb eigenlijk geen ervaring met deze strips, heb ze wel in huis.
Persoonlijk gebruik ik meestal deze. In verschillende maten en merken.
Ik kwam ze in de USA tegen, en ze voldeden toen prima. Heb een aantal doosjes meegenomen.
Heb er vorig jaar weer besteld, en heb er weer vrolijk gebruik van gemaakt.
Ze plakken prima, en zijn ook makkelijk te verwijderen.
Heb er tot nu toe alleen maar positieve reacties bij de SEH op gekregen.
 

PrepperMedic

Elementary prepper
Ik heb eigenlijk geen ervaring met deze strips, heb ze wel in huis.
Persoonlijk gebruik ik meestal deze. In verschillende maten en merken.
Ik kwam ze in de USA tegen, en ze voldeden toen prima. Heb een aantal doosjes meegenomen.
Heb er vorig jaar weer besteld, en heb er weer vrolijk gebruik van gemaakt.
Ze plakken prima, en zijn ook makkelijk te verwijderen.
Heb er tot nu toe alleen maar positieve reacties bij de SEH op gekregen.

Hoi Marcov,
Bedankt voor uw Reactie! ;)
Dynarex is ook een zeer goed merk van Medisch Materieel :thumbsup:
(Helaas Soms wel wat aan de prijzige kant bij grote bestellingen...) :(

Greetz :wave:
P^M
 

4hooves

Elementary prepper
Steristrips van 3 M werken prima als je ze gebruikt waar ze voor bedoeld zijn: wondranden tegen elkaar houden zodat de wond zich binnen een aantal dagen goed kan sluiten, bij kleine wonden, waarbij op de wondranden niet veel spanning staat. De FirstAidOnly Butterfly werkt ook, maar ik vind dat je met dat type niet zo goed gericht kan plakken en trekkracht op de wond kan bepalen (snel te los of te vast). Steristrips kun je ook makkelijker op maat knippen. In een SHTF situatie werken zelfgemaakte zwaluwstaarten uit ouderwetse hansaplast of sporttape ook.
Als je je wond toch redelijk snel wil laten beoordelen op de SEH of door de huisarts zou ik er geen strips oid op plakken, maar zorgen voor goede bloedstelping (bespaart het weer ervan af peuteren van bebloede hechtpleisters).
 
Bovenaan