• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Goudprijs in euro naar recordhoogte door Russische inval Oekraïne

Ray

SHTF Expert
Welkom @Sylvia

Het is maar waarvoor je edelmetaal wilt gebruiken. Als alternatief voor sparen en beleggen of als nood betaalmiddel.

Op zilver betaal je BTW en die extra 21% is best flink, temeer omdat bij eventuele verkoop je natuurlijk niet de actuele koers krijgt, de handelaar wil ook wat verdienen. Dat maakt het lastig als alternatief voor bank of beurs. Alleen op junkzilver, bv. oude Nederlandse zilveren munten zit geen BTW. Ook met goud zitten er haken en ogen aan, helemaal als je het thuis wil hebben liggen.

Wil je een betaalmiddel wat als eventueel de pleuris echt uitbreekt en papier geld waardeloos zou worden, dan is edelmetaal gegarandeerd een geaccepteerd betaalmiddel en daarom hebben veel preppers edelmetaal thuis. Bij voorkeur in handige vorm, zoals internationaal herkenbare munten, het liefst met een zo laag mogelijke premium, het bedrag wat je betaald bovenop het edelmetaal in de munt.
 

Sylvia

Prepper
Ik dacht aan zilveren of gouden munten als betaalmiddel, maar ook aan goud dat in een kluis wordt bewaard voor als de inflatie nog verder gaat stijgen, welke kans groot is. Ik ben niet echt bekend met platforms etc., maar dacht aan bijv. Goldrepublic. Daar kun je goud kopen en ook weer verkopen of een soort spaarrekening openenden voor inkoop goud. Nadeel zijn wel extra kosten voor inkoop en ik weet niet of er ook nog BTW betaald moet worden op het ingekochte goud. Verder staat de goudprijs nu het hoogst sinds aller tijden. Vraag is of dit nog verder zal gaan stijgen of dat de prijs weer zal gaan dalen ofwel in een plateaufase terecht is gekomen.
 

Ray

SHTF Expert
Wie het weet mag het zeggen, wat de goudkoers gaat doen. Zo te horen heb je je al aardig ingelezen in de nadelen voor een particulier om in goud te handelen. Voor preppers die het echt zien als betaalmiddel bij een fiat crisis, maakt het niet uit dat ze 30% meer kwijt zijn. Dan koop je wanneer je wat geld over hebt en de koers je aanstaat. Tijdens een crisis last minute advies, wie het weet mag het zeggen.

Wel draait het internet nu overuren met edelmetaal reclame, maar dat is mosterd na de maaltijd en inspelen op de paniek.
 

drent

Diehard Prepper
Lange termijn spaarpot voor pensioen of crisis tijd. Maar koop kleine munten of baren, bij hoge inflatie wil je niet meer wisselen dan je die dag/uur zelfs bij echte gekte kan uitgeven. En als je het wil/moet ruilen voor een zak aardappelen al helemaal.
 

PBear

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Mijn verwachting is dat de koersen voor edelmetalen nog wel zullen stijgen. Dat is gebruikelijk in onzekere tijden. Dat, ondanks dat goud en zilverprijzen zwaar gemanipuleerd worden op instigatie van m.n. centrale banken (zie www.gata.org voor uitgebreide info over de goudprijs manipulatie).
Als Putin gedwongen is uit de Russische goudvoorraad te verkopen als hij geen gebruik kan maken van buitenlandse banktegoeden, kan dat op korte termijn wel tot een dip in de goudprijs leiden. Een koopmomentje wellicht.

Op de website www.gold.de kan je de prijzen van goud en zilver van Duitse leveranciers vergelijken. Let ook wel op de verschillen in verzendkosten.
Ik heb goede ervaringen met www.heubach.de
Maar ook al eens voor gunstige prijs kunnen kopen bij www.goldvorsorge.at in Oostenrijk. Beiden verzonden ook naar Polen.
Verzending naar een Nederlands adres zal waarschijnlijk iets goedkoper uitvallen.

In tijden van crises kunnen kleine goudmunten, maar liever nog gangbare zilveren troy ounce munten als b.v Maple Leaf, Philharmoniker en Silver Eagle, eenvoudiger te besteden zijn dan gouden ounce munten. Wel betaal je voor kleine goudmunten een stuk meer premie-opslag.

Baren lijken mij niet zo geschikt omdat ze minder herkenbaar zijn, gemakkelijker vervalst kunnen worden en niet iedereen over de spullen beschikt om het edelmetalengehalte te testen.

Voor goud zijn testvloeistoffen (zgn. koningswater) te koop om met een toetssteen grofweg het goudgehalte van de buitenzijde van het te testen object te bepalen. Of iets uit redelijk puur zilver bestaat kan je testen door er een sterk magneetje (van neodimium) langs af te laten glijden. Door elektromagnetisch effect glijdt het magneetje er een stuk trager langs af, dan langs niet elektrisch geleidend materiaal.

Overigens kan een bitcoin-wallet ook een praktische manier zijn om geld van je bankrekening mee naar een veiliger buitenland te transporteren. Exporteren van edelmetalen kan aan uitvoer- of invoerbeperkingen onderhevig zijn en staat bloot aan risico van beroving of confiscatie.

Munten hebben bij export het voordeel boven baren dat ze voor de waarde die op de munt is afgebeeld geteld worden, maar in werkelijkheid veel meer waard zijn, omdat daarvoor het gewicht en het gehalte bepalend zijn.
Inkoop van goud wordt in Nederland niet belast, behalve BTW op de verkoopkosten van de handelaar.
 
G

gebruiker 3367

Gast
Je ziet dat de goudprijs fluctueert. Aan het begin van de oorlog sterk gestegen, inmiddels weer gedaald.
Ik zie dergelijke investeringen dan ook meer als long term investment, niet iets waar je snel aan verdiend, zelfde geld voor crypto overigens.
Ik heb een beetje geld in crypto zitten en een klein beetje in gouden munten en hanteer het HODL principe daarbij.
Goud zal naar mijn mening altijd gewild zijn en alleen maar schaarser worden, dus wat mij betreft interessant voor de langere termijn.

Die 1gr goudbaren zijn niet echt interessant, ook niet als ruilmiddel in tijden van crisis als je het mij vraagt.
Dan kun je beter inzetten op gouden sierraden, zoals een schakel armband of ketting die je in stukjes kunt breken.
Toch zie ik dat slecht voor me als betaalmiddel in tijden van crisis, barter items zullen dan meer success hebben.

Let ook goed op welke gouden munten je koopt en ga niet alles op 1 muntsoort inzetten.
Dollar is wereldreserve, maar dat kan ook zomaar eens omslaan. Als je echt in gouden munten wilt investeren zorg dan voor variatie.
Amerikaanse dollar, Canadese dollar, Britannia, maar ook Chinese en Australische munten.
Ik koop ze ook het liefst in zo'n kleine vorm mogelijk, zodat het makkelijker wordt om die variatie aan te brengen als je werkt met beperkt budget.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Let ook goed op welke gouden munten je koopt en ga niet alles op 1 muntsoort inzetten.
Dollar is wereldreserve, maar dat kan ook zomaar eens omslaan. Als je echt in gouden munten wilt investeren zorg dan voor variatie.
Amerikaanse dollar, Canadese dollar, Britannia, maar ook Chinese en Australische munten.
Ik koop ze ook het liefst in zo'n kleine vorm mogelijk, zodat het makkelijker wordt om die variatie aan te brengen als je werkt met beperkt budget.
@Petite Prepper , ik kan mij voorstellen dat "zo klein mogelijk" het gemakkelijker maakt om er bescheidener zaken mee te kopen of ruilen, maar zou het in alle gevallen niet meer om het gewicht in goud gaan, dan om de "pro forma" valuta? Als iemand mij een gouden munt naar het hoofd gooit dan interesseert het mij geen snars waar het vandaan komt, maar eigenlijk alleen het gewicht: dan liefst een flinke "auw!" zwaar...;)
 

PBear

Mankinds only hope
Je ziet dat de goudprijs fluctueert. Aan het begin van de oorlog sterk gestegen, inmiddels weer gedaald.
Ik zie dergelijke investeringen dan ook meer als long term investment, niet iets waar je snel aan verdiend, zelfde geld voor crypto overigens.
Ik heb een beetje geld in crypto zitten en een klein beetje in gouden munten en hanteer het HODL principe daarbij.
Goud zal naar mijn mening altijd gewild zijn en alleen maar schaarser worden, dus wat mij betreft interessant voor de langere termijn.

Die 1gr goudbaren zijn niet echt interessant, ook niet als ruilmiddel in tijden van crisis als je het mij vraagt.
Dan kun je beter inzetten op gouden sierraden, zoals een schakel armband of ketting die je in stukjes kunt breken.
Toch zie ik dat slecht voor me als betaalmiddel in tijden van crisis, barter items zullen dan meer success hebben.

Let ook goed op welke gouden munten je koopt en ga niet alles op 1 muntsoort inzetten.
Dollar is wereldreserve, maar dat kan ook zomaar eens omslaan. Als je echt in gouden munten wilt investeren zorg dan voor variatie.
Amerikaanse dollar, Canadese dollar, Britannia, maar ook Chinese en Australische munten.
Ik koop ze ook het liefst in zo'n kleine vorm mogelijk, zodat het makkelijker wordt om die variatie aan te brengen als je werkt met beperkt budget.

Ik denk dat voor lange termijn (b.v. pensioensparen) het goudgewicht en de verhandelbaarheid van belang is. Dus bij voorkeur gangbare 1 troy-ounce munten als b.v. Maple Leaf, Philharmoniker, American Eagle. Let wel op dat de aankoopprijzen voor de verschillende ounce munten behoorlijk kunnen verschillen, maar de bij verkoopprijzen - als het niet om numismatische exemplaren gaat - slechts om het goudgewicht gaat.

Verder is het van belang te weten dat goudmunten buiten de vermogensbelasting vallen, mits er sprake is van een muntenverzameling: Dus verschillende munten uit verschillende jaargangen in plaats van een groter aantal munten van 1 type uit dezelfde jaargang. De laatste zullen als belegging aangemerkt worden en binnen het vermogensbelasting regiem vallen.

Het bovenstaande kan ook een reden zijn om voor munten te kiezen in plaats van baren. Bovendien zijn munten eenvoudiger te exporteren, omdat de opdrukwaarde (face-value) geteld wordt om te bepalen of de maximum ex/import waarde overschreden wordt en niet de marktwaarde.
Daardoor kan het gunstiger uitpakken om 1 oz Maple Leaf van 50 Canadese dollar te kopen, dan een 1 oz Philharmoniker van 100 Euro.
 

PBear

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Ik zie dat ik met mijn vorige post nogal in herhalingen ben vervallen. Sorry, maar soms slaat de oude dag genadeloos toe o_O

Wellicht kan ik toevoegen, dat het in de rede ligt, volgens verschillende bronnen, dat de goudprijs in niet zo verre toekomst nog flink kan gaan stijgen.

Al sinds ca. 1990 manipuleert de USA centrale bank, de FED, de goudprijs (en ook zilver en andere grondstoffen) door via de grootbanken futures te verkopen, waardoor het lijkt of er veel meer aanbod aan goud etc. is dan er fysiek voorhanden is. Dat kan, omdat op de goudbeurzen er slechts zelden om fysieke uitlevering gevraagd wordt (en het bovendien erg moeilijk wordt gemaakt om tot fysieke uitlevering over te gaan).
De neerwaartse fluctuaties in de goudprijs worden vooral door de FED manipulatie veroorzaakt, wat te zien is aan het zakken van de goudprijs bij aanvang van de kantooruren van Amerikaanse grootbanken. (ca. 15:00 uur Midden Europese Tijd).

Deze manipulatie is in de afgelopen jaren sterk toegenomen, maar wordt moelijker vol te houden, nu landen vaker fysieke uitlevering eisen, sinds de sancties tegen Rusland hebben laten zien dat goudvoorraden die niet op het eigen grondgebied aangehouden worden, plots bevroren c.q. geconfiskeerd kunnen worden.

Dat leidt er toe dat een failliet van goudbeurzen dreigt, zodra er onvoldoede fysiek goud uigeleverd kan worden. Dat kan slechts voorkomen worden, als de goudprijs zodanig stijgt, dat de vraag afneemt, zodat de prijs vsn de "papiergoud"-futures weer in evenwicht komt met de prijs van fysiek goud.

Voor banken geldt sinds kort tevens de Basel-3 regeling van de BIS - de centrale bank der centrale banken - , dat de niet-gealloceerde goudvoorraden (goud dat hoofdzakelijk slechts op papier bestaat) die ze op hun balans hebben staan, niet meer volledig meegeteld mogen worden als hun bezits reserve, maar fysiek goud wel.
De banken moeten een minimum percentage eigen bezit hebben staan tegenover de door hun uitgeleende gelden.
Dat veroorzaakt bij banken een stijgende vraag naar fysiek goud.

De FED-manipulaties zullen ook moeilijker worden naarmate het belang van de USdollar als wereldhandelsmunt afneemt, welke trend door de sancties tegen Rusland in een stroomversnelling is geraakt.

Dat en door toenemende inflatie, kan in de toekomst tot een herwaardering van de thans ondergewaardeerde goudprijs (in relatie tot in omloop zijnde valuta) leiden.

Mogelijk leidt het er toe, dat een toekomstige valuta, na hyperinflatie van de USdollar en daaraan gelieerde valuta, zoals de euro, weer geheel of gedeeltelijk goud weer als basis neemt, zoals dat in de eeuwen voorafgaand aan de ontkoppeling van de USdollar en goud, onder president Nixon in 1971 het geval was.
 
G

gebruiker 3367

Gast
@Petite Prepper , ik kan mij voorstellen dat "zo klein mogelijk" het gemakkelijker maakt om er bescheidener zaken mee te kopen of ruilen, maar zou het in alle gevallen niet meer om het gewicht in goud gaan, dan om de "pro forma" valuta? Als iemand mij een gouden munt naar het hoofd gooit dan interesseert het mij geen snars waar het vandaan komt, maar eigenlijk alleen het gewicht: dan liefst een flinke "auw!" zwaar...;)

Het is enigszins situatie afhankelijk. Uiteraard staat het gewicht in goud voorop, echter kun je de ene gouden munt veel eenvoudiger verkopen dan de ander. Vooral als je dit aan een bank of een ander dergelijke instantie zou willen verkopen, met oog op een zo groot mogelijke winst in een benarde economische situatie. Als de dollar crashed is een bank bijvoorbeeld minder geinteresseerd om gouden Amerikaanse dollars over te kopen dan een gouden Britse, Europese of Australische munt.

Verder is het van belang te weten dat goudmunten buiten de vermogensbelasting vallen, mits er sprake is van een muntenverzameling: Dus verschillende munten uit verschillende jaargangen in plaats van een groter aantal munten van 1 type uit dezelfde jaargang. De laatste zullen als belegging aangemerkt worden en binnen het vermogensbelasting regiem vallen.

Dat is een interessant weetje die ik nog niet wist. Heb op dit moment slechts twee kleine maple leafs uit hetzelfde jaartal.
Mocht ik de "collectie" uitbreiden dan is dit zeker iets waar ik op ga letten.

Dat leidt er toe dat een failliet van goudbeurzen dreigt, zodra er onvoldoede fysiek goud uigeleverd kan worden. Dat kan slechts voorkomen worden, als de goudprijs zodanig stijgt, dat de vraag afneemt, zodat de prijs vsn de "papiergoud"-futures weer in evenwicht komt met de prijs van fysiek goud.

Daarom ben ik ook zeer huiverig om zogenaamde gold bonds te kopen. Ik koop liever gouden munten als hard assets.
 

PBear

Mankinds only hope
Als de dollar crashed is een bank bijvoorbeeld minder geinteresseerd om gouden Amerikaanse dollars over te kopen dan een gouden Britse, Europese of Australische munt

Ik denk dat het de bank geen lor interesseert wat er op een gouden munt afgebeeld staat. Alleen het gewicht en de zuiverheid zijn van belang voor de waarde van een gouden munt. Ook gouden Duitse marken worden nog voor de goudwaarde verhandeld, ondanks dat de Duitse Mark niet meer als geld gebruikt wordt.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Het is enigszins situatie afhankelijk. Uiteraard staat het gewicht in goud voorop, echter kun je de ene gouden munt veel eenvoudiger verkopen dan de ander. Vooral als je dit aan een bank of een ander dergelijke instantie zou willen verkopen, met oog op een zo groot mogelijke winst in een benarde economische situatie. Als de dollar crashed is een bank bijvoorbeeld minder geinteresseerd om gouden Amerikaanse dollars over te kopen dan een gouden Britse, Europese of Australische munt.
@Petite Prepper , dat gaat tegen mijn logica in.
Zoiets gaat toch alleen op als een munt een intrinsieke valuta-waarde heeft?
Stel dat er "100 $" op een 1oz Maple-Leaf munt zou staan en de goudwaarde ervan is 1000 Euro....
Dan zal het een bank volgens mij een zorg zijn hoe hoog de dollar staat.
En anders heb ik het verkeerde beroep gekozen, en had ik beter bankier geworden;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo
V

Verwijderd lid 482

Gast
Bij goud gaat het om het gewicht, en niet om de vorm. En als het omgesmolten is kan niemand de herkomst of wat het geweest is achterhalen. Of het nu een dollar, krugerand of een baar uit de kluis van de Reichsbank.
 
G

gebruiker 3367

Gast
Volgens mij gaat het om de verhandelbaarheid, er is een reden waarom de ene gouden munt veel populairder is dan de ander, zelfs wanneer er geen verzamelwaarde aan zit.
Heb daar een tijdje terug een YT filmpje over gekeken die dat in meer detail uitlegde, maar die ik kan ik helaas niet meer terug vinden.
Vooralsnog genoeg reden om variatie aan te brengen, gezien de belastingvoordelen die @PBear noemde.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Bij goud gaat het om het gewicht, en niet om de vorm. En als het omgesmolten is kan niemand de herkomst of wat het geweest is achterhalen. Of het nu een dollar, krugerand of een baar uit de kluis van de Reichsbank.

Bij alleen smelten zouden ze een Krugerrand er nog wel uit kunnen halen, die bestaat namelijk 'slechts' voor 91,7% uit goud ;)
Dit in tegenstelling tot de meest andere gouden munten, die voor 99,999% uit goud bestaan

:D
 

Mayo

Last (wo)man standing
Ik moet bekennen dat ik onlangs, toen de goudprijs zo'n enorme piek maakte, wel overwogen heb wat goud te verkopen.
Had per ounce toch zo'n 700 euri's 'winst' opgeleverd :)
Heb het uiteindelijk niet gedaan omdat ik het geld nu niet nodig heb.

Wanneer / in welke situatie plannen jullie om over te gaan tot (gedeeltelijke) verkoop?
 

PBear

Mankinds only hope
Ik moet bekennen dat ik onlangs, toen de goudprijs zo'n enorme piek maakte, wel overwogen heb wat goud te verkopen.
Had per ounce toch zo'n 700 euri's 'winst' opgeleverd :)
Heb het uiteindelijk niet gedaan omdat ik het geld nu niet nodig heb.

Wanneer / in welke situatie plannen jullie om over te gaan tot (gedeeltelijke) verkoop?

Ik zou verkoop van een klein deel van mijn voorraadje edelmetalen overwegen, als de prijzen zodanig gestegen zijn, dat ik met dat deeltje mijn volledige investering in valuta zou terugwinnen. Het overblijvende deel zou dan puur uit rendement bestaan.
Maar daarvoor moeten de prijzen wel een aantal malen "over de kop gaan".

Speculeren op korte termijn winst zie ik voor edelmetalen niet zo zitten, daar ik ze als een verzekering beschouw. Voor speculeren op kortere termijn, lijkt mij bitcoin of andere crypto geschikter, gezien de veel grotere volatiliteit.

Uiteraard vooropgesteld dat ik niet door omstandigheden gedwongen ben mijn voorraadje zeer oude metalen aan te spreken.
 
Bovenaan