• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Goedkoop isolatiezooltjes voor je schoenen maken.

walrus

Elementary prepper
warme gaat altijd omhoog, dus ook de warmte uit je voeten gaat omhoog. Dus kan je beter folie aan de bovenkant van de voet leggen om de warmte weer terug in je voet te reflecteren.
Met andere woorden, wikkel gewoon je hele voet in anders heeft het nog geen nut.
 

Marcov

Prepper goeroe
warme gaat altijd omhoog, dus ook de warmte uit je voeten gaat omhoog. Dus kan je beter folie aan de bovenkant van de voet leggen om de warmte weer terug in je voet te reflecteren.
Met andere woorden, wikkel gewoon je hele voet in anders heeft het nog geen nut.

Ben ik niet met je eens, de meeste koude voeten komen door warmte verlies door de zolen. Daarom word er ook altijd geadviseerd om de oppervlakte waar je op staat sneeuwvrij te maken, en dat is niet om je voeten droog te houden.
Bij langdurige stilstaande werkzaamheden in een koude omgeving is het advies een isolatiemat te gebruiken of om op een houten vlonder te gaan staan. Daardoor word er veel minder warmte aan de zool onttrokken.

De voet helemaal inwikkelen heeft juist het tegenovergestelde effect, doordat je dan niet meer ventileert word je voet nat en daardoor juist koud.
Probeer het maar eens met zo'n fijn ouderwets regenpak.

Waar jij aan refereert, is het principe van opstijgende warme lucht. Daar heb je hier maar in heel beperkte mate mee te maken.
Het grootste probleem in deze is het onttrekken van warmte door de zool.
 

walrus

Elementary prepper
doordat je dan niet meer ventileert word je voet nat en daardoor juist koud.
hoezo word me voet dan koud? me zweet is gewoon lichaamstemperatuur, dus wat nat word is warm en zal nooit kouder worden als me voeten gewoon lichaamswarmte blijft produceren.

Maak jij maar eens je schoen zeiknat, en leg er iets warms in.
Je zult zien dat de bovenkant van je schoon een stuk sneller warmer word/op droogt dan de onderkant van je schoen.
 

Richard434

Prepper goeroe
hoezo word me voet dan koud? me zweet is gewoon lichaamstemperatuur, dus wat nat word is warm en zal nooit kouder worden als me voeten gewoon lichaamswarmte blijft produceren.

Maak jij maar eens je schoen zeiknat, en leg er iets warms in.
Je zult zien dat de bovenkant van je schoon een stuk sneller warmer word/op droogt dan de onderkant van je schoen.

Allereerst, de verdamping van je zweet zorgt ervoor dat je voet afkoelt.
Daarnaast vergeet je voor het gemak even dat er naast stralingswarmte, ook warmte via conductie of geleiding over wordt gebracht.
Wil je dit uittesten? Ga dan nu buiten in je zwembroek onder een paar goede dekens liggen. Ondanks dat je warmte "omhoog" niet weg kan door de isolatie van de dekens, zal de kou vanaf de grond ook optrekken. Hierdoor heb je het alsnog snel koud.
Dat gaat zelfs vrij efficiënt, daarom is bij het ook zo belangrijk bij het buiten slapen in de winter, dat je van de grond slaapt of op zijn minst een goede isolatielaag (mat) tussen jou en de grond legt.
 

walrus

Elementary prepper
Dat gaat zelfs vrij efficiënt, daarom is bij het ook zo belangrijk bij het buiten slapen in de winter, dat je van de grond slaapt of op zijn minst een goede isolatielaag (mat) tussen jou en de grond legt.
misschien ken je dit topic nog van het oude forum.
Meneer ging op een veldbedje liggen en kreeg het ijskoud. En dat terwijl hij in een m90 slaapzak lag.
van de grond af liggen is het laatste wat je wilt.
http://preppers.nl/forum/threads/4202-M90-slaapzak-en-toch-koud-gehad-vannacht?highlight=slaapzak
 

Vempain

Prepper goeroe
M'n moeder is een heel stuk jonger als m'n tante en toen ze nog een kind was had ze het maandverband van haar zus gevonden en vroeg aan m'n opa waar dat voor was.
Die had haar wijsgemaakt dat de enige functie daarvan was om ze in je klompen te doen wanneer het winter was zodat je geen koude voeten kreeg, natuurlijk kwam ze er later achter waar het nog meer voor was bedoeld ;)
Dit is eigenlijk in de familie altijd als een soort grapje weggezet om m'n moeder verder te plagen en deze dan ook maar niet te serieus zou moeten nemen maar persoonlijk zou het me niets verbazen als het inderdaad lekker warm kan zijn in de winter voor in je schoenen.
 

petroman

SHTF Expert
Een sok in een schoen zorgt voor een isolerende luchtlaag om je voet heen. daardoor blijft de warmte van je voet behouden.
behouden omdat lucht warmte slecht transporteert.
Echter aan de onderzijde wordt de sok=luchtlaag weggedrukt dus geen/minder isolatie van warmte en ook geen blokkade van koude die de andere kant op wil.
Water en vocht transporteren warmte makkelijker dan lcuht, dusnatte vochtige sokken isoleren minder goed.
hetzelfde geld voor te strakken schoenen= geen luchtlaag.

Dit geld ook voor de onderkant van een slaapzak die platgedrukt wordt en dus niet isoleert.
Lig je op een veldbed dan heb je dus dubbel pech want onder het niet isolerende veldbed heb je koude lucht. Let wel niet stilstaande koude lucht.

En goede slaapzak zou dus eigenlijk aan de onderzijde een totaal andere, niet op stilstaande lucht gebaseerde, isolatie moeten hebben.
(en dan heb ik het niet over gevangen lucht)
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Ray

SHTF Expert
En goede slaapzak zou dus eigenlijk aan de onderzijde een totaal andere, niet op stilstaande lucht gebaseerde, isolatie moeten hebben.
(en dan heb ik het niet over gevangen lucht)

Daar heb je een goede slaapmat voor. Dat zou je kunnen integreren met je slaapzak, maar apart is veel praktischer.
 

petroman

SHTF Expert
Daar heb je een goede slaapmat voor. Dat zou je kunnen integreren met je slaapzak, maar apart is veel praktischer.

Klopt maar theoretisch kan je dus af met de helft aan vulling, dat scheelt gewicht en pakvolume.
Zo lang je je niet omdraait met slaapzak en al heb je ook geen koude rug. Maar we dwalen af.
 

Ray

SHTF Expert
Klopt maar theoretisch kan je dus af met de helft aan vulling, dat scheelt gewicht en pakvolume.
Zo lang je je niet omdraait met slaapzak en al heb je ook geen koude rug. Maar we dwalen af.

Er zijn slaapsystemen die zo werken, bv de Cumulus Comforter serie.
SchematQuilt.jpg

Niets voor mij om zo ingesnoerd te liggen, maar het bespaart gewicht en volume.
 
F

frans81

Gast
hoezo word me voet dan koud? me zweet is gewoon lichaamstemperatuur, dus wat nat word is warm en zal nooit kouder worden als me voeten gewoon lichaamswarmte blijft produceren.

Maak jij maar eens je schoen zeiknat, en leg er iets warms in.
Je zult zien dat de bovenkant van je schoon een stuk sneller warmer word/op droogt dan de onderkant van je schoen.

Het wordt toch echt tijd dat je bij defensie gaat soliciteren en heulveul uurtjes schuttersput / nat en koudweer ervaring op doet .
Dan weet je ook wat natte zweetvoeten doen .
Mijn hele lichaam is 37 graden haha hoe kan het dan dat ik het koud krijg ?
Wiskunde is niet moeilijk ;)
Zweten bij vorst kan jou zelfs de das omdoen als je geen droog spul bij je hebt of je verkeerd kleed ..
 
Bovenaan